Schiet maar!!!

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

Ik maak graag voetbalfoto's van onze zoon in de D1. Niet alleen omdat dit leuk is, maar dan hou ik tenminste mijn mond :P

Nu wil ik graag ipv leuke ook mooie plaatjes maken!! Dit zijn de eerst foto's gemaakt met mijn nieuwe 50D met de 100-400. Ik maak de foto's in Av (moet erg wennen dat ik nu met de ISO echt hoger dan 400 kan gaan, alleen nog geen idee hoe hoog) en Tv (beetje spelen...) Het licht was heel wisselend.
Nu zijn deze toevallig alle op Tv 1/1000 gemaakt. Of toch geen toeval?? :wink:

Dus schiet maar, want ik wil graag leren van jullie tips.
Ook dat naverscherpen pfff... Als ik ze zo onder elkaar zie zijn 3 en 5 mss te??

Alvast bedankt
Gr Mirjam

1

9823

2

9824

3

7782

Als iemand je zo aankijkt, zou je toch bang worden?? :lol:
4

9818

Een rugfoto, fout!! ik weet het, maar vond het zicht vd keeper en het grote lege doel wel grappig...
5

9822

Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Heb geen verstand van voetbal, dus kan je daar niet helpen. Maar:
huntelaar schreefCOLON(moet erg wennen dat ik nu met de ISO echt hoger dan 400 kan gaan, alleen nog geen idee hoe hoog)
heb zelf ook de 50D en doe voornamelijk turnen fotograferen (binnen met vaak weinig licht dus). ISO1600 is voor mij het hoogste dat ik gebruik op min 50D. Hoger gaat teveel ruis opleveren. Maar het is een kwestie van proberen en een acceptatiegrens voor jezelf vaststellen. Sommige willen minder ruis dan ik, sommige vinden meer niet erg.

Succes ermee in ieder geval!!!
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik vind ze mooi helder van kleur. Leuke momenten ook. Mijn zoon voetbalt sinds kort ook weer en ik hoop dat ik ook een keer zulke foto's kan maken.
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Met "Huntelaar" als nick-name zal het met de voetbal wel goed komen.
100-400 lens doe ik het ook al weer een paar jaarjtes mee (sinds kort met een 1.4 extender) dus dat is ook prima.
Laag standpunt genomen, ook heel goed.
Niet schrikken van ISO waarden boven de 400, gewoon proberen tot hoever je kunt gaan, maar ISO 1000 moet zeker haalbaar wezen voor afdrukken.
Is het alleen voor web publicatie voor de club dan kun je rustig wat hoger gaan.
En bij http://www.voetbal.nl zitten ze te springen om dit soort plaatjes!
Die site van de KNVB is traag als dikke poep maar met een leuk onderschrift gaat er geen week voorbij of er staat een foto van mij bij "uitgelicht"

P.S.
Gebruik je een mono pod? Is zeker een aanradar.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

Bedankt voor jullie reactie!!

@lennart; Het is idd gewoon doen... Bij de laatste keer waren de foto's dramatisch door het grauwe weer; maar al zou ik maar 1 plaatje hebben met een leuke actie van mijn zoon met veel ruis, ben ik al blij :wink:

@gewooninge; dank je, suc6 met je zoon; het wordt wel de tijd van "blauwbekken" langs de lijn :lol:

@radar;Ik plaats idd soms foto's op de clubsite, en de kinderen krijgen soms een foto gemaild.
De voetbal site van de KNVB hebben wij altijd inlog problemen mee :evil: Ga maar een keer bellen geloof ik...
Deze foto's zijn uit de hand gemaakt. De spieren gingen toch wel wat trillen :P dus gebruik ik nu idd een monopod!!

Gr Mirjam
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Leuk dat je bent begonnen met voetbalfotografie. Wat je sowieso al goed doet is je lage standpunt.

Ik zal de foto's eens 1 voor 1 bespreken, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Foto 1: wat hier jammer is, is dat de speler in het witte tenue compleet achter de speler met het gele tenue verstopt zit. Je ziet net nog ergens een kruin en een paar extra benen. Wat fijner geweest zou zijn is dat de speler in het wit wat meer links of rechts van de speler in het geel geweest zou zijn. De foto had van mij een fractie lichter gemogen, hij komt hier net iets te donker over.

Foto 2: de actie heb je mooi te pakken. Ik weet niet of en hoe je de foto gecropt hebt, maar persoonlijk zou ik toch wat aan de linker kant wegcroppen mits het mogelijk is. De foto is gevoelsmatig toch in onbalans. Alle actie zit in de rechterzijde van de foto terwijl links een gat zit. DE foto vierkant croppen zou eventueel ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Foto 3: de foto lijkt mij iets te verscherpt en ook wat aan de te lichte kant. Dat is meteen toch wel het moeilijkste wanneer je bij volle zon langs de lijn gaat zitten, vooral wanneer er toch flink wat contrastverschil tussen de tenues of spelers zit.

Foto 4: je zou daar inderdaad van schrikken. Ik denk dat je hier de schaduwen wel iets had mogen oplichten (Fill Light in Lightroom). De donkere speler is nu iets aan de te donkere kant.

Foto 5: dit soort foto's zou ik persoonlijk toch niet posten. Ruggen vertellen mij in ieder geval niets. Bij mij gaan dit soort foto's zelfs direct de prullenbak in.

Groetjes,

Mariska
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

huntelaar schreefCOLON @gewooninge; dank je, suc6 met je zoon; het wordt wel de tijd van "blauwbekken" langs de lijn :lol:
Zorg er vooral goed voor dat je goed schoeisel hebt en je flink warm kleed. Door schade en schande ben ik wijs geworden. Ik ben zelfs een keer flink onderkoeld thuisgekomen :? .

Nu het kouder wordt komt bij mij de thermokleding uit de kast wanneer ik langs de lijn ga zitten. Eigenlijk gestoord, vrijwillig kou zitten lijden langs de kant haha :lol:
huntelaar schreefCOLON @radar;Ik plaats idd soms foto's op de clubsite, en de kinderen krijgen soms een foto gemaild.
De voetbal site van de KNVB hebben wij altijd inlog problemen mee :evil: Ga maar een keer bellen geloof ik...
Deze foto's zijn uit de hand gemaakt. De spieren gingen toch wel wat trillen :P dus gebruik ik nu idd een monopod!!
Voetbal.nl is en blijft een drama. Heel voetbalminnend Nederland klaagt erover. Het zal denk ik nooit veranderen :evil:

Een monopod is overigens echt een uitkomst.Zelf zou ik ook niet meer zonder kunnen.

Zit je trouwens gewoon op de grond of gebruik je een stoeltje?
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

Dank je wel Mariska!! hahaha :oops: Ik zie nu pas dat je al zeer uitgebreidt antwoord hebt gegeven.
Hier heb ik zeker iets aan!! ..en ik kan me goed vinden in je reactie :wink:

Foto 2 was geloof ik geen crop... Mss komt het doordat ik hier te laag zit en daardoor een beetje omhoog fotografeer?? Vierkant is mss mooier, maar is dat ook mooi in een serie??
Pfff ik vind het idd moeilijk hoor zon- zon weg- wit shirt -donkere kinderen... maar de aanhouder wint :D
En het bewerken van foto's, moet ik me tijdens de komende winterslaap echt in gaan verdiepen. Doe nu maar wat in Zoombrowser :oops:

Hahah ook ik heb goeiie thermokleding 8) maar zit nu nog op een vuilniszak :lol: Maar daar bedenk ik nog wel iets op, als het echt koud gaat worden. Stoeltje is geen optie, want dan zit ik al weer te hoog...

Gr Mirjam
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Kolkkie schreefCOLON
huntelaar schreefCOLON @gewooninge; dank je, suc6 met je zoon; het wordt wel de tijd van "blauwbekken" langs de lijn :lol:
Zorg er vooral goed voor dat je goed schoeisel hebt en je flink warm kleed. Door schade en schande ben ik wijs geworden. Ik ben zelfs een keer flink onderkoeld thuisgekomen :? .

Nu het kouder wordt komt bij mij de thermokleding uit de kast wanneer ik langs de lijn ga zitten. Eigenlijk gestoord, vrijwillig kou zitten lijden langs de kant haha

Zit je trouwens gewoon op de grond of gebruik je een stoeltje?
Ik heb meestal thermo ondergoed, sokken en laarzen aan wanneer we op pad gaan naar de OVP wanneer het weer slechter wordt dus ik ben het helemaal met je eens. Kan altijd mijn wintervispak nog aantrekken als het te koud wordt :lol: :lol: :lol: Tip wbt stoeltje is een goeie ik heb nog een klein viskrukje in de kast staan die kan mooi mee samen met de monopod.
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

gewooninge schreefCOLON
Kolkkie schreefCOLON
huntelaar schreefCOLON Tip wbt stoeltje is een goeie ik heb nog een klein viskrukje in de kast staan die kan mooi mee samen met de monopod.
Graag gedaan. Op een stoeltje zitten vind ik persoonlijk een stuk comfortabeler en je verliest toch minder warmte dan wanneer je echt op de grond zit.
Zelf heb ik destijds een walkstool gekocht. Wel wat prijzig, maar o zo robuust (een goedkoop stoeltje van de Gamma ging al snel kapot).
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
rein64
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

De volgende werkwijze wordt door veel fotografen gebruikt. Camera op Av stand. Kies het kleinst mogelijke diafragma getal. Bij de 100-400 eerst helemaal uitzoomen en dan het Av getal instellen (volgens mij f4,5?). Nu de iso net zolang verhogen tot je acceptabele sluitertijden hebt zodat het beeld bevroren is. Veel succes. Prachtige foto's overigens. Mogen best in showcase. Kijk ook eens bij "dutchphotozone". Daar zijn veel goede fotografen die voetbal doen.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

rein64 schreefCOLONDaar zijn veel goede fotografen die voetbal doen.
En daar ontbreekt het bij EOS Digitaal aan :)

Mariska heeft al heel wat bijgedragen waar ik helemaal achter sta.
Het is een verzorgde serie.

Caspar (die ook op een stoeltje zit :wink: )
Laatst gewijzigd door 1 op C@sp@r, in totaal 29 keer gewijzigd.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

@rein; bedankt voor je compliment :oops:
Ik zet de Av altijd op 4.5. Op 100mm blijf deze dan lekker open en op 400mm gaat de camera vanzelf naar 5.6. Vind dit wel handig, omdat ik niet altijd op 400mm zit. Of doe ik dit niet goed??
ISO ben ik nog aan het uitproberen hoe hoog ik kan gaan. Laatst foto's gemaakt op 1000, maar vond deze al niet fijn.

@caspar; jij ook bedankt....en ook ik ben errrug blij met dit topic!!! :wink:
Maak jij ook wel eens foto's van kleine spelers?? Ik heb nl op een stoeltje echt het idee dat ik te hoog kom te zitten??

Gr Mirjam
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

huntelaar schreefCOLONMaak jij ook wel eens foto's van kleine spelers?? Ik heb nl op een stoeltje echt het idee dat ik te hoog kom te zitten??
Niet heel regelmatig maar hier heb je een serie.
Ik vind dat je op een stoeltje, ik zit op een vis stoeltje zonder leuning en het mede gebruik van een monopod meer de rust kan zoeken, die je nodig hebt voor mooie foto's.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
rein64
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

Doe je dus perfect. Als blijkt dat je de foto's op iso 1000 niet acceptabel vindt houdt het dus op. Voor mij de reden geweest om over te stappen op de 70-200 F2.8. Je bepaalt zelf wat je nog acceptabel vindt. Met name later op de zaterdagmiddag in het najaar valt fotograferen niet mee inderdaad. Zelf vindt ik een visstoeltje te hoog. Gebruik zelf een strandstoeltje dat heel laag op de grond zit.
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

Mannen bedankt weer voor het reageren!!

@Caspar de hoogte viel idd niet tegen; behalve de foto's voor het doel (bijv nr 32) heb ik het idee dat je te hoog zit??

Ga wel wat stoeltjes uitproberen, want op de grond is nu echt nie goe voor de blaas :roll:
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

huntelaar schreefCOLON@Caspar de hoogte viel idd niet tegen; behalve de foto's voor het doel (bijv nr 32) heb ik het idee dat je te hoog zit??
Daar twijfel ik nu ook aan....
Het lijkt inderdaad of ik sta :wink:

Voorbeeld visstoeltje, ik meen dat ik er twee jaar geleden 8,95 voor betaalde, bij een hengelsport speciaalzaak.

Afbeelding
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

Caspar thnx... Ik heb hier 2 karpervissers in huis, dus stoeltjes genoeg om uit te proberen :wink:

Gelukkig worden de spelers snel groot, nou ja gelukkig.... :? :roll: :lol:

Gr Mirjam
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar