Statiefpoot zit vast

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik heb een Gitzo statief (carbon) waarvan één pootsegment vast zit. Als ik het segment via het bovenliggend segment voorzichtig aantik met een kunststof hamer en een stukje kurk komt het deel los. Met veel kracht kan ik het dan langzaam uit het omhullende segment trekken. Op het uitgetrokken segment kan ik niets vinden wat duidt op de oorzaak van het vastzitten (vervuiling bijvoorbeeld). Het segment weer terugschuiven is alleen mogelijk met de kunststof hamer. Iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe op te lossen?
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Is hij misschien een klein beetje verbogen?
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Klinkt als een mogelijke oorzaak, maar het is een carbon statief. Kan carbon ook verbogen raken? Ik zou denken dat het daar te stijf voor is. Maar ik ga vanavond kijken.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Dat weet ik niet.

Ik weet alleen dat mijn steun voor mijn vishengel ook verbogen is en nu er moeilijk uitgaat.

Heb je nog garantie?
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Nee, garantie zit er niet meer op. Statief is ruim vijf jaar oud.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik weet niet in hoeverre je iets met smering zou kunnen doen? misschien is het glijgewricht erg droog?
misschien toch even naar Gitzo mailen... voor de prijs van zo'n statief zal de service ook best in orde zijn!

Succes
Canon
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

WD40 :)
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
de platte
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 08:57
WoonplaatsCOLON tussen de ijssel en het zwarte water

Carbon kan zeker gaan werken met name met warm weer . Insmeren met siliconenspray doe ik ook met mijn hengels.
Gr WJ
Kijk om je heen,
zie wat de rest doet,
en doe dat juist niet.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Temperatuursgerelateerde effecten (uitzetten e.d.) lijkt mij in ieder geval waarschijnlijker dan buigen: zoals opgemerkt is carbon erg stijf.

Voordat je met allerlei middeltjes aan de gang gaat zou ik overigens even contact zoeken met Gitzo of een dealer van het merk. Jammer als blijkt dat het middel wat je gebruikt gaat inwerken op het materiaal.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik heb bij Gitzo eerder mijn probleem weggelegd, maar daar is geen antwoord op gekomen. Ik heb inmiddels het e-mailadres van een bedrijf in Nieuw-Vennep gevonden dat mij mogelijk kan helpen. Ik ben voorzichtig met diverse smeermiddelen omdat ik niet weet hoe carbon er op reageert.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

eugene schreefCOLONIk ben voorzichtig met diverse smeermiddelen omdat ik niet weet hoe carbon er op reageert.
Goedzo :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Carbon is hygroscopisch, vloeibare smeermiddelen zouden geabsorbeerd kunnen worden waardoor het uitzet en het probleem dus nog groter wordt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Anoniem 4

Misschien heb je hier nog iets aan
http://www.naturescapes.net/082004/gd0804.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze discussie, weliswaar een ander probleem maar wel wat info over cleaning en smering
http://www.naturescapes.net/phpBB3/view ... &p=1926995" onclick="window.open(this.href);return false;

Gitzo geeft overigens wel 5 jaar garantie.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

sven2912 schreefCOLONik weet niet in hoeverre je iets met smering zou kunnen doen? misschien is het glijgewricht erg droog?
misschien toch even naar Gitzo mailen... voor de prijs van zo'n statief zal de service ook best in orde zijn!

Succes
+1
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Probleem is dat ik het onderste segment er niet helemaal uit krijg, ik kan dus niets zeggen over het glijgewricht. Gitzo laat niets van zich horen (heb een mail gestuurd via hun website) en mijn hoop is nu gevestigd op de naar ik vermoed Nederlandse vertegenwoordiging in Nieuw Vennep.

@Illuminatus: bedankt voor de links. Ik heb er zo snel de oplossing niet tussen zien staan, maar er staan veel nuttige tips over onderhoud.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

vaak zijn grote bedrijven ook telefonisch bereikbaar. uit eigen ervaring is gebleken dat het veel beter werkt om persoonlijk iemand te spreken. vaak heb je dan meteen een oplossing. een groot bedrijf kan soms weken bezig zijn haar mail door te spitten! ;)

gewoon een advies ;)

Succes in ieder geval
Canon
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar