[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 10

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hallo allemaal,

Allereerst allemaal de beste wensen voor 2012 (het mag vandaag nog 8) )
Nieuw jaar, nieuwe ronde en nieuwe kansen we kunnen er weer fris tegenaan.
Hopelijk word het weer snel wat beter want met die storm en regen is het maar niks om de
deur uit te gaan.

Heel veel succes en plezier iedereen deze ronde.

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# IrmaM
# roelie-ulft
# Juditth
# thabita
# Peter de Graaf
# Peter1970
# SanderL

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiek kring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op VRIJDAG 3 Februari en de commentaren op VRIJDAG 10 Februari. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Allemaal welkom in 2012 ... Maak er het beste van ...

Mooi dat we begin januari gelijk kunnen beginnen met de nieuwe ronde...

Ik steek maar weer van wal.


1.

26300

2.

26301

3.

26302

LiesbethH
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2011 09:21

@Peter mooi platen zeg! Al zijn de laatste twee wat donker, waardoor er wat detail verloren gaat. Kan ook aan mijn scherm liggen hoor!

Groet,

Onno
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Bij 2 en 3 is het water ook wat aan de donkere kant... bewust gedaan om een (in mijn ogen) lekker contrast te krijgen... en meer nadruk op de lichtere gedeeltes te leggen... Bij 2 tevens een rustig beeld hierdoor..

tenminste... dat is wat ik beoogde..
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hier mijn bijdragen voor deze ronde.

#1

26413

#2

26412

#3

26411

Kijk ook eens op mijn Flickr
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

26413

Genoeg detail en contrast om te spreken van een geslaagde zwart/wit omzetting. Echter.... waar het het standpunt betreft op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd... en wel omdat je er scheef onder staat of iig de camera scheef houdt .. hierdoor gaat de symmetrie.. voorzover deze er is.. verloren. Jammer dit maakt dat de compo in mijn ogen wringt

26412

Bij deze foto is de compositie en standpunt OK echter het gaat min of meer mis bij de omzetting... of de foto leent zich niet voor z/w ... De vlakken van het bovenste deel zijn even wit waardoor er geen diepte in zit en datzelfde geldt voor de vlakken van het donkerste gedeelte. weinig contrastverschil en ook hier gaat de diepte verloren. Het is een vrij vlakke plaat geworden. De kleurenversie (elders op het forum) is een mooie foto... na dit verhaal vond ik het nodig het even te vermelden..

26411

De beste foto... leuke compositie met dat natuurlijke kader.. Bij de omzetting zou ik nog geëxperimenteerd hebben met een roodfilter om een donkerre achtergrond te krijgen waardoor de woontoren wellicht nog beter tot zijn recht komt.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hallo allemaal,

Het lukt mij niet om deze week iets te gaan plaatsen. Ik vertrek zo meteen naar Ameland (dus kan ik wel proberen om
daar foto's te gaan maken). Na het weekend ga ik wat plaatsen en diegene die nog niks hebben geplaatst aan hun welbekende
staart trekken. ;)
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Er staan alweer mooie platen bij !!! Ik heb zelf ook al meerdere recente foto`s gereed, maar.... Ik ga deze week enkele dagen naar Finland (zakelijk, dat wel) en hoop toch dat ik daar misschien wel een leuke foto kan maken... Dus uiterlijk volgend weekend staan mijn foto`s online, ruim voor de deadline :mrgreen:
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Peter de Graaf
#1 26300 -
Wat moet ik over deze foto zeggen... Dat ie groot aan de muur moet?! Ik vind hem ijzersterk. Omzetting, compositie, sfeer, licht, alles top!

#2 26301
Ook deze foto heeft veel potentie, maar zou ik hem croppen. De schaduw rechtsonderin (van het paaltje wat er net niet op staat) zou ik wegcroppen, en links op de horizon staan wat dingen die ik weg zou croppen. Verder een uitstekende plaat, less is more.

#3 26302
Dit vind ik de minste van je serie. De vervorming helemaal op de voorgrond stoort, de compositie is minder sterk dan zijn voorgangers. Ik heb ook het idee dat de horizon wat scheef staat. De omzetting oogt wat minder, misschien iets meer contrast erin? Het is absoluut geen slechte foto, maar vergeleken met zijn voorgangers vind ik deze wat minder sterk.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Peter1970
#1 26413
Leuk standpunt en een goede zwart-wit omzetting. Ik deel wel de mening van Peter de Graaf mbt symmetrie. Onderkant en bovenkant van het pand lopen niet evenwijdig. Ik denk dat een uitsnede in portretstand de foto sterker zou maken.

#2 26412
Strakke plaat! Twee kleine opmerkingen. De onderste rand met ramen (staan er amper op) zou ik weg gelaten hebben, en er mag wel wat meer pit (contrast?) in de foto.

#3 26411
Rotterdam ten voeten uit. Mooie omzetting, uitstekende compositie, goede foto!
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Bedankt Sander... ook voor de aandachtsputjes... achteraf bezien kan ik het hier grotendeels wel mee eens zijn.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Goedemorgen, hierbij mijn bijdrage.

1,

26666

2,

26665

3,

26664


Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Peter de Graaf

26300 Helemaal goed. prachtig foto
26301 ik zie een halo effect aan de bovenzijde van de foto, jammer (op me net gekalibreerd scherm). Persoonlijk vind ik het mooier als er een lijn precies uit de hoek komt. Dus de rand v/d steiger.

26302 Ook hier eigenlijk alleen mijn persoonlijk voorkeur smaak. Ik was iets verder op de steiger gelopen, zodat de zijkanten v/d steiger precies uit de hoeken komen. Maar dit is mijn smaak. En de horizon is niet recht, kan dit een bedoeling hebben??

Je hebt mooie zwart wit omzetting, alleen vind ik (weer mijn smaak, dus) de kaders te groot.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Peter 1970

26413 Altijd lastig om met dit standpunt een gebouw goed op de foto te krijgen. In het gebouw zit genoeg potentie in om met photoshop(als je dit programma hebt) alles recht te zetten.
26412 Mooie blokkendoos. Om het gebouw goed tot zijn recht te laten komen is de belichting door de zon heel belangrijk. Dit gebouw heeft veel randen en rimpeltjes, met de juiste stand van de zon, krijg je een strijklicht langs het bebouw, hierdoor krijgen alle randen en rimpeltjes schaduw. Zodat de diepte werking gaat werken. Gezien de haakse vlakverdeling( je hebt 2 vlakken die bijna haaks op elkaar staan, eigenlijk 3 vlakken, maar ik zou voor de 2 grootste vlakken kiezen) van het gebouw moet je kijken welk moment van de dag is het geschikt.
26411 Leuke kader heb je gevonden. Je zou de woontoren iets kunnen oplichten.


Hier zijn de kaders al mooier ( minder aanwezig).


Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Komen weer mooie foto's voorbij, hier mijn bijdrage van deze ronde..

Bij deze foto bewust wat ruis om het een wat ouder effect te geven.

26669

26670

26671

http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Peter de Graaf

1.mooie compositie de steiger verdwijnt mooi in de "ruimte" wel wordt mijn oog getrokken naar het licht aan de rechterkant, jammer ook van het zonlicht schuin rechts boven de steiger.

26300

2.Héél mooi, mooi rustgevend plaatje..net een anzichtkaartje. Ik had wel het witte puntje in de lucht weggehaald.

26301

3. Fraaie plaat,mooie lucht! ik had hem wel aan de onderkant wat bijgesneden tot aan het "pad" naar links zodat je puur de steiger recht vooruit hebt..en...weer dat witte puntje in het midden. :D

26302
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

peter1970

#1Ik sluit mezelf aan bij het commentaar van Peter de Graaf, de flat staat aan de bovenkant in één lijn met de lucht maar de flat zelf oogt sheef waardoor hij niet helemaal lekker wegkijkt. Ook vind ik het bakje van de glazenwasser jammer.
26413

#2 Mooi lijnenspel, mooie plaat. Wel denk ik dat iets meer zwarting/contast het goed zou doen bij deze foto.
26412

#3 Dit vind ik de beste foto uit deze serie, mooi!
26411
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

roelie-ulft

1, Apart maar spreekt mij persoonlijk niet erg aan, omzetting vind ik wat te grijs aandoen.
26666

2, Leuke plaat, omzetting vind ik ook mooi..wat ik wel mis is een echte jaren 60 uitsraling/kleding van het model.
26665

3, Hmmm...ik weet het niet zo goed met deze foto..ik vind hem wat te grijs en het onderwerp wat "saai" compositie vind ik wel goed gekozen.
26664
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Judithh,

26669Ik denk dat de omzetting wel mooier gekund had, erg grijs. Ook de onderkant van het vliegtuigje valt behoorlijk weg.

26670 Vind deze foto erg rommelig. Ik had meer v/d stralen laten zien.

26671 Jammer dat de scherpte op de lijnen van de brug ligt en niet op de helicopter.


Paul.
Wordt vervolgd.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Peter de Graaf

26300
Ik vind dit de beste foto uit je serie.
Mooie zwart-wit omzetting en het tegenlicht van de zon voegt net dat beetje toe om het een hele mooie foto te maken

26301
Het is al een keer gezegd. Maar mijn aandacht werd direct getrokken door het zwarte vlak dat van bovenaf de foto binnenkomt.
De opkomende wolkenlucht aan de horizon vind ik de foto wel iets extra geven.

26302
Ik had denk ik een stapje naar voren gedaan en de steiger vanuit de onderhoeken laten beginnen.
Misschien dit keer ook een iets snellere sluitertijd. De "uitgeveegde" wolk links bovenin trekt nu veel aandacht omdat hij erg onnatuurlijk overkomt. Het bijna zwarte water vind ik hier juist weer mooi.

roelie-ulft

26666
Ik vind 'm wel wat hebben. Ik had alleen wat meer ruimte aan de bovenzijde gelaten denk ik.
Daarnaast zie ook heel lichtjes nog wat graffiti staan. Ik kan een e en een u onderscheiden.
Die had ik denk even weggepoetst. Het Dat trekt nu ongewild toch wat aandacht.

26665
Dit vindt ik de mooiste uit je serie. Straalt een lekker oud sfeertje uit.
goede bijpassende zwart-wit omzetting, oude auto, aantrekkelijke dame om naar te kijken en een bijpassende achtergrond.

26664
Bij deze plaat heb ik erg hard lopen zoeken wat je nu eigenlijk wilt laten zien.
Het fietspad leid mijn oog naar de achtergrond, maar daar kan ik eigenlijk weinig aantrekkelijks vinden.
Een lekkere wolkenlucht had de foto een stuk aantrekkelijker gemaakt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw aansprak in deze foto.
De zwart-wit omzetting doet het niet echt omdat iets donkers (zwarts) ontbreekt in de foto


Judithh

26669
Door de snelle sluitertijd die je hebt gebruikt is de propeller van het vliegtuig bevroren.
Daarmee verlies je een stuk dynamiek. Het vliegtuig hangt hierdoor in de lucht.
De zwart-wit omzetting doet het niet echt omdat iets donkers (zwarts) ontbreekt in de foto.
Ik denk dat hij in kleur mooier is.

26670
Ik vind dit een geslaagde foto en een goede zwart-wit omzetting. De beste uit je serie.
Het donker van de romp van de boot en het wit van de brug, de letters en de Willemswerf doen het goed.
De beste uit je serie

26671
Na wat langer kijken lijkt het inderdaad op dat de scherpte niet helemaal op de helikopter ligt.
In eerste instantie was me dat niet opgevallen. Er zit net genoeg beweging in de wieken om hem te laten vliegen.
Je hebt hier een mooi moment te pakken vind ik. De omzetting naar zwart-wit doet het ook goed.
Kijk ook eens op mijn Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar