Rugtas of Slingshot?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Voor m'n Canon EOS1100 incl lensen wil ik een andere tas aanschaffen.
heb nu een simpel tasje waar hij amper inpast met de 55/250 lens erop.

Voor de vakantie wil ik een andere waar ik ook extra lens(en) zonnekap en overige accessoires
mee zou kunnen nemen.

Wat is jullie advies of ervaringen? Een rugtas of Slingshot van Lowepro zoals bijv. de Fastpack200?
Alternatieven mogen ook aangedragen worden
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Enige advies dat ik je kan geven ga naar een winkel en pas een paar tassen. En kijk wat jij prettig vind dragen. Draagcomfort van een tas is iets persoonlijks :wink:
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Zelf proberen.... het zoooooo persoonlijk.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Als ik jou was zou ik de keuze maken tussen de Lowepro Slingshot 102AW/202AW.

Het voordeel hiervan is dat je heel gemakkelijk bij je camera kan.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Kijk eens bij kata dan heb je een sling en rugzak ineen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Misschien kan je hier wat mee.
Zelf ben ik ook zoekende naar een vervangend model voor het geen wat ik nu heb.
Ik heb de bagfinder al menig maal gebruikt. :D
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als je collectie glaswerk niet al te zwaar is (wat uit je onderschrift blijkt) zou ik gaan voor 'n SlingShot. Het principe werkt ontzettend goed: je hebt, zoals Sem ook al zegt, je camera zo bij de hand. Máár (uiteraard is er 'n "maar", ieder voordeel heb z'n nadeel), wanneer het allemaal wat zwaarder wordt (lichtsterke lenzen, bijvoorbeeld) draagt het niet bijster comfortabel meer. Bij de 300AW en 350AW (of de herziene versies daarvan) heb je nog 'n heupband, maar zelfs daarmee blijft het vervelend dragen.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de tips van hierboven: ga naar 'n winkel met 'n zo groot mogelijk assortiment (Foto Konijnenberg in Den Ham is niet zo ver bij je vandaan), ga passen, ga meten, ga voelen, ga kijken en maak daarna 'n keuze. Wél wil ik je meegeven iets te kopen met het oog op de toekomst. Een Computrekker zal wat overdreven zijn, maar als je denkt binnen nu en 'n jaar (roep maar 'n tijdsspanne) een flitser of 'n nieuw objectief aan te schaffen kun je daar nu al rekening mee houden ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Ik ga zeker vrijdag of zaterdagmorgen ff naar Den Ham toe om te vergelijken.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik ben zelf voorstander van de Lowepro Flipside series.
Het grootste voordeel daarvan is dat de opening naar je dure spullen tegen je rug aan zit, hierdoor is het "onmogelijk" om bestolen te worden terwijl je door bijv. de drukke stad loopt.

En zoals hierboven ook is aangegeven, aangezien fotografie een verslavende hobby is komen er vast nog meer lenzen in je collectie :)
Dus in de winkel even alles bekijken en uitproberen en kijken wat het beste aansluit op jouw wensen.
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 19 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Ik verkoop eventueel een slingshot op marktplaats: http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... 02-aw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jorik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2009 07:15
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Hallo Albert,

Ik heb recent mijn slingshot 200 aw vervangen voor een flipside. Ook bij de flipside kun je erg goed bij de camera, is het niet dat je hem via het rugpand moet benaderen. Dit is even wennen, maar erg fijn, ook het draagconfort is top vergeleken met de slingshot. (minder belasting op een schouder.

Groetjes Jorik
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1
De eenzijdige schouderbelasting van een slingding wordt (voor mij) na een paar uur hinderlijk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON^+1
De eenzijdige schouderbelasting van een slingding wordt (voor mij) na een paar uur hinderlijk.
Ik "+1" dat ook, maar heb wel gemerkt dat het ontzettend van de belading afhangt. Mijn volle 300AW (geloof dat jij die ook hebt) is geen succes op 'n lange dag, maar ik kan me voorstellen dat dat bij 'n kleiner model (102AW, 202AW) met lichtere lenzen 'n heel ander verhaal is.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb ook de kleinere slings gehad en ook daar had ik er op den duur last van.
Ik heb nu ook een flipside en een CompuRover AW (past een 17" laptop in).

In de laatste past een klein kratje bier en dan valt op dat het gewicht steeds lichter lijkt te worden :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

't Is idd heel persoonlijk.

Ik heb de LOWEPRO FASTPACK 200 en deze bevalt me zeer goed. Onderstaande camera + de rest past makkelijk in de tas.
Doordat het als rugtas gedragen wordt is de belasting verdeeld over 2 schouders, dit in tegenstelling tot bv. de slingshot die over 1 schouder hangt.

Door 1 band van de fastpack af te doen fungeert het als een slingshot en kun je via de zijkant makkelijk bij je camera.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
michielh3
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 20:09
WoonplaatsCOLON Enschede

Voor mij hebben de rugtas EN de slingshot tassen allebei hun eigen functie.

Zo gebruik ik een slingshot ( lowepro slingshot 200 AW ) als ik licht bepakt ben en niet ver hoef te lopen en gebruik ik de rugzak ( lowepro vertex 100 AW ) voor als ik verder moet lopen, statief meeneem of als ik veel gewicht bij me heb.

De pluspunten en minpunten ( naar mijn mening ) kort op een rijtje:

Slingshot:
+ Makkelijk bij je toestel
+ Lichte tas
- Belastend voor de m'n schouders en rug bij meer gewicht of langer gebruik
- Heeft minder indhoud
- Als je iets achterin je tas hebt zitten zul je hem alsnog helemaal af moet doen om erbij te komen!

Rugzak:
+ Draagcomfort ook bij lange periodes en grote belasting
+ Grotere inhoud
- Onhandig om snel je fotoapperatuur uit te halen
- Veel zwaarder omdat je hem ( eigen ervaring ) toch vol probeert te pakken.


Ik heb ook eerst alleen een slingshot gehad maar kwam daar na een tijdje achter dat deze niet voor alles ideaal is, ik gebruik hem nog wel veel als ik weet dat ik weinig mee heb of als ik tussendoor snel bij m'n toestel wil.
Maargoed als ik echt snel foto's wil maken, dan is er niet voor niets nog een neckstrap om je toestel aan te dragen ;)!

Het beste kun je zoals al vaker is voorgesteld gewoon naar een winkel in de buurt gaan en dan tassen gaan proberen.
Pak ze helemaal vol en ga in de winkel eens een rondje lopen, maak een pirout om te kijken of hij niet makkelijk afvalt en haal camera er een keer of 3 in en uit!
Foto en video, allemaal op dezelfde canonnen!
Dexter202

Ik heb een Alpine+ Slingpack Pro. Deze werkt in eerste instantie als een normale rugzak met een grote opening aan de zijkant. Bij gelegenheid kun je de schouderbanden los maken en overkruis één vast maken, en de ander wegstoppen. Dan kun je de tas als sling gebruiken.

Ik ben er zeer over te spreken. Bijzonder ruim, makkelijk in gebruik (ook met grotere camera's en lenzen) en comfortabel. Aanrader! Kata heeft een tas met een vergelijkbaar concept.
canon-400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 12:15

Zelf gebruik ik een Lowepro slingshot 200 AW.
De meeste voor- en nadelen zijn al genoemd, maar ik mis/ervaar nog twee nadelen.
Tijdens het fotograferen doe ik de tas altijd af. Met zonnig weer draag ik meestal een pet.
Als ik dan de tas af doe dan moet ik heel vaak mijn pet weer rechtzetten.
Voor mij geen groot probleem, maar ik kan mij voorstellen dat anderen dat minder prettig vinden.
Als ik een stukje verderop wil gaan zitten, dan neem ik de camera in mijn linkerhand en hang (slinger) de tas even snel om mijn rechterschouder.
De tas hangt dan wat onhandig op mijn rug.
Het is mij net even te veel werk om de tas voor dat kleine stukje op de juiste manier te dragen.
Met een Fastpack zullen deze zaken niet zo snel gebeuren lijkt mij.

Mijn advies: Als je de komende tijd een tas gaat uitproberen, zet dan een pet en (zonne)bril op. Probeer dan de tassen uit.
Canon EOS 50D ML 2.3 / Canon EOS 650D / Canon 1100D / Canon EOS 400D
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Was in het bezit van een slingshot 200AW. Maar kreeg erg - na een flinke wandelin - last van m'n rug en schouder. Nu heb ik een vanguard "snuittas" voor 1 cam + (zoom)lens EN een rugzak. Soms reis ik dus licht, soms met volle bepakking. Prettig.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Odin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 20:39

Ik heb tijdens mijn trip in San Francisco (tot mijn verbazing) weinig last van pijn gehad van mijn tas (1D mkIIn + 17-40 + 70-200 f2.8 + 50mm f/1.8)
en heb door de hele tijd als ik pijn begon te voelen de schouderband op te schuiven prima kunnen lopen, en omdat je toch wat makkelijker je camera
kan bereiken (ik heb een flipside gehad, wat een drama) er erg veel plezier van gehad !


mvg. Odin
Camera + Lenzen : http://www.flickr.com/photos/odinvanoord/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar