Clubhuis Vrijmetselarij in Sneek

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Hallo Eos Digitaal!

Sinds kort ben ik de Trotse bezitter van een Canon 60d. En ben vandaag op pad gegaan om het écht op de proef te stellen, écht foto's te maken waarbij de kenners zeggen... dan is een goeie plaat, waarbij de verhoudingen kloppen, het object aantrekkelijk is en de plaat correct geschoten is! Eigenlijk ben ik gevoelsmatig nog helemaal niet toe aan de 60d. Heb namelijk nog helemaal niet veel geschoten met mijn 1000d. Had namelijk het gevoel dat dáár écht wel meer uit te halen was... In de eerste jaren van mijn 1000d heb ik veelal in jpeg geschoten. Wist ik veel dat er zoiets als Raw bestond?! Je raadt het al... héél bijster ben ik niet. Al ben ik foto-technische al heel wat wijzer maar dat komt het computer-aspect nog kijken en aan technische dingen heb ik en bloedhekel. Het lukte mij namelijk ook al niet om mijn foto's te openen in Photoshop Elements 8.0 waar ik mijn foto's bewerk, verklein, crop, en eventueel opsla in jpeg. Origineel bewaar ik gewoon in raw. Bleek dat ik de plug-in moest aanpassen in Version 6.2! Het lukte maar niet en was bijna in staat element in z'n geheel te verwijderen want ik was overtuigd dat ik álles verprutst had. Maar uiteindelijk de juiste map overgezet naar de juiste bestandlocatie en voila het is weer gelukt! Toch ben ik maar wat wijs met mijn foto-apparatuur dat doet z'n werk goed! Desalniettemin de 60d aangeschaft. Zeker ook omdat ik dan nog gewoon gebruik kan maken van mijn Sigma EFS 17-70 mm objectief. Maar toch een lichte twijvel omdat ik zeker nog met de 1000d nog veel kan leren, en dan misschien op later termijn, en nog even doorsparend, dan over kan gaan op een full-frame camera. YaY

Maar vandaag dus geschoten en wil ze graag aan jullie tonen. Ben super tevreden over het gebruiksgemak van de 60d én het kantalbare live view scherm! Vanuit alle hoeken kon ik tóch goed in de gaten houden wat er op de plaat kwam ideaal! Vandaag was ik bij het clubhuis van de Vrijmetselarij aan de Looxmagracht té Sneek. Deze was opengesteld ivm Nationale monumenten dag en had direct al zoiets van: "Ik wil dát pand zien én vastleggen!" Want de architectuur dateerd al van 1830, als ik me niet vergis en is uniek in Nederland. Het was hartstikke druk en ik had nog véééél meer willen fotograferen maar dat was me gewoon weg niet gegund. En daarbij kreeg ik het ook benauwd van al die mensen, iets waar ik veel moeite mee heb ik heb toch liever géén mensen om mij heen.... pfffff


Hierbij een selectie uit de weinige platen die ik heb kunnen schieten:
#1
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=22724" onclick="window.open(this.href);return false;

22724

#2
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=22722" onclick="window.open(this.href);return false;

22722

#3
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=22735" onclick="window.open(this.href);return false;

22735

#4
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=22726" onclick="window.open(this.href);return false;

22726

#5
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=22725" onclick="window.open(this.href);return false;

22725


Een mooie overzichtfoto of mooie detail opnames heb ik helaas niet kunnen maken want het gebouw leende zich er zó goed voor.... Maar het was gewoon te druk en was blij dat ik weer kon gaan want voelde me écht wel bekeken. In photoshop ben ik altijd scheutig met de schuifjes en heb de afbeelding geopend als RGB/8-bit voorstelling.

Ik moet eerlijk bekennen.... ik zie door de bomen het bos niet meer. Al weet ik aardig waar alle knoppen toe dienen, raak ik vaak op het moment zelf in de stress en doe ik maar wat en hopen op goed resultaat. Duurd dan ook vaak ff voordat er écht foto's komen want ben dan nog te druk met de instellingen want ik moet m'n belichtingsmeter op orde hebben. En in de Tempel van de Vrijmetselarij zijn géén ramen en zwakke belichting... Maar mijn flister maakte afschuwelijk schaduwen dus had deze niet altijd aanstaan. Ook heb ik in veel situaties een te hoge iso vermoed ik.... zeker bij de foto's waar ik flitser wél heb gebruikt. En als klap op de vuurpijl weet ik niet eens of mijn flitser wel goed communiceert met mijn camera ik moet dat écht nog eens een keer goed testen want snap nog bar weinig van de flitser... Nou ja alá.... hoor graag wat jullie vinden :)

edit: ik heb geschoten met mijn Sigma 17-70 mm F2.8-4 DC macro OS objectief maar ben niet zo blij met de vervormingen maar dus weet niet of het écht zo goeie standaard objectief is??!!
2e edit: heb dit topic eerst mij mijn voorsteltopic geplaatst vandaar ook de lange teksten, want had zéker niet de intentie om hem bij architectuur te plaatsen maar hij is ineens verplaatst door een Mod :)
Laatst gewijzigd door 5 op Jeldo, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

zo je bij de foto's ook de exif data willen vermelden, dat beoordeelt makkelijker , had je een statief bij je ?
ik heb het idee dan foto 22721 ontzettend hoor in de iso waarde zit en daardoor zo korrelig wordt als hij nu is.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

keesvdh schreefCOLONzo je bij de foto's ook de exif data willen vermelden, dat beoordeelt makkelijker , had je een statief bij je ?
ik heb het idee dan foto 22721 ontzettend hoor in de iso waarde zit en daardoor zo korrelig wordt als hij nu is.
Nou dát was ik dus aan het uitzoeken ik wou dat er een link was om jullie door te linken naar mijn gallerij waar de Exif wel gewoon zichtbaar is?!
Op zich had ik mijn statief wel kunnen meenemen ik heb getwijveld. Maar durfde daar de ruimte niet voor te nemen... Had ik misschien wel moeten doen?! Heb wel Optical stabilisation op mijn sigma lens... zou dat iets anders zijn als Image stabilizing?!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

OS = IS = VR
Statief is onombeerlijk als gevorderde en enthousiaste fotograaf!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

nee dat O.S is het zelfde als I.S alleen is het ene van sigma en het andere van Canon, ik weet zeker dat als jeje statief mee had dat je foto loepje zuiver waren geweest ....je moet je niets aantrekken van al de andere mensen , jij wil toch een mooie en goede plaat ? en al men je ziet staan met je statief dan wachten ze vaak al om niet in je beeld te lopen....je statief kan je ook heel makkelijk gebruiken om een "gebiedje"af te zetten
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

keesvdh schreefCOLONik weet zeker dat als jeje statief mee had dat je foto loepje zuiver waren geweest ....je moet je niets aantrekken van al de andere mensen , jij wil toch een mooie en goede plaat ? en al men je ziet staan met je statief dan wachten ze vaak al om niet in je beeld te lopen....je statief kan je ook heel makkelijk gebruiken om een "gebiedje"af te zetten
Beasar schreefCOLON Statief is onombeerlijk als gevorderde en enthousiaste fotograaf!
Jullie hebben gelijk ook... goh dus het uit de hand fotograferen zovéél mogelijk beperken inderdaad loepzuiver zijn ze niet en dat wil ik wel! Ik zie overal wel een hele kleine aboratie.. (als ik dat goed zeg).... nou dat overkomt mij niet weer. Mocht ik de kans ooit weer krijgen met dan een mooi model hopelijk poserend op alle plekken :D
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bij foto 1 en 2 mis ik scherpte, Ook de witte delen van het gebouw zitten tegen overbelichting aan, Had hier een stapje onderbelicht. Bij foto 4 kan je zien dat je camera moeite heeft het te trekken en daardoor moest je hoog in je iso waardoor veel ruis en onscherpte. Bij de laatste ben je gaan flitsen, Waardoor veel sfeer weg is.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Hey Jeldo,

Als eerste, van harte met de 60D!

Ik zie inderdaad in de exif dat je bij foto 3 op ISO 6400 nog met een 1/8 s fotografeerd. :!:
Zoals al gezegd werd, is een statief dan een 'must'
Ook viel het me op dat je foto's nogal een geel achtige kleur hebben, waarschijnlijk staat je witbalans te warm.
Dit kan je instellen in het camera menu of anders natuurlijk in de software na die tijd.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

martindd schreefCOLONOok viel het me op dat je foto's nogal een geel achtige kleur hebben, waarschijnlijk staat je witbalans te warm.
Dit kan je instellen in het camera menu of anders natuurlijk in de software na die tijd.
Aan de exif te zien heb ik custum als witbalans waarbij ik wél geflitst heb.... en witbalans flitser daar waar ik niét geflitst heb!!! :oops:
Want als ik wel flits moét de witbalans toch op flitser neem ik aan?! Moet hier echt secuurder in worden...
BossA schreefCOLONBij foto 1 en 2 mis ik scherpte, Ook de witte delen van het gebouw zitten tegen overbelichting aan, Had hier een stapje onderbelicht. Bij foto 4 kan je zien dat je camera moeite heeft het te trekken en daardoor moest je hoog in je iso waardoor veel ruis en onscherpte. Bij de laatste ben je gaan flitsen, Waardoor veel sfeer weg is.
Bedankt voor de tips ik moet echt uitkijken met mijn belichting want kan dat veel beter naderhand oplossen dan op het moment zelf.... Ik moet een klein beetje bekennen dat ik ook scheutig was met de iso gewoonweg omdat het nu kan met mijn 60d maar zal ook daar selectiever in moeten zijn.

Overbelichting kon ik scherp in de gaten houden met photoshop daar overbelichting word ingekleurd met fel rood! maar nu staat die optie ineens niet meer aan. Nou moet ik maar even uitvogelen....
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

belichting moet je al in de gaten houden/hebben wanneer je de foto gaat maken. Met nabewerking kun je overbelichte delen weinig meer bijwerken. Die informatie is daar weg. Je kunt beter op het moment wanneer je de foto gaat maken wat onderbelichten, Da na die tijd in een bewerkingsprogramma proberen overbelichte delen bij te werken, Wat eigenlijk niet meer bij te werken valt.

De foto moet op veel punten al goed wezen. Nabewerking doe je alleen als finishing touch.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Jeldo schreefCOLONWant als ik wel flits moét de witbalans toch op flitser neem ik aan?!
De WB van de camera instellen op 'flitser' helpt inderdaad tegen te warme platen.
Misschien kan je een grijskaart gebruiken als je op zoek bent naar een 'natuur'getrouwe weergave.
Overigens is het wel zo dat wanneer je een dergelijke kaart gebruikt, de sfeer ( kleur van het licht ) wel uit de plaat haalt.
tenzij je dit weer compenseert 8) ... het blijft leuk! :D
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Jeldo schreefCOLON
keesvdh schreefCOLONzo je bij de foto's ook de exif data willen vermelden.
Nou dát was ik dus aan het uitzoeken ik wou dat er een link was om jullie door te linken naar mijn gallerij waar de Exif wel gewoon zichtbaar is?!
Duh ik moest gewoon ff de hele url kopiëren vanuit mijn gallerij. Een andere mogelijkheid was er niet om jullie door te linken... Nogmaals bednakt iedereen voor alle input!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij automatische witbalans (AWB) en flitsen gaat de witbalans automatisch op flitsen (in ieder geval bij een Canon flitser).

En een clubhuis heet bij de vrijmetselaars een "loge" :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar