Printkosten

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

Hai

ik heb me vorige maand n printer (Epson R3000) aangeschaft voor een eigen portfolio te printen (ik was nooit echt tevreden met de prints van "professionele" labo's)
ik heb in totaal n kleine 100 prints gemaakt, en heb daarvoor nodig gehad :
100 vellen A4 papier heeft me een 75 euro gekost (Canon Photo plus II glossy gebruikt)
8 inktpatronen heb ik opgemaakt (afgerond)
75 euro papier + (28*8) = 299 euro
299 euro / 100 prints = 3 euro / print voor een A4

professionele schelfhoutprints kosten 5 euro/A4 , wat me 2 euro per print scheelt
als ik meer dan 350 prints maak ben ik aldus goedkoper uit dan naar n pro labo te rijden

eigenlijk vind ik dat zeer goedkoop voor de kwaliteit die je ervoor krijgt (ik vind de foto's beter dan de Schelfhoutprints bijvoorbeeld)
zijn er nog mensen die kostenberekeningen hebben gemaakt van hun afdrukken ? ik ben wel eens benieuwd of ik n dure of een goedkope printer heb gekocht
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

die printer heb je dus al gekocht.....deze vraag had je je van te voren moeten stellen denk ik ?
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

het is geen vraag in de zin van "wat kpost het nou om te printen"
eerder informatief meededelen dat met mijn R3000 een A4"tje ongeveer n 3 euro kost
alsook nieuwsgierig naar de printkosten van andere (niet dat ik wil wisselen, gewoon nieuwsgierig)
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Neemt niet weg dat het wel interessant is om te kijken hoe hierover de meningen zijn.
Of zelf printen zoals TS aangeeft een beter resultaat geeft dan laten afdrukken en hoe het kostenplaatje van zelf printen zich verhoudt tot laten afdrukken.
Het lijkt me wel dat dit lastig te vergelijken is. Want er zijn tig soorten/kwaliteiten afdrukpapier en inktpatronen.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

karin115 schreefCOLONNeemt niet weg dat het wel interessant is om te kijken hoe hierover de meningen zijn.
Of zelf printen zoals TS aangeeft een beter resultaat geeft dan laten afdrukken en hoe het kostenplaatje van zelf printen zich verhoudt tot laten afdrukken.
Het lijkt me wel dat dit lastig te vergelijken is. Want er zijn tig soorten/kwaliteiten afdrukpapier en inktpatronen.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen.
eigenlijk ben ik benieuwd naar de directe concurrenten , zoals de Canon 9000 en 9500, maar ook zn voorganger de Epson R2880
ook wat bij bijvoorbeeld zn grotere broertjes zoals de R3880 een print kost (gezien die toch aanzienlijk grotere tanks heeft)
|| Canon || Elinchrom ||
Star1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 00:45
WoonplaatsCOLON Omg. Gouda

Vindt de kostprijscalculatie wat mager. Wat ik mis in je calculatie is:
- afschrijving printer.
- verwerkingstijd(als tijd geld voor jou betekent)
- Energieverbruik.
- div. kosten als verzekering/onderhoud etc.

Misschien per afdruk niet de meest spannende bedragen, maar in de Schelfhoutcalculatie zijn deze toch echt opgenomen.
eos7d|15-85 3.5-5.6 IS|100mm 2.8 L IS Macro| 70-200 F2.8 L IS II |EXT 2.0x II |25 ef II tussenring |430 EXII |
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@Star1, daarentegen kunnen ze de btw aftrekken.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik gebruik zelf eerder m'n printer als ik een of twee afdrukken snel nodig heb. Voor meerdere afdrukken zal ik dit eerder uitbesteden. Mijn ervaring is dat dat toch goedkoper is (inkt kost heel wat voor een inkjet-printer) en het is gelijk mooi bijgesneden in een goed foto formaat. A4 vind ik voor foto's toch een lastig formaat als je deze bijvoorbeeld wilt inlijsten.

Je geeft aan dat je de foto's voor portfolio wil gebruiken. Zelf zou ik dan eerder via bijvoorbeeld Blurb.com een mooi boekje zelf ontwerpen als portfolio, dit heeft natuurlijk wel het nadeel dat het niet makkelijk is bij te werken met actueel werk.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Voor printen van A4 klinkt het inderdaad goed, al zal je wellicht met andere print formaten wat meer kosten hebben met snijden en papierverlies?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

PanzerFaustNL schreefCOLON@Star1, daarentegen kunnen ze de btw aftrekken.
En ze hebben er nog een marge op zitten. De prijs van 5 euro die ze rekenen omvat dus niet alleen de kostprijs die TS heeft berekend (zege wat summier, maar goed)
Maar buiten dat verschil is het natuurlijk wel die € 5,- die jij daar afrekent.

Ik doe mijn drukwerk (als het wat beter moet zijn) bij Profotonet. Althans, voor normaal drukwerk dan.
Thuis print ik op een goedkope R360 van Epson en dat is leuk als ik snel een klein afdrukje wil hebben (tot A4, groter gaat niet)
Qua kosten weet ik dat, als ik over A4 praat, ik niet goedkoper uit ben dan Profotonet. Qua kwaliteit ligt het ongeveer gelijk. Enige punt is die twee dagen wachten. Maar als het veel is, dan heb ik geen zin om een halve dag te zitten printen.
Daarnaast moet ik thuis ook printprofielen e.d. maken. Ik heb nu Illford papier en dat is echt een wereld van verschil wanneer ik het de printer uit laat zoeken of het Illford profiel gebruik. Beide kloppen voor geen meter. Zelf een profiel maken is echt zoveel beter. Maar dat kost dus weer twee vellen en inkt. Ook dat zijn kosten.

Maar een portfolio op A4? En dan 100 afdrukken?
Ik zou dat niet zo snel zelf doen en ik zou daar ook geen gruwelijk idioot hoge eisen aan stellen. Nu liggen mijn eisen echt niet laag bij de grond, maar een A4-portfolio met 100 dure prints vind ik toch over de top. Misschien leuk om af en toe aan vrienden te laten zien, en dan mag de kwaliteit wel lager. Ik zou persoonlijk een portfolio op groter formaat maken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

En wat dacht je van de kosten van de aanschaf van een printcalibratie...!? 8) Moet ook in de kosten meegerekend worden.

Zelf besteed ik bijna alles uit. Waarom? Ik heb er gewoonweg bijna de tijd niet voor, om zelf te gaan printen, dus besteed ik het liever uit. Bovendien, vind ik de prints van Vakcolor (Profotonet is ook prima!) van super kwaliteit; net zoals op mijn gecalibreerde beeldscherm. De micro details worden ook zeer goed weergeven.

Wat kosten betreft:

Wat ik een veel gemaakte fout vind, is dat men de winst marge te laag aan houdt. Uiteraard tel je al je onkosten bij elkaar op, en dan werkelijk ook alles. Er gaat immers van de verkoopprijs ook weer een stuk af. Een winst/omzet marge van +300% is niet ongewoon. Reken daar 1/3 voor jezelf voor. De andere 2/3 is belasting en onkosten. Bovendien, heb je jezelf ook moeten inzetten om de foto te maken, dus een inspanning geleverd. Ook dat mag in de prijs mee genomen worden...

Een collega van me print wel zelf, maar die werkt met een echte pro printer van Canon waar rollen papier ingaan en die maakt ook z'n eigen (printcalibratie) papierprofielen, en maakt zelfs nieuwen aan als er een nieuw serienummer aan papier binnen komt. De reden waarom hij zelf print, is omdat vroeger het bijna allemaal zelf gedaan werd. Bovendien, heeft hij die kosten in de loop van de jaren er allang weer uit. Hij zei wel: "Mocht ik weer opnieuw moeten starten, dan zou ik alles uitbesteden, omdat het nu niet echt rendabel meer is, terwijl ik vroeger raak nabestellingen had, en dus winst."

Het enige wat ikzelf nog doe, is vakprints maken in de natte doka, dus analoog. Echter, komt dat haast niet meer voor. :wink:

100 prints, vind ik persoonlijk veel teveel voor een portfolio. Alleen de beste foto's dienen erin te staan: meestal zo'n 12 a 25 foto's. Potentiële opdrachtgevers kijken vaak maar even, en de eerste indruk is vaak het beste. Daar zijn geen 100 prints voor nodig. Bovendien, kan een opdrachtgever het ervaren als langdradig; het moet blijven boeien. Formaat portfolio, mag best groot zijn, zoals Jeroen ook al zegd.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

ok, er zitten dus duidelijk meer mensen die beroepmatig fotografie uitoefenen dan ik hier (want bv bijsnijden enzo doe ik zelf dus kost me alleen tijd, en tijd kost geen geld)
afschrijvingen hoef ik als hobbyist ook niet aan mee te doen

ik was wel aan het denken om mijn prints aan de modellen te verkopen aan een mooi rond bedrag van 10 euro voor een A4'tje , maar daar ben ik nog niet over uit hoeveel juist :)
dan ben ik tenminste zeker dat ze n juiste en correcte afdruk in hun boek hebben zitten ;)

en inzake de 100 prints, het was mn 1e printer dus ik heb er nogal wat weggegooid (keertje zonder rand, met rand, speciaal zwartwit.. je oefent wat he)
er zitten lang geen 100 prints in mn boek hoor ;)
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Canon Benny schreefCOLONJeroen,

En wat dacht je van de kosten van de aanschaf van een printcalibratie...!? 8) Moet ook in de kosten meegerekend worden.
Maar da's hetzelfde apparaat als wat ik gebruik voor mijn beeldscherm :D

Maar even serieus, ik heb mijn thuisprinter alleen omdat ik maar heel af en toe even snel een afdruk wil. Ik denk niet dat ik 100 afdrukken per jaar maak, alles gaat zo'n beetje digitaal de wereld rond. Afdrukken doet de uitgever zelf maar :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

Ik lever zelf ook heel veel digitaal aan, dus dat klopt zeker wel wat je zegt. Dus zelf printen is ook voor mij niet lonend. Bovendien, moet ik het van m'n uren of dagprijs hebben, want nabestellingen zijn echt een stuk minder geworden.

Maar het feit blijft: Men rekent vaak veel te weinig winstmarge! Bij een marge van +300% bovenop je onkosten, zit je naar mijn mening behoorlijk veilig. Ik heb zoiets van: "Vinden ze me te duur, dan gaan ze maar lekker naar een ander." Ik ga er dus echt geen geld bij leggen, want er moet wel brood met beleg op tafel. 8)

Wanneer je jezelf te weinig winstmarge toe rekend, dan kom je op den duur te zitten...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

leuk een portfolio van 100 A4tjes, had je niet beter een IPADje aan kunnen schaffen, kost ietsje meer en je kunt je portfolio blijvend verversen, is maar een idee ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

my thoughts
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar