[VerzamelTopic] Reikan FoCal

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ik ga dit topic maar direct uit de krochten van het forum tevoorschijn halen.

Ik ben sterk aan het overwegen om deze software aan te schaffen aangezien dit goedkoper zal zijn dan mijn lenzen (bij bijv. Chipclean) te laten kalibreren. aangezien mijn vader zijn lenzen dan ook meteen gekalibreerd wil hebben kunnen we beter samen de software aanschaffen.

Ik vraag me echter af hoe Focal omgaat met de adjustment op het 'wide' en 'tele' eind van de lens. Ik neem aan dat je hem dan gewoon twee keer aan het werk moet zetten. Maar stel nu dat 'wide' -5 geeft en 'tele' +5, zit de adjustment dan in het middenbereik op 0 of hoe moet ik me dit voorstellen?

Dan heb ik nog een vraagje over het verschil tussen de plus en pro versie. Ik denk zelf dat de plus versie voor mij voldoende is en de pro versie vooral wat leuke hebbedingetjes heeft waar ik praktisch gezien niet zoveel aan heb. Stof kan heel goed opgespoord worden met behulp van lightroom en Focus consistency is toch niet heel veel aan te veranderen. Het enige wat me handig lijkt is om te kijken bij welk diafragma de lens op zijn scherpst is, echter om hier nou 30 pond meer voor te betalen.
Mijn vraag is of ik het goed zie dat dit, voor gebruik door een amateur, maar hebbedingetjes zijn?

De keuze voor de plus versie is puur vanwege de volledig automatische modus, werkt deze echter ook nog volledig automatisch met de 5dIII, 1dx, 6d en 70d? Ik las ergens dat bij de 5d en 1d wat probleempjes waren.

Groetjes!
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Op de website van Reikan FoCal kan je bij de FAQ de antwoorden op je vragen vinden.
Hans.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

hdb schreefCOLONOp de website van Reikan FoCal kan je bij de FAQ de antwoorden op je vragen vinden.
Hans.
Haha, die had ik al gelezen maar hoopte van een gebruiker te horen wat het praktische nut ervan was en of men deze vaker gebruikt.
Overigens denk ik wel dat ik gewoon de plus versie ga aanschaffen binnenkort, mocht ik dan willen upgraden kan dat door gewoon het verschil te betalen.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Je hebt gelijk, niet alle vragen die je gesteld heb worden in de FAQ beantwoord.
De FAQ geeft maar antwoord op twee van je vragen: wide-tele en volledig automatisch.
Of je de extra's van de pro versie nuttig of leuk vind moet je zelf bepalen.
Ik vind 30 pond wel veel voor bijzaken die (bijna) niets bijdragen aan een betere AF afstelling.

Hans.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Dan delen we de mening over de functies in de pro versie. :)
Ga het komende week dan, denk ik, voorleggen aan m'n vader aangezien ik komend weekend wat meer tijd heb. Het zal dan waarschijnlijk de plus versie gaan worden.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Zelf lenzen kalibreren met Focal is misschien goedkoper dan laten doen, maar is het wel nodig.
Heb je last van front/back focus?
Zelf heb ik ook de aanschaf van Focal overwogen maar na een check met een gratis te download AF calibratie kaart bleek het niet nodig.

Hans.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Heb gewoon even snel wat plaatjes geschoten van een bakstenen muur en toen had ik wel de indruk dat in ieder geval twee lenzen een scherper resultaat gaven met AF via Liveview dan AF via de zoeker. Vandaar dat ik me toen ben gaan inlezen in Focal nadat ik (oa hier op 't forum) al goede dingen erover gelezen had.

In ieder geval wel bedankt voor het meedenken! 8)
Voordat ik tot aanschaf overga, ga ik dat wel nog even goed controleren natuurlijk. Zou zonde zijn om 40 pond uit te geven om er dan achter te komen dat alle correcties op +/-1 of 0 uit gaan komen.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Vandaag al de knoop doorgehakt en aangeschaft. Betalen en downloaden ging gemakkelijk daarna alles aansluiten en het target ophangen en de camera goed richten.
Probleemloos de 10-22 aangepast met een adjustment van +4 op het wide en op het tele eind, daarna probleemloos de 17-55 gedaan met een adjustment van +8 en +7 op respectievelijk wide en tele. Daarna de 70-300l gedaan, op 70 geen enkel probleem en kwam op +4 maar daarna begon het gelazer.
Het statief van pa blijkt niet stevig genoeg voor 300mm en dus uiteindelijk op een laddertje gelegd met wat dikke doeken eronder. Gefocust op een afstand van 6,5m kreeg ik een correctie van -1. Ik vond 6,5m echter wat te dichtbij dus vanavond nog eens verder geprobeerd en de testopstelling gewijzigd. Uiteindelijk op 12,5m uitgekomen maar kreeg maar één keer een volledige test.
Kreeg elke keer de melding dat de camera geen foto meer kon nemen, Focal crashte dan en moest opnieuw opgestart worden. De camera blokkeerde volledig (hierdoor kon Focal geen foto meer nemen) en moest elke keer opnieuw uit en weer aangezet worden. Waardoor dit gebeurde is me echter een raadsel.
Daarna nog een keer de afstand verkleint naar 9,5m maar ook daar weer hetzelfde probleem.

Heeft iemand anders ook eens dergelijke problemen gehad? Of zou iemand een mogelijke oplossing weten?

Op internet kon ik zo snel nog niets vinden, eigelijk alleen maar tevreden gebruikers. Ik ben er ook wel tevreden over, alleen zit het me niet lekker dat de metingen de hele tijd vlekkeloos en snel verliepen en bij 300mm eigelijk elke keer mislukten. Focal zegt zelf dat vanaf 300mm een afstand van 20x de brandpuntsafstand voldoende is. Maar kan me niet voorstellen dat daarom de camera volledig blokkeert en daardoor de test mislukt.

Overigens zijn de verschillen van voor en na de adjustment in Focal goed te zien, hoe dit in real life is durf ik nog niet te zeggen. :wink:
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vertel eens iets over de computer; PC/Mac, OS.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONVertel eens iets over de computer; PC/Mac, OS.
Macbook pro retina 15", 2.3GHz i7 met 16GB ram, OS X 10.9.1.
Camera was een 70d, aangesloten via het meegeleverde usb kabeltje. Ik heb echter geen EOS Utility geïnstalleerd oid.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De docs voor de Windows-versie stelt:
For Canon cameras, If the EOS Utility application (supplied by Canon) can connect to the camera, then FoCal should be able to properly communicate with the camera (but ensure that any Canon software is not running when starting FoCal otherwise there will be communication problems).
en ook
The camera drivers must be installed. These are supplied with the camera or installed automatically if using Windows 7.
Wellicht staat er iets dergelijks in de docs voor de Mac-versie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Bedankt voor het meedenken Boels. :)
Voor zover ik weet maakt een mac geen gebruik van drivers en deze hoeven dus ook niet geïnstalleerd te worden. :wink:
Eos utility kan bij mij niet open staan aangezien ik die niet geïnstalleerd heb.
Had het probleem dus alleen met de 70-300l en de 70d, met de 10-22 en 17-55 geen probleem. Binnenkort nog maar eens opnieuw testen en kijken of het probleem zich opnieuw voordoet.
Gr,
Remco.

Flickr
Willyb
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2012 17:06

Heb je de pro of plus versie.

Dit staat namelijk op de site van Reikan.

FoCal Plus will NOT allow calibration of lenses or a combination of lens & teleconverter with an effective focal length longer than 400mm. For this, you will require FoCal Pro

een 300 mm op een 70d geeft dus een focal length van 480 mm. Vandaar waarschijnlijk het probleem.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht! Ik heb onder meer gekozen voor de plus omdat ik geen langere lens dan 300mm heb, maar ze spreken inderdaad van 'effective focal length'. Goed punt!

Ik heb later wel nog een keer geprobeerd, buiten in de zon, en toen heb ik 3 à 4 volledige tests gedaan met steeds ongeveer hetzelfde resultaat van +6. Dus uiteindelijk is het wel gelukt.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Willyb schreefCOLON een 300 mm op een 70d geeft dus een focal length van 480 mm. Vandaar waarschijnlijk het probleem.
Ik denk niet dat de software op die manier werkt... Een effective focal length word genoemd in combinatie met een extender, waardoor je focallength veranderd.. Echter de focallength op een crop cam blijft hetzelfde (zie ook je exif!!). Als kijker zie je wel een verschil in focal length (door de crop) wat vergelijkbaar is met 480 mm, maar een 300mm lens blijft een 300mm lens, dit in tegenstelling tot een extender, waarmee je daadwerkelijk de focallength veranderd
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar