Edelherten kijken op de Hoge Veluwe

Waar zijn we wanneer te vinden? Hier kunnen ook ideeën voor een dagje uit worden gepost. Of als je zelf ergens heen gaat kun je dat hier opgeven en elkaar eventueel op locatie ontmoeten.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

N.a.v het fototopic van Menno Schaefer ben ik eens gaan kijken waar dat nou precies is, die wildbaan op de hoge veluwe. Serieus rijen met auto's alleen voor het zien van de bronzende edelherten.
Lijkt me prachtig.

Zijn er mensen die het leuk vinden hier gezamelijk naar toe te gaan?
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Pas maar op dat die bronzen(de) herten niet onder je ogen gestolen worden.... :lol: :wink: :?:
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Nemi schreefCOLONN.a.v het fototopic van Menno Schaefer ben ik eens gaan kijken waar dat nou precies is, die wildbaan op de hoge veluwe. Serieus rijen met auto's alleen voor het zien van de bronzende edelherten.
Lijkt me prachtig.

Zijn er mensen die het leuk vinden hier gezamelijk naar toe te gaan?
Ik heb wel interesse.
Ik van plan zelf deze prachtige gebeurtenis bij te wonen en vast te leggen.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

@gvasseldonk :lol: :lol: :lol:
Rubencs
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 17:07

Staan bij mij ook nog op het schema.
Wil evt wel mee, als de datum uitkomt.
Uit de handgelopen hobby, dus verzin maar. :)
http://bit.ly/CanonVsNikon
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Leuk dat er meerdere gegadigden zijn. Half september is de beste tijd heb ik begrepen?
Als het goed is krijg ik binnenkort een 500mm lens, die wil ik wel even afwachten.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Midden/eind september verwachten ze dat het pas echt begint met burlen.

Gisteren geweest. Mannetje even wat geluid gemaakt maar dat was het ook.
De foto's zijn echt bagger geworden. Nog niet eens testcase waardig :(

Ik moet echt op zeeeeeeeer korte termijn een nieuwe set kopen...

Onderstaande foto's van de drukte gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaand een foto van wat je kan zien.
Deze is gemaakt met een 1000D icm Tamron 70-300.
300 is dus eigenlijk te weinig. Tenzij je een een goede kwaliteits lens hebt en je kan croppen zonder scherpte verlies.
Zlef heb ik niet eens meer de moeite genomen om deze te bewerken. Enkel nog ietsje scherper gezet.

Als het weer meezit ga ik denk ik vrijdag of zondag nog even. Dan neem ik mijn Sigma 18-250 mee. Eens kijken hoe die het doet. Is ook een beetje mijn voorkeur lens maar had gehoopt met die 300mm er toch iets meer uit te kunnen halen.
En anders moet ik echt over een paar weken die 100-400 kopen waar ik zo hard voor aan het sparen ben. Ben er echt bijna....
Oh man wat baal ik nu.

Afbeelding

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Jammer van de foto's. Maar lijkt me zelfs zonder foto's al super om te zien. En die foto..tsja niet zo duidelijk maar zo'n mooi mannetje met die vrouwtjes er omheen. Prachtig om te zien. Gelukkig heb jij het geluk er dichtbij te wonen dus je krijgt nog wel een keer een goede kans.
Hoe laat moet je er gaan staan trouwens om de meeste kans te hebben iets te zien?
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Het is altijd aan het eind van de middag..
Overdag houden ze zich veel schuil in de bossen en aan het eind van de dag komen ze de bossen uit om te eten.

Ik was er rond 17.00uur Dan heb je nog een beetje een mooie plek om te staan. Verder is het dan wachten en genieten van de rust.
Zondag kwamen ze rond 18.30uur uit de bossen. Tenmiste het veldje waar ik stond. Het andere veld ernaast waren ze eerder. Vanaf daar liepen ze door een stuk bos naar ons toe. En hoe lang het dan duurt is afwachten. Zondag gingen ze rond 19.30uur weer richting de bossen.

Hoe het over een paar weken is durf ik niet te zeggen. Het kan best zijn dat als het burlen echt is begonnen ze langer en misschien eerder te zien zijn.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik vind Edelherten ook mooi. Maar wat vind je er invredesnaam mooi aan om met z'n allen op een kluitje te staan...? :roll:

Bovendien, vind ik de Oostvaardersplassen en in mindere mate Dé Hoge Veluwe, surrogaat natuur.

Ik woon zelf op de Veluwe, dichtbij het bos, en ja ook met Edelherten, maar dan praat je over echte wilde Edelherten. De Edelherten op de (dieren kunnen er niks aan doen) Oostvaardersplassen, zijn zo "tam" dat je er bijna overheen kunt lopen; ze zijn mensen gewend. Niet zoals de natuur hoort te zijn. En er kan niks doorstromen; het lijkt wel een Kermis attractie... :roll:

Als ik hier in 't bos een Edelhert tegenkom, dan maakt hij of zij zich gauw uit de voeten; ook al doe je zeer rustig aan.

Maar goed, wie ben ik... :?

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hoi Benny,

Ik snap wat je bedoelt.
Woon zelf ook op de Veluwe en ja, als je naar de Kroondomeinen gaat of bij Kootwijk de bossen in loopt (of ergens anders) is het natuurlijk een veel grotere kick om iets mooi op de plaat te zetten.

Maarrr.. Als je zoals ik. Net begint met natuurfotografie vindt ik wel dat dit een goede basis is om je vaardigheden eerst op peil te krijgen alvorens je een dag gaat posten ergens anders in de bossen.
Voor mij is dit dus een goede manier om me wat meer vaardigheden bij te brengen. Tevens vond ik het best wel gezellig en kan je daar ook wat informatie op doen bij andere fotografen.
Natuurlijk is het best commercieel als je daar met 100 man staat.

Denk er ook aan dat voor ons de Veluwe om de hoek is dus wij kunnen veel sneller even het bos in om te kijken of er nog iets te zien is.
Als je van ver komt wil je toch ook graag wel een redelijke kans hebben om ze te zien. Dan is dit een makkelijk alternatief met grote kans van slagen om ze ook echt op de foto te krijgen.

Ik maak er in iedergeval nu nog mooi gebruik van. Vooral om mijn vaardigheden op een niveau te krijgen zodat ik vanaf volgend jaar echt de bossen in kan gaan om mooie platen te schieten. Een goed basis lijkt me dan wel belangrijk en dit vindt ik dan een mooie stap in de goede richting.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Ik snap het ook wel hoor Benny. Toen ik voor het eerst een filmpje zag van alle auto's daar op een rij lachte ik me dood.
Maar ik moet vanuit Groningen komen en zoals Marcel al zegt heb je in elk geval garantie (nou ja bijna dan) dat je ze ziet en op je gemak foto's kan maken. Ik zie het ook niet als edelherten in het wild maar meer als een manier om op je gemak mooie foto's te maken. Het is nog altijd 'wilder' dan in de dierentuin. Tuurlijk is het 'in het wild' mooier. De foto's die ik heb van reeën in het wild ben en blijf ik trots op. Is toch byzonder. Nouja voor mij dan :) Edelherten vind je niet hier in de buurt dus dit is een mooi alternatief.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Aurelius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2011 19:55

Ik ga er dit jaar sowieso meerder keren naar toe. Wat ik weet van afgelopen jaar is redelijk vroeg komen en dan wachten. Als je laat komt dan zijn de meeste plaasten al bezet.
Kijk maar een s op mijn website http://www.huubhierck.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik was er om 17.00uur en dan begint het al echt vol te raken. Dit is denk ik ook wel een beetje een maximun tijd wil je een redelijk plekje hebben.

Ik hoop vrijdag of zondag nog te gaan. Volgende week heb ik geen tijd helaas. Maar die week daarop weer wel dus dan ga ik zeker ook weer kijken.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
Gorrog
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2011 10:24
WoonplaatsCOLON Hoorn

Gisteren heb ik voor de eerste keer het spektakel mogen meemaken, omdat we op vakantie in Hoenderloo waren. 's Morgens om 7 uur aan een vroeg-uit-de-veren-wandeling deelgenomen. Helaas slechts heel even een wild zwijn gezien, maar hij was verdwenen toen ik mijn camera gebruiksklaar had. 's Middags om een uur of 4 naar de wildbaan getogen met mijn eenpootstatief. Om mij heen tientallen mensen met camera's op driepoters. Omstreeks 17.30 uur verschenen de beesten. Het was zeker een mooi schouwspel, maar ik zet wel vraagtekens bij het fotografische deel van het geheel. Als je goed materiaal hebt en enkele honderden foto's schiet, zit er allicht vast wel wat bruikbaars tussen. Al met al een hele leuke middag die ik t.z.t nog wel eens wil herhalen.
Anoniem 3

En nestfotografie is verboden?
Ik kan het even niet meer volgen.
Ik zou me schamen om tussen al dat autogeweld te vertoeven om de natuur te mogen fotograferen.
IMO heeft het veel weg van ramptoerisme.

Een schuilhut kan nog, maar dit?
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Gabriël, ik zie steeds in een post van jou staan IHMO... wat betekent dit?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@Sem, Google? :)
Het is een afkorting voor: In My (Humble) Opinion (IMO of IMHO dus)
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

@ Gabriel.

Ondertussen kennen we jou standpunt hierin wel. Dat heb je al vaak genoeg geschreven in dit topic.

Echter vindt ik als beginner dit een mooie opstap om in de wereld van natuurfotografie te duiken met een grote spotkans.

Indien je je dit erg irriteerd dat er zoveel mensen staan om te kijken vraag ik me af waarom je dan toch nog steeds dit topic volgt.

Laat anderen in dit topic in hun waarde als zij op deze manier fotograferen. En geef hier niet steeds commentaar.

Het is niet jou tak van fotografie maar hoe ben jij begonnen? Direct na aanschaf uren in de natuur verblijven in de hoop wat te zien? Lijkt mij sterk.

Iedereen is onder aan de ladder begonnen. Jij ook maar krijg een beetje het idee dat je je nu verheven voelt boven deze groep.

Ik ga binnenkort lekker weer kijken. Interesseert me echt niet wat jij of iemand anders daar van vindt.

Hetgeen mij wel irriteerd is dat mensen steeds hierop afgeven.
Als het niet jou tak van fotografie is laat dan dit topic rusten en gun anderen hun plezier hierin.

Gr Marcel
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wel grappig iedereen op een rij, maar als je zelf ook een dikke telelens koopt kan je er mooi bij gaan staan zodat je precies dezelfde foto's kan maken als die andere 500 mensen naast je :D
Het is in ieder geval wel makkelijk scoren als je weet dat de beesten rond dezelfde tijd op een bepaalde plek komen, ben het inderdaad met je eens dat dit wel fijn is als je wil oefenen.

Je kan bijv. iets eerder in de middag het veld in lopen en hang je camera's in de boom met remote trigger oid?
Of ga daar midden in het land liggen onder een schuilnet, gewoon weer eens wat anders :D
Gebruik een vliegtuigje?
Knoop een camera onder je vlieger?


Of is het uit den boze om verder als 2 meter bij je auto vandaan te gaan ? :D
Je weet niet wat je niet weet ! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar