Waarop foto's opslaan op reis?

ModeratorCOLON Global Moderators

yvonnuh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 00:39

Over 7 weken ga ik op wereldreis, daarom wil ik graag mijn spiegelreflexcamera mee nemen
Na veel informatie te hebben gelezen op het forum heb ik alleen nog een vraag.
Waarop kan ik het best mijn foto's op slaan?
Ik ga 6 maanden weg en ga al die tijd backpacken.
Wat is nou het slimst? Een aantal sd kaartjes mee nemen(zo ja welke en hoeveel), of misschien een andere oplossing?
Ik ben hier nog best wel een leek en wil alles van te voren goed uit zoeken vandaar dat ik het hier even na vraag.
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik weet niet of je een MP3 player heb die foto's kan lezen van je camera, heb een paar jaar gelezen een Philips MP3-player met een speciaal kabeltje gekocht en lees nu lekker me kaartjes als reservecopy op me player. Uiteraard laat het ook gewoon op kaartjes staan, maar voor de zekerheid maak er toch nog eventjes een backup van.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
yvonnuh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 00:39

Bedankt voor het snelle antwoord.
Een mp3 speler moet ik ook nog aanschaffen dus dat zou inderdaad ook nog een optie zijn, mits daar genoeg geheugen op staat want een half jaar is natuurlijk wel erg lang om muziek + foto's daar op te zetten of zou dit mee vallen.
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

En verder heb je de zogenaamde image tanks. Zie bijvoorbeeld hier: mobile-harddisk.nl
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
andreas.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2010 18:39

mischien is een imagethank een oplossing ? En geheugen ligt er aan met hoeveel pixels en/of je raw doet. En hoe je fotografeer gedrag is
eos 7D 450D/ canon lenzen 17-85 F4-5.6 / 70-300 F4-5.6 /10-22 F3.5-5.6 / 60 F2.8 macro / flitser 430exII
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Prijs per gigabyte is redelijk vergelijkbaar, of je nu meer SD kaartjes of HD kaartjes koopt. Ik zou gewoon extra SD kaartjes kopen. Heb je niet genoeg meegenomen kun je onderweg erg makkelijk aan extra komen.

Maar als je gaat backpacken lijkt het me niet ideaal om een dslr mee te nemen, ook daar zou ik kijken of je niet wat kilo´s en ruimte kunt besparen en kijken voor een goede compact.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
yvonnuh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 00:39

Ik zal inderdaad eens kijken om een imagethank, hoewel die geloof ik vrij prijzig zijn.
En Bob, opzich geef ik je gelijk maar wij gaan wel "luxe" backpacken dus niet kilometers lopen
etc. En dan laat ik liever wat anders thuis, ik heb het er graag voor over.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 7 keer gewijzigd.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Eens kijken, 6 maanden, da's zo'n 180 dagen.
50 fotos per dag ? da's weinig maar o.k.
Wat heeft een 500D, 17 MB per foto ??

Dan kom ik op 150 Gieg. Ik raad je aan om iets met een harde schijf erin te kopen (zelfs als je JPEG schiet), een image tank is dan lekker klein.

Alvast een fijne reis toegewenst !
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Jpeg halveerd de hoeveelheid behoorlijk en mij lijkt 50foto´s x 180 dagen redelijk veel, een beetje selectiever doen mag best. 9000 foto´s uitzoeken achter af is redelijk overdreven en daar mag je dan nog een vakantie voor reserveren.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
yvonnuh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 00:39

Bedankt voor het mee denken allemaal. Ik kan me voorstellen dat het misschien het zoveelste topic is, ik kon alleen voor zulke lange reizen niks terug vinden. Wel voor kortere periodes (van meestal maximaal een maand) maar dat vond ik een heel ander verhaal).
Naar aanleiding van alles heb ik bedacht dat het ook nog een mogelijkheid is dat ik 2 kaartjes van 16 gb erbij ga kopen of 4 van 8 (ivm met stelen)
En dat ik hiermee 1820 foto's kan schieten (hier red ik het de eerste 3 maanden wel mee denk ik, en dan zit ik in australie/nieuw zeeland
dus mocht ik weer nieuwe nodig hebben koop ik deze daar wel denk ik. In Thailand lijkt me dit zelfs voordeliger als in Nederland.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je kan ook voor 250 euro een netbook kopen met 100gb hd (of iets meer uitgeven voor meer ruimte), kan je gelijk internetten als er gratis wifi is.
Doe ik ook as we speak.. :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ik weet niet of je misschien ook langs familie en/of vrienden langs gaat, dan zou je desnoods bij hun je kaart kunnen leeg gooien en op iets van "my album" of zoiets kunnen plaatsen.
Het lijkt me wel een machtige reis hoor, ik ben nu al benieuwd naar je foto's. ;)
yvonnuh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 00:39

@ Afotos: Ja dat dacht ik in eerste instantie ook maar waarom raadde iedereen mij dan ook nog een externe hardeschijf erbij aan?

@ Thabita: Waarschijnlijk gaan we niet bij familie of vrienden langs althans niet met zekerheid. Ik zal de foto's tegen die tij ook zeker hier plaatsen :)
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

yvonnuh schreefCOLONBedankt voor het snelle antwoord.
Een mp3 speler moet ik ook nog aanschaffen dus dat zou inderdaad ook nog een optie zijn, mits daar genoeg geheugen op staat want een half jaar is natuurlijk wel erg lang om muziek + foto's daar op te zetten of zou dit mee vallen.
Je hebt ook MP3-players van 250 GB als je 100GB aan muziek heb dan heb je nog 150GB aan foto's die je erop kan zetten, daar kan je toch aardig mee schieten als je b.v. in RAW schiet op een 7D is dat 27MB en dat zijn aaaardig wat foto's.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Ik heb voor de "vakantie" voor een netbook gekozen.
Opslag en contact met het thuisfront, WIFI heb je bijna overal.
Is mij goed bevallen en dat ding gaat nu overal mee naartoe.
Voor de zekerheid stapeltje SD kaarten mee van 16 of 32 gieg.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
yvonnuh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 00:39

Ik zit nog steeds een beetje te twijfelen tussen een netbook en gewoon sd kaartjes.
Ik denk dat het 2e namelijk een stuk goedkoper is. En de meeste netbooks hebben niet zo veel geheugen dus dan zou ik weer
een externe hardeschijf moeten kopen.
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

yvonnuh schreefCOLONIk zit nog steeds een beetje te twijfelen tussen een netbook en gewoon sd kaartjes.
Ik denk dat het 2e namelijk een stuk goedkoper is. En de meeste netbooks hebben niet zo veel geheugen dus dan zou ik weer
een externe hardeschijf moeten kopen.
Geen externe harde schijf maar gewoon een paar USB sticks kopen. Die zijn lekker klein dus zitten niet in de weg in je rugzak.
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb zelf een externe 2,5" schijf van 640gb bij mn netbook, kostte geloof ik 70 euro. Het extra gewicht wat je meeneemt is heel weinig.
Je loopt uiteindeljk meer te sjouwen, maar ik vind het zelf wel prettig dat ik in explorer kan zien dat al mijn foto's op de juiste manier zijn opgeslagen, plus nog alle bijkomende voordelen van het kunnen internetten etc etc.

Ik wil niet zeggen dat iedere reiziger dit moet doen, maar dit is iig waarom ik het bij een netbook hou..
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
bakaloko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

yups, voor mij ook een netbook. klein, compact en je kunt tegenwoordig (bijna) alles mee.
ook leuk om fotos te bekijken op dat ding (is toch altijd wat fijner dan je schermpje op je camera) en idd de voordelen van internet etc...
krengen wegen bijna niks en passen overal in. :) ideale uitvinding. ;)
[size=75]2 Dikke camera's met 3 vette lenzen, een vatsige flitser, een kick @ss statief en een extreem cool rugzakje. WOEI !!!
[url=http://www.focasa.nl][color=red][b]klikkerdeklik[/url][/color][/b]
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar