Sharon in Z/W @ FtL-fotografie + UPDATE

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mijn vakantie zit er, net als bij velen, weer op helaas. Tijd om hier ook weer eens wat resultaten te plaatsen.

Voor mijn vakantie had ik Sharon in mijn studio(tje). Ze was nogal kritisch over zichzelf en ook nooit blij of tevreden over hoe ze op een foto stond. Slechte ervaringen vanwege een familieshoot bij de vakfotograaf (uuhh.. zonder iemand te willen kwetsen!) had dat alles niet echt positief beïnvloed... :(
Toch wist ik ze over te halen om juist daarom samen een poging te doen haar ervaringen positief om te doen slaan.
En ik mag gerust stellen dat ons beider zelfvertrouwen na de shoot een stuk gestegen is... 8)

Bij deze dus wat resultaten van onze gezamenlijke inspanningen die middag.
Uiteraard zijn er ook in kleur, maar dit keer bewust een selectie geheel in z/w.
Sharon verzorgde haar eigen kleding en visagie overigens, aangevuld met wat props uit mijn toverdoos... :)
Overigens, naar aanleiding van eerdere meningen dit keer getracht iets minder vlak te belichten, hopelijk ook gelukt?


1

20729

2

20730

3

20731

4

20732

5

20733

6

20734

7

20735


Wederom bedankt voor uw tijd en aandacht, reacties en / of tips zijn uiteraard meer dan welkom :!: :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op Frank64, in totaal 8 keer gewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
FransASZ
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 20:11
WoonplaatsCOLON Merkelbeek
CONTACTCOLON

Mooi model, alleen jammer dat op alle foto's de flits of de verlichting in haar gezicht is te zien. Wat ik wel gaaf vind, is de keuze voor zwart/wit. Op zich mooie foto's.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Na de opmerking van FransASZ even er nog een keer overheen gekeken, en dan valt inderdaad een beetje een glimmend voorhoofd op (en neuspuntje). Tijdens de shoot had ze iets meer foundation (denk ik) op kunnen hebben, om zo de lichtvlek op het voorhoofd wat te dimmen. Maar dit kan natuurlijk ook nog in de nabewerking. Foto 5 is wel het meest storend wat dat betreft.
Ennuh, er is helemaal niets mis met die dame, ze staat er erg mooi op. Pose van 3 vind ik minder, maar 4 is helemaal super. Dus ze kan wel degelijk mooi op de foto terecht komen. Ze heeft wel in iedere foto een beetje dezelfde gelaatsuitdrukking, maar goed, ze is ook nog geen volleerd model of zo.

Oh ja, toch nog een puntje van kritiek. Foto 1: wat te geposeerd, en wat te dichtbij genomen, onder haar kin is een grijs gebied wat gewoon niet mooi uitkomt, het lijkt een beetje of hier haar hoofd geïsoleerd staat, misschien had ze beter haar hand achterwege kunnen laten. Bij foto 2 is het veel beter!

Oh ja, aansturing hoort ook bij de taak van de fotograaf. En qua foto's verder... Goed.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

De zwart/wit omzettingen zijn idd. zeer mooi gedaan!

Dat te zien is dat de foto's geflitst zijn, vindt ik persoonlijk niet storend.

6 & 7 als favorieten!
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Dank voor de reacties en meningen allemaal.

De reflecties storen mij zelf over het algemeen ook niet, net zo min als hier en daar een schaduw. Dat geeft juist diepte en beleving aan de foto.
In dit geval had ik het doek van de softbox bewust verwijderd voor iets harder licht, waarschijnlijk was het anders minder opvallend geweest.
Maar idd, in fot 5 is het wel erg opvallend. Zo zie ja maar weer hoe de verse blik van anderen een ander licht werp op het resultaat.
Ik zal de meest storende reflecties op de originelen hier en daar nog wat wegpoetsen.

Wat aansturing betreft, over het algemeen geen moeite mee. Uiteraard kan ik ook gewoon alleen die ene of twee positieve uitschieters plaatsen.
Maar dat zegt mij vaak te weinig over de algeheel behaalde resultaten. Maar de inschrijving voor de volgende workshop gaat dit weekend de deur uit.
Nooit te oud en/of te ervaren om (bij) te leren tenslotte.

Maar hoe dan ook, uiterst tevreden blijf ik toch, voor mij als hobby-ist zijn ze meer dan goed en er is nog vooruitgang te behalen. Jippie.....!
Nog meer oefenen dus. Wat een straf... ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

nette foto's hoor.
@ 1,2, 3 : hier vind ik Sharon's hand niet zo functioneel beetje "overposeerd"
Moeilijk hoor, handen: maar bij de foto's die erna komen vind ik dit alles wel in balans. waarbij ik 5 de topper vind. Ook hier zijn de handen waarschijnlijk bewust geplaatst, maar oogt het veel natuurlijker. Ook haar lach is hier het meest echt. Dat de tanden dan wat uibijten stoort me niet.
Heb je ook foto's zonder glimlach, want dat lijkt me bij Sharon ook wel mooi.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Super mooi Frank!! Mooie foto's van een mooie vrouw! Nummer 6 is mijn favoriet.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

op foto 1 na mooie foto's. Nr 1 vind ik de crop niet mooi waardoor de belichting op haar gezicht de vorm van haar gezicht doet vertekenen. De rest is goed !
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Hoi,

Ik vind het een mooie serie geworden !!! :wink:
Je z/w doet het goed en het model ook .

Ik weet zeker dat het model trots is op deze foto's.

@@n Martinus : Kun je mij uitleggen wat je bij foto 1 precies ziet ?
Dan kan ik en misschien de andere hier weer lering uit trekken want zelf zie ik het niet helemaal geloof ik. :(

keep on posting Frank
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

de lichtval op haar re wang is vreemd waardoor ze een beetje, verontschuldig mij voor het woord, een doodshoofd krijgt. Er ontstaat een kuil onder haar jukbeen.
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

op alle foto's wordt mn blik als 1e naar haar tanden getrokken, dat vind ik persoonlijk wat jammer. Ze mochten van mij wat minder nadrukkelijk aanwezig zijn.
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

martinus schreefCOLONde lichtval op haar re wang is vreemd waardoor ze een beetje, verontschuldig mij voor het woord, een doodshoofd krijgt. Er ontstaat een kuil onder haar jukbeen.
Bedankt Martinus ,

Ineens zie ik het ook .
Komt inderdaad wat vreemd over maar moest er wel even naar kijken .

waarom zie ik dat nou niet gelijk, maar goed weet nu waar ik weer op moet letten.

Bedankt. :wink:
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

mylife schreefCOLONop alle foto's wordt mn blik als 1e naar haar tanden getrokken, dat vind ik persoonlijk wat jammer. Ze mochten van mij wat minder nadrukkelijk aanwezig zijn.
Dit viel mij ook op .
Maar ik denk persoonlijk dat dit de normale houding is van haar mond.
Als je dit gaat aanpassen dan zal het wel erg geforceerd gaan over komen ."denk ik "
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Allemaal dank voor de (gelukkig voornamelijk positief getinte) reacties.. :wink:

@ Mylife;
Met alle respect, maar met een reactie die uitsluitend over haar tanden gaat die de aandacht trekken kan ik technisch gezien erg weinig als TS.
Het model is zoals ze is tenslotte. Overigens zijn de tanden geheel onbewerkt, ook niet witter gemaakt.
En ik denk dat menigeen jaloers zou zijn op een setje bijters als deze. :D
Iets meer commentaar over de foto's zelf was dan ook welkom geweest.

@PP;
Foto's met gesloten mond heb ik dit keer niet geschoten, dus die kan ik helaas ook niet plaatsen.
Bij deze toch een kleine update waarop de blik iets serieuzer is en ook nog 2 plaatjes in kleur.

Gelt op de reacties heb ik getracht bij de update de reflecties nog iets te beperken.
Voor de liefhebbers, kijken en (opnieuw) reageren is niet verplicht uiteraard... 8)

8

20878

9

20879

10

20880

11

20881

12

20882


Fotogroeten
Frank
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Geloof me, ik ben zeker geen ster met portret-fotografie. Maar op alle foto's staat ze met haar mond open.
Ik zou haar eens graag willen zien met gesloten mond en een model hoeft niet perse te lachen. Juist niet
zou ik zeggen. Ik geloof dat zij juist een heel expressief gezicht heeft dat vele uitdrukking tot uiting kan laten
komen, verdriet, boosheid maar ook geluk.
Ik zou haar zeker vaker langs laten komen. :)
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Thx Thabita

Helaas, zoals reeds beschreven, dit keer geen foto's met gesloten mond gemaakt.
Deze serie was voornamelijk bedoeld om haar vrouwelijk zelfvertrouwen wat op te krikken.
Maar 1 troost, aangeien dat met deze gezamenlijk behaalde resultaten is gelukt komt zeker nog eens terug!
Dus gezien de (herhaalde) opmerkingen hierover zal ik dan zeker wat meer varieren in haar expressie..!
DIe nieuwe resultaten zijn dan tzt uiteraard weer te beoordelen hier... :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik lbijf het echt knap vinden van portret fotografen hoe mooi ze deze mensen op de foto krijgen..
het enige jammer van deze reeks (wat al gezegd is geworden) is dat ze met haar mond overal open staat..
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
PietBerger
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 16:32
WoonplaatsCOLON Simpelveld
CONTACTCOLON

Erg mooie foto's.
Voor mij nog een lange weg te gaan wat flitslicht betreft als ik dit zie.
Foto 1,2,8en9 erg mooi.
Canon EOS 7D & grip + 17-40mm f4L USM + 70-200mm f2.8L USM
http://pietberger.webnode.com
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Thx voor de reacties Billie en Piet :!:

Zal met de mimiek wat varieren volgende keer :oops:

Ben ook nog niet zo heel lang bezig hiermee hoor.
Maar met veel lezen, hier foto's plaatsen, tips toepassen en veel experimenten kom je steeds verder hoor.
En af en toe een goede workshop volgen zoals bij Eppel fotografie, Ytos en binnenkort bij Ton Canon (uuhh wil niemand te kort doen, zie diverse topics) helpt je ook met sprongen vooruit... :!:

Overigens, 28 augustus hebben we in midden-Limburg (verm. Thorn) weer een fotodag met een aantal medeforummers. Jullie wonen ook in Limburg toch?
Als we een of meerdere modellen kunnen vinden komt dat ook een stukje aan bod.
Altijd leerzaam en meestal erg gezellig ook nog zo'n dag 8) :lol:
Bij interesse, zie topic regiogroepen, wie gaat er mee...
Gewoon opgeven zou ik zeggen :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
piar-fotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 533
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 16:54
WoonplaatsCOLON Bleiswijk
CONTACTCOLON

Mooie dame mooie serie en zw/w is heel toepasselijk. Omdat je graag wilt leren hier nog wat puntjes.
Als eerste schrijf je dat je niets aan de tanden hebt gedaan en dat ze zo wit zijn. maar in feite heb je wel wat aan de tanden gedaan, namelijk door het gebruikte licht. Het licht is hier en daar wat hard en dat maakt de reflectie van de tanden sterker. Ook ik ben van mening dat de tanden op deze manier onnodig de aandacht trekken, hoe mooi ze verder ook zijn. Bovendien heb je je hoofdlicht vaak iets te laag staan. Schaduwen vallen daardoor te recht en geven zo ook een hardere reflectie op haar tanden en er valt geen natuurlijke schaduw van haar bovenlip op haar tanden. Ook in het gezicht is de te recht vallende schaduw vaak geen voordeel. Dit is tevens de oorzaak van de hier en daar gllimmers in haar gezicht. Zachter licht is meestal mooier als je iemand mooi wilt maken.
Op 10 zijn door de bewerking haar tanden nog witter geworden, daar ben je echt doorgeschoten. Voor de rest pakt de bewerking wel heel goed uit op die foto, dus de tanden gewoon weer even terughalen naar origineel
1 Leuke foto, maar de hand links onder zou ik nog even donkerder drukken. Die trekt de aandacht van het gezicht weg.
2 Een van de beste, deze klopt gewoon. Alleen ook hier de hand nog iets donkerder dan gaat alle aandacht naar dat mooie koppie. Prima foto! Je hoofdlicht nog iets hoger en hij wordt nog spannender.
3 beetje geforceerde pose en errug vlak/saai belicht. Zou ik weglaten, haalt je eigen niveau naar beneden.
4 Blik is mooi, maar de pose tamelijk fout. Die elleboog naar de camera kan echt niet. De rest van haar arm lijkt een stompje te worden en trekt alle aandacht.
5 Lekker spontaan, heerlijke blik, fotografisch goed. Prima. Alleen nog dat voorhoofd minder laten glanzen en die tanden iets minder laten glimmen.
6 weinig mis mee
7 prima, lekker haarlichtje ook. Sprankelt.
8 leuke open blik, leuke lach. Ongelukkige crop. Je haalt haar haar aan de bovenkant weg, hierdoor krijgt ze een onnodig lang voorhoofd. Croppen die je niet of doe je goed, dit zit er tussenin. Ik zou hem tot een klein stukje boven de wenkbrauwen croppen, krijg je een intensere foto van. Dan kan je rechts gelijk croppen aan links.
9 Kijk dat is nu de crop die ik bij 8 bedoelde. Topper!
1o al gezegd
11 in de basis ook een van de betere. Hoofdlicht nog iets hoger en ook hier iets strenger croppen. Zeker een goede foto.
12 Zou ik weglaten. Niet omdat hij heel slecht is, maar je hebt betere van deze soort. Bovendien staat je hoofdlicht meer op haar bovenlijf dan op haar gezicht.

Hoop dat je er wat mee kan...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar