Van Windows naar Apple

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Filip b
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2011 12:35

Na een fatale crash ben ik van een Windows PC overgestapt naar Apple.
Mijn vorige programma -Paintshop Pro- kan ik dus niet meer gebruiken.
Iemand een idee voor een goed alternatief?
Zelf had ik gedacht aan Photoshop.Maar door al de prijzen die ik al gezien heb zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ze schommelen tussen 70€ in de App store tot 1300€ voor de volledige versie.
Ik zou me later onder andere willen verdiepen in HDR en digital art.
Heeft er iemand een suggestie? Het mag ook een combinatie zijn van 2 programma's.

Groeten,

Filip
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Zelf werk ik vrijwel alleen in Lightroom van Adobe, ik vind het een erg fijn programma!
PS staat ook op de mac maar gebruik ik zelf eigenlijk alleen maar om Banners, flyers, advertenties..enz te maken. Waar je ook eventueel nog naar kunt kijken is aperture, werkt ook fijn en is aan te schaffen in de appstore..kost geloof ik iets van €69,- of €79,-.
Persoonlijk raad ik je Lightroom aan.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik zou voor Adobe Lightroom gaan met als aanvulling Photomatix. Het is tegenwoordig makkelijk om vanuit Lightroom te exporteren naar Photomagix (voor HDR) en gelijk de foto weer te importen in Lightroom. Zelf heb ik deze combinatie ook en ben er erg over te spreken.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Voor digital art volstaan Lightroom en Photomatix niet, met Photomatix kun je enkel HDR foto´s mee maken. Met Photoshop kun je beide doen, HDR, Digital art, en nog veeeeel meeer, het kost dan ook veeeeel meer, maar dat terzeide
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

Ik ben zelf een 1,5 jaar geleden over gestapt van Linux naar Mac voor fotografie althans. Misschien heb je iets aan mijn "te dure"-history om je keuze te maken.

Ik weiger illegaal software te gebruiken dus heb ik eerst Photoshop Elements (+/- 99 euro) gekocht. Dat bleek niet helemaal stabiel in combinatie met Portrait Professional (+/- 60 euro in de aanbieding). De beheertool van Elements vond ik niet zo prettig werken. En bovendien miste ik een aantal dingen in Elements die ik wel kon met GIMP (gratis). Maar GIMP op een Mac werkt gewoon niet lekker (IHMO).

Toen kwam Aperture in de AppStore voor iets van 63 euro en die heb ik gekocht. Aperture was zo'n 200 of 300 euro wat ik te veel vond maar voor 63 euro wilde ik het wel hebben. Ik had de trial al getest en die beviel. Ik heb een tijdje met Aperture gewerkt en dat werkt heerlijk. Persoonlijk vind ik het zelfs prettiger werken dan de al om geroemde Lightroom. Maar ja, dan ga je Aperture echt gebruiken en wil je eens een bepaalde stijl creeren of een bepaald effect maken. En dan blijkt dat de meeste howto's voor Photoshop Ligthroom en Photoshop CSx zijn. Photoshop CSx viel sowieso af (+/- 800) euro maar Lightroom bleef wel knagen (+/- 299 euro). (CSx = op dit moment "CS 5.5" geloof ik)

Toen kocht ik de X-Rite color-checker passport. Dat werkt heerlijk maar niet met Aperture (Aperture laat het uberhaupt niet toe om color profiles te kiezen). Net op dat moment zag in aanbieding voor een wacom tablet met Photoshop Lightroom. Die heb ik gekocht en zo kreeg ik Lightroom legaal. Aperture blijf ik prettiger werken vinden maar ik doe nu toch alles in Lightroom omdat mijn plugins gewoon niet werken met Aperture.

Nog Aperture, nog Photoshop Lightroom zijn een vervanger van Photoshop CSx. Ze zijn perfect voor beheer van photos en je kan er ook heel veel bewerkingen mee doen. Maar ze zijn wel echt bedoelt als 'afwerken' en niet nieuwe digitale kunst maken. Zoals met CSx wel kan. Die stelling is wat zwart/wit en in werkelijkheid niet helemaal correct maar voor meer je afwijkt van de originele foto hoe eerder je tegen beperkingen van Aperture en/of Lightroom aan zal lopen. Voor een deel kan je dat gat opvullen met Photoshop Elements maar zelf heb ik ook nog Pixelmator (+/- 24 euro) gekocht. Omdat die laatste het gat op vulde wat GIMP had achter gelaten.

Wat ik nu dus eigenlijk primair gebruik is:
- Photoshop Lightroom
- Portrait Professional-plugin
- X-rite color-checker passport plugin
- Soms Photoshop Elements
- en iets vaker dan Elements: Pixelmator

De reden waarom ik Elements nog steeds zo nu en dan gebruik is met name vanwege de extract tool. Ik overweeg die te vervangen met Topaz Remask3 (+/- 69 euro) en dan Elements van mijn systeem te gooien. Maar voorlopig heb ik wel genoeg geld uitgegeven aan software.

Trails zijn leuk en geven je een indruk wat je met een pakket kan maar helaas ben ik er zelf toch op de dure manier achter gekomen dat je de beperkingen pas echt leert kennen wanneer je het product gaat gebruiken. Ik zou nu geen Aperture en Photoshop Elements meer kopen als ik het opnieuw moest doen. Maar voor jouw fotografie smaak (HDR/Digital art) zal je niet snel tegen mijn plugin problemen aanlopen. Die gebruik je daar niet voor.

Voor Digital Art zou ik Photoshop CSx willen hebben maar die vind ik ECHT veel te duur en met Pixelmator kom ik een heel eind in de juiste richting. Maar eerlijk is eerlijk CSx blijft ook wel een wens op mijn wensenlijstje.

Nog 3 opmerkingen:
- Als je iets met het onderwijs te maken hebt of schoolgaande kinderen heb dan mag je Lightroom of zelf Photoshop CSx met enorme korting kopen. (x = nu dus 5.5)
- Als je dat wil moet je misschien even wachten; het gerucht gaat dat in het voorjaar CS6 uitkomt en je mag maar 1x per jaar zo'n korting vragen.
- Er staat in de AppStore een Photoshop Elements Editor. Ik heb hem zelf nog niet bekeken maar heb begrepen dat dit een uitgeklede versie is van Photoshop Elements. Elements is goed bruikbaar maar ik weet niet of ik geld over zou hebben voor een uitgeklede versie.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Wat je ook nog zou kunnen proberen is mijn optie aan te vullen met GIMP (http://www.gimp.org/" onclick="window.open(this.href);return false;)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Lightroom of Photoshop Elements.
In Elements kun je tegenwoordig ook in lagen werken en is voor de meeste fototoepassingen meer dan voldoende.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

In Lightroom kun je niet met lagen werken.

Je kunt een plug in kopen die je foto´s laat exporteren naar hun software, waar je vervolgens met lagen kunt werken. Nadat je klaar bent met je werk staat het nieuwe resultaat automatisch in Lightroom. Kort om, exact het zelfde als Photoshop, maar dan met veel minder mogelijkheden en veel minder kosten.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Jeff
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2004 15:49
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Ik ben onlangs ook over op LightRoom. Heel tevreden over.
Mijn werk:
[url]http://www.pbase.com/jefro98[/url]
[url]http://www.vitalmx.com[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wil je iets zonder al te veel toeters en bellen: de gratis Canon software. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik gebruik zelf een combinatie van Photoshop en Lightroom. Lightroom voor het bewerken van de foto; kleuren, contrast, witbalans, etc. en Photoshop voor meer technische aanpassingen. Hiervoor zou Photoshop Elements opzich voldoende zijn.

Je kan natuurlijk altijd een trial van Photoshop downloaden. Dan kan je beslissen of het programma het geld waard is en in hoeverre je de functies echt gaat gebruiken.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

En mocht je PS aan willen schaffen, dan kan wat rondzoeken op ebay ook aardig schelen :) Ik hem mijn PS5 op die manier voor iets van 350,- gekocht, nog gesealed in doos.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

En Lightroom 3 is nu in de aanbieding bij Amazon met 50% korting voor $150
http://www.amazon.com/Adobe-65064073-Ph ... 278&sr=1-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jeff
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2004 15:49
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

the-essy schreefCOLONEn Lightroom 3 is nu in de aanbieding bij Amazon met 50% korting voor $150
http://www.amazon.com/Adobe-65064073-Ph ... 278&sr=1-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat dan een engelse versie?
Mijn werk:
[url]http://www.pbase.com/jefro98[/url]
[url]http://www.vitalmx.com[/url]
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

the-essy schreefCOLONEn Lightroom 3 is nu in de aanbieding bij Amazon met 50% korting voor $150
http://www.amazon.com/Adobe-65064073-Ph ... 278&sr=1-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet echt iets waar ik verstand van heb maar moet je hier niet nog invoerbelasting en douane rechten bij op tellen? CS5 is trouwens ook in de aanbieding voor 489 dollar. Als die rechten er niet bij komen wordt het in eens heel interessant. Dan heb je CS5 voor +/- 370 euro.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Kijk vooral ook eens naar Pixelmator. Photoshop voor de Mac, voor een fractie van de prijs.
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Wat ik me altijd afvraag, hoe het zit met oude versies van software? Een legale nieuwste versie van PS kost zeg 800 euro, maar een versie van een paar jaar geleden werkt ook uitstekend. Heb een versie van PS liggen (zonder enig getal erachter). Prima programma (en veel minder zwaar dan nieuwere versies). Geen idee of je oude versies van programma's kan kopen, of dat daar een 2e hands markt voor is en wat zo'n oude versie dan zou kosten. En als zo'n 2e hands markt er niet is (omdat merendeel gratis download) dan vraag ik me af wat er gebeurt met al die voormalige legale versies. Ik neem aan dat die gewoon daar derden gebruikt mogen worden of is een softwareprogramma naamsgebonden? Mijn koelkast is dat niet en een 10 jaar oude koelkast koop je voor een prikkie of is vaak zelfs gratis.

Iemand hier een idee over?
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
Filip b
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2011 12:35

Bedankt voor de reacties.Ga het nog even bekijken.
Binnenkort komt de sint toch :)
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Is dat dan een engelse versie?
Ja, de tekst op de doos is in het engels, maar bij installatie kan je uit 12 talen kiezen, waaronder Nederlands.

Hans.
Laatst gewijzigd door 1 op hdb, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

XiaoBianZi schreefCOLONWat ik me altijd afvraag, hoe het zit met oude versies van software? Een legale nieuwste versie van PS kost zeg 800 euro, maar een versie van een paar jaar geleden werkt ook uitstekend. Heb een versie van PS liggen (zonder enig getal erachter). Prima programma (en veel minder zwaar dan nieuwere versies). Geen idee of je oude versies van programma's kan kopen, of dat daar een 2e hands markt voor is en wat zo'n oude versie dan zou kosten. En als zo'n 2e hands markt er niet is (omdat merendeel gratis download) dan vraag ik me af wat er gebeurt met al die voormalige legale versies. Ik neem aan dat die gewoon daar derden gebruikt mogen worden of is een softwareprogramma naamsgebonden? Mijn koelkast is dat niet en een 10 jaar oude koelkast koop je voor een prikkie of is vaak zelfs gratis.

Iemand hier een idee over?
Dit is wel een beetje off-topic maar Software koop je over het algemeen niet maar krijg je in licentie. De vergelijking met de koelkast gaat daarom niet op. Strikt genomen is een licentie een contract en voor contractovername is toestemming van beide partijen nodig. Dus ook van Adobe in dit geval. In praktijk wordt de soep vaak niet zo heet gegeten maar als je het hebt over 'legaal software verkrijgen' dan is dit eigenlijk niet echt de methode.

Er wordt overigens nog wel eens geroepen dat een EULA niet rechtsgeldig is. Dat is niet zo zwart/wit te stellen. Een EULA kan in veel gevallen gewoon rechtsgeldig zijn of voor een deel rechtsgeldig zijn. Maar daar ga ik niet op in want dan wordt het heeeel erg off-topic. Hetzelfde geld voor software kopen uit een failliete boedel. Kan ook een probleem zijn.

Maar meer on topic. Ik zou wel uitkijken met het kopen van een hele oude PS. Op de nieuwe MAC's heb je geen rosetta meer en kan je dus geen PowerPC binaries draaien. Een Photoshop CS3 of 4 sealed in doos zou ik daarin in tegen direct kopen als ik die voor een redelijke prijs kon krijgen. Dan kan je namelijk upgraden naar CS5.5. Wat beduidend goedkoper is. Maar helaas, als je die al ziet dan vragen ze daar vaak toch nog enorme bedragen voor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar