[VerzamelTopic] Reikan FoCal

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

j.vandeburgt schreefCOLONHeeft iemand ervaring met dit programma voor een Sigma 150-500 of Canon 100-400 lens?
Ik heb m'n 100-400 ermee afgesteld.
Ingesteld op 250mm, in het midden van het bereik ; De doelafstand is dan 12.5m ( volgens Canon )
Maar je kan op andere afstanden ook metingen doen, De mijne stond op 14.7M.
Ik heb de target geprint en op een legplank van een kast getaped. deze heeft een vlakke finish.
Vervolgens de plaat buiten waterpas vastgezet tegen een hek, en het statief opgezet en afgesteld.
Het is wel van belang dat de statief/camera combinatie haaks op het center staat van de target.
Laptop aangesloten en testen maar. De software meet ook of je daadwerkelijk een goede setup hebt.
De test heb ik 3x herhaald, met drie maal hetzelfde resultaat.
Voor de test heb je wel behoorlijk wat licht nodig, bij voorkeur 10EV wat overéénkomt met ISO 100 F2.8 1/125s.( volgens de PDF )

Ik heb ook nog een poging gedaan op 400mm; de testafstand moet dan 18.8M zijn; dat haalde ik echter niet.
Dus om te voorkomen dat ik verkeerde data kreeg ,heb ik de test gestopt.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Het type/merk lens heeft op zich niets met de werking van het programma te maken, als je een handmatige kalibratie zou uitvoeren met een Spyder Lenscal, dan zou het verschil tussen beide brandpunten gelijk zijn aan de automatische kalibratie met deze software.

Je zult met een zoomlens altijd met een compromis moeten leven, zeker als het zoombereik steeds groter wordt.
Hoorde van mijn broer dat zijn 24-105 op resp. -2 en +4 zat, een behoorlijk verschil, dat met een handmatige meting ook naar voren zou zijn gekomen.

Mijn 70-200 is behoorlijk constant, 0 op 70mm en +1 op 200mm. Maak voor jezelf uit op welk brandpunt de lens het meest wordt gebruikt en op welke afstand, kailbreer op die waarden. Gebruik je een zoomlens op beide standen evenveel, dan wordt aangeraden een gemiddelde van de gevonden uiterste waarden te hanteren.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Arvor
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 20:01
WoonplaatsCOLON DEN HELDER

Ook ik heb de Plus versie vandaag aangeschaft.
Binnen een minuut was de zip file met de software, handleiding en de targets binnen.
De target uitgeprint, opgehangen de camera op het statief gezet en met de laptop verbonden.
Binnen een kwartier had ik mijn 3 lenzen gekalibreerd.
De resultaten waren als volgt:
28 – 1.8 = - 5
85 – 1.8 = +9
100 – 2.8 = +2
Zelf was ik met papieren versies onder een hoek van 45 graden aan de gang geweest en daar kwam ik op -3 / -6 / -4 uit, dus een groot verschil. Ik twijfelde steeds bij het automatisch scherp of ze pin scherp waren. Ben benieuwd naar de resultaten de komende tijd. Heb zojuist enkele test foto’s van mijn vrouw gemaakt met name op de hoeken van haar bril en deze zijn veel belovend.
Groeten,
Jaap
50D - BG-EN2 grip - EF 24 - 105 L F4
Redged RTC-428 met Redged RNB-2 - Lowe Pro Flipside 300
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Versie 1.3 komt er aan:
http://www.reikan.co.uk/focal/focal-13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Mmm, da's wel heel snel na mijn aanschaf, een gratis update zal er wel niet inzitten.
Wel mooie nieuwe opties.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wees maar niet bang Arnold:
Will I have to pay for updates?

Not within a major version revision. For example, all updates to version 1.0 (e.g. version 1.1, version 1.2 etc as they are released) will be free.
A major update (from version 1.x to version 2.0) will be chargeable, but at a reduced rate for an upgrade from version 1.x.
Dus deze update zal je gewoon kunnen krijgen (en ik gelukkig ook, want van het weekend aangeschaft ;))

Dus hopelijk blijven ze nog heel lang binnen de 1.x :D
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

OK, duidelijk, had inmiddels ook al contact gehad met Reikan en bevestigd gekregen dat ik idd de update gewoon krijg.
Ik dacht eigenlijk dat het recht op een update alleen binnen de aangeschafte 1.2 versie zou zijn, dus 1.2.1 - 1.2.2 etc.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
edelf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2005 12:36

Ik vermoed dat dit programma alleen de center focus punt test. Er kan natuurlijk ook een afwijking zitten tussen de 9 of 45 andere focus punten . Hoe gaat deze software daar mee om ?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Testing at different Focus Points (FoCal Pro only)

We had a number of requests for allowing analysis at different focal points, so here it is! You can now choose which focal point you use during testing, and the analysis will be peformed at that point
http://www.reikan.co.uk/focal/focal-13.html#DiffFPs" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
edelf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2005 12:36

Pro versie dus, wil iemand nog een deel licentie voor FocalPro voor 2 camera's ?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@edelf, dat is volgens de gebruikersvoorwaarden uiteraard niet toegestaan, dus daarover gaan we hier niet vragen!
edelf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2005 12:36

Rocker, kun je mij op de website aanwijzen waar ik dat kan lezen ?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

If you are interested in using FoCal in a commercial environment (e.g. Camera Shop or Studio) please contact Reikan.
http://www.reikan.co.uk/focal/purchase.html#HowToBuy" onclick="window.open(this.href);return false;

Samsam een licentie kopen kan worden uitgelegd als een commerciële activiteit van jouw kant.

Voor zover ik weet worden op dit forum alle teksten die kunnen schuren met legaliteit ontmoedigd.
En naar mijn smaak terecht i.v.m. aansprakelijkheid.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

edelf schreefCOLONRocker, kun je mij op de website aanwijzen waar ik dat kan lezen ?
Waarom vraag je Reikan niet of je hun software met anderen mag delen?

Als blijkt dat delen van de software illegaal is (en dat is meestal het geval) kan een oproep daartoe op een forum, problemen opleveren voor de eigenaar/beheerder van het forum.

Hans.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

edelf schreefCOLONRocker, kun je mij op de website aanwijzen waar ik dat kan lezen ?
Ik zie het inderdaad niet op hun site staan, maar over het algemeen kan je wel aannemen dat een aangeschafte licentie voor persoonlijk gebruik is, en dat dit niet met anderen gedeeld mag worden.
Maar ik heb ze een mailtje met de vraag gestuurd :)
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Het is eigenlijk redelijk simpel, je kunt tot 5 camera's kalibreren. Niet iedereen heeft 5 camera's, de meesten 2 of 3.
Als je zelf de software aanschaft, je eigen camera's en die van een ander ook even doet, dan lijkt me niets aan het handje.
De software kalibreert op serienummer van je camera, dus na 5 stuks mag je een nieuwe licentie kopen, zo simpel is dat.

Zo heb ik dat ook met mijn broer gedaan, ik heb mijn 2 bodies gekalibreerd en ook zijn 5D2. Heb er dus nog 3 over, wellicht over een paar maanden nog maar twee ivm de 5D mark III ;-)
Voor commerciële doeleinden hebben ze aparte licenties, handig als je als service de camera's van je klanten wilt kalibreren, maar voor huis-tuin-keuken gebruik is 5 stuks meer dan voldoende. Koop je elk jaar een nieuwe camera, doe je die van je buren ook nog even, dan ben je snel door je licenties heen en zul je nog een pakket moeten aanschaffen.

Er staat ook nergens dat de software maar op 1 PC geïnstalleerd mag worden, de licentie is dus ook niet PC gerelateerd, maar beperkt tot het aantal camera's.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
edelf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2005 12:36

Nou, ik ben benieuwd naar het antwoord van de betreffende firma.

Zowie zijn licentievoorwaarden die je pas kan bekijken na aanschaf en betalen niet geldig in Nederland. Bij niet accepteren kun je de koop ongedaan maken. Verder zijn licentievoorwaarden die ingaan tegen Nederlands rechts niet geldig, ook al accepteer je ze. Een firma kan wel van alles er in zetten.
Zolang je inderdaad maximaal 5 camera's tegelijk kan calibreren lijkt mij er niks mee aan de hand. en samen een stuk software kopen en afwisselend gebruiken, kan niemand verbieden. Zou de firma Opel of Volkswagen eens moeten proberen.

In ieder geval ben ik bereid om mijn geld er in te steken, ben niet op zoek naar een crack of onbeperkt gebruik. Laten we niet roomser dan de paus zijn met zn allen.
edelf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2005 12:36

Nog antwoord gehad van de maker van de software ?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Nee, helaas nog niet... :) Misschien is hij druk bezig zijn site aan te passen nu?? :D
edelf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2005 12:36

of niet belangrijk genoeg
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar