Probleem met scherpstellen? EOS 50D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
tommerd
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2011 14:54

k heb sinds kort een probleem met mijn autofocus op de 50D.

Als ik met 17-85mm op een object richt en duw de ontspanknop half in, kan het object niet scherpstellen. Je hoort het objectief zoeken (gaat hele tijd op een neer). Vervolgens vindt hij het niet en stopt hij met zoeken. Hetzelfde probleem doet zich ook voor met andere objectieven. Als ik het objectief op mijn oude 400d draai heb ik geen problemen hier mee.

Via manual focus vind ik hem wel, maar dat is natuurlijk niet altijd praktisch. Ik heb firmware al geupdate, maar helpt ook niet.

Iemand tips, suggesties of (nog beter) een oplossing?

Dank!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Staat je camera toevallig op ai-servo?
Probeer is met een enkel scherpstelpunt en one-shot.
Probeer het eens te testen onder diverse omstandigheden, bijv. een locatie met meer licht en een object met meer contrast.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

tommerd schreefCOLONk heb sinds kort een probleem met mijn autofocus op de 50D.

Als ik met 17-85mm op een object richt en duw de ontspanknop half in, kan het object niet scherpstellen. Je hoort het objectief zoeken (gaat hele tijd op een neer). Vervolgens vindt hij het niet en stopt hij met zoeken. Hetzelfde probleem doet zich ook voor met andere objectieven. Als ik het objectief op mijn oude 400d draai heb ik geen problemen hier mee.

Via manual focus vind ik hem wel, maar dat is natuurlijk niet altijd praktisch. Ik heb firmware al geupdate, maar helpt ook niet.

Iemand tips, suggesties of (nog beter) een oplossing?

Dank!
Heb dit probleem ook gehad met m'n 70-200 F4L en weet met bijna 100% zekerheid dat het bij mij aan de laatste versie firmware v 1.0.8 lag.
Had de firmware geinstalleerd en het probleem deed zich gelijk voor, kon vanaf dat moment geen scherpe foto meer maken.
Daarna heb ik hulp gezocht bij het terugzetten van de software en het probleem was gelijk opgelost.
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Sorry Raymon, maar wat kan TS hiermee. En wat is de het waarheids gehalte van jouw probleem gerelateerd aan de firmware 108? Lijkt me stug dat jij voorbeeldend bent voor niet werkende AF van 50D met 1.08 firmware versies.

Ik zou gewoon de fabrieks instellingen terug zetten en even alles langlopen of precies andersom. Ik heb ook wel eens een verandere setting gehad door iets te fanatiek rondstuiteren in de tas in de auto of aan de heup, maar niets is uitgesloten ook een AF unit kan kapot gaan, en misschien ook een astrale firmware update naar 1.08 :)

Maar settings en kijk even wat je gebruikt als onderwerp voor het focussen. Resetten of laten repareren kan altijd nog. Mocht je daadwerkelijk een firmware upgrade gedaan hebben dan was het handig om dit mee te nemen in je posting, en lijkt me een presedent misschien wel geschapen. Ook dat is niet uitgesloten, alhoewel ik dat minder groot acht.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Reinig de contactpuntjes van de 50D eens... Ikzeg niet dat het helpt, maar je weet het nooit...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar