automatische witbalans instellen eos 1100d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Dag mede hobbyisten

Ik zit met de volgende vraag. Ik wil graag mijn witbalans op mijn 1100d handmatig instellen. Kan de handmatige witbalans wel terugvinden naast de voorgeprogrammeerde instellingen (schaduw, zonlicht, bewolkt, kunstlicht etc.), maar kan geen waarde aangeven bij de handmatige witbalans. Hier hoor ik toch handmatig een waarde te kunnen opgeven voor het aantal gewenste K?

Ik zou het ontzettend op prijs stellen als jullie me even kunnen helpen! Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Doe handmatige witbalans stel ik in aan de hand van een grijskaart.
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Voor de handmatige witbalans maak je een foto van een grijskaart, een witte muur, o.i.d. Iets wat in de specifieke omstandigheden waar je wilt fotograferen door de camera als wit (bepaald grijspercentage) moet worden gezien. Vervolgens stel je in je menu in dat de camera die foto moet gebruiken voor de custom white balance.
Vervolgens zet je de witbalans op custom.
That's it.

Staat overigens ook keurig beschreven in de handleiding van de camera.
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

De handmatige witbalans:

Aan de handmatige witbalans heb je niets, als het licht niet continue hetzelfde is. Buiten hoeft er maar bijvoorbeeld een wolkje voor de zon te komen of andersom, en je hebt niets meer aan je handmatig ingestelde witbalans.

Handmatige witbalans, prima, maar dan onder geijkte lichtomstandigheden.

Dit als aanvulling! :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als je ontzettend veel van licht en kleur weet en onder excact dezelfde lichtomstandigheden gaat werken dan zou je dit in kunnen stellen op bv 56oo K, echter zou ik voor normale fotografie er met een grote boog omheen lopen en gewoon de camera zelf de kleurtemperatuur laten bepalen, eventueel later als je in RAW fotografeerd (meeste controle over ook de kleurtemperatuur) deze finetunen.
Hoe je dit handmatig in kunt stellen (als het unerhaupt kan op de 1100D ?) kan ik je helaas niet helpen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Een EOS1100D beschikt niet over de mogelijkheid om een kleurtemperatuur in te stellen. De manier van NielsH is de enige optie, maar mijn ervaring is dat het vele malen sneller/beter werkt om (op auto WB) in RAW te schieten en naderhand te corrigeren.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar