Wie gaat er mee naar Krakau/Auschwitz/Birkenau

Waar zijn we wanneer te vinden? Hier kunnen ook ideeën voor een dagje uit worden gepost. Of als je zelf ergens heen gaat kun je dat hier opgeven en elkaar eventueel op locatie ontmoeten.

ModeratorCOLON Global Moderators

badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik en mijn vrouw zitten er al langer aan te denken om een bezoek te brengen aan de twee concentratiekampen te Krakau in Polen.

Nu lijkt het ons een heel leuk idee om met een aantal mensen meer daar naar toe te gaan.
We willen ergens wel met het koudere weer gaan zodat je het "echte" gevoel krijgt qua kou hoe het er toen aan toe ging.
Er word ook geadviseerd om er naar toe te gaan tussen januari en maart/april.


We hebben al heel wat informatie ingewonnen qua kosten en dergelijke en dat valt heel erg mee.
Voor een kamer (2 persoons) incl ontbijt betaal je voor 3 dagen rond de €110,-
Wij dachten aan bijv dit hotel:
http://www.booking.com/hotel/pl/oleckio ... 1506098bX2

Ligt 200 meter van het kamp af.

In die 3 dagen kun je beide kampen bezoeken en een dag de steden zelf bijvoorbeeld.

Is er interesse om met ons mee te gaan richting Polen?

Er is vanuit ons nog geen definitieve datum geprikt , maar wij dachten maart/april.

Als ik een lijstje heb kan ik met een aantal hotels en reisorganisatie in gesprek om de kosten nog verder te drukken.
Het genoemde bedrag hierboven zal zeker het maximale zijn.Het kan dus alleen maar goedkoper.

Heb je interesse om mee te gaan , laat even een reply hier achter en dan zullen we zien hoeveel animo er voor is.


Wie gaat er dus mee:
- Badeendje (peter) met vrouw
-
-
-
-
-

Enz
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Leuk idee :)
Ik ben in oktober geweest en heb inderdaad ook niet zo veel voor een hotel betaald (ik zat in Krakau, maar voor 3 euro zat ik in de bus naar Auschwitz).
Let wel dat de reiskosten er nog wel bijkomen; zij het met de auto of met het vliegtuig (Brussel is een optie) en aanvullend vervoer.
Als het niet zo kort geleden was dat ik er was had ik zeker wel even nagedacht hierover!
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb wel interesse, maar ben erg afhankelijk van de datum.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Prik me niet vast op de datum.

Als het beter uitkomt dat we later gaan (het is vrij kort dag) gaan we later.Mij lijkt het alleen in de kou juist mooier om daar te zijn.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Van uit hier ook intresse!

maart april moet zeker lukken.

tot 23 februari geen optie voor mij.
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik ben er een tijdje terug ook geweest tijdens een langere vakantie in zuid Polen (mijn vrouw heeft Poolse roots uit die omgeving).

Om misverstanden te voorkomen: Auschwitz/Birkenau ligt niet in Krakau. Auschwitz (in het Pools Oswiecim) ligr zo'n 70 kilometer van Krakau. Wat superkiwi zegt: geen probleem met de bus.

Verder zou ik me toch even 10 keer achter m'n oren krabben voordat ik op 200 meter van het kamp zou gaan logeren. Ieder mens zit natuurlijk anders in elkaar, maar wij waren blij dat we na een dag vol heftige indrukken even goed afstand konden nemen door terug naar Krakau te gaan.

Daarnaast is Oswiecim een muffe, saaie plaats waardoor ik sowieso zou adviseren om in Krakau te logeren. Krakau heeft een mooi oud centrum en enkele authentieke Joodse wijken (o.a. Kasimierz waar een groot deel van Schindler's List werd opgenomen) en de Wawel (heuvel met historische gebouwen). Kortom genoeg te beleven en te fotograferen!.

Vanuit o.a. Eindhoven is het makkelijk vliegen naar Krakau en Katowice. Katowice ligt dichter bij Oswiecim maar is een grote, saaie industriestad. Niet te vergelijken met Krakau.

Samengevat: ik zou voor een korte trip zeker adviseren in Krakau te logeren en een dagje uittrekken om naast Auschwitz deze stad ook te verkennen.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Dit zijn fijne tips.
Iemand toevallig interesse om dit mee te organiseren?
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Het is geheel mijn interesse en ik zou graag mee willen maar dit is voor mij te kort dag om nog iets op mijn werk voor elkaar te krijgen helaas. Als je nog eens zoiets van plan bent ( Theresienstadt etc) dan hoop ik dat ik vrij kan nemen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

pb verstuurd voor eventuele hulp met de organisatie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Je hebt al antwoord terug.

Jeroen en ik zijn in overleg.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Ik hou dit topic ff in de gaten ;)

Grtz,

Fred.

[edit] Afhankelijk van de planning, periode, vervoer en prijs wil ik graag meegaan, heb tevens een collega die mee wilt gaan [/edit]
Laatst gewijzigd door 1 op Fred316, in totaal 6 keer gewijzigd.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

badeendje schreefCOLON...
Nu lijkt het ons een heel leuk idee om met een aantal mensen meer daar naar toe te gaan.
We willen ergens wel met het koudere weer gaan zodat je het "echte" gevoel krijgt qua kou hoe het er toen aan toe ging.
...
Vind je het heel erg, als ik bezwaar aanteken, tegen de manier van formuleren m.b.t. het onderwerp wat je aansnijdt. Je zult het vast niet zo bedoelen, maar het komt op mij niet prettig over. Ik weet vrijwel zeker, dat het voor bepaalde mensen gewoon kwetsend overkomt.

Als je overigens echt wilt weten hoe e.e.a. eraan toe ging, dan raad ik je aan om eerst dit boekje van een ervaringsdeskundige te lezen. Er draait momenteel ook een hele mooie film over Süskind, de directeur van de Hollandsche Schouwburg. De Hollandsche Schouwburg - momenteel een monument - is het gebouw, waar de Amsterdamse Joden naartoe werden gebracht, alvorens ze naar doorvoerkamp Westerbork gebracht werden. Daarvandaan werden ze dan o.a. naar Auschwitz gebracht. In de juiste volgorde kun je er een indrukwekkende reis van maken, maar leuk is echt anders.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ytos, het idee lijkt ze leuk, er staat nergens bij dat hij hoopt dat de reis leuk gaat worden;)

En kom op zeg, natuurlijk mag het een leuke reis worden, het feit dat er naar toe gereisd gaat worden toond aan dat het nog steeds leeft wat er toen gebeurde en hoe erg het was, mag er dan helemaal niet gelachen worden van jou? Wil je werkelijk waar vertellen dat jij nooit een leuke vakantie hebt gehad toen jij Normandie bezocht, of rome, of heb je nooit een mopje verteld toen je met de trein door Rooterdam reed.....
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Jammer toch, dat je mensen niet mag wijzen op taalgebruik. Ik heb zat leuke vakanties gevierd, maar sommige momenten in die vakanties - neem een bezoek aan Yad Vashem in Israël of museumdorp Oradour-sur-Glane in Frankrijk - waren niet leuk; wel indrukwekkend, of interessant zo je wilt. Dat dus. Verder moet je er maar mee doen wat je wilt. Wellicht had ik beter ook direct moeten vermelden dat dat boekje, van die ervaringsdeskundige dus, van wijlen m'n oma is...

Prima dat het nog steeds leeft en dat mensen erheen willen. Heel goed zelfs, want het mag niet vergeten worden. Maar als ik er al niet meer op mag wijzen dat een iets ander taalgebruik c.q. een enkel woord m.b.t. tot dit onderwerp anders geformuleerd zou mogen worden, wie mag het dan nog wel?

[Edit]
Ik laat het hier overigens bij. Heb m'n mening gegeven en daar mag men mee doen wat men wil.
[/Edit]
Laatst gewijzigd door 1 op Ytos, in totaal 31 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zoals je het stelt, is het taalgebruik misschien ongelukkig gekozen. Ik ben er van overtuigd dat hier niemand rondloopt die het 'leuk' vind wat daar gebeurd is.
Ik wil wel voorstellen om de discussie over de gemaakte woordkeuze niet in dit topic verder te voeren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

@ Ytos:
Ik denk als je op mijn site gekeken had dat je wel inziet wat ik met me tekst bedoel.
Je hebt het over lezen en dergelijke.Had dat zelf gedaan.Dan snap je HEEL goed dat ik over dit onderwerp meer weet dan de gemiddelde persoon.
Dit is niet de eerste locatie waar ik naar toe ga en ik weet dan ook heel goed waar ik over praat.

Daarbij gaat het niet alleen om de concentratiekampen.
Ooit gehoord van de zoutmijnen en dergelijke?Is een compleet museum van zout.Gaat ook over deze tijd maar is wel leuk om maar toe te gaan.
Waarom?Omdat de combinatie van die tijd en een museum gecombineerd word tot een bezoekgelegenheid.


Ik snap je beredenering van mijn tekst keuze heel goed , maar je moet het op een manier benoemen.
Het is nu eenmaal een gevoelig onderwerp en hoe je het ook beschrijft zal het toch niet goed zijn.

Ik krijg met jou woordenkeuze de indruk dat je dat boekje en dergelijke aan wilt prijzen omdat het over je oma gaat.Het is maar net hoe je het opneemt met geschreven schrift.
Je ziet geen emotie in schrift en daarom is het lastig te zien wat mensen echt bedoelen, maar je snapt denk ik zelf wel heel goed wat bedoeld word met deze topic.

Ik had alleen graag gezien dat je een pm had gestuurd.Dan had ik me tekst aangepast zodat het minder kwetsend over komt voor je.

Over een ding zijn we het wel eens en dat is dat deze tijd nooit vergeten mag worden!
Verder zullen we idd geen discussie gaan maken over taalkeuze en dergelijke.
Als mensen interesse hebben om mee te gaan , graag een reply geven.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Geldt dit nog steeds van 10 t/m 13 februari aanstaande? Ik heb interresse, maar het is kortdag om te regelen met het werk. Graag zsm een antwoord omtrent de data, zodat ik kan overleggen met mijn werkgever.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Nee we gaan het verplaatsen naar regio Mei.

Dan heeft iedereen meer tijd om alles te regelen qua werk en dergelijke.
Ook hebben Jeroen en ik meer tijd om er een speciale reis van te maken.

Ook uit te zoeken wat een goed hotel is en dergelijke.
Vliegreis of met de auto en dat soort dingen.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Jammer, dan ben ik al druk en door extreme onderbezetting op het werk zal ik dan moeilijk vrij kunnen krijgen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Jeroen en ik wonen met toeval dichtbij elkaar en zullen snel eens rond de tafel gaan. Misschien komt er iets geheel anders uit het idee.

Zodra het gesprek is geweest zal het hier gepost worden.

We houden jullie op de hoogte
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar