18-55 kitlens of is er een betere optie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik den volop aan het informeren naar een mooie spiegelreflex camera.
Mijn oog is gevallen op de canon 550D.
Maar nu begin ik te twijfelen.
Niet over de camera maar over de lens.
Ik moet natuurlijk een beetje op de kleintjes letten maar ik wil niet spijt krijgen van een "instapmodel."
De camera daar ben ik wel over uit (of hebben jullie een beter advies)
Maar moet ik de 18-55 kitlens nemen of zijn er betere lenzen voor ongeveer het zelfde budget.
Hoogst waarschijnlijk heb ik een budget van €700,- (Ligt er een beetje aan hoe de financiele meevaller uitpakt 8) )
De camera kost ruim €550,- dus blijft er niet zo veel extra geld over.
of misschien de 18-55 kitlens aanschaffen en doorsparen voor een 55-? lens?

Ik maak veel protret foto`s met name van kinderen en wil me wat meer gaan verdiepen in sportfotografie. (motorcross, MTB en wat voetbalfoto`s)
En natuurlijk de huis en tuin vakantie foto`s worden er ook mee gemaakt.
Ik heb al heel wat gelezen maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.
Nu maak ik foto`s met een cybershot dsc-h7.
op de lens staat 2.7-4.5/5.2-78.
Hier ben ik aan gewent dus alles wat hier buiten valt is een vooruitgang hoewel ik af en toe wel wat meer zoom wens.
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen zodat ik over een paar maanden de juiste beslissing kan nemen.
Groeten Blubber
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De oude 18-55 is niet zo geweldig. De 18-55 IS II is aleen stukje beter en zal niet veel duurder zijn. Koop daarbij nog de 55-250 IS en je kunt heel aardig vooruit wat de onderwerpen betreft die je opsomt.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Op de 550D zit standaard de IS versie, een hele mooie lens die ik zelf tot volle tevredenheid op mijn tweede/oude/reserve camera gebruik, een 350D. Het verschil in aanschaf van een 550D met of zonder kit lens is vaak maar een paar tientjes en inderdaad binnen dat budget zul je geen beter alternatief vinden.

Eerst maar eens een poosje gaan fotograferen met deze kitlens om er in de praktijk achter te komen wat je eventueel meer zou willen, wil je een echte tele-zoom of kom je er in de praktijk achter dat je met een 18-55 maar een beetje mist waardoor een 17-70 of 15-85 ook ruim voldoende is. Door de aankoop van een extra lens nog even uit te stellen heeft als bijkomend voordeel dat je weer even kunt sparen.

Zelf heb ik ook meer dan een jaar lang met de kitlens op mijn 350D gefotografeerd voordat ik de overstap heb gemaakt naar een 17-70 van sigma.

Ik zie dat de sony een 15 keer zoom is, dat ga je met de kitlens niet halen, maar de optische kwaliteit is vele malen beter. Hou er rekening mee dat hoe groter de zoomfactor (grootste brandpunt/kleinste brandpunt) hoe meer dit een compromis betekend voor de optische kwaliteit.

Zelf heb ik ook een 550D, erg tevreden over. De 600D die bijna gelijk is aan de 550D heeft als extra een uitklap scherm, uiteraard heb ik de 600D ook al een paar keer in mijn handen gehad en botste daarbij letterlijk met het schermpje die tov de 550D iets meer uitsteekt.

550D + kitlens = een goede keus,

Arjan

edit: nav frank64. Er worden ook camera sets verkocht met een dubbele kit lens, 18-55 en 55-250, misschien de moeite om even uit te zoeken welke besparing dit oplever tov los kopen van een 55-250. Heb overigens zelf geen ervaring met de 55-250, dus ik weet niet hoe de optische kwaliteit is.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Klopt wat het idee van de kit betreft, idd overwegind waard.

En voor zover ik hier op het forum lees van gebruikers van de 55-250 is die kwalitatief vergelijkbar met de 18-55 II IS, dus prima lens voor het geld.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Die optie had ik inderdaad ook gezien maar dat vind ik weer net iets te veel.
Misschien moet ik aan de prijs wennen :P
Ik neem het allemaal mee en des noods wat langer sparen.
iedereen bedankt voor jullie reactie`s
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik zou de combiset van de 550D + de 18-55 + de 55-250 zeker in overweging nemen. Zeker voor MTB, motorcross en voetbal heb je die 55-250 echt wel nodig.

Ik heb die combi zelf ook aangeschaft en heb er erg veel plezier van. Zeker bij de 55-250 is er geen beter objectief te krijgen voor hetzelfde geld. Deze set kost je nu € 863,00 bij cameranu.nl (daar heb ik 'm ook gekocht).

Succes met het maken van een keuze (en het sparen)!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
kostersmmg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2011 17:46
WoonplaatsCOLON Den Ham

Al is aan een 500D gedacht in plaats van een 550D? Of ben je op zoek naar een camera met uitgebreide film functie?

Je kunt namelijk voor €834 een 500D kopen met de twee lenzen die jij wilt:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 50-is.html
Canon EOS 500D|Canon 18-55 kitlens|
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Filmen doe je met een film camera toch?
De 550D heeft 18 milj. pixels dat mij wel aan staat.
en voor die €50,- meer heb ik dat ook.
zo las ik dit net ook: ook op fotogebied is er veel nieuws onder de motorkap te vinden. Zo krijg je een nieuwe 18-megapixelsensor, het 63-vlaks meetsysteem geïntroduceerd in de 7D en een gloednieuw lcd met 3:2-verhouding. Net als de recente compacts van Canon kan de 550D overweg met sdxc-geheugen
Dus voor die paar centen lijkt me de 550D een betere optie.....toch?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik de 550D ook een betere optie ten opzichte van de 500D.

Ik zou gewoon beginnen met de kitlens en de 55-250. Dan heb je al een leuke set om mee te starten.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Waarschijnlijk word het de 550D met de 18-55 kitlens....de 55-250 wil ik er later bij hebben want de vrouw is nog niet overtuigd om het in 1 keer te doen ha ha
dank je voor de reactie.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

blubber schreefCOLONFilmen doe je met een film camera toch?
Dat denk jij. Nu ik de 550D gebruik, ligt de video HD cam te verstoffen.
De 550D/60D/7D serie is kwalitatief subliem om te filmen.

Mijn idee:
-De 550D + 18-55mm iS + 55-250mm iS
-De 550D + 18-135mm iS / 18-200mm iS
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
industrial63
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 00:21

No kitlens...krijg je spijt van.Wat wil je trouwens doen en waar wil je hoofdzakelijk gaan werken? Glas wisselen is niet altijd handig (of raadzaam). Heb daarom zelf een Sigma 18/250 daarvoor.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Beasar schreefCOLON
blubber schreefCOLONFilmen doe je met een film camera toch?
Dat denk jij. Nu ik de 550D gebruik, ligt de video HD cam te verstoffen.
De 550D/60D/7D serie is kwalitatief subliem om te filmen.

Mijn idee:
-De 550D + 18-55mm iS + 55-250mm iS
-De 550D + 18-135mm iS / 18-200mm iS
Hier ligt de video camera ook te verstoffen....gewoon omdat ik die bandjes toch nooit terug kijk.
Nee het gaat mij echt alleen maar om foto`s maken.
Kleine filmpjes maken doe ik wel met mijn telefoon...dan kunnen die filmpjes na een aantal jaar gewoon verwijderd worden van mijn harde schijf ha ha ah
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

industrial63 schreefCOLONNo kitlens...krijg je spijt van.Wat wil je trouwens doen en waar wil je hoofdzakelijk gaan werken? Glas wisselen is niet altijd handig (of raadzaam). Heb daarom zelf een Sigma 18/250 daarvoor.
De kitlens met IS is prima en je krijgt er geen spijt van, voor €700,- kan je je niet veel beter veroorloven dan de 550D+kitlens.
Wellicht een 2e hands Sigma 17-70 :)
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

industrial63 schreefCOLONNo kitlens...krijg je spijt van.Wat wil je trouwens doen en waar wil je hoofdzakelijk gaan werken? Glas wisselen is niet altijd handig (of raadzaam). Heb daarom zelf een Sigma 18/250 daarvoor.
Hmm, spijt omdat de kitlens niet "scherp" zou zijn? en dan voor een 18-250 kiezen. Of spijt omdat de kitlens geen zoom "comfort" biedt. Als je om deze laatste reden voor een 18-250 kiest (14 keer zoom) kan Blubber toch net zo goed met zijn sony aan de slag blijven.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Hier nog een stem voor de Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS. Momenteel is deze kit te koop voor €614.
Laatst gewijzigd door 1 op Pieterr, in totaal 20 keer gewijzigd.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

industrial63 schreefCOLONNo kitlens...krijg je spijt van.Wat wil je trouwens doen en waar wil je hoofdzakelijk gaan werken? Glas wisselen is niet altijd handig (of raadzaam). Heb daarom zelf een Sigma 18/250 daarvoor.
Ik zou zelf eerder spijt krijgen als ik de 18-250 zou gaan gebruiken. Kitlens met 55-250 zou toch eerder mijn voorkeur genieten. Heb je een leuke set om mee te starten !!

Zelf gebruik ik veel de 17-55 en 24-105 als walk around lens. Dit is dan ook gelijk een andere prijs klasse. :oops:
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Hey appeltje...dank je voor de tip....
Ik heb al heel wat tips en info om een goede keuze te maken.
Nu maar hopen dat de finaciele meevaller ook echt de moeite is ha ha.
Komt goed anders sparen we gewoon nog even door.
maar die camera komt er !!!
das zeker
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

+1 voor gewoon de kitlens of doorsparen voor een dubbel-kit met de 55-250. prima lenzen. beter kan altijd, maar hier ga je geen spijt van krijgen.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Gewoon de 550/500 D met kitlens of dubbelkit inderdaad.

En verkijk je niet op de 18 mp. Het is wel erg veel op zo'n klein sensortje. 15 mp is dan iets comfortabeler. Verder staar je ook niet blind op tig scherpstelpunten. Ik fotografeer met 40D en 5D en gebruik er maar 1. 't is maar net wat je fotografeert.

Voordat ik opmerkingen krijg.... ik fotografeer met de 5D en 40D ook voorbijvliegende straaljagers en snel bewegende dieren :) Als je maar goed meetrekt is er geen enkel probleem.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar