Allereerste foto's met mn 500D, aanvulling 9-01

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

Hallo allemaal...
Hier mijn allereerste foto's, vanavond gemaakt. Ik heb ze nog niet bewerkt, bijgesneden oid, het was puur uitproberen om iets wel / niet scherp te krijgen in de vooringestelde instellingen...
Alle feedback is welkom!!!

1. Haaraccesoire
Afbeelding
2. Appel (steeltje wilde ik scherp hebben)
Afbeelding
3. Mijn dochter (hand onscherp, ogen scherp of poging tot)
Afbeelding
4. Lichtballetjes, ene scherp, ander minder
Afbeelding
5. Lichtballetje van dichtbij
Afbeelding

En meteen wat vragen:
1. Hoe krijg ik het hartje scherp op foto 1 ipv de blaadjes?
2. Wat zijn die vlekjes bij foto 2? Is dat stof?
Laatst gewijzigd door 2 op Kippetjek, in totaal 9 keer gewijzigd.
Don't try to fix me, I'm not broken...
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Je hebt meerdere autofucus punten. Deze werken samen om de juiste scherpte te bepalen.

1. Je kan op je camera ook voor 1 af punt gebruiken waardoor middenin kan focussen.
2. Waarschijnlijk heb je ook a-dep op je camera waarmee je camera als het goed is het hele plaatje scherpsteld.
2. Manual focus. Kan je zelf snel bepalen wat scherp wordt.
4. Op stand Av zetten (diafragma prioriteit) en F waarde groter maken. (=grotere scherptediepte).

Je bent lekker bezig, ga zo door!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

THX!!! Bruikbare feedback, ga morgen meteen weer aan de slag!!! Voor nu ff met mn neus in de boeken en hier op t forum ;-)
Kennis kom maar kom maar kom maar....
*edit*
1. Krijg ik niet voor elkaar, even op onderzoek uit dus
2,3 en 4 voor elkaar, snap wat je bedoeld en t lukt!

Fijn zo'n forum! :lol:
Laatst gewijzigd door 1 op Kippetjek, in totaal 4 keer gewijzigd.
Don't try to fix me, I'm not broken...
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wow, dan ben je de eerste die de nieuwste Nikon prosumer camera heeft 8)
Zonder gekheid, Bij canon staat de D achter het nummer, niet ervoor. Je bedoelt dus je nieuwe Canon EOS 500D...

Je vragen:
1. Kies zelf het autofocus punt, anders kiest de camera er eentje. De middelste is in dit geval de juiste keuze.
2. Nope, dit is het gevolg van optische effecten in de lens. Het is een vorm van Bokeh. Ik kan alleen niet goed zien waar het precies vandaan komt, maar ik denk dat het de weerkaatsing van de flitser op waterdruppels is. (Exif zegt Flash:16 - betekent dat inderdaad dat je de flitser hebt gebruikt?) - ik begrijp alleen niet waarom je flitst met ISO1600, niet de beste instelling, ISO100 of ISO200 zou meer dan genoeg zijn geweest.

In ieder geval, veel plezier met je nieuwe speeltje :D
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

addy101 schreefCOLONWow, dan ben je de eerste die de nieuwste Nikon prosumer camera heeft 8)
Zonder gekheid, Bij canon staat de D achter het nummer, niet ervoor. Je bedoelt dus je nieuwe Canon EOS 500D...
Aangepast :lol:
addy101 schreefCOLONJe vragen:
1. Kies zelf het autofocus punt, anders kiest de camera er eentje. De middelste is in dit geval de juiste keuze.
Dat zelf kiezen moet ik dus uitvinden hoe dat moet... okay, top, ga ik achteraan...
addy101 schreefCOLON2. Nope, dit is het gevolg van optische effecten in de lens. Het is een vorm van Bokeh. Ik kan alleen niet goed zien waar het precies vandaan komt, maar ik denk dat het de weerkaatsing van de flitser op waterdruppels is. (Exif zegt Flash:16 - betekent dat inderdaad dat je de flitser hebt gebruikt?) - ik begrijp alleen niet waarom je flitst met ISO1600, niet de beste instelling, ISO100 of ISO200 zou meer dan genoeg zijn geweest.
De flitser ging idd, heb nu door hoe ik het zonder kan doen, morgen opnieuw proberen.
Okay, en dus ook de ISO uitzoeken hoe ik dat kan bijstellen... thx!
Don't try to fix me, I'm not broken...
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Bij de 550d moet je op de plus (knopje) drukken om een autofocus punt te bepalen. Allemaal of alleen die in het midden.
Weet niet hoe dit bij de nikon 500d zit? :lol: :P :oops:
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

Ik ook niet :oops: ... maar dat duurt niet lang hoor, kom er vast snel achter! :wink:
Don't try to fix me, I'm not broken...
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

Je eigen autofocus punt kun je niet bepalen met de vooringestelde instellingen, deze werkt alleen in de andere modes.
Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

Das duidelijk!! THX!
Don't try to fix me, I'm not broken...
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

En?? Al gelukt?
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

Ik ben lekker bezig te ontdekken en merk dat ik al snel elke keer van de vooringestelde instellingen aan het afstappen ben. Hele boekje doorgewerkt, boek van de bieb geleend en om de haverklap dat ding om m'n nek hangen en maar schieten hihihi... VEEL te leren maar t maakt me alleen maar meer en meer gemotiveerd. Ben op t moment erg aan t rommelen en uitvogelen hoe ik een spontaan portret goed krijg belicht... Hoop van t weekend meer resultaat te kunnen showen...
Don't try to fix me, I'm not broken...
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

gaat helemaal goedkomen hoor (lees) ik wel :D
groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

De volgende probeersels heb ik dit weekend gemaakt... Zeker nog niet tevreden, maar ben nu bezig met uitzoeken van de niet voorgeprogrammeerde standen...
Onze hond... zijn achterkant is overbelicht en ik kreeg door zn rimpels zn gesloten ogen niet lichter... in progress dus...
Afbeelding
Keukenspeelgoed van m'n dochter, experimenteren met en zonder flits en scherm stellen...
Afbeelding
En 2 foto's van vandaag, de bril trok me en daar heb ik me op gericht...
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag trouwens ook mijn eerste "nieuwe ding" besteld voor de camera; een mooie rugtas!!! Helemaal blij mee, nu wachten tot hij binnenkomt. Het virus is in alle heftigheid bezig te verspreiden, ik ben iig erg enthousiast!!!
Al jullie feedback is welkom!
Don't try to fix me, I'm not broken...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Nou, de resultaten mogen er al best zijn ! Als ik het zo zie heb je geboft met je lens!
Ze zijn goed scherp allemaal. De 1e van de bril is best een geslaagd portret zo.

En bij de foto van de hond is het ook wel erg veel gevraagd van je toestel om al de verschillen in licht op te vangen hoor!
De kop zelf is uitsekend belicht met net wat meer reflectie op de neus. De ogen nog beter belicht krijgen in deze omstandigheden zal niet lukken.
Dan moet er toch echt wat meer direct licht in de oogkassen vallen.

veel plezier bij het oefenen en vergeet niet je rugzak ook te gebruiken! Ook (of juist) thuis!
Voorkomen is beter dan...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

Dankjewel!!
(Zat vanavond na t plaatsen zenuwachtig elke x te kijken of er al gereageerd was hihi... :oops: )
Had ik bij de laatste brilfoto beter de focus op het oog kunnen leggen?
De rugtas heb ik inderdaad besteld voor in- and the house. De Tamrac travel pack 71.
Don't try to fix me, I'm not broken...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Antwoord op de bril vraag...

Dat ligt een beetje aan het doel wat je wilt bereiken. je gaf aan dat de bril ja aandacht trok.
Die staat er op de 1e al prima op en door de afstand is de rest ook aardig in beeld.
Bij de 2e had je, gezien korte afstasnd en geringe schertptediepte idd op het oog scherp kunnen stellen, dan was de bril ook in beeld, maar minder met nadruk. Dan was het meer een setje geweest ipv een herhaling zeg maar....
Ik verbaas me trouwens een beetje over de (opvallende) afwezigheid van ruis, gezien je gebruikte iso standen. Goed belicht dus.

Maar echt, je resultaten tot op heden zijn zeer bemoedigend! Met het tastbaar aanwezige enthousiame verwacht ik nog veel moois te zien van je!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

Okay, dank voor de tip over de brilfoto, ik snap wat je ermee bedoeld. Neem ik mee!
De plek waar mijn man zit is in direct licht van het raam (en de lichte kant) van het huis, en dus had ik vrij egaal heldere belichting. Als het wat donkerder is dus ISO hoger zetten?
Tja, over het enthousiasme, dat zit wel goed... De wens voor een dergelijke camera was er al best lang, en als je dan eindelijk zoiets in handen mag houden dan ga je er wel mee aan de slag hoor ;-)
Voel me rijk en verwend en dus erg enthousiast en heel leergierig!!!! :lol:
Don't try to fix me, I'm not broken...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar