Nieuwe 430 ex ii neemt gegevens camera niet over

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Hallo,

Na al een tijdje jullie forum te hebben gevolgd en tips gebruikt, nu zelf aan gemeld en gelijk een probleempje.
Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen, daar ik het niet in het forum kan vinden.

Ik heb de 400D, en daarbij afgelopen week de flitser 430 ex ii gekocht.
Maar gelijk bij de eerste bladzij van de handleiding loop ik al vast.
De flitser zou de gegevens van de camera moeten overnemen, hij staat al op ettl, maar zoom en mm blijven op -- staan.
Met geen mogelijkheid krijg ik de gegevens in het lcdschermpje van de flitser.

Wat doe ik fout?

Ida.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Staat ettl aan op je flitser?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Ja, staat in beeld.

Gr,
Ida
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dat gebeurd pas op het moment dat je de ontspanknop half indruk. Let wel dat je er ook een lens op hebt zitten tussen de 24 en 105 mm en dat dat er één is die zijn gegevens ook doorgeeft aan de camera.

Edit: En zorg ervoor dat de flitskop recht naar voren staat en het diffuser kapje ingeschoven is. Dat is de enige stand waarin de flitser mee zoomt.
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Heb ik al gedaan maar ook dan gebeurd er niets, en ik heb de 28-75 er op zitten,
Ik ga de 18-55 er op doen en kijken wat ie dan doet.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

En in je menu van je 400D. Staat daar alles goed?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Zou je me daar in verder willen helpen, wan tik heb even gekeken, maar weet zo niet wat ik daar in moet veranderen, kan daar niets van vinden in de handleiding.
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Edit: En zorg ervoor dat de flitskop recht naar voren staat en de diffuser kapje ingeschoven is. Dat is de enige stand waarin de flitser mee zoomt.[/quote]


DIt heb ik nu geprobeerd en dat werkt idd wel, nu krijg ik gegevens,
Maar bij andere standen dus geen gegevens?
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Ik denk dat het zo wel opgelost is.
Heel erg bedankt voor de zeer snelle reacties met oplossing.
Ik kan weer verder.

Topic mag gesloten worden.

Gr,ida
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Nee, dit is omdat als je de flitskop bijvoorbeeld omhoog richt, hij er vanuit gaat dat je hem gebruikt om het licht ergens tegenaan te laten bouncen. In dat geval zal hij altijd naar de 24mm stand gaan om het licht zoveel mogelijk tegen het bouncende oppervlak te verspreiden. Hetzelfde geldt voor het diffuser kapje. Die is ervoor om meer groothoek te krijgen dan 24mm. Ook dan zet hij de flitser op de 24mm stand.
Gebruikers-avatar
Kiss XII
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 08:54
WoonplaatsCOLON Gelaen-Noord

ida1969 schreefCOLONEdit: En zorg ervoor dat de flitskop recht naar voren staat en de diffuser kapje ingeschoven is. Dat is de enige stand waarin de flitser mee zoomt.
DIt heb ik nu geprobeerd en dat werkt idd wel, nu krijg ik gegevens,
Maar bij andere standen dus geen gegevens?
Als de flitser anders dan naar voren staat,kan hij niet met de gegevens die de lens doorgeeft werken.
Het resultaat is dus een foute belichting. (TTL = Trough the lens)
Canon EOS 450D_Canon EF-S 18-55 IS_Canon EF-S 55-250 IS
Canon EF 35-80_Canon EF 35-135 USM_Tamron 18-200#2
Canon BG-E5_430EXII_270EX_RC-1_Vanguard Peking_Hama Star 63...Analoog glas:Pentacon_Sigma_Cosina_Hanimar_Primax
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dat is niet helemaal correct. TTL werkt nog prima als de flitser omhoog gericht staat en zal nogsteeds voor een correcte belichting zorgen. Hij kan er alleen niet voor zorgen dat je focus onderwerp ook daadwerkelijk correct belicht is.
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Als de flitser anders dan naar voren staat,kan hij niet met de gegevens die de lens doorgeeft werken.
Het resultaat is dus een foute belichting. (TTL = Trough the lens)[/quote]


Ik moet nog veel leren zie ik wel...vind het wel vreemd dat het niet in de handleiding staat beschreven.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat komt omdat het niet juist is :wink:

E-TTL-II zal niet werken, maar E-TTL wel.
De eerste methode gebruikt ook de afstand tot het onderwerp (alleen bij Canon-objectieven).
Als de flitskop gedraaid is kan die afstand nooit bepaald worden door de camera (afstand tot plafond of wand is onbekend).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLONDat gebeurd pas op het moment dat je de ontspanknop half indruk. Let wel dat je er ook een lens op hebt zitten tussen de 24 en 105 mm en dat dat er één is die zijn gegevens ook doorgeeft aan de camera.

Edit: En zorg ervoor dat de flitskop recht naar voren staat en het diffuser kapje ingeschoven is. Dat is de enige stand waarin de flitser mee zoomt.
De laatste tip (achter Edit:) is een goede. Helaas klopt het verhaal van het objectief niet helemaal. Je kunt best een objectief te gebruiken dat precies buiten de range 24 tot 105mm zit.

Een brandpunt van een objectief komt overeen met een bepaalde beeldhoek. Vandaar dat een objectief met een kort brandpunt ook wel groothoek wordt genoemd. Bij het zoomen van de flitskop, wordt dus eigenlijk de beeldhoek aangepast. Gebruik je een tele-objectief, dan wordt de bundel versmalt. Gebruik je een groothoek, dan wordt de bundel breder gemaakt. De flitser is op fullframe geoptimaliseerd voor objectieven tussen 24 en 105mm. Dat betekent echter niet dat je dus alleen maar een 24-105mm objectief kunt gebruiken (of bijvoorbeeld een objectief dat daarbinnen valt).

Gebruik je een groothoek <24mm brandpunt, dan moet je de diffuser uittrekken. De kop zoomt dan naar 24mm, terwijl de flitser zal 14mm zal aangeven. De bundel wordt door de diffuser verder verbreed, zodat het totale beeld van je groothoek ook belicht kan worden door de flitser. Zorg er bij het terugduwen ook voor, dat je de diffuser goed doordrukt. Anders blijft de flitser op 24mm ingesteld staan.

Gebruik je een objectief met een brandpunt langer dan 105mm, dan betekent dat slechts dat de flitskop z'n bundel niet smal genoeg kan maken. De bundel is dus eigenlijk te breed voor de beeldhoek die je gebruikt.

Tenslotte is het ook zo, dat de huidige generatie flitsers is aangepast aan cropcamera's. Deze info wordt doorgegeven aan de flitser, waarna de flitser z'n beeldhoek zal aanpassen, zodat de bundel gelijk is aan de gebruikte beeldhoek.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONHelaas klopt het verhaal van het objectief niet helemaal. Je kunt best een objectief te gebruiken dat precies buiten de range 24 tot 105mm zit.
Is was niet helemaal volledig nee. Het ging mij er even om dat hij voor de test er een objectief erop had zitten dat iig binnen dan bereik viel. Anders had hij hem niet zien zoomen. Je hebt het met het verhaal wel helemaal duidelijk gemaakt zo!
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Misverstandje dus ;)
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Ytos schreefCOLON
Sushi schreefCOLONDat gebeurd pas op het moment dat je de ontspanknop half indruk. Let wel dat je er ook een lens op hebt zitten tussen de 24 en 105 mm en dat dat er één is die zijn gegevens ook doorgeeft aan de camera.

Edit: En zorg ervoor dat de flitskop recht naar voren staat en het diffuser kapje ingeschoven is. Dat is de enige stand waarin de flitser mee zoomt.
De laatste tip (achter Edit:) is een goede. Helaas klopt het verhaal van het objectief niet helemaal. Je kunt best een objectief te gebruiken dat precies buiten de range 24 tot 105mm zit.

Een brandpunt van een objectief komt overeen met een bepaalde beeldhoek. Vandaar dat een objectief met een kort brandpunt ook wel groothoek wordt genoemd. Bij het zoomen van de flitskop, wordt dus eigenlijk de beeldhoek aangepast. Gebruik je een tele-objectief, dan wordt de bundel versmalt. Gebruik je een groothoek, dan wordt de bundel breder gemaakt. De flitser is op fullframe geoptimaliseerd voor objectieven tussen 24 en 105mm. Dat betekent echter niet dat je dus alleen maar een 24-105mm objectief kunt gebruiken (of bijvoorbeeld een objectief dat daarbinnen valt).

Gebruik je een groothoek <24mm brandpunt, dan moet je de diffuser uittrekken. De kop zoomt dan naar 24mm, terwijl de flitser zal 14mm zal aangeven. De bundel wordt door de diffuser verder verbreed, zodat het totale beeld van je groothoek ook belicht kan worden door de flitser. Zorg er bij het terugduwen ook voor, dat je de diffuser goed doordrukt. Anders blijft de flitser op 24mm ingesteld staan.

Gebruik je een objectief met een brandpunt langer dan 105mm, dan betekent dat slechts dat de flitskop z'n bundel niet smal genoeg kan maken. De bundel is dus eigenlijk te breed voor de beeldhoek die je gebruikt.

Tenslotte is het ook zo, dat de huidige generatie flitsers is aangepast aan cropcamera's. Deze info wordt doorgegeven aan de flitser, waarna de flitser z'n beeldhoek zal aanpassen, zodat de bundel gelijk is aan de gebruikte beeldhoek.
Dus als ik het goed begrijp, dan moet ik als ik de kitlens 18-55 erop heb zitten het klepje uittrekken, omdat die minder is dan 24mm?
Verder is dat klepje niet nodig.
Verder een heel duidelijk verhaal, dank je.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Wordt een ingewikkeld verhaal. Je hebt een 400D, dus dat is een cropcamera. Dat betekent, dat je de brandpunten van objectieven moet vermenigvuldigen met een factor 1,6 om de beeldhoek te berekenen die het objectief geeft op jouw camera. Op 18mm geeft je objectief dus eigenlijk het beeld van een 18x1,6=29mm objectief (afgerond). Dan speelt ook mee, dat de 430EXII "weet" of 'ie op een cropcamera zit. Had ik eerder al geschreven.

Tel ik bovenstaande op, dan zou het kunnen zijn, dat je ondanks het gebruik van 18mm, toch de diffuser niet uit hoeft te schuiven. Wil je het zeker weten, zoek dan eens in de handleiding van je flitser hoe het echt zit met het zoombereik. Ik kan me voorstellen dat er ergens iets staat in de trant van: zoombereik ligt tussen 24 en 105mm, equivalent op een cropcamera 15-65mm.

Als het zo is dat zo'n equivalent er staat, dan betekent dat dat je bij gebruik van je kitlens 18-55mm op groothoek de diffuser niet hoeft uit te schuiven. Gebruik je een objectief onder de 15mm, bijvoorbeeld de EF-s 10-22mm, dan moet je 'm wel gebruiken.

Ik ga het ook even opzoeken trouwens, want het is wel belangrijk om te weten voor m'n workshops. Nooit over nagedacht namelijk. Beetje dom van mij ;)
ida1969
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2011 09:27

Oke, dank je.
Ik zal het gaan uitzoeken, zover was ik nog niet in mijn handleiding ;-)
Ben al blij dat ik nu de gegevens in de display heb, nu verder alles uitzoeken.
Heb za de 16e workshop portret, misschien dan ook al wel nodig.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar