HD Filmen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mister blender
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 14:49
WoonplaatsCOLON Brabant

Momenteel ben ik in het bezit van een 50D en een 400D.
(De 400D gebruik ik eigenlijk alleen soms nog maar als ik op vakantie ga en het zonde vindt om mijn 50D mee te nemen)

Als ik filmpjes maak, doe ik dat met mijn powershot S90.

Nu zie ik tegenwoordig zulke mooie en scherpe films voorbij komen gemaakt met een speigelreflex.
Hiermee wil ik ook aan de slag en onder de knie gaan krijgen.

Nu is mijn vraag wat te doen.
Welke camera is hier het best geschikt voor?
Welke camera zal ik hiervoor verwisselen (wil geen 3 camera's)
Hoe is de film kwaliteit onderling.

Dit is hoe ik het momenteel zie na gepeurd te hebben op internet.
(verbeter me als ik het fout heb)

Het zal gaan tussen de 600D / 60D / 7D en mischien de 5D
De 5D zit wel wat aan de dure kant, maar als we niet naar de prijs kijken.

Volgens mij zit de 600,60 en de 7D op een gelijke kwaliteit met het filmen!?

Op dit moment denk ik eraan, als de kwaliteit hetzelfde is, om de 400D te verwisselen voor de 600D.
Dit omdat ie kleiner is en makkelijker mee te nemen is.
Als ik foto's wil maken, pak ik wel mijn 50D.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
If I don't remember.. it didn't happen..
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

mister blender schreefCOLONDit is hoe ik het momenteel zie na gepeurd te hebben op internet.
(verbeter me als ik het fout heb)
Inkoppertje; het is gespeurd, niet gepeurd :D

Qua filmen is er weinig verschil in resultaat voor wat betreft de 60D en 7D (ervaring met de 600D heb ik nog niet, komt eind dit jaar nog wel)

Bedenk wel dat die knappe scherpe films wel wat meer werk vergen dan je powershot. Autofocus zit niet op een DSLR als het om filmen gaat. Geluid wat past bij de kwaliteit van de film is iets wat de camera eigenlijk ook niet kan leveren met de ingebouwde micorofoon. Een fatsoenlijke beugel (rig) om het ding in vast te maken (optioneel hoor) is bijvoorbeeld ook reteduur
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Afhankelijk van je budget. 550D , 600D , 60D. Filmen allen in HD+ format.
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

1 van de grote vergissingen die er vaak wordt gemaakt is dat je met de aanschaf van een nieuwe body en evt een microfoon er bent.

Voor een beetje leuk resultaat, ben je ongeveer nog eens €1500,- a €2000,- kwijt.

Denk bijvoorbeeld eens aan het volgende:

- Losse microfoon € 100,-
- Lampje om je flitsschoen € 100,-
- Los schermpje € 250,-
- Zacuto loep € 150,-
- Schouder "Rig" +/- € 1000,-
- Focus kit +/- € 500,-

En vergeet niet dat je goede hardware nodig hebt om al dat "HD" materiaal te kunnen verwerken en monteren.
En bedenk je ook eens in welke software je dat zou willen doen?

De hierboven genoemde apparatuur is niet een vereiste om te kunnen filmen, maar wel om zo te kunnen filmen dat het niet het zelfde resultaat geeft als met een powershot!
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Goed punt van ikenolaf.

Ik denk dat het er sterk van afhangt wat je precies wilt filmen in hoeverre je nog accessoires nodig hebt om een goed resultaat te krijgen.

Wat ik nu zelf een paar keer op vakantie heb gedaan is bij bv een waterval mijn 7D op een statief zetten, met 10x digitaal inzoomen handmatig scherpstellen en dan een stukje video opnemen. De resultaten vind ik best aardig, alleen het geluid is een beetje jammer. Ik heb een Zoom H1 recorder die ik daarvoor zou kunnen gebruiken, dat is alleen weer extra gedoe; zowel tijdens het filmen als nabewerken.
Voor dit soort dingen is een standalone DSLR prima geschikt. Ga je nu bewegende mensen filmen met lichtsterke lenzen dan wordt het behoorlijk lastig om zonder accessoires alles goed gefocussed te krijgen. (met accessoires denk ik dat je ook nog behoorlijk moet oefenen).


Als we de 550d, 600d, 60d en 7d vergelijken wat betreft video features zijn er volgens mij de volgende verschillen:
- 550d heeft geen volledige manual settings
- 550d en 7d hebben geen kantelscherm, de 60d en 600d wel
- 600d heeft een video crop mode
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
mister blender
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 14:49
WoonplaatsCOLON Brabant

Ok!
Dus nog heel wat om over na te denken.
Bedankt voor de antwoorden.

Een vriend van me heeft een Nikon en die heeft er mooie filmpjes mee gemaakt.
Hij heeft dus helemaal geen verstand ervan, zet gewoon op filmen en klaar.
Zijn die anders?
If I don't remember.. it didn't happen..
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Afotos schreefCOLON Als we de 550d, 600d, 60d en 7d vergelijken wat betreft video features zijn er volgens mij de volgende verschillen:
- 550d heeft geen volledige manual settings
- 550d en 7d hebben geen kantelscherm, de 60d en 600d wel
- 600d heeft een video crop mode
De 60D heeft bovendien nog als handige extra dat je het level van het geluid in kunt stellen....
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Goed punt, daar had ik niet aan gedacht.
Op basis van die info + deze:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos600d/page15.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Wordt dan het bijgewerkte lijstje:

Als we de 550d, 600d, 60d en 7d vergelijken wat betreft video features zijn er volgens mij de volgende verschillen:
- 550d heeft geen volledige manual settings m.b.t. sluitertijd en diafragma
- 550d en 7d hebben geen kantelscherm, de 60d en 600d wel
- 60d en 600d hebben manual audio level setting, tov enkel automatisch op 550d en 7d
- 600d heeft een windfilter op de ingebouwde microfoon
- 600d heeft een video crop mode
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Die Nikon zal niet veel anders zijn dan een Canon, lijkt mij. En ook met een Canon kun je prima mooie filmpjes maken (met min 550D in ieder geval wel), Maar wil je écht iets moois, dan moet je al gauw verder investeren.

Zie het als een DSLR met een kitlens. Je kunt er prima mee fotograferen en hele mooie resultaten mee bereiken, maar als je je ontwikkelt heb je toch al gauw betere objectieven nodig om je doelen te halen. Zo kun je ook priman filmen met de DSLR, maar voor de betere resultaten moet je vaak gewoon meer geld uitgeven.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Denk ook aan een goede lens als je gaat filmen!
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

mister blender schreefCOLON Een vriend van me heeft een Nikon en die heeft er mooie filmpjes mee gemaakt.
Hij heeft dus helemaal geen verstand ervan, zet gewoon op filmen en klaar.
Zijn die anders?
Nog even hierop in hakend:
Wat voor filmpjes maakt die vriend?
Hoe schat je de kwaliteit in van die beelden? bv leuk voor youtube / zou voldoende zijn voor een lokaal tv station / bioscoop waardig
Waar van wil je zelf video van maken?

Het is wat lastig in te schatten wat je referentie en verwachting is, waarschijnlijk zijn beiden in jouw geval lager dan bij mensen die een DSLR willen gebruiken als vervanging van een pro-video camera.

Ik denk dat je nooit een heel groot verschil kan hebben tussen een Canon of Nikon camera van dezelfde generatie in dezelfde prijsklasse.


Als voorbeeld, dit is wat ik vorig jaar zelf met een 7D, 15-85 en tokina 11-16 heb gefilmd:
http://vimeo.com/27393015" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij het filmen wist ik ook niet echt wat ik deed behalve de focus en soms belichtingscompensatie instellen. Dit komt opzich redelijk overeen met het 'gewoon op filmen en klaar' concept :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
mister blender
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 14:49
WoonplaatsCOLON Brabant

Nog veel om over na te denken.

Die filmpjes die die vriend maakt zijn gewoon lekker scherp.
Dat is waarmee ik ook wil beginnen, daarna zie ik wel weer verder.
Het is ook vervelend om steeds je S90 te moeten pakken wanneer je wilt gaan filmen.
En e S90 maakt snel leuke foto's, maar de films zijn wel vaak van slechte kwaliteit.

Nu ook nog de vraag, welk toestel ga ik vervangen?

Ik denk dat ik er redelijk uit ben.
Ga denk die 450D vervangen voor een 600D.
Dit omdat ik als ik mijn 50D gebruik, ik er echt alleen maar foto's mee maak.

Als ik op vakantie ofzo ga, neem ik graag een kleiner lichter toestel mee, de ik ff snel in de wagen gooi.
Op vakantie (klinkt mischien stom voor sommige) maak ik eigenlijk meestal kiekjes en ben ik minder bezig met fotograferen als dat ik thuis ben.
Dan vind ik het wel leuk om te filmen, van de kids enzo.

ga denk dus opzoek naar een goedkope 600D, bij cameratop is ie redelijk goedkoop, heb ook goede ervaringen met hun...

Iedereen bedankt en als je toch nog andere iedeeen hebt, ik ga hem pas volgende week bestellen :-)
If I don't remember.. it didn't happen..
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Puur nog even uit nieuwsgierigheid: met welk objectief ga je filmen?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

mister blender: op welke grote kijk je je filmpjes terug? Ik krijg bijna de nijging dat je om het kunnen filmen een nieuwe body wilt? is het niet een meer verstandige keus om een goede filmcamera te kopen?
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
mister blender
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 14:49
WoonplaatsCOLON Brabant

@MarcoEOS550d : ik gebruik meestal mijn 24-105 , heb ook nog een 70-300 IS USM en een sigma 10-20

@IkenOlaf: dat klopt, koop hem alleen voor het filmen en ja ook omdat ik het leuk vind.
Heb ook naar losse filmcamera's gekeken, maar als je een goede wilt, ben je ook veel geld kwijt.
Ik heb niet zoveel zin om met veel apparatuur te lopen en filmen is ook niet iets wat ik vaak doe, maar gewoon leuk vind af en toe.
Moet wel zeggen, nu met een klein kind erbij, is het leuk om soms te filmen.
If I don't remember.. it didn't happen..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar