gebruikte 5D of nieuwe 550D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Kaasie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2012 14:11

Hallo,

Beetje een algemene vraag misschien maar ik heb een vraag over wat ik het beste kan doen;

Ik heb een tijdje niets meer gedaan qua fotografie. Heb een tijd geleden mijn body (350D) en lenzen verkocht maar heb één goede lens gehouden en onlangs van een collega een goede lens gekocht.

Ik heb nu een Canon 17-40 en een 24-105 in bezit. Ik ben op zoek naar een body maar wil geen duizenden euro's uitgeven omdat ik niet zo heel vaak fotografeer. Nu twijfel ik over een nieuwe 550D of een tweedehandse 5D(mk1) zodat ik een fullframe camera heb en zo het meeste uit die lenzen kan halen.

Kan iemand mij advies geven? Ik fotografeer voornamelijk op vakanties zoals natuur en familie etc.

Dank alvast!! :D
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

Dan is de keuze denk ik simpel: de 5D. De 550D is namelijk geen FF.
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

En wat is de vraag dan? :-) Is toch geen vergelijk! een amateur crop of een (semi) prof fullframe. Helemaal met Jasper en alle anderen die nog gaan reageren eens. tenzij je 100 x per jaar afdrukt....
Gr,JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

5D!
Kaasie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2012 14:11

Nou of een nieuwe camera (550D) kopen of een oude 5D van een aantal jaren oud. Kan me voorstellen dat de techniek wat anders is geworden laatste jaren en misschien het fullframe verhaal wegvalt tegen de nieuwe dingen in de 550D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

En wil je bijvoorbeeld filmen? wat zijn voor jou keuzecriteria?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Kaasie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2012 14:11

Ja dat vraag ik mezelf af. Ik ga geen spiegelreflex kopen om te kunnen filmen natuurlijk. Wel leuke optie, ben wel een amaterutje natuurlijk :) Maarja denk dat die fullframe icm mn lenzen niet op kan tegen die nieuwe dingen in de 550D. Dat wilde ik eigenlijk met mijn vraag voorleggen
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Jasper B schreefCOLONDan is de keuze denk ik simpel: de 5D. De 550D is namelijk geen FF.
ja, en dus?

FF is volgens jou dus beter dan crop?
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Beetje vreemde redenering en argumenten komen er voorbij.

Allereerst, je lenzen zijn prima. Die leveren echt geen andere prestaties, of je nu crop of FF gaat gebruiken.
Goede resultaten maak je zelf, ongeacht met welke cam je knipt.

Als je het beste uit je lenzen wilt gebruiken ga je sowieso voor crop. Dan gebruik je het middelste (en dus beste) deel van je objectieven.
Dus de meest scherpte tot op de hoeken en ietsje minder vervorming/lichtverval in de hoeken op groothoek.

Tenzij je echt 17mm groothoek wil hebben op FF heeft je 17 mm op crop ook aardig groothoek. En wat minder vervorming.
En met je 105 heb je op crop gelijk een kort telebereik.

Bij een 2e hands weet je niet wat je koopt, geeft ie de geest net als je hem eens wilt gebruiken heb je een probleem.
EN moet je misschien nog een nieuwe kopen.

Als je hem niet veel gebruikt en je niet echt een specifieke reden hebt om voor FF te gaan ging ik voor een nieuwe.
Nul clicks en lekker lang garantie.

Succes met kiezen! ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

Snip schreefCOLON
Jasper B schreefCOLONDan is de keuze denk ik simpel: de 5D. De 550D is namelijk geen FF.
ja, en dus?

FF is volgens jou dus beter dan crop?
Nee hoor. Maar uit de vraagstelling van de topic eigenaar haal ik dat ie FF wil gaan gebruiken.
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Kaasie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2012 14:11

Frank64 schreefCOLONBeetje vreemde redenering en argumenten komen er voorbij.

Allereerst, je lenzen zijn prima. Die leveren echt geen andere prestaties, of je nu crop of FF gaat gebruiken.
Goede resultaten maak je zelf, ongeacht met welke cam je knipt.

Als je het beste uit je lenzen wilt gebruiken ga je sowieso voor crop. Dan gebruik je het middelste (en dus beste) deel van je objectieven.
Dus de meest scherpte tot op de hoeken en ietsje minder vervorming/lichtverval in de hoeken op groothoek.

Tenzij je echt 17mm groothoek wil hebben op FF heeft je 17 mm op crop ook aardig groothoek. En wat minder vervorming.
En met je 105 heb je op crop gelijk een kort telebereik.

Bij een 2e hands weet je niet wat je koopt, geeft ie de geest net als je hem eens wilt gebruiken heb je een probleem.
EN moet je misschien nog een nieuwe kopen.

Als je hem niet veel gebruikt en je niet echt een specifieke reden hebt om voor FF te gaan ging ik voor een nieuwe.
Nul clicks en lekker lang garantie.

Succes met kiezen! ;<)
Dag Frank, dank voor je uitgebreide reactie. Ja veel groothoek lijkt me mooi aangezien ik wel van natuurshots hou maar het is geen 'must'. Ik denk dat ik nu toch voor een 550 ga (anders moet ik ook weer een losse flitser hebben) en dan kan ik eventueel altijd later nog een andere body kopen als ik weer meer tijd in stop.

Dank zover!!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Geen dank.

En off-topic; Menig landschap/natuurpic wordt zelfs met tele geschoten hoor... ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Snip schreefCOLON
Jasper B schreefCOLONDan is de keuze denk ik simpel: de 5D. De 550D is namelijk geen FF.
ja, en dus?

FF is volgens jou dus beter dan crop?
Ben ik eens, een vreselijk rode Lletjes opmerking :)

Ik zou zeggen dat de 5D een goede camera is :) maar als je nu een 350D hebt dan is de 550D ook goed genoeg, en hij heeft features genoeg. De 5D is voor mijn nog snel genoeg om sport mee te fotograferen, maar redelijk overkill voor familie kiekjes. Voor landschappen zou ik zeggen is het wel een mooie optie immers de natuur loopt niet weg, maar ook ik heb met 3 300D's, 10D, 20D, 2 30D's, 40D en 50D en sinds kort met een 7D gewoon goede landschaps foto's gemaakt en als de 10D geen last had van Narcolepsie dan zou ik hem zo terug willen.

Ik ben dus eerder genijgd om je toch de 550D of misschien een 600D aan te praten als het bedrag te verwaarlozzen is dan hebt wel het kantel schempje erbij.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik ben onlangs ook overgestapt van crop naar fullframe
Ik heb mijn 50D ingeruild voor een canon 5Dmk1 Reden hiervoor is dat ik merk dat ik steeds meer portreten schiet en dat ik veel gebruik maak van strobist en objectieven die mij nu in staat stelt maximaal uit mijn glaswerk te kunnen halen.
Naast portreten ben ik ook gek van landschap, natuur en straatbeeld.

Waarom heb ik gekozen voor de mk1, simpel omdat ik niet het geld heb voor de mk2 en omdat er voor mij niet veel meer voordelen aan de mk2 zitten zoals meer frames per sec en een betere ISO handtering.
Natuurlijk heeft de mk2 wel zijn voordelen want het is niks voor niks de opvolger.

De 5D blinkt volgens test uit in in portreten en landschappen.
De nadelen die ik heb onder vonden is dat de 5D geen kei is bij mindere licht omstandigheden waar hij moeite heeft om scherp te stellen.
Veder de beeld verwerking is een stuk lager dan mijn crop camera's
Ook qua ISO is deze beperkt is zijn doen max 1600 Maar aan de andere kant hij kan wel naar 50 ISO

Daarnaast heb ik de luxe dat ik een canon 60d er naast heb om de tekorten van dit oude beestje op kan vullen.

Al met al een persoonlijke keus.
Als ik jou was en je bent nog niet zolang bezig met fotografie zou ik kiezen voor een moderne spiegelreflex camera.
Waarom de 5dmk1 is uit mijn hoofd nu zo 5 jaar oud en kan buiten dat hij ff niet matchen met de nieuwe snufjes en verbeteringen Tenzij je echt weet welke onderwerpen en situatie de 5dmk1 wel nuttig is.

Succes
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

wat miste je aan je 350?
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

De 5 kan 3200 iso aan, er staat dan een H in het beeld.

Als ik moest kiezen, want enige camera, dan koos ik voor de 550D. Dat is een persoonlijke keuze, want naast fotograferen, film ik ook veel met mijn DSLR.

Filmen met een DSLR is een heel andere ervaring dan zomaar een filmpje schieten met een camcorder. Je moet een hele goede camcorder hebben om het niveau van een gewone DSLR te benaderen. Dan heb ik het over camcorders van 1000 euro en meer. Het feit dat je handmatig kan focusen, dus de focus kan verleggen binnen het zelfde shot, dat vind je allleen maar terug bij de duurdere camcorders.

Wat de 550D voor heeft bij het fotograferen ten opzichte van de 5D
- groter scherm
- film functie dus
- het scherm heeft een veel hogere resolutie
- heeft live view
- een iets betere dynamic range
- 17.9 mp
- de 550D gaat tot 6400 iso (boost 12800), een niet bruikbare stand, maar toch je hebt het
- ingebouwde flash
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Anoniem 3

Kaasie schreefCOLONHallo,

.................. Ik fotografeer voornamelijk op vakanties zoals natuur en familie etc. .....

Dank alvast!! :D
Mijn advies:
Verkoop je lenzen, koop er een goede compactcamera voor.

Ik heb het idee, dat je met een andere camera niet méér gaat fotograferen. Integendeel.
Jij denkt dat de resultaten gaan afhangen van de objectieven die je hebt. Bovendien onderschat je m.i. het wisselen van de objectieven voor verschillende doeleinden.

Het lijkt mij zoiets als:
Ik koop eerst een setje leuke lage velgen met bijbehorend rubber. Daarna ga ik kijken of er een auto op past en nog later ga ik kijken of ik er nog mee kan rijden...

En dit is een eerlijk advies.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Dat was ook mijn eerste gedachte: je hebt tegenwoordig hele goede compact cam's
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

FF is volgens jou dus beter dan crop?
Jazeker ! Kijk voor de grap maar op diverse sites, geen vergelijk, niet alleen qua ruis en dynamisch bereik, maar ook qua daadwerkelijke resolutie.

Ik zou voor de 5D kiezen, echt zonder enige twijfel.
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

Mijn redenen om twee jaar geleden een 5D te kopen:

- groothoek is ook echt groothoek; ik heb ook de 17-40
- mogelijkheid om met minder scherptediepte te werken, geniaal voor portretten i.c.m. bijv. de 50mm 1.8 of 85mm 1.8
- (veel) betere ruisprestaties dan mijn 400D
- beter afgedicht (stof, spatwater)
- in het algemeen betere beeldkwaliteit (bleek achteraf)

Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Succes met de keuze!
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar