Klaar voor kerst

Showcase voor snapshots: foto's uit het dagelijkse leven, leuke momenten, 1-foto-topics...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Daar gaan we dan. Ik heb bij deze iets meer gebruik gemaakt van natuurlijk licht en natuurlijk een invulflits, ditmaal recht vooruit op advies van xammy.

Exif:

Sluitertijd: 1/45

Diafragma: F5.6 (had ik mss beter op F8 gezet om iets meer scherpte te hebben)

Iso: 400 (stond op automatisch)

Zelf denk ik dat de flits een tikkeltje minder mocht, op het randje van platgeflitst?

Onbewerkte foto, recht uit de camera :)

Scherpte ja.... Komt nog wel met een beter objectief denk ik. Middelste focus punt rechter oog. Op de kerstkaart zelf valt het minder op.

Afbeelding

Doel van de foto, eigen maak dus. :wink:

Afbeelding

Linkje naar de orginele foto: http://www.aiev.be/orgineel.JPG
Laatst gewijzigd door 2 op eos550, in totaal 23 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

De scherpte hoeft niet altijd aan het objectief te liggen. Kan ook aan bewegings onscherpte liggen. Vind 1/45 niet echt een goede sluitertijd de sluiter blijft te lang open. Zou eerder 1/100 gaan zitten.
Maar verder staat hij leuk op de foto en is het een nette kerstkaart geworden.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

BossA schreefCOLONDe scherpte hoeft niet altijd aan het objectief te liggen. Kan ook aan bewegings onscherpte liggen. Vind 1/45 niet echt een goede sluitertijd de sluiter blijft te lang open. Zou eerder 1/100 gaan zitten.
....
Met een flits kan die sluitertijd makkelijk, je kan met een sluitertijd van een halve seconden nog een scherpe foto krijgen als je maar een flitser gebruik.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Bedankt voor het antwoord, kan natuurlijk ook. Zal de sluitertijd volgende keer hoger nemen onder deze lichtomstandigheden. Hoe doen jullie dit, de sluitertijsd niet lager nemen dan het brandpuntafstand? Of is dat met een korreltje zout te nemen? Toffe websitetrouwens, en goede opbouwende tips.
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

eos550 schreefCOLONBedankt voor het antwoord, kan natuurlijk ook. Zal de sluitertijd volgende keer hoger nemen onder deze lichtomstandigheden. Hoe doen jullie dit, de sluitertijsd niet lager nemen dan het brandpuntafstand? Of is dat met een korreltje zout te nemen? Toffe websitetrouwens, en goede opbouwende tips.
De regel is ongeveer het aantal mm gelijk aan de sluitertijd 1/60 / 60mm. Als je IS hebt zou je dit volgens mij een aantal (2/3?) stops naar beneden kunnen gooien. Het ligt er ook maar net aan hoe stabiel je handen zijn ;).
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Met gebruik van een flits gelden daar toch wat andere regeltjes voor, een flits duurt veel korter dan die 1/45e seconde.
Bewegingsonscherpte zul je dus echt niet snel hebben, het verschil in een korte of lange sluitertijd is vooral bepalend hoe donker de achtergrond wordt.
Een lange sluitertijd zorgt ervoor dat de achtergrond lichter zal zijn, en zorgt voor een zwakke flits waardoor het al aanwezige licht veel invloed op het resultaat heeft, een korte sluitertijd zal een fellere flits geven en het omgevingslicht speelt een minder belangrijke rol.
Door de ETTL meting zal de flitser zijn sterkte aanpassen aan de sluitertijd en zo dus het onderwerp altijd netjes uitlichten en de eventuele beweging bevriezen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Ik heb niet goed gelezen, mijn excuses.

Wat ik zei is voor gebruik zonder flits.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Geeft niet hoor, begrijp dat wel. Ik zal dat objectief eens aan een meer ervaren iemand in bruikleen geven, dan weten we het ook snel of ik zelf iets moet bijsturen.
Wat mij wel opvalt is dat hij scherper op mijn pc lijkt dan geupload. Formaat is aangepast van 5148 X 3456 naar 881 X 588. Ik weet niet of het er superveel aan doet. Maar loeischerp is hij niet.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik zou de volgende keer de achtergrond even blurren. Die vouw in je bank komt niet echt mooi uit.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

@jjas, Met een flitser kan de sluitertijd nog meer omlaag, Dat weet ik ook. Flitsen is bevriezen van het moment.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Al moet je opletten dat hij niet te druk beweegt anders gaat het ghosten.... voor party fotografie vind ik dat wel wat hebben maar niet bij dit soort foto's. Dus ik zou het toch liever wat korter hebben.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONIk zou de volgende keer de achtergrond even blurren. Die vouw in je bank komt niet echt mooi uit.
Hm, daar had ik nog niet op gekeken. Dat is inderdaad zo, maar hij blijft nog niet zo goed zitten anders had had ik hem verder van de achtergrond gezet of laten zitten (1m).

Ik heb een link naar de orginele foto bij geplaatst in mijn eerste post onderaan.
Weten jullie een beter programma dan microsoft office picture manager om foto's kleiner te maken?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

eos550 schreefCOLONOnbewerkte foto, recht uit de camera :)
Bij digitale fotografie MOET je nabewerken voor het beste resultaat.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

BossA schreefCOLON@jjas, Met een flitser kan de sluitertijd nog meer omlaag, Dat weet ik ook. Flitsen is bevriezen van het moment.
Dat is anders niet wat je eerst zei :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op jjas, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

@jjas, Mee Eens
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Ik heb eens een poging gedaan om de orginele foto te verscherpen: http://www.aiev.be/orgineelverscherpt.JPG
De kleuren veranderen ook een beetje.

Alleen krijg ik in internet explorer een raar beeld. In safari niet, heeft dit met adobe RGB te maken?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik had eerder zoiets in gedachten.

25990

"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

U hebt er een hele mooie foto van gamaakt. Hoe heb je dit bekomen als ik vragen mag? Zo leer ik ook nog iets bij :D

Ik ben vandaag bij de winkel geweest waar ik mijn toestel en objectief kocht, hij vond de scherpte ook niet super. Hij gaat de foto doorsturen naar canon om te zien wat het probleem is. Hij zei mij ook wel dat nabewerking digitaal noodzaak is. Daar ga ik dus ook spoed achter zetten om het te leren. Tips zijn altijd welkom.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Mijn beste tip: Koop photoshop en ga oefenen, oefenen en nog eens oefenen. (Een element versie is meer dan voldoende.)

Hoe heb ik dit gedaan? Photoshop Cs5.
Allereerst heb ik de vouw in de bank weggecloned (grof, aangezien de achtergrond toch wazig wordt).
Achtergrond selekteren en kopiëren naar een layer. deze layer selekteren en vervolgens inverteren. Dan heb je dus het onderwerp (kind) geselekteerd. Ook hiervan een layer maken en deze bovenaan zetten.
Nu blur je de achtergrond met gaussians blur tot je een mooie zachte blurriesoep krijgt.
Dit is eigenlijk de uitgebreidste manier, aangezien met 'vage lens' je vanaf photoshop cs2 niet meer dubbel hoeft te selekteren.
Uiteraard heb ik het gezicht iets verscherpt en heel belangrijk, het contrast iets verhoogd.
De ogen zijn altijd belangrijk. Het is je waarschijnlijk niet opgevallen, maar ik heb de kleurverzadiging iets verhoogd en met curves de blauwtint iets opgelicht. Hierdoor gaan ze iets sprankellen en geeft het gezicht meer uitstraling.
Border eromheen en klaar is Bas.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Mercikes voor de uitklaring :o

Zal het zelf eens uitproberen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar