Objectieven voor trip naar Rome

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Goedemorgen beste forum leden

Half mei vertrekken vertrekken mijn vrouw en ik voor een zesdaagse reis naar het prachtige Rome.
Op het programma staan natuurlijk alle grote trekpleisters zoals het Vaticaan, Forum Romanum, etc, etc

In mijn fototas heb ik de volgende objectieven:
17-40 L
24-70 L
24-105L
70-200L F4
10-20 Sigma
Uiteraard ga ik niet al deze objectieven meeslepen.
Mijn vraag: wie van jullie is eerder in Rome geweest en kan mij helpen bij het bepalen welke van de genoemde objectieven ik het beste kan meenemen.

Bij voorbaat dank voor je reactie.
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Tja , hoeveel wil je er wel mee nemen ? Als mogelijk , dan zou ik de laatste 3 nemen. Henk.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik ben het met HBarkhof eens. Als je de laaste 3 in je tas doet heb je alle bereik bij je. En niet al teveel gewicht op je rug.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Tja, in ieder geval je groothoek en nummer 2 is dan de 24-105. En daarna wat er in je tas nog bij past!
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

In ieder geval de 10-20 voor de mooie gebouwen en verder zou ik kiezen voor de 24-105.
Vergeet niet dat één en ander ook nog moet worden meegesleept!


Alvast veel plezier gewenst! :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

En als je er slechts één wilt meenemen, lijkt me de keuze ook duidelijk: 24-105.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je er slechts 1 mee wilt nemen zou ik juist net voor de 10-20 gaan, de tweede zou voor mij de 70-200 zijn. Wanneer je een derde mee wilt nemen pas de 24-105. Het is ook maar net wat jou manier van fotograferen is.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

voor de 1e twee zou ik meegaan met geert, derde zou de 50mm zijn voor binnen (mag je vaak niet fkitsen)
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Zorg dat je lichtsterke lenzen bij je hebt. Je mag bijna overal binnen fotograferen, maar flitsen wordt niet gewaardeerd. Vaak is het zo druk dat je met een statief te lang bezig bent en lopen onze Japanse vrienden en voormalige Oostblok vrienden zonder pardon je statief ondersteboven. Die "wat aparte mensen" zeg maar lopen in rechte lijnen en gaan overal overheen wat er voor hun voeten komt.....
Wees bedacht op zware schaduwpartijen (maar dat zul je ongetwijfeld ingeschat hebben) bij vrij donkere stenen gebouwen. Oh ja, en in plaats van € 8,- voor 6 druppels cola kun je erg goed bij de McD terecht voor frisdrank. Espresso gaat er natuurlijk niks boven écht spul.... Treinkaarten voor de ondergrondse werken perfect, je komt erg gemakkelijk en goedkoop waar je wilt zijn.
Als je voor 8 uur op locaties als de Trevi, St Pietersplein enz. bent heb je ze voor jezelf, anders moet je delen met honderden anderen. 's Avonds na een uur of 8 wordt het vaak ook weer leuk omdat dan de meeste toeristen weer verdwenen zijn.
Gr, JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

geert h schreefCOLON.... Het is ook maar net wat jou manier van fotograferen is.....
en dat zal jouw keuze ook bepalen.
Als eerste de 10-20 op de body zetten. Daar doe je overdag het meeste mee, de stad is zowel ruim en druk als krap.
Daarnaast de lichtsterke 24-70. Je hebt een cropcam en daarmee heb je gewoon f/2.8 nodig om te kunnen isoleren. Ook heeft deze lens nog een redelijk dichtbij-bereik, in Rome kan je overal te voet bij.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik ben niet zo'n groothoek-fan, dus ik zou gaan voor de 17-40 i.p.v. de 10-20. Verder sowieso de 24-70 F2.8 (had ik ook mee, tot twee keer toe geen seconde spijt van gehad), en als je nog ruimte over hebt de 70-200. Vanaf de Sint Pieter kun je namelijk niet alleen leuke panorama's maken, maar ook best wat fraaie details fotograferen :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

In Rome is alles groot en vaak in verhouding op korte afstand. De 10-20 geeft veel verteking en na correctie verlies aan beeld. Of je moet de vertekening juist willen.
Ik raadt daarom aan lens nr. 1, 3 en 4.
succes en veel plezier,
Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Het is in mei stikdruk in Rome. Met een tele kun je er nog wat elementen uit pikken zonder te veel mensen.
nog een tipje: ga eerst naar het forum (gratis) en koop daar een kaartje voor het Palentino. Naast dat dit erg de moeite waard is en niet druk, mag je met dit kaartje ook het Colosseum bezoeken, waar meestal enorme rijen bij de kassa's staan. Scheelt zeker een uur wachten.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONHet is in mei stikdruk in Rome. Met een tele kun je er nog wat elementen uit pikken zonder te veel mensen.
nog een tipje: ga eerst naar het forum (gratis) en koop daar een kaartje voor het Palentino. Naast dat dit erg de moeite waard is en niet druk, mag je met dit kaartje ook het Colosseum bezoeken, waar meestal enorme rijen bij de kassa's staan. Scheelt zeker een uur wachten.
Klopt, had ik dit afgelopen jaar maar eerder geweten. Ik heb in Rome vrijwel alles met een 17-70 geschoten. De 70-300 is er nauwelijks opgeweest

groeten
Peter
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik ben net terug uit Rome. Was er tijdens Pasen.
Ik heb er geschoten met een 18-200 OS van Sigma.
Het viel mij op dat iets meer zoombereik wel aan te raden is.


Vooral als je geen mensen op de foto wil hebben (wat bijna niet te doen is)

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de foto's te bekijken en evt wat te plaatsen. Gezien de gigantische drukte heb ik niet echt het idee dat ik veel spectaculaire foto's heb. Maar die volgen nog.

Maar naar mijn idee zou je kunnen volstaan met de 24-70 en de 70-200.

Niet teveel meenemen je bent de hele dag aan de wandel en dan wordt het op den duur best zwaar. Ik was het na een dag lopen best wel zat en heb de avonden vooral met een compactcamera welke ik ook had meegenomen gebruikt.

In iedergeval veel plezier en je komt echt tijd te kort.

Ook een tip. Koop een Roma pass. Kost 25euro, 3 dagen gratis openbaar vervoer en 2x gratis entree bij Musea. Ook kan je met die pas bij veel dingen de wachtrij ontlopen. Scheelt toch weer tijd.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ Marcel174: Ik heb met exact die set die jij noemt (24-70 + 70-200) twee keren Rome 'gedaan', maar voor wat overzichten lijkt mij iets meer groothoek (17-40, dus) toch wel aan te raden. Het kan zonder, maar als je 'm toch op de plank hebt liggen...
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar