Vos

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Marianne om precies te zijn. Vandaag werd ze Nederlands Kampioene veldrijden.


1.
Afbeelding
Niet te beroerd om gewoon een handtekening uit te delen


2.
Afbeelding
Van start naast onder andere haar grootste concurent van de dag, Daphny van den Brand.


3.
Afbeelding


4.
Afbeelding


5.
Afbeelding


6.
Afbeelding
En uiteindelijk toch als eerste over de de meet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Nr.'s 3 en 4 voor mij de beste uit de serie. Lekker weertje geweest.

Op 3 is de scherpte(diepte) op de hoofdrolspeelster en het zand onder haar geweldig.
En 4 kan zo in de krant of sportmagazine.

Wat kritische nootjes; 1 is erg aan de lichte kant en 5 zelfs wat overbelicht.
Maar daar vertel ik niets nieuws mee denk ik.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Tsja, met deze titel kijk ik ook eens naar je sportfoto's :-)

Foto 3 trekt me het meest , de actie en de achtervolging mooi hoor.

Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
JW17
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2010 20:48

Mooie serie! 3 en 6 zijn voor mij de uitschieters en inderdaad, zoals Erwin ook zegt, ik had andere foto's verwacht maar dit is ook erg mooi! :mrgreen:
Groet, JW
~~~~
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken...
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Geweldig Jeroen vooral de al eerder genoemde foto 3 en 4 Ik mis de foto nummertjes :wink:

Zelf zal je ook wel tevreden zijn :!:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik zag de titel en dacht hé Jeroen gaat zich toch verdiepen in natuurfotografie maar nee :wink:

Knappe registratie, fotografisch gezien springen 3 en 4 er voor mij uit. Dit zijn echt mooie platen van een sporter. De rest is meer een registratie (niets mis mee hoor) die mij minder aanspreken.

Groet,

Richard
Laatst gewijzigd door 1 op Rijk, in totaal 9 keer gewijzigd.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Erwin S schreefCOLONTsja, met deze titel kijk ik ook eens naar je sportfoto's :-)Erwin.
Typisch Jeroen, zelf zo slim als een vos :wink:
Maar je hebt ze er netjes op staan Jeroen.
Vooral de zandbak en de finish (met Daphny op de achtergrond erbij die zich geklopt weet) zijn knappe platen :) .
Ben zelf nog even bezig om wat uit te zoeken.

Groeten , Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Mooie foto's, 3 springt er voor mij uit, mooi door het mulle zand en een mooie geconcentreerde blik.
Je had wel erg mooi weer om foto's te maken, zo te zien lekker laagstaand zonnetje hier en daar.

Alleen ehh iets met nummers, nee... is al gezegd ........ :lol:

Gr.Karel
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Frank64 schreefCOLON Wat kritische nootjes; 1 is erg aan de lichte kant en 5 zelfs wat overbelicht.
Maar daar vertel ik niets nieuws mee denk ik.
Zit hem in de combinatie van 1D en flitsen. Doet hij niet zo geweldig in de buitenwereld vind ik. Stopt er al snel teveel licht in en ik vergeet eigenlijk altijd de flitser terug te draaien. Kost me ook redelijk veel werk met de nabewerking (relatief dan)
C@sp@r schreefCOLONZelf zal je ook wel tevreden zijn :!:
Redelijk tot goed, niet uitermate.

Charlie.P schreefCOLONJe had wel erg mooi weer om foto's te maken, zo te zien lekker laagstaand zonnetje hier en daar.
Vooral bij de heren was het licht mooi. Echter stond op het einde het zonnetje te laag voor een echt mooie finish-foto
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Jeroen, puike serie weer. Ben eigenlijk niet anders gewend van jou bij sport. Niet alleen fotografisch goed, maar ook de serie en het 'verhaal' erbij kloppen altijd.

Wat mij vooral opvalt bij de foto's gemaakt met de 7D is de enorme scherpte (goede scherpte wel te verstaan).

Mag ik je een paar vragen stellen? Wil gewoon wat leren over sportfotografie en dat schijn jij redelijk te beheersen ;)

1) Hoe heb jij je nabewerking gedaan m.b.t. scherpte? En welke software gebruik jij?
2) Heb jij in M-stand gefotografeerd? Met auto-ISO? Of toch Av?

Als ik naar de reeks kijk gemaakt met de 7D, valt mij op dat het in ieder geval allemaal 'totaal' het zelfde is.

2 - 4.5, 1/1600, ISO 400
3 - 4.5, 1/1600, ISO 400
4 - 7.1, 1/800, ISO 1250
6 - 5, 1/1000, ISO 800

Bij nummer 4 ongeveer 2.5 top in F omhoog dat met 1 stop sluiter en 1.5 stop ISO gecompenseerd is. Maak je zo'n keuze zelf of is dat door de Av stand gedaan en heeft de camera dus de rest bepaald?

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de 100% uitsnede 'ruis' van bijvoorbeeld nummer 4. En dan de nabewerking die je bij deze foto's doet. Ik vind hem er namelijk erg goed uit zien. Zelf heb ik een 5d mk II aangeschaft eind vorig jaar, vooral om de goede ISO prestaties. Heb afgelopen weekend in een gymzaal met slecht licht bij de hockey-training van mijn dochter de ISO 'uit-getest'. Dat is uiteraard wel wat anders dan dit veldrijden, maar ben toch benieuwd naar het ruis verschil tussen de 7d en 5d als ik deze foto's weer zie.

Mij viel ook op dat de foto's met de 1d gemaakt wat aan de 'overbelichte' kant waren...zag dat je geflitst had. Mag je bij dit soort evenementen wel flitsen dan? 17mm, dan heb je er ook redelijk dicht opgestaan. Of was het een flits van 1/64 en hebben ze daar dan weer minder last van?
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zal vanavond je vragen beantwoorden en dan ook wat crops uit 4 bijplaatsen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Mag ik je bij voorbaat weer hartelijk danken!!
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

EoneX schreefCOLON1) Hoe heb jij je nabewerking gedaan m.b.t. scherpte? En welke software gebruik jij?
Voor de uitvoeringen op het forum heb ik ze door de RAW-editor gehaald en vervolgens in Photoshop verkleind. Na het verkleinen heb ik ze met Smart Sharpen nog even een klein beetje verscherpd

EoneX schreefCOLON2) Heb jij in M-stand gefotografeerd? Met auto-ISO? Of toch Av?
Ik ben begonnen in Tv. Halverwege de dag verschoot mijn knopje naar Av. Ik had het wel meteen door, maar met een open diafragma en een fatsoenlijk iso kwamen er ook nog goede sluitertijden uit. Het licht was op zich namelijk vrij constant en dan maakt het weinig uit. Wel even bij iedere bocht opnieuw oordelen want het kan altijd zijn dat de verhouding schaduw/licht in de achtergrond/voorgrond voor onbalans zorgt
EoneX schreefCOLONBij nummer 4 ongeveer 2.5 top in F omhoog dat met 1 stop sluiter en 1.5 stop ISO gecompenseerd is. Maak je zo'n keuze zelf of is dat door de Av stand gedaan en heeft de camera dus de rest bepaald?
De spullen waren duur zat, laat ze zelf ook maar rekenen. Ik controleer altijd wel even of het nog globaal in de goede richting zit, maar ik maak me niet zo druk om het feit dat het echt op een bepaalde waarde moet zitten. Ik wilde minimaal 1/800. Of dat nu met iso 800 en f/5.6 gebeurd of met iso 400 en f/4.0. Het licht was prima, de belichting dan ook al snel. Dan komt het dus niet zo nauw en kun je met 800 iso nog makkelijk uit de voeten.

Kijk maar. Foto 4. 100% crops. Linksboven, het gezicht en rechtsonder. Exif: 1/800 - f/7.1 - iso 1250.

12206

Had dit beter gekund. Jazeker. Ik had op bijvoorbeeld f/4.0 en iso 400 kunnen zitten. Of zelfs nog op 200 bij f/2.8.
Alleen vind ik iso 1250 best te doen. Wie gaat dit zien? Het gezeur over ruis is soms behoorlijk overtrokken. De foto zoals getoond is geen crop uit de foto, het is gewoon een 1:1 verkleinde versie. Maar het origineel is dus 3456 x 5184 pixels groot. Als je dat met een resolutie van 300DPI gaat afdrukken, dan heb je een afdruk van 29 x 43 centimeter groot. Da's A3 formaat en handscherp. Ik heb geen klanten die dat vragen. Ik ben op dat soort momenten wat tolleranter met mijn instellingen. Tijd is geld. Niet zozeer dat iedere minuut aan je instellingen weggegooid is, maar als ze voorbijkomen dan heb je weinig tijd om het hele rijtje te fotograferen. En als ze voorbij zijn, dan wil je alweer naar de volgende bocht/zandbak/whatever omdat je van die 6 rondjes wel een gevarieerd beeld wilt hebben.
EoneX schreefCOLONHeb afgelopen weekend in een gymzaal met slecht licht bij de hockey-training van mijn dochter de ISO 'uit-getest'. Dat is uiteraard wel wat anders dan dit veldrijden, maar ben toch benieuwd naar het ruis verschil tussen de 7d en 5d als ik deze foto's weer zie.
Belangrijk is dat je correct kunt belichten bij hogere iso's. Nadeel is dat je die echte hoge iso's alleen maar nodig hebt je niet correct kunt belichten.
EoneX schreefCOLONMij viel ook op dat de foto's met de 1d gemaakt wat aan de 'overbelichte' kant waren...zag dat je geflitst had. Mag je bij dit soort evenementen wel flitsen dan? 17mm, dan heb je er ook redelijk dicht opgestaan. Of was het een flits van 1/64 en hebben ze daar dan weer minder last van?
Je mag hier flitsen, maar doe dat in de zaal niet zomaar! De flits staat gewoon op ETTL. Echter vind ik dat de aansturing van de flitser door de 1D niet helemaal geweldig is. Hij weet het niet echt vloeiend in balans te houden als het erg licht is. Maar niet flitsen zou erg donker zijn. Qua balans bedoel ik de lichtverdeling, niet de kleurbalans.
Ik vind de lichtbalans van mijn 7D met de flitser mooier, maar ja, daar had ik al een andere lens opzitten en ik wilde niet wisselen. (kon zeker bij de eerste ook niet, want toen stond ze bij een bocht opeens achter me)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Jeroen, super bedankt voor deze info. Ik ben zelf wat aan het 'experimenteren gegaan', maar zal daar dit topic niet mee 'vervuilen'. Het is immers een prima serie zoals ik al zei. Ik zal mijn eigen topic daarvoor gaan openen en wat voorbeelden geven.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Graag gedaan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

Jeroen,

Waarom staat in de exif 600dpi. standaard komen ze komen ze toch 72dpi uit de 7D ?

Mvg
Kees.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@KDJ
Maar ze zijn natuurlijk bewerkt. DPI is iets waar ik alleen op let bij drukwerk.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

mooie serie, nr 2 toch de mooiste voor mij !


grt Frank
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON@KDJ
Maar ze zijn natuurlijk bewerkt. DPI is iets waar ik alleen op let bij drukwerk.
Dat snap ik, en ik ging er vanuit dat de meeste drukkers vragen om 300 DPI en ik zie bij jou 600 DPI :shock:
Heb je bewust voor 600 DPI gekozen, zo ja waarom ?

Mvg
Kees.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb helemaal niet op het dpi gelet omdat deze foto's van mijn kant uit geen drukwerk zouden zijn. Geen idee waarom het 600 zou zijn. Voor de foto's hier maakt het niets uit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar