Zoektocht naar een goed statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
michielh3
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 20:09
WoonplaatsCOLON Enschede

Hey allemaal,

Ik ben opzoek naar een goed nieuwe statief.

Als eerste de reden, mijn oude statief ( nog van mij pa geërfd ) een stiltz TP3UB is zo langzamerhand de geest aan het geven.
De poten blijven soms niet goed vast zitten en de kop heeft de neiging om met mijn 24-70 lens heel erg langzaam naar beneden te draaien..
Op het moment durf ik niet bij het statief weg te lopen en dat is niet echt de bedoeling.

Voor het volgende statief ben ik opzoek naar een goed statief waar ik in ieder geval de komend 10 jaar mee door kan komen zonder weer tegen dit soort problemen aan te lopen.

Op het moment is het zwaarste wat erop gaat een 450D+BG met 24-70 en 430EXII maar ik leen ook steeds regelmatiger een 5dmkII, die hopelijk binnenkort in mijn eigen tasje pronkt, en langere lenzen zoals een 70-200 2.8 II.
In de toekomst zie ik mezelf niet rondlopen met lenzen van meer dan 400 mm, dus de 300 mm 2.8 ( of de verwachte 200-400 ) zullen in principe de zwaarste last voor het statief leveren.

Na wat rondzoeken ben ik zelf uitgekomen op het volgende :

Statief : Gitzo GT3541LS 6x Carbon Syst. ( met Legcoat 3541/3541LS )
Statiefkop : Kirk BH-1 Ball Head

Ik heb hierbij ook bewust voor de Syst. type gitzo gekozen want ik gebruik op mijn stiltz de kolom alleen maar omdat hij niet op ooghoote kan komen en desnoods kan er later altijd nog een kolom in.
De 3 serie vanwege de iets dikker benen dan de 2 serie, maar is dit het geld wel echt waard of niet ?
Wat ik overig handig vond aan de siltz is dat de rubber dopjes onder de poten draaibaar zijn zodat ze wegdraaien en spikes worden, zit dat hier ook op?

De statiefkop blijft voor mij nog een raadsel, zo vind ik de 3weg die nu op mijn stiltz zit wel prettig werken omdat ik er makkelijk kleine aanpassingen aan kan maken.
Een balhoofd lijkt me dan weer in het algemeen sneller werken maar ik heb geen idee hoe het zit met het precies aanpassen of bijvoorbeeld makkelijk waterpas zetten ?


Ook ben ik het nog niet helemaal eens met de totaalprijs, het is zo natuurlijk een prachtige set maar voor net iets minder dan €1000 verwacht ik er dan ook wel heel erg veel van!
( Ook wel appart om te bedenken dat mijn camera dan goedkoper is dan het statief .. )

Ik hoop dat ik nog wat tips kan krijgen voor ik bij broer konijn eens een dagje statieven ga uitproberen.

Alvast bedankt!
Foto en video, allemaal op dezelfde canonnen!
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Tja.. ik zou zelf nooit 1000 euro uitgeven voor een statief. Ik heb een RedGet statief die ik bij de Zoom.nl kreeg en ik ben er ontzettend tevreden over. Ook deze heeft spikes in zijn pootjes. In de toekomst zal ik er wel een nieuwe kop opzetten, maar voor de rest is een statief niets meer dan 3 pootjes die stabiel moeten staan. En dat staat ie.

Een ontzettende mooie set heb je uitgekozen, maar waarom wil je perse carbon ?
Gebruikers-avatar
michielh3
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 20:09
WoonplaatsCOLON Enschede

Tja.. Ik heb toch liever een goed statief als dat dan 1000 euro moet kosten, liever dat dan dat ik er een keer een 5dmkII met 300 2.8 op heb zitten die omvalt ..!!

De keuze voor carbon is omdat ik toch regelmatig met het statief aan de wandel ga, of op de fiets ( vandaar ook de legcoat om hem op de schouder te kunnen dragen ) en het scheelt nogal in gewicht!
Foto en video, allemaal op dezelfde canonnen!
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Als je statief omvalt dan is het vaak omdat je hem verkeerd hebt neergezet en een statief met een ander prijskaartje zal dat echt niet oplossen. Ook die vallen om...

Kijk eens naar het merk Manfrotto.
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Eind deze maand ga ik ook voor de GT3541LS.
Ik werk veel met lange sluitertijden en dan is een stabiel statief een must. De variant met 4 secties zodat hij ook mee op reis kan in de koffer. Carbon is gewoon superstijf (vind ik belangrijker dan gewicht) en daardoor erg stabiel.
Als je er veel mee werkt is een goed statief het geld echt wel waard, ook als het 1000 euro kost! Vraag het maar eens aan de pros...

Over de kop twijfel ik nog. Waarschijnlijk komt er ooit een Really Right Stuff (BH-55) maar die vind ik momenteel nog even te duur. Ga mogelijk eerst voor een Gitzo GH3781QR. Voor mij dus duidelijk een balhoofd; maar dat is ook weer afhankelijk van type fotografie en apparatuur.
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Als je het geld hebt en je kan het niet beter aan iets anders uitgeven dan is de gitzo absoluut top!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONTja.. ik zou zelf nooit 1000 euro uitgeven voor een statief. Ik heb een RedGet statief die ik bij de Zoom.nl kreeg en ik ben er ontzettend tevreden over. Ook deze heeft spikes in zijn pootjes. In de toekomst zal ik er wel een nieuwe kop opzetten, maar voor de rest is een statief niets meer dan 3 pootjes die stabiel moeten staan. En dat staat ie.
Heb jij weleens met een Gitzo gewerkt? Want ik heb die redget-statief ook weleens in het veld mogen aanschouwen, maar zou daar echt never nooit niet mijn camera op willen zetten en dan weg lopen. Iets wat ik wel gerust doe bij mijn Gitzo (ook een 3-serie).

Wel is het zo dat je bij Gitzo de spikes er nog los bij moet kopen, en die hebben ze zelden op voorraad.
twistersam

Van de RedGet weet ik het niet, maar mijn vanguard valt ook niet om bij het eerste briesje dat opkomt, staat stevig en heeft zeker geen 1000 euro gekost.
(ok dan het is een alu statief en weegt dan ook iets meer dan een carbon statief, maar dat is zeker het verschil van 800 euro niet waard)
Gebruikers-avatar
michielh3
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 20:09
WoonplaatsCOLON Enschede

Bedankt voor de reacties tot nu toe ;)

@phd , Windvlagen en mensen die niet voorzichtig rondlopen ? Hoe stabieler hij staat hoe veiliger ik me voel en hoe meer ik hem ga gebruiken.

@NielsH , Duidelijk een balhoofd, waarom duidelijk de keuze daarvoor dan?
Ik verwacht wel veel met statief te gaan werken, en ik merk dat mijn statief nu juist bewust liggen omdat ik er niet mee vertrouw te werken.

@Geert h , Hmm geen 'dubbele' pootjes dus , dat is wel jammer.. misschien dat er nog een ander merk is dat daar een oplossing voor heeft..
edit // Aha, de spikes zitten in de pootjes na losse aankoop, dat is dan wel weer handig! Link

@Twistersam , Ik verwacht niet dat een statief van 1000 euro te vergelijken is met die van 200 of laat ik het niet hopen want dan zijn er een boel pros behoorlijk te duur uit..
De hele reden om voor een carbon statief te kiezen is JUIST omdat hij lichter is, en voor de 800 euro meer kan ik met zekerheid een veel groter gewicht aan het statief bevestigen dan aan zo'n vanguard statief.. !



Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit type gitzo statief ( de GT3541LS ) of een vergelijkbaar Gitzo LS statief en wat hun voornaamste nadelen zijn aan deze statieven.
Ook mensen met een Kirk BH-1 ( of vergelijkbaar geprijsd balhoofd ) zou ik graag hierover willen horen!
Foto en video, allemaal op dezelfde canonnen!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bij de natuur-buren is er een draadje over statieven dat bij dit type uitkomt: http://www.natuurfotografen.org/forum/v ... =3&t=13752" onclick="window.open(this.href);return false; . Wel gaan ze daar uit van een combinatie met een ander balhoofd, waarbij ik niet weet of dat gelijkwaardig geprijsd is.
Gebruikers-avatar
michielh3
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 20:09
WoonplaatsCOLON Enschede

Die Arca Z1 sp ziet er ook niet verkeerd uit en is zelfs nog ietsje voordeliger.. opzoek dan maar weer naar een stapel reviews om te vergelijken!
Foto en video, allemaal op dezelfde canonnen!
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

geert h schreefCOLON
phd schreefCOLONTja.. ik zou zelf nooit 1000 euro uitgeven voor een statief. Ik heb een RedGet statief die ik bij de Zoom.nl kreeg en ik ben er ontzettend tevreden over. Ook deze heeft spikes in zijn pootjes. In de toekomst zal ik er wel een nieuwe kop opzetten, maar voor de rest is een statief niets meer dan 3 pootjes die stabiel moeten staan. En dat staat ie.
Heb jij weleens met een Gitzo gewerkt? Want ik heb die redget-statief ook weleens in het veld mogen aanschouwen, maar zou daar echt never nooit niet mijn camera op willen zetten en dan weg lopen. Iets wat ik wel gerust doe bij mijn Gitzo (ook een 3-serie).

Wel is het zo dat je bij Gitzo de spikes er nog los bij moet kopen, en die hebben ze zelden op voorraad.
Ik heb nog nooit met een Gitzo gewerkt en de kwaliteit zal zeker beter zijn dan mijn RedGet. Ik durf mijn 50D met 24-105mm te gebruiken met met RedGet. Als je de benen verder uit elkaar zet, geen enkel probleem. Of het een 800 euro waard is.... Nah, niet echt. Drie poten blijven drie poten waar je camera opstaan.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Je verhaal komt op mij wat inconsistent over, maar misschien ligt dit aan mij.

Voor die 18-55 IS en 55-250 die je nu hebt, heb je in ieder geval geen statief van 1000 euro nodig. Ook niet voor de 24-70 die je hebt. Dat is eigenlijk een heel andere league dan de 300mm 2.8 die je noemt, die kost namelijk ruim 6000 euro en weegt 2,5 kilo. Maar je wilt ook weer de 5D II, terwijl mij dat nou weer helemaal geen handige camera lijkt om die te combineren met b.v. een 200-400 of een 300 2.8. Eigenlijk zelfs zonde, maar dat vind ik dan ;-) Dat je het objectief in de toekomst wilt kan ik me voorstellen, maar ik zou op dit moment gewoon niet zoveel geld investeren in zaken die je misschien een keer wilt kopen. Je ziet er nog vrij jong uit op de foto (aangenomen dat jij dit bent) en fotografeert relatief gezien nog niet zo heel lang. Ik weet nog goed dat ik destijds ook graag een tweedehands Porsche 928 wilde. Uiteindelijk is het toch allemaal anders gelopen, en misschien was dat maar goed ook. ;-) (tegenwoordig rij ik Maybach)

Maar goed, zou je niet kunnen volstaan met een Manfrotto van een eurootje of 200 met dito prijs kop? Daar kun je echt een hele poos mee vooruit denk ik. Met het restbedrag heb je je gear weer voor een paar jaar verzekerd. Of als je daadwerkelijk die 300mm 2.8 koopt, dan pas een duur statief kopen...? Je inzichten veranderen toch na verloop van tijd, hoe je het wendt of keert.

Succes ermee :wink:
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De combinatie van mijn gitzo statief + kop kostte toentertijd een goede 650 euro, en op dat moment had ik enkel nog maar een 350D met kitlens. Ik heb daarbij nooit spijt gehad van aankoop van dat statief met kop, en gebruik hem nu nog met volle tevredenheid. Naar mijn idee is een goed statief dan ook zeker zoveel waard als een goed objectief.
twistersam

Ikzelf zou als ik in jou schoenen zou staan een flik deel van die 1000 euro uitgeven aan een body of lenzen.
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

michielh3 schreefCOLON@NielsH , Duidelijk een balhoofd, waarom duidelijk de keuze daarvoor dan?
Veel flexibiliteit, stabiel, snel bedienbaar, panning mogelijkheden en een drieweg vind ik gewoon niet zo fijn werken, maar dat is persoonlijk.

Ook ik laat mijn statief (en erger nog, ook mijn camera) af en toe liggen omdat ik het helemaal gehad heb met mijn huidige statief.
Ik kies dan ook voor een statief waarvan ik zeker weet dat hij me goed gaat bevallen en waar ik heel lang heel veel plezier aan ga hebben.
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Anoniem 4

Ik heb de Gitzo GT3531 6x Carbon Tripod Series 3,dus niet de S-versie. Bewust voor gekozen. Vanwege de 3-delige poten meer stabiliteit, maar iets minder hoog (kolom helemaal naar beneden),
iets langer ingeklapt en iets zwaarder in gewicht. Daarbij heb ik extra de korte middenkolom (Gitzo GS3510KB) die er standaard op zit. Ben nu iets flexibeler dan met de s-versie.
Deze gebruik ik voor het zwaardere werk met daarop een balhoofd van Really Right Stuff, de BH-55. Ideale combinatie. Geen zorgen m.b.t. omvallen.
Voor op reis neem ik minder apparatuur mee en volsta ik met een Gitzo GT1541T Traveler 6x Carbon Fiber met een Really Right Stuff BH-40, uiteraard minder stabiel, maar op vakantie meer dan voldoende.

Wel interessant om nog even door te nemen
http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... heads4.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reallyrightstuff.com/WebsiteInfo.aspx?fc=97" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens vind ik het RRS-materiaal een stuk mooier en beter afgewerkt dan dat van Kirk.

Kijk ook goed naar je Quick Release. Ook die keuze is belangrijk. Gelet op de kosten wissel je niet zo snel. Ik heb heel lang gezocht, onderzocht en afgewogen
en uiteindelijk voor balhoofd en quick release terecht gekomen bij RRS en daar tot nu toe op geen enkele wijze spijt van gehad, alleen maar plezier.

Spikes zijn wat moeilijk te vinden/te leveren, maar hier op voorraad
http://www.omnifoto.nl/product_detail.p ... oren&c=&q=" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
michielh3
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 20:09
WoonplaatsCOLON Enschede

Bedankt voor de tips !

@ phd, de een is de andere niet he ;) Ik ken persoonlijk de RedGet statieven niet, maar gratis bij een fotoblad doet bij mij al wat belletjes rinkelen.
Vergis je trouwens ook niet in het gewichtsverschil tussen de 24-105 en 24-70, had ze hier laatst beide liggen en de 24-70 is toch wel een stukje zwaarder.

@ Deos, volgensmij had ik het wel verteld (kan ook aan mij liggen), maar ik verwacht de komende tijd flink te gaan groeien qua fotografie. Daardoor zal ik dus ook vaker duur spul huren, gebruiken en lenen. Iets wat ik daar dan vast onder wil hebben staan is een goed betrouwbaar statief waar in mijn uiterste geval een 300 2.8 op zal staan.

Het is aan de andere kant ook volledig waar dat ik met dat bedrag een goedkoper statief kan kopen en bijvoorbeeld een 85 1.8, 100mm macro oid zodat ik daar wat meer mee kan.

@ geert h, dat is dus precies wat ik op het moment denk!

@ NielsH, ik heb redelijk wat ervaring met een 3-weg maar bijna niks met een balhoofd, ik heb zo'n joby gorillapod met balhoofd gekregen en ondanks het gebrek aan kracht van dat balhoofd merk ik dat het wel lekker soepel en snel werkt.

@ Illuminatus, Bedankt voor alle linkjes!
Ik zal terplekken moeten gaan kijken of ik de 4-delige poot stevig genoeg vind, op het moment gebruik ik de centercolom nauwelijks en heb die er ook liever niet in, bij een 3-delige poot zal er toch eentje in moeten om voor mij op ooghoogte te kunnen komen want ik ben zo'n 185cm .
De afwerking is ook weer zoiets waar ik zonder het gezien te hebben helaas niks van kan zien..
Voor de QR zit ik zowieso te denken aan een type met een arca-style sluiting zodat hij uitwisselbaar is met meerdere merken, o.a. die van RRS.


Het ziet er dus naar uit dat ik binnenkort maar eens bij broer konijn langs ga om te kijken wat ik wel en niet allemaal vindt werken.
Foto en video, allemaal op dezelfde canonnen!
Anoniem 4

Voor degenen die toch geen Gitzo willen, zijn hier wat alternatieven getest. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=G9S9jZW3 ... B&index=10" onclick="window.open(this.href);return false;
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Illuminatus schreefCOLONVoor degenen die toch geen Gitzo willen, zijn hier wat alternatieven getest. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=G9S9jZW3 ... B&index=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is wel een heel groot verschil. Er zit ook nog iets tussen natuurlijk...

misschien is dit iets voor je:

Redged TSC-424 Elite Ultimate Travel Tripod Carbon (229 euro)
http://www.cameraland.nl/product/588/16669/" onclick="window.open(this.href);return false;

Redged RNB-3 Professional Ball Head B-serie (119 euro)
http://www.cameraland.nl/product/600/15721/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar