HDR Chateau Noisy

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Truus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 17:41

Ik ben helemaal verzot op Urban fotografie. Wat mij aanspreekt is het pure verval, de natuur die het helemaal weer overneemt.

Deze foto's maak ik op statief en met de AEB bracketing functie. Dat is ook vaak een nadeel want soms kun je geen kant op met een statief, je bent dan niet zo flexibel meer.

Ik bewerk mijn foto's in Photomatix. Heb het ook al eens gedaan in Photoshop, maar dat vond ik geen succes. Hier heb ik bewust de kleuren terug gebracht want het blauwe plafond knalde eruit.

Maar mijn grote vraag is: hoe kom ik van die halo's af, en wat vinden jullie van deze tonemapping en natuurlijk de compositie?
Graag jullie commentaar.

Gr. Truus

19456

19460

19457

19461

19458

19459

In een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen

http://www.truusnijland-fotografie.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Prachtige foto's. Naar mijn persoonlijke smaak mogen zo nog iets extremer getonemapped worden.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Truus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 17:41

Dank je, bedoel je met extremer toch de kleuren hoger zetten? Het is inderdaad zo dat je met tonemapping een foto maakt of breekt, het zo moeilijk om een goede preset te vinden. Heb jij ervaring met Photomatix, en hoe voorkom ik halo's.
In een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen

http://www.truusnijland-fotografie.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Nette foto's hoor. Inderdaad lijkt het me hier goed passen om de kleuren wat op te schalen.Ik wilde net ook zeggen dat de halo op foto 1 mij wat minder aanspreekt. Die halo's komen in Photomatix vooral als je de knop 'Strength' ver naar rechts schuift. Het is dus zaak om bij het schuiven van die knop daar rekening mee te houden. Dat is wat spelen. Een algemene preset is niet echt te geven, m.i. omdat in iedere foto het licht weer net anders zal zijn. Je zult dus moeten blijven spelen met de knoppen ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

O ja, die knop Strength doet het vooral als het gaat om halo's, maar ook de instelling bij Light Smoothing. Hoe meer je het bolletje naar links plaats, hoe meer een halo effect je zult krijgen. Zelf ze ik de instelling hier vaak op High (dus helemaal rechts).
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Mooie foto's inderdaad en wat mij betreft hoef je het niet extremer te maken. Ben blij eens wat hdr/tonemapping te zien dat een beetje bij de werkelijkheid blijft.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
spike-1979
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 01:28
WoonplaatsCOLON Heerlen

Mooie foto's van een mooie plek, de tonemapping van de binnenfoto's zien er goed uit, net niet overdone, maar wel goed aanwezig, de buitenfoto is in mijn ogen helemaal doorgeschoten en past niet bij de rest van de serie (maar dat is mijn bescheiden mening), ik doel voornamelijk ook die grote donkere vlek in de lucht en over de toren.
Mijn voorkeur gaat uit naar 19459.

met de halo's kan ik je niet helpen, ik werk alleen met photoshop
Capture life, in the flip of a mirror
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

nice picca's .. ik wil ook wat vaker de Urban in.. maar helaas ken ik niemand bij mij in de buurt wat dat wil..
da's wel balen..
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Je kunt het ook alleen doen?

Of een keer afspreken met een forum lid.
Billie-90 schreefCOLONnice picca's .. ik wil ook wat vaker de Urban in.. maar helaas ken ik niemand bij mij in de buurt wat dat wil..
da's wel balen..
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

+1 voor XiaoBianZi
Die eerste had ik er niet bij gezet. Die ziet er niet uit.

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

sprokeq schreefCOLONJe kunt het ook alleen doen?

Of een keer afspreken met een forum lid.
Billie-90 schreefCOLONnice picca's .. ik wil ook wat vaker de Urban in.. maar helaas ken ik niemand bij mij in de buurt wat dat wil..
da's wel balen..
offtopic:
alleen is geen optie.. met 'n forumlid idd kijken .. ;)
zover heb ik nog wel kunnen denken maar bedankt! ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Truus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 17:41

Billie-90 schreefCOLON
sprokeq schreefCOLONJe kunt het ook alleen doen?

Of een keer afspreken met een forum lid.
Billie-90 schreefCOLONnice picca's .. ik wil ook wat vaker de Urban in.. maar helaas ken ik niemand bij mij in de buurt wat dat wil..
da's wel balen..
offtopic:
alleen is geen optie.. met 'n forumlid idd kijken .. ;)
zover heb ik nog wel kunnen denken maar bedankt! ;)
Alleen is veel te gevaarlijk, nooit doen dus, heb je al veel urban locaties gehad? En heb je een eigen website?
In een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen

http://www.truusnijland-fotografie.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

jah alleen is zeker veel te gevaarlijk daarom geen optie.. ;)
ik heb 2x Urban gedaan.. (1x belgie in uitgebrande supermarkt (niet echt Urban vind ik..), andere keer was meer 'n bouwval dus was wel jammer..)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

een zeer mooie serie die voor mij laat zien hoe HDR moet zijn. Niet te overdreven, maar net aanwezig.
Nr 1 had ik ook weggelaten in deze prachtserie.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Truus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 17:41

peter1970 schreefCOLON+1 voor XiaoBianZi
Die eerste had ik er niet bij gezet. Die ziet er niet uit.

groet
Peter
Misschien heb je wel gelijk, ik stoor me ook vreselijk aan die halo's. De volgende keer toch iets beter opletten. Maar als je een gebouw van binnen fotografeert, dan wil je de buitenkant toch ook wel laten zien.

Trouwens, heb even je album en website bekeken. Ik zag prachtige foto's staan. Die architectuur-foto's vind ik geweldig!

Groet
Truus
In een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen

http://www.truusnijland-fotografie.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Heb je nog iets aan mijn tips gehad? Je kunt die halo's dus vrij gemakkelijk voorkomen. Feitelijk gaat het om de wijze waarop je de foto's nabewerkt in Photomatix.
Laatst gewijzigd door 1 op Digilike, in totaal 9 keer gewijzigd.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Truus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 17:41

Ja, natuurlijk heb ik er iets aan gehad. Ik wist ook zeker dat ik iets niet goed deed in PhotoMatix. Ik zette de Strength meestal tussen de 80 en 100, dus nu meer naar links verschuiven. Was al bezig geweest met de Light Smoothing, dat scheelt ook veel. Als ik hem op high zet, krijg je veel meer diepte in de foto maar ook meer halo's is mijn ervaring. Maar dank jullie allemaal voor het meedenken, zodra ik weer een HDR foto heb, ga ik het eens uitproberen en pak jullie adviezen er bij.

En iedereen dank voor de reacties, afgelopen week heb ik me aangemeld bij dit forum, en ben blij met alle commentaren. Op deze manier hoop je toch steeds beter te worden.

Groet Truus
In een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen

http://www.truusnijland-fotografie.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Truus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 17:41

Deze foto heb ik opnieuw in Photomatix bewerkt met jullie aanwijzingen. En......... zonder die halo's. De lucht was precies zo blauw als nu. Afgezien van de luchten in de eerste foto, vind ik de bewerking toch mooier. Het spreekt meer.
Wat vinden jullie?

19915

In een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen

http://www.truusnijland-fotografie.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hij is wel stuk!! beter.. maar nu zie je nog halo's bij de bomen..
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik zie toch nog flink wat halo's bij de update hoor. Ik ben er daarom ook niet weg van. Ik had sowieso geen hdr geschoten als ik jou was, want het waaide zo te zien nogal, waardoor flinke ghosting optreedt bij de blaadjes van de bomen.. Jammer..

De rest van de serie vind ik wel aardig, maar ze (vooral de laatste 2) komen erg geel over op mijn beeldscherm. Ik ben zelf op deze lokatie geweest (in het voorjaar - maart - 's morgens vroeg met laagstaande zon) en toen was het zeker niet zo geel als op jouw foto's..
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar