Verschuiving compositie tijdens AF i.c.m. IS.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Klick!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2011 21:57

Een tijd geleden heb ik een Canon 70-200 2.8 IS USM gekocht. Wanneer ik met dit objectief scherpstel veranderd mijn compositie, het beeld verschuift naar rechtsonder. Dit doet zich enkel voor wanneer de beeldstabilisatie is ingeschakeld. Is mijn IS stuk of is dit een eigenschap van dit type objectief?
Gebruikers-avatar
FerryB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2010 21:35

Heel vaak als mensen nieuw zijn op een forum stellen ze zich netjes voor.
550D + GRIP + EF-S15-85IS-USM + EF-S55-250IS + 430EXII
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@FerryB: Maar jezelf voorstellen is zeker geen verplichting hier. Je leert mensen meestal beter kennen door hun foto's en postings dan via de soms weinigzeggende voorstelpraat.

@Klick! Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar welkom op het forum!
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Allereerst welkom op dit forum. :-)

Ik snap je vraag niet helemaal. De compostie is naar mijn (beperkte ;-) ) kennis dat wat je in de zoeker ziet. Dit verandert pas wanneer je de lens beweegt.

Begrijp ik goed dat hij bij ingeschakelde IS een ander scherpstelpunt kiest dan jij voor ogen hebt ?
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ook welkom hier.

Dit kan gebeuren door de IS.
Als je je IS uit zet heb je een onrustig zoekerbeeld veroorzaakt door je eigen bewegingen.
De IS vangt deze kleine bewegingen op en dat zie je ook in je zoeker terug.
Dit onrustige zoekerbeeld zonder IS zal erger worder naarmate je brandpunt langer word.
Ik ken meerdere lenzen waarbij je dit effect goed terug ziet, zowel van canon als van nikon,
volgens mij hoef je je geen zorgen te maken.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Mehari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 16:16
WoonplaatsCOLON Haarlem

Je bedoelt dat het beeld iets verschuift bij actief worden van de IS.
Dat zou bij een Canon IS volgens mij niet moeten,
zeker niet in de mate dat de beeld compositie echt veranderd.
Bij Canon IS staan de beeldelementen voor de IS juist uitgelijnd wanneer deze spanningsloos is.
Wel kan je het activeren zien in de zoeker.
De Sigma OS heeft wel spanning nodig voor het centreren,
dan zie je echt in de zoeker het beeld verspringen bij het half indrukken van de ontspan knop.
2x 20D, Sigma 17-70 DC, Sigma 18-125 DC OS, Canon EF 28-135 IS, EF-S 18-55 IS, EF 70-300 IS USM.
(En nog wat Pentax spul: K100D, DA 18-55, DA 50-200, MX, MEsuper, Pentax 50mm 1.2 en 1.7,
Vivitar 28mm 2.8 en 75-205 3.8, Tokina ATX 28-85)
Klick!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2011 21:57

Allen dank voor jullie reacties. Helaas nog geen antwoord op mijn vraag. Wellicht ben ik niet geheel duidelijk geweest in mijn vraagstelling. Wat is het geval ...

Ik kijk door de zoeker en kader het onderwerp. Vervolgens stel ik scherp (AF) door de afdrukknop half in te drukken. Nu wordt niet alleen de AF geactiveerd maar ook de IS. Deze laatste zorgt voor een verschuiving van de compositie. Het beeld wordt naar rechtsonder getrokken. Het beeld wordt welliswaar gestabiliseerd echter, ik moet opnieuw de compositie uitvoeren (compenseren voor de verschuiving). Nu vraag ik mij af of dit een eigenschap van dit type objectief is of dat de IS wellicht stuk is.

@premiumblue het scherpstelpunt veranderd als gevolg van verschuiving van de gehele compositie.
@Woody111 dit fenomeen staat los van handshake. Het doet zich ook voor wanneer het objectief op een statief wordt geplaatst.

Handshake ... ja ik zal binnenkort mijn profiel eens bijwerken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De sluiterknop halfingedrukt houden tijdens het bepalen van de compostie. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Klick!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2011 21:57

@ Mehari onze posts hebben elkaar net gekruisd. Ik denk dat ik maar eens contact opneem met de leverancier. Ik vermoed dat de IS stuk is :/
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONDe sluiterknop halfingedrukt houden tijdens het bepalen van de compostie. :wink:
Dat is inderdaad de oplossing maar niet het antwoord, is het normaal dat dit gebeurt bij dit objectief.
Met de 70-200 2.8 IS heb ik geen ervaring en de f4 IS krijg ik vrijdag pas.
Bij andere objectieven heb ik het al eerder gezien.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Probeer hem is op MF :)
En dan wel je IS aan.

Dan kom je denk ik wel een heel eind als je weet wat hij dan doet. :)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Het zou nog makkelijker zijn als er iemand reageerde met hetzelfde objectief.
Ik geloof eigenlijk niet dat de IS stuk is.
Je zou eens naar een willekeurige fotozaak kunnnen gaan en daar eens vragen of je zo'n zelfde objectief even mag proberen
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

woody111 schreefCOLONDat is inderdaad de oplossing maar niet het antwoord, is het normaal dat dit gebeurt bij dit objectief.
Het is nogal moeilijk om op afstand een defect te kunnen constateren, maar het is (volgens mij) gebruikelijk om bij de start van de opnamepoging de sluiterknop half in te drukken.
Daarmee activeer je de AF en de IS en pas dan lijkt het mij zinvol om de compostie te bepalen.

Als je op die (enige?) manier een opname maakt dan is het gedrag van de IS onbelangrijk (afgezien van een defect).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik heb 't net even met mijn 70-200 2.8 IS (1e versie) geprobeerd.
Het was mij nog nooit opgevallen, maar het beeld verschuift inderdaad iets naar rechts als de IS geactiveerd wordt, maar dit is maar iets van 0,06° (~8 mm op het onderwerp op ~8 m1 afstand en dan houd ik 't nog ruim aan...). Een verschuiving naar beneden kan ik niet echt constateren (misschien 1 mm op dezelfde afstand).
Ik zie dit ook alleen wanneer ik 'm op het statief zet.

Verschuiving van compositie zou ik 't bij mijn objectief niet willen noemen...
Klick!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2011 21:57

@Woody111 idd, de hoop was gevestigd op gebruikers van dit type objectief en vanuit hun ervaring zouden reageren.

@boeis069 a.d.h.v. het volgende voorbeeld probeer ik duidelijk te maken waarom ik denk dat het niet logisch is de sluiterknop half ingdedrukt te houden bij het bepalen van de compositie:

Bij gebruik van een statief stel je deze zodanig op dat de compositie juist gekaderd is. Tijdens het instellen van het statief is het niet doenlijk de sluiterknop half in te drukken (ter compensatie van beeldverschuiving door IS) om op die manier compositie juist te krijgen.

Een tweede argument: Het constant half ingedrukt houden van de sluiterknop trekt de accu onnodig leeg.

Misschien heb ik niet een juist beeld bij het gebruik van de IS of wijze van compositie bepalen / gebruik sluiterknop dan hoor ik dat graag. Leer ik vandaag ook weer iets :)

Allen nogmaals dank voor het meedenken. Ik had niet gerekend op zoveel respons in korte tijd.
Klick!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2011 21:57

@Builder dank voor je test. Ik heb nog wel een vraag aan je. Welke body heb je gebruikt FF of Crop? Misschien dat daar ook nog verschil in zit. Zelf heb ik een crop sensor. Ik denk dat er nu een paar mensen nieuwsgierig hun 70-200 2.8 IS (I) uit de tas trekken en wellicht ook de niet eerder opgemerkte verschuiving zien.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

@Boels, je heb gelijk. Dat neemt niet weg dat het makkelijk zou zijn om het gedrag te vergelijken met iemand die dezelfde lens heeft.
Dit is inmiddels al gebeurt door Builder begrijp ik.

@Klick, als je een statief gebruikt moet je doorgaans je IS uitschakelen, die kan juist tegen werken op een statief.
Sommige lenzen detecteren zelf of ze op een statief staan en schakelen dan zelf de IS uit.
Je hoeft ook niet de hele dag je ontspanknop ingedrukt te houden, je kijkt ook niet de hele dag door je zoeker.
De tegenwoordige cams gaan goed met het batterij verbruik om, of de batterijen zijn beter geworden.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De IS heeft een paar tienden van een seconde nodig om op te starten, vandaar.

IS gebruiken op een zwaar/stevig statief is een beetje dubbelop, tenzij dat geplaatst is op een dobberend bootje of een boerenkar. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

IS gebruiken in combinatie met een statief is zelden (nooit?) een goed idee.
De kans dat de IS je tegenwerkt is veel groter dan dat het voordeel oplevert. Vaak gaat het juist ten kosten van de scherpte. Oorzaak is dat de IS beweging wil compenseren die er niet is.
En als je uit de hand werkt, kun je je finale compositie inderdaad bepalen met de ontspanknop half ingedrukt en dus IS aan.
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

@Klick! Ik gebruik een FF body maar dat zal voor de verschuiving op het onderwerp, bij gelijkblijvende afstand niets uitmaken.

De verschuiving is zo minimaal dat ie bij mij ruimschoots binnen de extra ruimte blijft die ik op de foto krijg doordat mijn zoekerbeeld niet 100% is.
Ik zie de verschuiving ook alleen bij gebruik op statief waarbij, zoals al eerder gemeld, de IS niet nodig is.
Bij gebruik uit de hand is mijn eigen beweging wsl. groter dan de verschuiving door IS...

Zie jij 't bij gebruik uit de hand wel?

[edit] Net, voor de volledigheid, nog even getest met een crop-camera: de verschuiving is (zoals te verwachten) gelijk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar