Long exposure landscapes

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jasmijnn2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2012 19:06
WoonplaatsCOLON Moordrecht

Een aantal van mijn lange sluitertijd landschappen; Oostvoornse plassen & de Zeelandbrug.

1.

26905

2.

26906

3.

26907

4.

26908

Wat vinden jullie ervan?
Canon 5D MK II, Canon 50D, 17-40, 24-105, 70-200 F4 IS, 50mm F1.8
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik vind ze mooi, met name de eerste en de laatste. Welke ND-filter heb je gebruikt?
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Mooie foto's, waarvan ik #1 en #4 de beste vind. Toch wat puntjes van kritiek (naar mijn mening); bij nummer 1 zou je kunnen kijken of je de lens distortion wat binnen de perken kan houden. Dit kan je met een softwarepakket wel corrigeren. De steiger lijkt nu wel erg krom te zijn.
Bij nummer 3 vind ik het effect van het nd filter doorgeslagen. Je kan het water eigenlijk niet meer als zodanig herkennen. Het is nu een wat vlekkerig oppervlak zonder scherpe lijnen aan de horizon. Nummer 4 vind ik o.a. daarom dan ook veel beter. Ook qua compo vind ik 'm mooier trouwens. Wel jammer dat ook hier de horizon niet een mooie scherpe lijn is. En daarnaast is de horizon ook nog een tikkie scheef...
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Ik vind persoonlijk de eerste 2 wat donker overkomen. Als nr 1 iets lichter was geweest had ik het een hele mooie gevonden. Bij de 3e jammer dat je niet recht onder de brug bent gaan staan voor de symmetrie. De laatste vind ik wel mooi maar die moet je alleen recht zetten. Misschien zou ik de brug ook in zwart/wit omgezet hebben.
sunblade schreefCOLON Bij nummer 3 vind ik het effect van het nd filter doorgeslagen.
Volgens mij heb je dat effect al snel met een nd filter, wat ik overigens wel mooi vind (volgens mij gebruik je daar de filter ook voor)

Al met al een mooie poging.

Gr. Leo
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

een mooie serie, en ook voorkeur voor nr 1 en 4. En nr 2 en 4 lijken toch wat scheeft te staan.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmijnn2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2012 19:06
WoonplaatsCOLON Moordrecht

Fresno schreefCOLONWelke ND-filter heb je gebruikt?
Bedankt! Ik heb een variabel ND-filter gebruikt. Fader Lightcraft filters zijn variabel van 2 to 8 stops ongeveer. Is zeker een aanrader!
Canon 5D MK II, Canon 50D, 17-40, 24-105, 70-200 F4 IS, 50mm F1.8
Gebruikers-avatar
Jasmijnn2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2012 19:06
WoonplaatsCOLON Moordrecht

@sunblade: Bedankt voor je mening en kritiek, daar heb ik wat aan :) Ik had zelf de kromming in de steiger nog niet gezien namelijk. Het effect van de ND-filter vind ik altijd een smaken kwestie, persoonlijk vind ik het wel mooi als het water glad is getrokken, maar misschien is het in foto nummer 3 wel wat te inderdaad. Horizons ga ik nog even recht trekken!
Canon 5D MK II, Canon 50D, 17-40, 24-105, 70-200 F4 IS, 50mm F1.8
Gebruikers-avatar
Jasmijnn2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2012 19:06
WoonplaatsCOLON Moordrecht

@valkenburg: De horizons ga ik rechter zetten. Ik heb de laatste foto ook in zwart/wit alleen vond ik de kleur van het water juist wel mooi. En ik ben het zeker met je eens als het gaat over ND-filters. Je gebruikt 'm onder andere voor het glad getrokken water. Bedankt voor de tips!
Canon 5D MK II, Canon 50D, 17-40, 24-105, 70-200 F4 IS, 50mm F1.8
Gebruikers-avatar
renekuipers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 14:04

Ik vind ze zeker erg fraai hoor! Mij spreekt de 3e als beeld het beste aan. Ik hou ook wel van de gladde waterpartijtjes... Ben ook al lang opzoek naar een goed ND-filter.
Kijk ook eens hier: www.votos.nl
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Leuk... omdat het long exposure gebeuren op dit moment ook bij mij aktueel is (Zie de lopende topics hierover) vind ik het wel aardig om hier even op in te gaan. Ik ga het niet hebben over kromme horizon ofzo maar meer de omzetting z/w en de techniek achter de long exposures


foto 1.

De belichting is ok .. en vooral het water is mooi vlak geworden ... Steiger staat netjes in het midden...
Waar je zelf niets aan kunt doen is de achtergrond... Ja... zoek een andere steiger met een schonere achtergrond of gebruik meer groothoek 17mm indien voorhanden... dan wordt die achtergrond / horizon kleiner.. 2e is de lucht... op een andere dag terug voor een rustigere lucht ... hij mag wel vegerig zijn , maar in mijn ogen is hij nu wat te "zwaar"
Ik gebruik (in het bewerkingsprogramma) ook filters... vooral een rood of blauwfilter maakt de contrasten groter... Lichter water had naar mijn mening ook wel mooier geweest hier...

foto 2 Het water lekker vlak en contrasteert wat meer met de steiger dan foto 1 (contrast numooier in mijn ogen)... De lucht ook hier niet fijn... (Blauwe lucht en experimenteren met de filters zou ik zeggen)
Of (zoals ik vanmorgen heb gedaan ) vroeg eruit en het ochtend zonnetje / blauwe uur benutten en er een kleuren versie van maken..
Waar het de compositie betreft zou ik de voorgrond in dit geval wat bescheidener / kleiner maken...
Dus een beetje naar voren... wel nog wat stenen in de voorgrand meenemen (Echt niet veel!!) en je klijgt een net wat fijnere compositie.

foto 3 Men vraagt hier symmetrie en dat vraagt het onderwerp ook wel een beetje... maar je hebt het eigenlijk helemaal zo slecht nog niet gezien.... de plaats van de brug in de foto maakt het wel wat spannender... alleen had je er wel recht voor moeten staan... in photoshop is er dan wel weer voor te zorgen dat je deze compositie krijgt.
Zwart/wit maken... beetje extra contrast zou ik ook overwegen....
Het water is prachtig vlak en het ND filter zorgt meestal wel (als het al niet het geval was) voor een wat zachter licht.

foto 4 Ook hier zou ik voor een zwart/wit versie gaan, de kleur van het water (is een beetje smaakgevoelig ..dat wel) vind ik niet zo prettig. Voorts vraagt de lengte van het onder werp een uitsnede in de richting van 16:9 en dan even kijken waar je het beste wat weg kan laten (ik denk onderaan)

Mooi vlak water en een rustig beeld!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar