Van 40D naar 5D mk II (twijfel....)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hallo allemaal,

Bij de aanschaf van de 40D met 24-105 mm heb ik zoveel aan de reacties gehad hier op het forum, dat ik met mijn nieuwe twijfel hier weer even een berichtje plaats.

Fotograferen vind ik leuk, maar gezien de hoeveelheid tijd die ik er aan besteed, is het meer een mooie hobby. Toch is er iets beginnen te broeien en dat klinkt als 'een 5D mk II aanschaffen' :-)

Samen met mijn man ben ik vorig jaar naar West-USA geweest voor 4 weken. Over het algemeen heb ik de 40D in handen en hij 'het kleintje': de Canon S95. Maar eigenlijk vinden we het allebei wel leuk om foto's te maken en dan missen we soms wel een tweede spiegelreflex.
Daarnaast heb ik nu toegezegd foto's te gaan maken bij een bruiloft in juni. Vorig jaar heb ik ook foto's gemaakt en dat ging niet helemaal naar wens binnen, dus qua kennis ben ik verre van uitgeleerd. Maar goed, die bruiloft in juni... ik dacht: een tweede body is wel handig als ik daar aan ga beginnen. En naast de 24-105 bijv de 70-200 (F/4) te gebruiken.

Vorige week nog wat foto's gemaakt van een jong gezin voor op het geboortekaartje. Als ik aan de slag ben, dan vind ik het wel leuk om een mooi resultaat neer te zetten. Tot nu toe vooral: portretten, mensen, architectuur en landschappen.

Het lijkt me ook leuk om met dat filmen aan de slag te gaan. Bij de S95 (niet bepaald een vergelijk met de 5D) heb ik ook al een aantal filmpjes gemaakt met veel plezier.

Vanmiddag zijn we samen naar Cameranu geweest in Urk. Prettige zaak, goed geholpen. Maar nu... twijfel!!
Jullie tips waar ik nog over na kan denken?
In ieder geval hebben we vanmiddag wel de body gereserveerd :-)

Greetz,
Marieke
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Vooropgesteld.. 5DMKII is een prima camera. Dus als je een 2e body zoekt en het geld ervoor (over) hebt dan zou ik niet langer twijfelen.
Hou wel rekening dat je 10-22 er niet oppast.

Maar vraag jezelf wel af wat er misging tijdens je vorige bruiloft. Kwam dat door eventuele tekortkomingen van de camera of door jezelf ?
Een 5DMKII maakt je namelijk niet een betere fotograaf en je foto's zullen door een nieuwe camera niet automatisch 10x beter worden...

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik houd de 10-22 gewoon op de 40D. Voor de echte groothoek plaatjes komt die dan nog wel van pas.
Ik hik ook gewoon tegen het geld aan... (ik heb het hoor, dat is het probleem niet) ik bedoel, ik ben nog niet 'klaar' met de 40D.
Ik ben nog niet klaar met het leren sowieso. En wat er vorig jaar misging bij die trouwerij heb ik hier wel wat besproken. De ruimte was gewoon beroerd (hoge rode plafonds) en ik kon me daar niet op voorbereiden. Toen ging ik flink mis met het flitsen.

Voor de trouwerij in juni heb ik geregeld dat er voor de officiele momenten een 'echte' fotograaf is. Misschien een beetje om mezelf in te dekken, want ik zelfvertrouwen is niet mijn sterkste punt.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Gezien hij reeds gereserveerd is, denk ik dat je het eigenlijk al weet ;)

en daarom ook, gewoon doen... dus niet twijfelen maar doen ;)

dit geldt eveneens voor je onzekerheid (ik ken het probleem hoor), mede daarom denk ik dat je nu de "push" zoekt om gewoon ja te roepen of in ieder geval een bevestiging
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik zou ook zeggen doen.

Zeker als je beide graag foto;s maakt.
Maar doe het vooral voor jezelf, niet alleen om mooie (betere) plaatjes te maken voor anderen af en toe...

Je bent in ieder geval eerlijk genoeg om toe te geven dat jet ook nog wat aan kennis schort.
Daar zou ik dan in ieder geval zeker wat aan doen.
Want zoals hiervoor al gezegd, de cam zelf maakt je niet beter, biedt alleen meer mogelijkheden tot betere pics.
Maar jij als regisseur bepaalt of ze ook beter uit de camera komen.

Voordelen;
- je kunt idd samen pics maken, lenzen zijn er al voldoende.
- je hebt technisch de mogelijkheid om betere pics te maken.
- wat je verliest op telebereik ten opzichte van crop is vaak prima achteraf goed te maken door te croppen met behoud van kwaliteit
- De 5D en 24-105 zijn geweldige maatjes en ook een 70-200 is meer dan prima.... :)
- 5D is heel prima voor portretten en landschappen natuurlijk, alsmede plaatjes bij hogere iso's. O.a handig bij bruiloften etc.

Nadelen
- Het AF-systeem is niet beter dan de 40
- de 10-22 is niet op de 5d bruibaar (maar je houdt natuurlijk de 40D daarvoor. Maar 24 mm is al aardig groothoek op FF)
- Jullie zouden ruzie kunnen krijgen wie wanneer welke cam mag gebruiken... hihihi

Tip
- De 50 1.8 zal ietwat tekort schieten op de 5D. Zou ik eventueel gelijk verkopen of inruilen en voor de 50 mm 1.4 gaan.

Om de cam (mede) te kopen voor een bruiloft waar een andere fotograaf de " echte" pics maakt zou ik nooit doen, maar dat moet je zelf weten uiteraard...

Maar al met al, DOEN!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hmmmm ;-)
Die reservering hebben we geplaatst omdat er toch wel wat voorraad-problemen lijken te zijn qua levering en bij Cameranu hadden ze nog 3. Is wel niet de goedkoopste zaak, maar zag er wel netjes uit en op internet wel goede reaacties gelezen. Jammer dat alle kortingsacties net voorbij zijn.

De keuze voor de 70-200 is nog niet gemaakt... Heb minder moeite met 2e hands objectieven, dus mss kijk ik daar nog even voor rond. Maar beviel goed tijdens de test in de winkel. Niet te zwaar voor mijn zwakke armen...
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Tsja.
Als je geen moeite hebt met 2e hands.
Misschien nog een maandje of 2 wachten.
Als de mark III op de markt komt gaan er vast wel wat mark II exemplaren in de verkoop en/of zakt de nieuwprijs.
Kon je wel eens een leuk startbedrag voor de 70-200 aan over houden...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Wanneer die III komt is toch nog helemaal niet bekend? Daar komt bij... Liever 2e hands glas, dan body... Lastig lastig :-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

marieke3 schreefCOLON. Liever 2e hands glas, dan body...
Ik zou juist liever nieuw glas willen en een tweedehands body. Een body is een stuk electronica en schrijft daarom over het algemeen flink af (en is dus relatief goedkoop in te kopen), glas houdt nog enigszins zijn waarde.

Een body kun je m.i. het beste kopen ongeveer een half jaar na introductie. Dan betaal je niet meer de hoofdprijs en zakt de prijs niet meer zo enorm veel. En toch heb je dan nog een relatief nieuw product. Nu een nieuwe 5D II kopen zou ik persoonlijk een beetje zonde van het geld vinden, met name ook omdat je aangeeft dat je nog een hoop te leren hebt. ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Deos schreefCOLON
marieke3 schreefCOLON. Liever 2e hands glas, dan body...
Ik zou juist liever nieuw glas willen en een tweedehands body. Een body is een stuk electronica en schrijft daarom over het algemeen flink af (en is dus relatief goedkoop in te kopen), glas houdt nog enigszins zijn waarde.
Als ik zie wat voor prijzen er voor een gebruikte 5D MKII worden gevraagd dan vind ik die afschrijving extreem laag op body's.
Daarbij is de staat van een camera body lastig te controleren.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ik heb nog NOOIT iets nieuws gekocht, maar altijd jonge gebruikte spullen. Natuurlijk, tweedehands blijft gokken, maar over het algemeen kom je er snel genoeg achter of iemand netjes met zijn spullen omgaat en als er een plausibele verklaring voor de verkoop gegeven wordt en al je testen die je met het spul doet goed zijn, kan er weinig mis gaan. Je kunt echt wel beoordelen of het technisch in orde is hoor !! Je garantie, tja, die heb je vaak niet meer, maar soms wel. Mijn 5D MKII kocht ik met nog bijna een jaar garantie erop. En het scheelde t.ov. de nieuwprijs bijna 400,- euro. Nou, dat vind ik veel geld. Dus ik zou het wel weten. En die 5D II is zeker een goeie aankoop. Wel even wennen, maar dan is hij echt heel waardevol. Mn binnen bij donkerdere omstandigheden is het een topper door de waanzinnig hoge iso's die je in kunt gebruiken zonder noemenswaardige toename van ruis. Hierdoor hoef je lang zo snel niet naar die afschuwelijke flitser te grijpen en zijn je plaatjes stukken natuurlijker. Als je dan toch ook naar de 70-200 wil kijken zou ik niet de F/4 doen, maar de F/2.8. Dit geeft zo ontzettend veel meerwaarde !! Nou ja, het is makkelijk praten over andermans centen, maar kijk ook even naar de toekomst. Als je het later alsnog wil veranderen is het uiteindelijk duurder....succes

groet Martijn
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Als er goed met glas is omgegaan, blijft glaswerk goed. Ik heb alleen maar 2e hands glas.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

De verkoper bij Cameranu sprak zijn voorkeur uit voor de f 4. Ik Vond de combi goed te hanteren, ik heb weinig spierballen. En dat extra geld voor die 2.8, is dat voor 1 stop best veel.

Naast aanschaf van 5d komt natuurlijk ook weer aanschaf van accu, kaartjes en ik wil de spullen maar weer verzekeren. Vind dat bij Cameranunogal prijzig voor 3 jaar, 300 euro...
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

1 stop is ook best veel en maakt het of je een foto kunt maken onder lastigere omstandigheden of nét niet......het is maar wat je wilt.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

De f/4 is zonder meer een mooi objectief en voor veel doeleinden bruikbaar.
Toch zou ik voor portretten/bruiloften(m.n. binnen) voor een prime kiezen(of de 70-200 2.8, maar die is idd 2x zo duur).
De 85 f/1.8(of de 100 f/2.0 aangezien je de 50 f/1.8 al hebt) is goedkoper en voor jouw doeleinden beter bruikbaar.
Met de 5D is er dan géén flits nodig, dus mocht de kleur van een plafond of muur niet meewerken is dit ook nog eens een voordeel.
Met de 21 MP sensor van de 5D kan je, mits je een scherpe opname hebt, behoorlijk wat croppen om zo wat meer 'tele' te krijgen.
htbdigifoto
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2011 23:48
WoonplaatsCOLON Ommen aan de vecht overijssel
CONTACTCOLON

Als je een keer de 5DMKII gebruikt hebt zul je niet snel terug komen op de 40 d.
De combi 5d plus 24/105 vindt ik persoonlijk een dijk van een combinatie , uitbreiding van 70/200 maakt het compleet.
ben zelf van 400d> 50d> 5DMKII . gegaan
't giet oe goed bij al waj doet .
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Bedankt voor alle reacties, ik neig naar aanschaf van een nieuwe 5d. Ik denk er nog even rustig over na. Ben ik nu zo'n trage beslisser of is dit herkenbaar voor jullie :-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Herkenbaar, ik heb er een maand of 3 over gedaan :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Ik ben ook overgestapt van de 40D naar de 5DMII, geen moment spijt van gehad. Ik heb hem 2e hands gekocht en bijna gelijktijdig ook een 24-70mm 2.8 erbij gekocht. Allebei van gebruikers van dit forum.
Ben er super tevreden over, alleen er is één nadeel..... ik gebruik de 40D niet meer, zelfs niet voor sporten.
En wat ook even erg wennen was, is het grote verschil in scherpte diepte... en tevens het durven omhoog gooien van je ISO in donkere omstandigheden.

Maar al met al, gewoon doen dus!
Laatst gewijzigd door 1 op Charlie.P, in totaal 12 keer gewijzigd.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik ga het forum zeker in de gaten houden of er wat aangeboden wordt. Ben nu erg nieuwsgierig geworden naar de 5d!
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar