Karting Mariembourg

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

Zondag de kartwedstrijden in Mariembourg (B) bezocht en op verzoek van een kartteam foto's gemaakt.

Dit zijn een aantal foto's die ik gemaakt heb volgens mij allemaal op de Tv-stand.

Afbeelding
Sluitertijd: 1/50, Diafragma: 11, ISO 400

Afbeelding
Sluitertijd: 1/50, Diafragma: 16, ISO 400

Afbeelding
Sluitertijd: 1/50, Diafragma: 14, ISO 400

Afbeelding
Sluitertijd: 1/40, Diafragma: 29, ISO 400


Afbeelding
Sluitertijd: 1/1250, Diafragma: 5,6, ISO 200


Afbeelding
Sluitertijd: 1/1250, Diafragma: 5,6, ISO 200


Afbeelding
Sluitertijd: 1/200, Diafragma: 11, ISO 200


Afbeelding
Sluitertijd: 1/1250, Diafragma: 5,6, ISO 400

Graag jullie commentaar en tips hoe ik in de toekomst misschien nog mooiere foto's kan maken.
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Hmm, Ik vind het een beetje fletse foto's en met de scherpte zit het ook niet helemaal in orde.
Je hebt sluitertijden van 1/50, ik denk dat je beter voor 1/100 of sneller had kunnen kiezen om de kart nog scherp te krijgen.
Dan heb je ook nog wel een vage achtergrond bij het pannen (meetrekken van de kart).

Kun je hier wat mee?
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

uhh niet slecht bedoelt maar ze zijn niet scherp ,geen van allen, ik denk dat dat komt door je TV keuze beter had je de AV keuze kunnen gebruiken of de M stand bij AV stel je het diafragma in en kiest de cam zelf een sluitertijd,

die dingen gaan 80km/h schat ik dan moet je al een geoefend fotograaf zijn om ze met 1/40 scherp te kunnen krijgen door panning.

verder zit er wel lekker actie in de foto,
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Als ik denk aan karting, denk ik meer aan "bijen" of "d-tjes voetbal" die met z'n allen in een kluitje om elkaar heen zwermen. Dat zie ik niet terug in de foto's. Misschien waren de wedstrijden rustig maar voor mijn gevoel straalt het te veel rust uit. Ook mis ik foto's van de grote momenten als start / finish.

Ten tweede zie ik twee series: de eerste op 1/50 (40) en de tweede op 1/1250.

De 1/150 serie zit lekker snelheid in, maar bestaat eigenlijk uit "ruggen". Het liefste had ik de foto's van de tweede serie gezien met de sluitertijd van de eerste serie.

PS: let op de horizon: die is makkelijk met wat software recht te zetten ...
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

Hoe zou ik een volgende keer de foto's scherper kunnen krijgen? Aangezien die kartjes toch met een kilometertje of 120 per uur voorbij komen razen...
Nog kortere sluitertijd met lagere ISO en diafragma?

@ Viking, is inderdaad een goede tip. Het lijkt idd. misschien wat rustig zo.
Foto's van de Finish heb ik niet gemaakt omdat ik geen goed shot op de finishlijn kreeg vanuit de tribune, van de start had misschien wel nog gegaan...

Volgende keer toch maar zo'n geel hesje proberen te regelen waarmee ik binnen de hekken van de baan foto's kan maken...
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Scherper krijgen? Kijk maar eens naar de laatste foto: deze lijkt scherpgesteld op het gras achter de rijder.

Hoe focus je? 1 punt/meerdere punten? Op welke modus staat de AF?
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

AF punt stond op handmatig en alleen op het middelste punt.
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Op Oneshot / AI Focus of AI Servo?
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

One Shot
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Als je gaat pannen en de AF modus op Oneshot hebt staan, zal de camera focussen als je de sluiterknop half indrukt en die focus-afstand houden. Grote kans dat dan je voorwerp al verder weg of dichter bij is tegen de tijd dat je de foto maakt.

Zet de AF modus op AI-focus en de camera zal continue blijven focussen op het middelste punt tijdens het pannen. Pak je voorwerp zover mogelijk weg, focus op hem/haar door de sluiterknop half in te duwen terwijl je de rijder blijft volgen met het middelste punt. Druk pas door als je vindt dat de foto goed is. AI Focus zorgt er dan voor dat je voorwerp nog steeds in focus is.

(volgens mij :oops: )
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

viking_in_shorts schreefCOLONAls je gaat pannen en de AF modus op Oneshot hebt staan, zal de camera focussen als je de sluiterknop half indrukt en die focus-afstand houden. Grote kans dat dan je voorwerp al verder weg of dichter bij is tegen de tijd dat je de foto maakt.

Zet de AF modus op AI-focus en de camera zal continue blijven focussen op het middelste punt tijdens het pannen. Pak je voorwerp zover mogelijk weg, focus op hem/haar door de sluiterknop half in te duwen terwijl je de rijder blijft volgen met het middelste punt. Druk pas door als je vindt dat de foto goed is. AI Focus zorgt er dan voor dat je voorwerp nog steeds in focus is.

(volgens mij :oops: )
Thanks voor de tip, ga het vanmiddag even in de handleiding nakijken, en over een paar weken ga ik weer voor dit team foto's maken
dus dan kan ik weer oefenen :D

Of vanmiddag even naar de snelweg die vlak langs ons dorp loopt, misschien dat ik vanaf de brug nog wat oefenshots kan maken...
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Nog beter is AI-servo, dan blijft ie continu focussen. Bij AI-focus kiest de camera zelf tussen one shot en servo, afhankelijk van wat hij denkt te zien.
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Heb ik inderdaad over zitten twijfelen om dat aan te raden, maar ik heb hier en daar gelezen dat er wel eens een "gat" kan zitten tussen het overschakelen. En dan vooral van stilstaand naar bewegend. Waardoor je foto's kan missen.

Ennuh - vandaar mijn "volgens mij" ;)
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Daarom noem ik ook AI-servo, die focust continu door. Bij AI-Focus moet ie schakelen tussen servo en one shot, afhankelijk van wat ie ziet en kan er dus dat 'gat' zijn. Dan herkent ie de actie te laat en mis je wel eens iets. (dat was de ergernis met mijn 300D, die had alleen One Shot en AI-Focus)
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Top! Weer wat geleerd ...
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

viking_in_shorts schreefCOLONTop! Weer wat geleerd ...
+1
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

BOV schreefCOLON
viking_in_shorts schreefCOLONTop! Weer wat geleerd ...
+1
En hier nog 1, vorige week op Zandvoort ook tegen dat probleem aangelopen.
Niet nieuw maar idd he scherptediepte, even rechtzetten en misschien je licht wat bijstellen. Kijk je überhaupt waar je scherp stelt? (rood oplichtend?) Wat mij verder opvalt, en eens met Viking, het is wat statisch. De positie op de rug is niet de meest tot de verbeelding sprekende, onder eenzelfde hoek aan de voorzijde wordt je foto stukken waardevoller voor het team. Meetrekken of pannen geeft een extra snelheidsbeleving in je beelden.

Succes, JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Marceldelft
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Valkenburg ZH

Wow dit is nog eens goede informatie!
Ikzelf ben ook nog niet zo lang thuis in de fotografie, en wist dus bijvoorbeeld niet dat je de camera op Al Servo moest zetten en als beginneling met 1/125 ong. begint om te leren pannen..
Is het niet handig om een soort gedeelte te maken waar basisregeltjes staan voor fotografie, dus een topic voor sportfotografie, modelfotografie, landschapfotografie? krijg de indruk dat zo'n soort forum ontzettend nuttig zou zijn voor beginnende fotografen!

Groeten Marcel!
Kit: Canon 80D - EFs 15-85 is 3.5-5.6 - Canon EF 50mm f/1.8 STM - EF 70-300 IS USM 4-5.6
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar