Safari en dierenfotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Komende zomervakantie ga ik een safari maken in Afrika en dan waarschijnlijk in Tanzania. Graag wil ik mijn camera (40D) meenemen met een goede lens. Ik beschik op dit moment over de 70-200 f/2.8 van Sigma, alleen ik vrees dat dit net niet voldoende bereik heeft in de wildparken. Daarom ben ik op zoek naar een nieuw objectief.

Mijn budget: 800 euro, maar dan wel incl. zonnekap, filter (lees toelichting hieronder) en beschermhoes. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik eigenlijk liever niet 800 euro uitgeef, aangezien ik volgend jaar op kamers ga en dat is ook al duur genoeg. Ik zoek iets nieuw en niet tweedehands.

Eisen:
- Duidelijke verbetering t.o.v. mijn Sigma waarbij ik vaak scherpte mis (hij moet dus scherper zijn).
- Minder hunten dan bij mijn Sigma (die doet dit voornamelijk met tegenlicht).
- Niet zwaarder/groter dan de Sigma, want dan moet ik ook weer een nieuwe tas kopen en het gewicht is af en toe al een probleem.
- Redelijk bereik om dieren op safari (dichtbij) te kunnen fotograferen.
- Bij voorkeur Canon.

Daarnaast ben ik een paardenfotograaf. Ik fotografeer vaak in opdracht. Volgend jaar ga ik op kamers en de kans is groot dat ik dan de 70-200 niet meer zo vaak mee kan nemen, aangezien deze van mijn ouders is. Het liefste zou ik de nieuwe lens dus ook gaan gebruiken om na de safari (en evt. ervoor) ook gewoon paarden te kunnen fotograferen. Ik heb hiervoor niet per se een lichtsterke lens nodig, want ik fotografeer zelden binnen. En mocht ik dit toevallig wel een keer doen, dan regel ik wel dat ik als nog een keer de 70-200 mee kan nemen. Als ik fotografeer in opdracht, gebruik ik redelijk vaak de lens op 70 tot 100 mm, omdat ik vaak niet genoeg ruimte heb om verder afstand te nemen. Dus het zou fijn zijn als ik bij de nieuwe lens ook op 70mm (desnoods 100mm) kan fotograferen.

Kortom: ik zoek dus iets waarmee ik ver kan zoomen, maar het liefste ook iets dat draagbaar is en wat ik later voor paardenfotografie zou kunnen gebruiken.

Reden filter: ik fotografeer vaak in een stoffige omgeving en bijvoorbeeld op het strand. Ik weet dat het glas van een lens heel sterk is, maar ik loop liever geen risico en wil dus toch een filter gebruiken.

Ik ben benieuwd naar de opties!

Alvast bedankt.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Er zullen ongetwijfeld nog meer opties komen waaronder sigma telezooms.
Maar aangezien je nog een paar maanden hebt en voor nieuw wilt gaan zou ik nog even doorsparen.
Om ongeveer een maandje voor vertrek (ivm oefenen..) een nieuwe Canon 100-400 L IS te kopen. (ong 1150 euro)
Dan kom je met je 40D een héél eind!

Met F4 tot 5.6 niet heel lichtsterk, maar je hebt op vakantie meer dan licht zat denk ik.
De sigma's zijn vaak toch minder snel met scherpstellen en minder scherp in het telebereik.
En dat ene shot wil(d) je op een dergelijke vakanitie net niet missen denk ik.... :wink:

Ik denk dat je daarmee op je reis én ook daarna met de paarden heel mooie resultaten kunt bereiken!
Voor het normale bereik eventueel nog een leuke (2e hands) EF-S lens en je kunt heel veel situaties aan!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt voor de reactie. Doorsparen is inderdaad een optie. Echter heb ik op dit moment geen werk en aangezien ik op kamers ga volgend jaar, gaan al mijn inkomsten daar naar toe. Misschien toch maar eens kijken naar een 2e hands wat daar de prijzen van zijn of een occassion.

De 17-55 kan ik waarschijnlijk wel gewoon meenemen als 'gewone' lens. :)

Bedankt voor je reactie. Ik had deze lens zelf ook al gezien, maar het blijft een prijzige lens. Waar ik vanaf het begin al aan dacht is de 70-300, maar ik weet niet of dit genoeg is voor een safari wat betreft bereik. Hij is wel heel veel prijsgunstiger.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De 70-300 is zeker een goedkopere optie.
Maar op 300 mm toch kwalitatief minder en de 100 mm extra is een heel verschil. Los daarvan, de 100-400 koop je voor het leven en kan tegen een stootje reis. Maar goed,, het was een advies.
Beslissen moet je uiteraard zelf...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

100-400 zie ik regelmatig op marktplaats voorbijkomen voor tussen de 750 - 850 euro. incl. statiefgondel, zonnenkap en pouch.
ben er zelf ook naar aan het kijken voor natuurfotografie maar ben er nog niet uit! het word ook wel DE "safari-lens" genoemd door sommige!

Succes met de keuze
Canon
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de eisen die je opsomt maken het er niet gemakkelijker op, of juist wel, de 100-400L nl, maar die zit ietwat buiten je bereik qua budget, alle andere merken hebben ook lenzen die in dit bereik iets hebben, maar niet beter of slechter dan de Sigma 70-200, dus het enige wat je daarmee op vooruit gaat is het bereik.

Mischien een tip, koop een 100-400L, ben der zuinig op en verkoop hem na je safari weer, hooguit kost het je 50 Euro wat je moet laten vallen of zelfs helemaal niets, mischien is dit een oplossing, zo kost het niet teveel en heb je toch een 100-400 voor de safari.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SSDesign schreefCOLON..
- Duidelijke verbetering t.o.v. mijn Sigma waarbij ik vaak scherpte mis (hij moet dus scherper zijn).
- Minder hunten dan bij mijn Sigma (die doet dit voornamelijk met tegenlicht).
..
Reden filter: ik fotografeer vaak in een stoffige omgeving en bijvoorbeeld op het strand. Ik weet dat het glas van een lens heel sterk is, maar ik loop liever geen risico en wil dus toch een filter gebruiken.
Ik zou toch eens proberen om de Sigma te ontdoen van het filter.
De bovengenoemde minpunten kunnen best eens door het filter veroorzaakt of versterkt worden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Maaike*
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2009 16:21

Ik heb in 2008 in Zuid Afrika foto's gemaakt met een 70-300. Qua bereik kwam ik nooit tekort. Je komt dicht genoeg bij de dieren. 100-400 Zou je echter wel meer mogelijkheden bieden en daarnaast kun je de vogels er ook gemakkelijker mee fotograferen. Als ik de reis nogmaals zou maken zou ik toch graag een 100-400 meenemen, ook al schoot de 70-300 niets tekort. Dus ik vind de optie van een tweedehands objectief kopen en deze achteraf weer verkopen eigenlijk wel een heel goed advies.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt voor het advies inderdaad ;) Dan zou ik toch voor de 100-400 moeten gaan en dan na de safari weer verkopen. Is op zich helemaal geen gek idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Boels: Ja de bovengenoemde punten kunnen inderdaad door het filter veroorzaakt worden, maar ik ben niet de eigenaar van de lens (dat zijn mijn ouders) en die zijn hier heel erg 'lastig' mee... :P

Maaike ik stuur je even een berichtje.

Edit: hoe zit het eigenlijk met de 100-400 als 'stofzuiger'? En kun je hiermee ook fatsoenlijk zonder statief fotograferen?
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

o ja, de 100-400 kun je niet gebruiken als stofzuiger, daar kun je beter een miele voor gebruiken :wink:

valt best mee, stof krijg je toch binnen na verloop van tijd, gewoon even van te voren voordat je de lens op de camera zet even flink droog "zoomen" dan heb je het meeste wel eruit geblazen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Oke, bedankt. Ja want op sommige fora zag ik dat het een echte stofzuiger zou zijn. Ja, daarvoor wil ik hem niet hebben haha. :P
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je wilt persé een nieuw objectief begrijp ik, anders was dit misschien nog een optie geweest voor je:

Te koop voor €650, de Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM, lekker compact. (review)

Waar? Hier op het forum: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 20&t=87642" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Zit er in de kwaliteit veel verschil tussen de 70-300 DO IS USM en de 70-300 IS USM?
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Zo te zien is vanaf 200mm de DO versie een stuk beter. Daar beneden lijkt de non-DO de betere.


300mm @ f/5.6
Digital SLR and Lens Image Quality Comparison - ISO 12233 Chart 100% Crops.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt allemaal. De DO versie zou dan inderdaad ook een optie kunnen zijn voor mij.
Ga er nog eens goed over na denken. Misschien ga ik toch wel voor de 100-400 en anders toch voor de 70-300 (non-DO, die heeft voor mij niet genoeg meerwaarde en ik zal -behalve op de safari- weinig boven de 200mm fotograferen).
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Denoontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2009 00:47

Ik was heel blij net mijn 100-400 op safarivakantie. Helaas hebben wat het het nodig gevonden hem mee te nemen. Ik moet nu ook op zoek naar een nieuwe.

Goed mee uit de hand de schieten en door schuifmechanisme perfect op de rijstzak te gebruiken.
Ook mooie lens voor closeups
Canon 7D
Canon 6D m2
Canon 24-105 L IS EF USM lens m2
Canon 16-35 L f4 EF USM lens
Canon 100-400 EF L IS USM
Canon 70-200 EF L m2
Canon 50 II
Brench
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 16:48

Ha toeval,

ik ben net een weekje terug van Tanzania incl. safari. Echt super vet.
Hiervoor heb ik een sigma 170-500 aangeschaft. Niet top, maar prijs kwaliteit bevalt me prima. Ik heb bijna alles tussen 250 - 500 geschoten. Op sommige momenten had ik graag meer dan 500 gehad.
Als je dus weinig geld heb zou je deze of een soortgelijke lens kunnen overwegen (ik heb deze tweedehands voor 250e gekocht). De lens weegt wel redelijk wat, dat dan weer wel.

Let wel, ik ben pas recent begonnen met het enigszins 'serieus' fotograferen. Oftewel, ik ben een leek.

PM me maar als je wat voorbeeld foto's wilt zien. Dit weekend zet ik er een aantal hier op het forum (worden mn eerste)

Ook heb ik een top tip, al zeg ik het zelf, voor wat betreft een beanbag oid. Pure toeval maar mijn vriendin had van te voren een nekkussen gekocht met kleine plastic balletjes erin. Super zacht, ideaal te vervormen en voor op het dak van de jeep ofzo te leggen bleek het ideaal. 10e! Ik zal nog navragen waar ze die gekocht heeft.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Inmiddels is de reis geboekt, we gaan naar Oeganda :) Heb er heel veel zin in.

Wat betreft de lens... Daar zijn we nog steeds niet over uit. Brench, ik stuur je een pb :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jonky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2005 19:43
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Misschien een wat late reactie, maar als je naar Oeganda gaat zal je niet veel groot wild zien. Maar natuurlijk wel de gorilla's.
Ik heb deze prachtige dieren met mijn 24-105 gefotografeerd en dat was meer dan voldoende.
Ik had toen ook mijn 70-300 DO bij mij, deze lens zat niet vaak op mijn camera, want zoals gezegd weinig wild te zien.
Dit jaar voor het eerst met de 100-400 op stap geweest naar Botswana. Geweldige lens, vooral vogels heb je nu een stuk beter in beeld.
Als je op mijn website kijkt [url]www.ateliergemshoorn.nl/foto.htm [/url] dan zie je wat foto's die met zowel de 70-300 DO (alle reizen naar afrika behalve Botswana) en de 100-400 zijn gemaakt.
Succes met je keuze.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Niet veel groot wild nee? Hmm... Nou ja reis is inmiddels geboekt dus we kunnen toch niet meer terug :P Al zie ik toch nog best wat groot wild op jouw foto's. Ohja en we hebben ook voornamelijk voor de veelzijdigheid gekozen van dit land.

Over de lens zijn we nog steeds niet uit. Mijn vader en ik gaan er eens goed voor zitten :D
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar