Yamaha R1 in beweging eerste poging

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Jlandkroon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 10:58

Ik ben een paar uurtjes op pad geweest met een motorrijder om de beweging vast te leggen.

Er zijn ontzettend veel foto's geschoten, maar daar kon ik er (erg) veel van weggooien.
Toch zitten er 2 tussen die ik goed vind en ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Dus graag al jullie commentaar, verbeteringen, tips enz enz.........

Ik ben helaas niet zo thuis in Photoshop dus bij de eerste foto helaas een zwarte vlek :(
Mocht je hiervoor tips hebben zijn deze ook welkom (Photoshop wel geinstalleerd), maar het gaat me vooral om de foto's.

EOS 400D - EF-S 18-55 f/3.5-5.6 |1/320 | f/5.0 | ISO100

18703

EOS 400D - EF50-200 f/3.5-4.5 |1/320 | f/5.6 | ISO100

18704

Groeten en alvast bedankt

Jeroen
Gebruikers-avatar
BartvA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 13 Okt 2010 20:05
WoonplaatsCOLON Vinkeveen

Beide foto's mogen er zeker wezen. kan je helaas niet helpen met PS heb daar ook weinig kaas van gegeten. foto 2 is toch wel mijn favo

groet Bart
Why Nikon When you can Canon.

Genoeg spulletjes volgens veel mensen... Al ben ik het daar lekker niet mee eens :D.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jeroen,

Op zich geen slechte poging hoor!
Panning is nou niet echt het makkelijkste thema in de fotografie, dus prima resultaat.
Heb je er zelf al over gelezen op internet?
Je sluitertijd moet namelijk veel lager. dus afhankelijk van de snelheid gewoon afbouwen vanaf 1/320 richting 1/30. Kijken wat de mooiste achtergrond beweging oplevert (deze is bij foto 1 bijvoorbeeld nog te prominent aanwezig, wat minder beweging suggereert. Foto 2 is al beter). Diafragma zou ik helemaal open zetten, dus indien mogelijk 3.5
Dus het beste is in de Tv (tijdvoorkeur) stand fotograferen. Vervolgens beweeg je dus mee met je onderwerp als deze lang komt.

Of in Photoshop kan je ook een Gaussian of Motion blur over de achtergrond gooien, en een Radial blur over de wielen en dan ben je ook klaar :)

Gr,
Jasper

edit: voor weghalen van de vlek gewoon even googlen op klonen/patchen in Photoshop. Easy as that.
...design my thoughts like a sculpture.
Jlandkroon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 10:58

@BartvA Thnx. Nog ff oefenen met PS voor mij :)

@citizenjay81 Thnx. Ik ben ook wel blij met de eerste poging. Ik ben me de laaste dagen aan het inlezen over panning om dat straks weer te gaan gebruiken in praktijk. Ik had die dag idd wat meer moeten proberen qua instellingen. Nou zijn er wel veel foto's geschoten met een lagere sluitertijd, maar niet helemaal tot 1/30. Ga ik de volgende keer zeker ff proberen. De bewuste motorrijder vind dat wel leuk. Heeft hij mooi een paar foto's voor in zijn plakboek :)

Photoshoppen wil ik zeker beter onder de knie krijgen. Momenteel lukt het me namelijk niet om met de reparatietool de vlek te verwijderen. Kleine reparaties wil nog wel maar voor mij is de vlek te groot. Clonen gaat nu ook niet, naar mijn mening met mijn ondeskundigheid. retourcheren gaat nog wel bij foto's van mensen.

Thnx voor je tips. Ik ga ze zeker ff toepassen

Jeroen
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Hoi Jeroen,

Ik ben zo vrij geweest ze even door PS te halen. Als je het niks vindt, dan gewoon zeggen. Haal ik ze weer weg :)
Ik heb het contrast iets verlaagd voor meer detail in de donkere delen, en iets naverscherpt met slim verscherpen.

18706

18707

Mijn favoriet is nummer 2, al was een klein stukje asfalt onder de wielen wellicht beter geweest. Nu lijkt het alsof ie aan het motorcrossen is. :mrgreen:

groet,

Richard.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Jlandkroon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 10:58

Heeeeleemaal top zeg :) Leuk. Moet me toch maar eens verder inlezen in PS. Erg goed.
Bedankt zeg. Ben er blij mee.

Omtrent de 2de foto moet ik je helaas helemaal gelijk geven. De hele serie op dezelfde plek zijn allemaal zo genomen. Is me op dat moment helemaal niet opgevallen, maar nadien wel idd. Beetje jammer. Volgende keer beter :)

bedankt voor je input

Jeroen
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

De 2e vind ik de beste. en in mijn ogen wordt het missen van de weg goedgemaakt doordat je hem ziet in het vizier

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

citizenjay81 schreefCOLONJeroen,

Diafragma zou ik helemaal open zetten, dus indien mogelijk 3.5
Dus het beste is in de Tv (tijdvoorkeur) stand fotograferen.
:shock: Hoe doe je dat? :roll:

Ik ga ook voor foto 2
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

De eerste vind ik een 'snapshot' een foto die je maakt als je als liefhebber met de auto aan zo'n motor voorbij zou rijden.
De 2e kan mij zeker wél bekoren! Mooi de beweging erin, dus geen stilstaande wielen en links voldoende ruimte vrijgelaten.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Jlandkroon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 10:58

@premiumblue haha een snapshot - ik begrijp je opmerking :) Ik ben zelf ook meer tevreden over de 2de foto, maar neemt niet weg dat ik ook foto 1 erg fijn vind om naar te kijken :) Thnx voor je input. Qua compositie wil ik graag meer leren. Gelukkig is dat bij deze redelijk gelukt.

Mvg

Jeroen
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

geertjan schreefCOLON
citizenjay81 schreefCOLONJeroen,

Diafragma zou ik helemaal open zetten, dus indien mogelijk 3.5
Dus het beste is in de Tv (tijdvoorkeur) stand fotograferen.
:shock: Hoe doe je dat? :roll:

Ik ga ook voor foto 2
Of op Av (Aperture/diafragma voorkeur) zetten, of op de M (manual) stand. Dan kan je namelijk je gewenste sluitertijd en diafragma instellen.
Ben je alleen wel weer afhankelijk van hoe licht het is, want je kan alleen compenseren met je ISO. Bij de Av stand kan je ook compenseren met de EV (exposure value) waardes.
Volg je het nog? :)
...design my thoughts like a sculpture.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar