[VerzamelTopic] Reikan FoCal

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

FoCal is a utility which can fully automatically calibrate the Autofocus Micro adjustment value of your camera and lens combination quickly at the touch of a button!
http://www.reikan.co.uk/focal/focal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Demo video: http://www.youtube.com/watch?v=veyBmZbt7AY" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 6 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Omdat mijn vraag op slot is gegaan, hier nog maar een keer.

Op de post hierboven is niet gereageerd, maar ik ben wel benieuwd of er mensen zijn met ervaring met deze software.

Hoor het graag,
Arnold
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik twijfel nog steeds over de aanschaf van de software :wink:

Ook op het internet zijn nog maar weinig ervaringen te lezen.

Deze vind ik wel aardig:
http://www.rohicks.com/2012/photography ... -software/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als ik meer vrije vrijetijd dreig te krijgen ga ik zeker tot aanschaf over.
(Leuk om dan ook eens te kijken naar de focusshift per diafragmagetal)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Voor welke versie zou je dan gaan? 70 pond is best aan de prijs voor de pro versie.

Het is me ook niet duidelijk hoeveel camera's je dan kunt kalibreren, je moet bij aanschaf nml het serienummer van je camera(s) opgeven, dus dat zou erop duiden dat de software controleert welke camera met de pc verbonden is en dat even de camera van je buurman kalibreren uitgesloten is.
En hoe zit dat dan als je een nieuwe camera koopt?
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

You can upgrade FoCal (e.g. from FoCal Standard to FoCal Plus or FoCal plus to Focal Pro) by simply paying the difference. A new license code will be generated and sent to you, typically within 24 hours.
..
If you get a new camera after purchasing a license for FoCal, simply get in touch via the web contact form or by email with your original PayPal transaction reference and the new serial number and your new body can be added to the license free of charge (up to a maximum of 5 bodies).
http://www.reikan.co.uk/focal/purchase.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat ik voor de standaardversie zou gaan (omdat een upgrade altijd mogelijk lijkt).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

OK, helder.
Dan kun je voorlopig wel even vooruit.

Vond verder deze discussies nog op the-digital-picture
en op Luminous-landscape
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Interessante link, dank!

Misschien toch nog even wachten op een stabielere versie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

arnold_w schreefCOLONHet is me ook niet duidelijk hoeveel camera's je dan kunt kalibreren, je moet bij aanschaf nml het serienummer van je camera(s) opgeven
Je kunt tot max 5 serienummers opgeven volgens de site. Zit je nog niet aan 5 en krijg je een nieuwe cam, dan kun je gratis updaten.
Maar ja, dat is nu. Een half jaar geleden was het hele pakket nog gratis :mrgreen:
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Gratis, omdat het nog in ontwikkeling was waarschijnlijk.
Overigens is het volgens mij nog steeds niet uitontwikkeld, dus ik wacht denk ik ook nog even.

Wat ik ook niet handig vind, als er straks een 5D mark III (oid) uit gaat komen, hoe lang gaat het dan duren voor deze camera ook ondersteund wordt?
Zit je misschien wel een half jaar met een ongekalibreerde camera, dus voorlopig houd ik het wel even bij mijn DataColor SpyderLensCal. Werkt ook goed, wel wat tijdrovender en misschien een tikkie minder nauwkeurig, maar voorlopig prima.

Misschien dat ik overweeg de goedkoopste versie aan te schaffen, zoals boels069 al opperde en dan eventueel te upgraden naar de pro versie als eea verder ontwikkeld is en de 5D3 ook is toegevoegd ;-)
Kan ik iig vast wat stoeien met de software, om te kijken of het een beetje wil werken.
Jammer dat er geen goedkope trialversie is, bijvoorbeeld voor 1 serienummer en maximaal 1 lenscalibratie om eens te kijken of het wat is.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Inmiddels nog een uitgebreid topic gevonden, lijkt erop dat iedereen wel enthousiast is over de resultaten.

http://www.canonrumors.com/forum/index. ... 477.0.html
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Vooral reviews van mensen met een 1DX zijn natuurlijk erg geloofwaardig :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

eos4all schreefCOLONVooral reviews van mensen met een 1DX zijn natuurlijk erg geloofwaardig :)
De 1Dx heeft de mogelijkheid de MA van 3(?) brandpuntsafstanden van een zoomobjectief vast te leggen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Lijkt me prachtig, over een paar jaar standaard in iedere cam?
Het lijkt me alleen dat de 1DX nog niet door Reikan FoCal wordt ondersteund.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken een meteen voor de Pro versie gegaan.
Aangezien je 5 cams kunt kalibreren, de kosten gedeeld met m'n broer en we kregen ook nog een korting van € 30,= voor een educational license via een podcast die m'n broer volgt.

Zal over een tijdje mijn bevindingen ook hier wel posten.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Even een Abo op dit onderwerp;Ik vind dit ook wel interessant.
Ik vind de kosten eigenlijk wel meevallen.
Er zijn tools ( lens cal enz ) die al aardig in de richting van die prijs komen.
En dan nog zijn ze niet automatisch.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Even een hele snelle update, ik was zo nieuwsgierig naar de werking, dat ik vanavond meteen aan de gang ben gegaan.
Ik had mijn objectieven al gekalibreerd met de SpyderLensCal, dus was ik wel benieuwd hoe de software er mee overweg zou gaan.

Heel verrassend, mijn 24mm komt uit op -2, net als via mijn handmatige correctie via de SpyderLensCal.
Mijn 35mm komt op -5 (was -4) en de 70-200 zit op 0 bij 70mm en +1 op 200mm, stond op 0.
Het lijkt er dus op, dat de software behoorlijk nauwkeurig is.

Los van het feit dat er dus geen schokkende verschillen zijn tussen de SpyderLensCal en de Reikan FoCal software, is de werking ervan wel een eitje.
Een prime lens heb je binnen 5 minuten gekalibreerd, als je de volautomatische piloot gebruikt (Plus en Pro versie).
Met de SpyderLensCal was ik wel even langer bezig en moet je het resultaat meer op het oog beoordelen.
De wiskundige benadering van de Reikan FoCal software is wel heel nauwkeurig en vooral erg snel.

Er worden een 40-tal foto's gemaakt en de software analyseert zelf de foto's en komt vervolgens met de correctiewaarde, die je met 1 druk op de knop meteen in de camera kunt zetten.

De software komt met een zeer uitgebreide 53 pagina's tellende PDF documentatie, die zeer helder en duidelijk is.
Al met al dus een zeer prettig en goedwerkend stuk software, waar veel aandacht aan is geschonken.

Voor een zeer uitgebreide review verwijs ik graag naar deze site, dus dat ga ik niet allemaal herhalen.

Eindconclusie is, dat het perfect werkt en daar gaat het uiteindelijk om.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dank je wel!

Staat nu op m'n lijstje; nog niet bovenaan, maar dat komt vanzelf :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Ook naar aanleiding van dit topic heb ik de 'stoute' schoenen eens aangetrokken en ook de pro-versie aangeschaft.
Volgens de site word er binnen 24 uur een downloadlink gegeven ; en dat klopt ( binnen een half uur reeds ).
De software geïnstalleerd en de PDF bestudeerd en dan maar proberen.
Eerst m'n macro lens; zelf met spyder lenscal op een afma van -8 en met FoCal op -3 met als resultaat ' good' :)
Misschien dat ik met de macro lens een 're-test'gaan doen..
En als tweede de 24-105 er op gezet. met Spyder lenscal uitgekomen op +4 en met FoCal +2 testresultaat 'excellent ' :D

M'n 100-400 moet ook nog, maar gezien de focale lengte moet ik dat doen bij rustig weer. ( target ergens buiten? )
Instellen op 250mm en dan eens zien wat 'ie' doet.
( [EDIT] intussen is de 100-400 ook door de molen geweest met als testresultaat +1 )

In eerste instantie had ik één en ander niet goed staan bij de test van de 24-105.
Tijdens de meting kwam er weinig zinnigs uit; test gestopt en niet de afma-instellingen terug gezet.( stom stom stom )
Daarna nog een poging, maar meteen viel op dat met de AF iets serieus niet goed zat.
half ontspannen resulteerde in een zeer wazig beeld.... :(

Grrrr... ( was het eerste wat ik dacht ) even de USB kabel losgetrokken uit de pc en opnieuw bevestigd.
Meteen de vraag of de laatste waarde van -92 opnieuw moest worden ingelezen......( -92; say what? )
Handmatig de correctie gezet op '0 ' en opnieuw getest; gelukkig met een 'excellent 'resultaat.
Mooie software, helder en duidelijk van opzet.
De PDF die de software maakt in de Pro-versie laat ook mooi zien hoe het glas presteert met de juist correctie waarden.
twistersam

Ook ik heb de software aangeschaft, en wel de plus versie.
Automatische calibratie gaat echt eenvoudig, de target ophangen, lens op het target richten en de test starten.
Na een paar minuten heb je resultaat.
j.vandeburgt
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009 00:26
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede, NL
CONTACTCOLON

Heeft iemand ervaring met dit programma voor een Sigma 150-500 of Canon 100-400 lens?
Met vriendelijke groet,
Jim
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar