welk programma

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Emile
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:10

ik ben een beetje nieuw met de software, maar welk fotobewerkings programma word het meest gebruikt door jullie forummers?
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

+1
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Photoshop, Lightroom en soms Aparture en soms ook alleen maar DPP (gratis bij de camera), eigenlijk geen bewerking maar alleen omzetten, probeer zoveel als ik kan een foto "kant en klaar" uit mijn camera te krijgen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 2 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ik gebruik DPP wat is meegeleverd met de camera. DPP doet precies wat ik nodig heb: rechtzetten, kleur/contrast/helderheid/ruis/abberatie en vervorming corrigeren, uitsnijden, verkleinen en verscherpen. Ik streef ernaar zo min mogelijk te hoeven nabewerken.
Er is geen box.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik maak gebruik van Lightroom en dit pakket werkt voor mij het beste. Ik kan mijn foto's weer makkelijk vinden en de meeste bewerkingen doen.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLONIk gebruik DPP wat is meegeleverd met de camera. DPP doet precies wat ik nodig heb: rechtzetten, kleur/contrast/helderheid/ruis/abberatie en vervorming corrigeren, uitsnijden, verkleinen en verscherpen. Ik streef ernaar zo min mogelijk te hoeven nabewerken.
tsja, ik heb wel PSE8, maar in de praktijk doe ik inderdaad ook bijna alles met DPP (gratis meegeleverd op je canon CD). Alleen voor collage-werk etc gebruik ik elements.
[size=84]onderschrift[/size]
Luuk Leeftink
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2011 13:17

Het bewerken van een foto vind ik allesbehalve leuk, maar moet er iets bewerkt worden dan doe ook ik dat in Adobe Lightroom. Persoonlijk vind ik het vrij handig dat dit eigenlijk een alles in een programma is. Dus beheren, bewerken en showen.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Sunnyboy schreefCOLONNou daar ben ik het niet mee eens Closeshooter.
De fotograaf is het belangrijkste, de apparatuur (wat minder belangrijk), de omstandigheden en daarna de nabewerking. Is 1 van deze factoren niet goed dan heb je dus een probleem. Nabewerken is in mijn ogen de finishing touch van je foto.

gr. Chris
met nabewerken bedoel ik ook witbalans, kleur, scherpte, maar geen kunstgrepen, croppen ed., dat bedoelde ik met "kant en klaar"
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DPP.
En DxO als dat nodig is (zoals extreme ruis bij extreme ISO's en perspectiefvertekening).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Adobe Photoshop CS5.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

Ik beheer en bewerk al mijn foto's met Aperture 3. Als er zwaarder geschut nodig is (het schieten met de camera was niet genoeg) gebruik ik Adobe Photoshop CS4.
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Gebruikers-avatar
Hidden Dreams
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:49
WoonplaatsCOLON Beerzel, België
CONTACTCOLON

Lightroom 3, i.c.m. met Nik Color Efex Pro 3-, Nik Silver Efex Pro-, en Photomatix Pro 4- plugin.
PaintShop Photo Pro X3, maar dat is nog in de experimentele fase.
Canon DPP gebruik ik raar of zelden.
En dan staat er nog ergens op mijn pc Ashampoo Photo Commander 7. Dit gebruikt mijn vrouwtje regelmatig, omdat ze LR te ingewikkeld vindt.
Emile
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:10

bedankt voor de reacties
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

DPP, DXO optics voor specifieke lenscorrecties en Lightroom 3 om het allemaal te ordenen en overzichtelijk te houden.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dpp voor correctie witbalans, scherpte, contrast, rgb, helderheid en omzetten van raw (cr2) naar jpg.
Photoshop voor croppen, verdere creatieve bewerking.
Bordermaker om mooie randen te maken voor je foto's (hele map tegelijk) + gelijk resizen
Jpg resizer voor enkel en alleen om een grote batch te resizen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
rjvanpraag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 20:51
WoonplaatsCOLON Boxmeer
CONTACTCOLON

Ik gebruik voornamelijk (op mijn Imac) Lightroom 3. Daanaast een aantal plugins van NIK software, bijvoorbeeld Silver Efx Pro. Heb overigens geprobeerd de software van Canon te installeren, maar dat wil, geloof het of niet, niet lukken!
EOS 5D Mkiii //Canon 24-105 //Canon 70-200L IS USM// Canon 85-1.8 IS USM//Flitsers Lumopro 160 *3//Mafrotto statief//Cactus triggers Fuji X Pro 1

http://flickrtab.com/site/670673914" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/rjvanpraag/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kamiklaasie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2005 19:28
WoonplaatsCOLON Medemblik
CONTACTCOLON

Voor het gemak zou ik het liefste Lightroom 3 gebruiken.
In de meeste gevallen is Lightroom ook wel afdoende, maar na een dagje schieten op Zandvoort kom ik met zo veel foto's thuis dat het checken van die foto's in Lightroom een eeuwigheid zou duren. Bij grote aantallen check ik de foto's in DPP, omdat die veel sneller is. 1 ster voor een goede foto en 3 voor een slechte. Daarna alle foto's met 3 sterren verwijderen en in Lightroom de map weer even syncen.
Canon EOS 1D mkII | EOS 1D mkIII | EF 100-400 L | EF 70-200 f/2.8 IS II L | EF 24-105 L

http://www.autosport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.formidoswiftcup.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.clio-cup.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.formule-ford.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bossgp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Akumal

PS5 en Lightroom3.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar