[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 9

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hallo allemaal,


Eindelijk de volgende ronde en nu met 2 leden minder. Ik ben bezig om er 2 bij te krijgen dus die volgen misschien later nog.
Irma bekijkt per ronde of ze meedoet of niet en dat vind ik prima en ik hoop ook dat ze er gauw weer bij is.
Ik hoop dus dat we snel 2 leden erbij krijgen. De tijd heb ik iets krapper gezet zodat we dit jaar nog deze ronde kunnen proberen af te ronden. :D

Heel veel succes en plezier iedereen deze ronde.

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# IrmaM
# roelie-ulft
# Juditth
# thabita
# Peter de Graaf
# Peter1970
# SanderL

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiek kring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op VRIJDAG 23 DECEMBER en de commentaren op VRIJDAG 30 DECMBER. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Laatst gewijzigd door 3 op Thabita, in totaal 3 keer gewijzigd.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Ik sta nog niet bij de deelnemers, maar ik ben uitgenodigd om aan de kritiekronde mee te doen. Dit naar aanleiding van onlangs geplaatste foto's hier op het forum.
Omzetting naar Z/W is op dit moment best wel aktueel bij mij, dus ik heb ze eigenlijk al klaar staan. Ik wil de foto's uit mijn topic niet gebruiken, dat zou een beetje flauw zijn, maar ik heb nog wel wat anders... Best vroeg denk ik... maar een goed begin..

1.

25404

2.

25405

3.

25406

Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

We hebben 2 nieuwe leden, 2 Peter's nog wel. ;)
De eerste Peter is al enthousiast begonnen, dat kunnen we goed gebruiken.

Heren welkom hier en heel veel plezier. :)
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Thabita schreefCOLONWe hebben 2 nieuwe leden, 2 Peter's nog wel. ;)
De eerste Peter is al enthousiast begonnen, dat kunnen we goed gebruiken.

Heren welkom hier en heel veel plezier. :)

Van harte welkom.


Succes

Paul
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Hierbij mijn bijdrage uit eigen studio.

25441

25440

25438

Paul.
Wordt vervolgd.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Dank je....

Ik zal maar gelijk van wal steken...

Roelie-Ulft

25441

De z/w omzetting is best in orde, leuk model.. beetje aparte pose, maar toch is de foto een beetje vlak. Waarschijnlijk heeft dat met de belichting te maken. Weinig schaduw in het gezicht waardoor het wat vlak wordt. Ook als ik mijn monitor wat lichter afstel zie ik geen detail of lichaamsvormen in het jurkje ook dit draagt bij aan het feit dat de foto naar mijn bescheiden mening wat vlak overkomt. Wellicht een te frontale belichting?


25440

Kijk, dit oogt een stuk beter, frisser en we hebben nu diepte in de foto. De armen komen nu duidelijk naar voren doordat ze afsteken tegen de matte onderkant van de foto . Het gezicht is veel minder vlak. Ook voldoende contrast... Het diepe zwart en de glimmertjes op de bril dragen bij aan de frisheid van de foto..

25438

Het haar op deze foto is prima belicht en we zien veel detail.
Ik ben eigenlijk benieuwd of je qua bewerking nog iets met het gezicht hebt gedaan... De neus komt door de schaduw aan de linkerzijde mooi in beeld, maar de lijnen van neus naar mond lijken in verhouding weinig schaduw te hebben . Een beetje weggefotoshopped??? De linkerwang ? (Voor de kijker) Ook iets lichter gemaakt.
Indien het antwoord hierop ja is ... is het in mijn ogen net iets te veel... je haalt de diepte in de foto er een beetje mee weg. Zo niet... wellicht het verlichtingsplan aanpassen?? Of misschien ben je zelf wel tevreden.. er is in ieder geval wel aandacht aan besteed en dat zie je aan de foto's
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Vandaag een beetje tijd gehad om een serie bij elkaar te zoeken, het was toch slecht weer. :(
Ik heb geprobeerd wat variatie erin te brengen. :wink:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik sta ook nog niet bij de deelnemers, maar mag van Thabita wel meedoen :wink:

3 foto`s van mij, van recent tot vrij recent :mrgreen:

1.

25523

Mijn lieve nichtje Nyne is hier net een paar uur oud. Weinig licht, natuurlijk toch een foto genomen, zonder flits.

2.

25521

Nyne heeft een oudere zus, Evy. Een prachtige krullebol!

3.

25522

En voor de verandering, een stadsaanzichtje.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Goed Sander. :)
Sander wilde al vanaf ronde 8 meedoen maar doordat we elkaar
telkens "mis" liepen met pb's is het er niet van gekomen of pb's die niet aankomen.
Dus hierbij ook welkom aan SanderL.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Thabita schreefCOLON
1.
Afbeelding

Oei... best wel een lastige foto om te beoordelen... met de z/w omzetting is niets mis imho. Helder wit en diepe zwarten.. dus contrast is wel ok.. Wat bij een z/w foto NOG belangrijker is dan bij een kleurenfoto is de compositie... en de plaatsing van de belangrijkste tulp in het midden maakt de foto een beetje statisch... Lastig om dat nu even over te doen (Zoveel tulpen kom ik op dit moment niet tegen) anders zou je hier nog aandacht aan kunnen besteden... Verbeterpunten zijn hier volgens mij... compositie en wellicht nog wat extra vignettering... hmmm... die extra vignettering.... niet echt nodig, maar het overwegen waard.

2.
Afbeelding

Best wel een hard beeld bijna grafisch... is heel mooi,en de foto heeft wat dat betreft best potentie.. Het verbeterpunt zit hier in de achtergrond. ik zou graag ipv het gebladerte een witte achtergrond zien evenals de auto's op de achtergrond.

3.
Afbeelding
Nette foto... belichting best wel goed... compositie: Best wat krap in het beeld gezet.. een beetje ruimte aan de linkerzijde zou welkom zijn (denk ik)
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Sanderl
25523
mooi licht ... zwart/wit wel ok... een van de betere foto's in het familie album... mist eigenlijk een beetje creativiteit.... Als je heeeel veel foto's ziet (Ik kijk veel foto's) krijg je ook een beeld van de mogelijkheden in een onderwerp... een mooi voorbeeld zijn de foto's van Anne Geddes . Kijk voor insparatie eens naar haar werk en je ziet wat ik bedoel met de creativiteit die ik bedoel...

25521

Leuke foto... maakt eigenlijk niet zoveel uit of je deze in z/w of kleur ziet (denk ik) ... het ondeugende "koppie" en de blik/gezichtsuitdrukking pakken je toch wel... Compositie is best wel ok.... beetje ruimte in de richting van de blik en het afgesneden haar maken dit asymetrische beeld aantrekkelijk.

25522

een leuk plaatje ... een wandelingetje van links naar rechts om het huisje..... een fotogeniek pad en een fotogeniek huisje .... en samen strijden ze echter wel een beetje om de aandacht.... Of het nu om het een of het ander gaat... in beide gevallen had ik de foto wat ruimer in beeld gezet (Ik dan he) Ik had graag wat meer van het straatje en van de bovenkant van het huisje gezien.... Ondanks deze opmerkingen blijft de plaat me toch wel boeien...

Ik ben benieuwd wie het met mijn onzin eens is of juist niet....
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Allereerst..welkom heren in de kritiekkring, leuk om er weer nieuwe mensen bij te hebben en zeker als er zo enthousiast gereageerd wordt! :wink:

Hier mijn bijdrage voor deze ronde..beetje een sinistere serie deze keer :D

25599

25602

25601

http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Foto's van Peter de Graaf

1. Compositie spreekt aan en de foto straalt "rust" (raar omdat te zeggen bij deze foto's) uit. Wel vind ik hem voor het mooie iets te grijs en ik had het paaltje op de voorgrond weggehaald.
25404

2.Mooie plaat, wellicht dat een klein stukje meer naar rechts net iets fijner had gekeken..jammer van de ruis.
25405

3.Fijne plaat waarbij de panorama uitsnede het goed doet, denk wel dat een lager standpunt wat mooier geweest zou zijn.
25406
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Foto's van Roelie..

1.Leuk portretje, alleen het model staat er iet wat ongemakkelijk bij en lijkt haar buik in te houden wat niet fijn kijkt.
25441

2.Pose van dir model is een stuk ontspannender als van de eerste foto, wel jammer dat het witte blok/poef onder haar weg valt waardoor het lijkt dat ze in de lucht zweeft.
25440

3.De belichting van deze foto vind ik mooi, misschien iets teveel aan de linkerkant maar dat mag geen naam hebben..de gezichtsuitdrukking vind ik niet fijn.
25438
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Foto's van Thabita..niet in het album gezet?? foei! :D

1. Wat saaie foto, omzetting vind ik wel mooi..de compositie vind ik iets te centraal.
Afbeelding

2.Mooie foto met een mooie uitsnede! Zoals Peter al zei..jammer dat er blad op de achtergrond zit ipv een rustigere achtergrond maar heel erg storend vind ik het niet, ik vind de auto's aan d rechterkant meer afleiden.
Afbeelding

3.Leuk portretje hoewel ik de pose wat ongemakkelijk aan vind doen het harde licht wat door het haar heen schijnt ben ik niet weg van.
Afbeelding[/quote]
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Foto's van Sander

1.Teder plaatje, iets te grijs en mag wel iets meer zwarting hebben en ik vind hem iets te krap gekaderd, ik denk dat als je meer ruimte rechts had gehad deze foto fijner weggekeken had.
25523

2.Hele gave foto! klein puntje van kritiek maar dat is zeuren..kin had een klein tikkie meer omhoog gemoeten zodat ze net wat minder ver naar beneden kijkt.
25521

3.Mooie ZW omzetting en een fraai plaatje van een leuk dorpsweggetje..de foto zelf doet mij niet zo heel veel, jammer ook dat het dak er niet op staat.
25522
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ai, Klopt Judith. Ik heb ze idd niet in een album gezet. Stom. Zal ik volgende keer op letten. Sukkel die ik ben. :(
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Judithh

25599

De eerste foto heeft best sfeer, dat komt door hetgeen we afgebeeld zien , maar ook door de omzetting naar z/w . De compositie is ok.. hard in het midden... komt confronterend over..
De belichting of nabewerking laat in mijn ogen iets te wensen over ... Zowel de onderzijde als de mondopening zijn me iets te zwart... In eerste instantie dacht ik mijn beeld wat helderder zetten, maar dan worden de volgende foto's te licht ... dus het zit hem in de foto ben ik bang.

25602

Qua scherpte , contrast en omzetting in orde... Maar leent deze foto zich wel voor z/w vraag ik me af. De licht voorkant vraagt veel aandacht... leidt af van het gezicht van de man die eigenlijk het onderwerp is. Wellicht is dit in de kleurenversie minder het geval. Mooie zacht achtergrond

25601

Mooie omzetting .. scherpte ok, mooi contrast, compositie / plaatsing van het onderwerp goed... Ja.. ik heb eigenlijk niets te zeuren over deze foto...
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Allereerst bedankt dat ik de gelegenheid heb gekregen om mee te doen aan deze kritiekkring.
Niet de meest eenvoudige kritiekkring overigens door de enorme diversiteit aan onderwerpen.
Daarnaast is het goed omzetten naar zwart-wit een kunst apart heb ik inmiddels ondervonden.

Maar we gaan gewoon lekker meedoen. Overigens wil ik vast krijt dat ik het niveau deze ronde erg hoog vind liggen.
Tjonge wat een mooie platen zitter ertussen. Hier mijn bijdrage aan deze ronde.

25605

25622

25603

Laatst gewijzigd door 1 op peter1970, in totaal 6 keer gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn Flickr
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Peter de Graaf
Nette compositie. Paaltje op de voorgrond trekt net te veel aandacht.
Aan de bovenzijde en onderzijde zou je nog een paar centimeter weg kunnen laten.
Daarmee trek je de aandacht meer naar de lichtval op de grafsteen.
Zwart-wit omzetting heeft iets te weinig contrast.
25404

De zwarte rand onderin had ik weggelaten. Evenals de grafsteen aan de rechterzijde.
Zwart-wit omzetting vind ik iets aan de donkere kant.
25405

Dit vind ik de mooiste uit je serie. Mooie lichtval en een foto die zich volgens mij goed leent voor zwart-wit.
Dit door de donkere stammen van de bomen en het licht achtergrond.
25406


Roelie-Ulft
Mooie zwart-wit omzetting. Zwarte kleding niet dichtgelopen (je kunt de plooien nog zien).
Model staat er wel wat statisch bij.
25441

De beste uit je serie. Mooie zwart-wit omzetting. Rechtsonder naast de stoel iets overbelicht.
Model heeft ontspannen guitige blik in de ogen. bril en sieraden komen ook goed uit.
25440

Gezicht van het model is een tikkeltje aan de lichte kant.
Model komt wat gespannen over (geforceerd neutrale blik)
Zwart-wit omzetting vind ik wel oké
25438

Thabita
#1 (de tulpen)
Deze foto leent zich volgens mij niet echt om om te zetten naar zwart-wit.
De belichte tulp staat erg centraal. Door hem meer rechtsbovenin te plaatsen was de foto wat spannender geworden

#2 (de Auto)
Deze foto leent zich heel goed om naar zwart-wit om te zetten. Dit past uitstekend bij het karakter van de auto
Veel contrast door witte kleur van de auto en zwart in de gril. Je hebt geprobeerd om hem symmetrisch te maken.
Maar dat is hij 'ie net niet (bumper)

#3 (model)
Dit vind ik de mooiste uit je serie.
Mooi model. Mooie lichtval op het gezicht.
Dat het haar door de belichting van de achterzijde iets overbelicht is vind ik niet zo erg.
Je steekt hierdoor mooi af tegen de donkere achtergrond.


Sander L
Ontroerende foto. Mooie compositie. Bovenlipje van de baby is iets te donker misschien.
Maar ja. De lichtomstandigheden waren dan ook niet ideaal. Mooie DOF.
25523

Mooie compositie. Mooie blik heb je hier te pakken. Als er op de een of andere manier wat meer zwart in de foto had gezeten, had dit de zwart-wit omzetting goed gedaan. In kleur is deze nu denk ik mooier
25521

Mooie compositie. Mooie dieptewerking. zwart-wit past goed bij het karakter van deze foto.
Ik vind dit de beste uit je serie. Contrast van de bijna zwarte luiken en het witte kozijn doet het goed.
25522



JudithH
Als je deze foto een beetje lichter had gemaakt was hij denk ik beter tot zijn recht gekomen.
De struik op de achtergrond was hierdoor ook wat meer weggevallen.
Nu is door de omzetting naar zwart-wit veel detail in de plank waarop de schedel is gemonteerd verloren gegaan.
25599

Dit vind ik een hele mooie. (De mooiste uit je serie) Die kan zo aan de muur. Mooie zwart-wit omzetting. Een goede balans tussen wit in de voorgrond en (bijna)zwart op de achtergrond. Lekker scherp ook
25602

Ook dit is weer een foto die zich goed leent voor omzetting naar zwart wit.
Donker, bijna zwart haar. maar toch nog veel detail zichtbaar. Sprekende blik
25601
Kijk ook eens op mijn Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar