50D, 60D, 7D, 550D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bun
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2010 14:19
WoonplaatsCOLON Almere

In mijn speurtocht naar een van deze 60D, 7D, 550D camera's komt de 50D ook in de picture omdat dit gewoon een goede camera is. Om geen lang verhaal te maken voor wat betreft de keuze omdat iedereen zo zijn prio's stelt over wat zo een toestel moet kunnen of om hoeveel Euro's het gaat heb ik een vraag m.b.t. het autofocus systeem van deze camera's. Als ik reviews lees van gerenommeerde websites dat springt de 7D er uit met haar 19 punts meetsysteem en velen vinden het jammer dat de 60D dit niet heeft. Nu heeft de 550D dit ook niet, sterker dit systeem komt uit de 30D. Nu is het zelfs zo dat met gelijk glaswerk de 550D in een aantal gevallen scherpere foto's maakt dan de 7D en al zou het over het algemeen even scherp zijn waar is dat 19 punts systeem voor nodig? Is het "overdone" om te laten zien wat er allemaal mogelijk is of heeft dit een andere oorzaak?

Groet, Ron
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bun schreefCOLONNu is het zelfs zo dat met gelijk glaswerk de 550D in een aantal gevallen scherpere foto's maakt dan de 7D en al zou het over het algemeen even scherp zijn waar is dat 19 punts systeem voor nodig?
In welke gevallen is dat het geval?
De beeldsensors zijn hetzelfde, dus de haalbare scherpte moet ook hetzelfde zijn.

Met de 7D is "tracking" bij AI-servo beter door het grotere aantal punten.
(Bij AI-Servo probeert het AF-systeem te voorspellen waar een bewegend object zich bevindt bij een volgende opname)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Ik denk dat het ook komt door user error. De 7D is een stuk gecompliceerder qua AF, met al zijn mogelijkheden.

Laatst had ik eens mijn oude 30D meegenomen in plaats van de 7D. Dat viel tegen. AF was veel trager dan ik gewend was, problemen met focusssen, omstandigheden waarmee de 7D totaal geen problemen mee heeft had de 30D toch meer moeite mee.

Het AF systeem van de 7D is gericht op het fotograferen van actie. De AF heeft opties die de andere camera's niet hebben, bijvoorbeeld hoe snel de AF reageert op het wisselen van onderwerp. Je zou denken dat je altijd zo snel mogelijk wil wisselen van onderwerp. Maar stel je eens voor dat je een voetballer midden op het veld volgt, en plotseling loopt er een andere speler door je beeld, en weg is je focus. Door de snelheid aan te passen, blijft de camera de speler volgen.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

boels069 schreefCOLON
Bun schreefCOLONNu is het zelfs zo dat met gelijk glaswerk de 550D in een aantal gevallen scherpere foto's maakt dan de 7D en al zou het over het algemeen even scherp zijn waar is dat 19 punts systeem voor nodig?
De beeldsensors zijn hetzelfde, dus de haalbare scherpte moet ook hetzelfde zijn.
Volgens mij zijn ze niet identiek en is er voor de 550D weer een nieuwere sensor ontwikkeld.
Dit zou enig verschil kunnen verklaren.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DxOmark geeft beide camera's dezelfde totaal score.
Er zijn kleine verschillen die op het oog niets met scherpte (resolutie) te maken hebben.
http://www.dxomark.com/index.php/en/Cam ... r-rankings
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

heb zelf de 50D en ben tevrede over de AF prestaties. kom van de 400D af en dat maakt toch wel een verschil ondanks dat het systeem ongeveer hetzelfde is? een vriend van me heeft een 7D. een paar keer mee geschoten maar het systeem voelt nog niet zo vertrouwd aan als dat ik gewend ben. het is zeker geen simpel systeem maar wel zeer effectief!

voor sport "tracking" zoals Boels aangeeft is hij zeer sterk!
Canon
Gebruikers-avatar
Bun
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2010 14:19
WoonplaatsCOLON Almere

Hoi allen,

Zoals jullie het syteem van de 7D uitleggen is veel verklaarbaar. Dit ging buiten mijn kennis wat overigens nu wel weer is toegenomen...

Bedankt voor deze wijsheden.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Daarom heb ik ook tegen een vriendin van me gezegd dat ze teveel geld heeft uitgegeven met de 7D ipv de 50D aangezien ze geen "snelle" foto's maakt en regelmatig worstelt met het AF systeem van de 7D. Voor het prijsverschil had ze een mooie lens en/of flitser kunnen kopen maar ja, eigenwijs zijn .... en denken dat je met een duurdere camera betere foto's maakt. Aan de andere kant, als je het voor jezlef kunt justificeren om meer geld uit te geven dan nodig is dat natuurlijk ieders eigen zaak.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Bun
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2010 14:19
WoonplaatsCOLON Almere

Nu ik in mijn voorstelronde heb laten weten dat ik op zoek ben naar een van bovenstaande camera's kwam ik op een site met wel erg lage prijzen. Ik weet niet of dit de juiste plek is, correct me if i am wrong, maar ik ben nieuwsgierig of er anderen zijn die deze site kennen. Er is wel iets dat niet klopt. De losse body prijzen liggen soms wel 150 - 200 Euro lager dan de laagste die ik gevonden heb. Er staan ook combi's tussen van lens en body en die zijn duurder dan dat je deze los zou kopen op de zelfde site?!. Bijvoorbeeld 450 Euro voor de body van een 50D of 900 Euro voor een 7D is niet gek. Zie hier;
http://www.shootmarket.com/index.php?cP ... =6a&page=3
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Google even met "Shoot Photography Ltd" (inclusief de aanhalingstekens).

De concurrentie in NL is zodanig dat de prijzen bijna altijd het laagst zijn van de eurozone.

En kijk niet op een paar tientjes, een goede en vertrouwde fotozaak is nooit weg.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

aanbiedingen die er te mooi om waar te zijn uit zien zijn dat meestal ook! google eens op de site.

http://forums.dpreview.com/forums/readf ... angemode=1

ze zeggen dat er een cheap-ass server achter de website zit ergens in litouwen. met alle respect. maar als je bedrijf in London zou moeten zitten... ik zou het er niet op gokken en anders mailen of je het niet op kan komen halen! dan weet je snel genoeg met wie en wat je temaken hebt!

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
GIlex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2007 15:09
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON......
De beeldsensors zijn hetzelfde, dus de haalbare scherpte moet ook hetzelfde zijn.
Even geplukt van Canon rumors:
I just got a mail from canon-support, regarding the sensor of the 60D:
...
"The sensor of the EOS 60D is indeed a reengineering of the EOS 550D sensor. It is more light-sensitive and uses the same improved filters as used infront of the EOS 7D sensor. Taking this into account, noise-ratio and light-sensivity should be slightly better than in EOS 550D"
en:
the info about the 60D-sensor came out of a conversation with the canon-product manager.
He said he was told, that the 60D uses a reengineered 7D Sensor to achieve a better ISO-noise-ratio, but nothing concrete about how it works.
.....Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms
Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

we laten ons helemaal dol maken door de marketting jongens van canon en de daarbij uit voorkomende testen, als je de camera's puur neemt voor een gemiddeld dagje fotograferen en je zou hier een goede zelfde lens voorbouten dan zul je aan het eind van de dag bij alle camera's die je opnoemt mooie (althans hangt nog steeds van de fotograaf af) platen krijgen, verschillen die je in testen leest en ziet zijn op zulk pixelpieperig niveau dat je het in het uiteindelijke resultaat haast niet zult zien, je zal al in de Exif moeten duiekn om te zien welke foto van welke camera komt.

Natuurlijk heeft een 7D een snellere en ietwat uitgebreidere AF dan bv een 50D, maar in de praktijk zul je bij "normaal " gebruik daar haast niets van merken.

Dus als het een camera is voor gemiddeld gebruik, maakt het bar weinig uit welke je neemt, maar ga je uitersten opzoeken, zoals weinig licht, slechte weersomstandigheden, etc.. dan is het raadzaam om daar je camera op aan te passen binnen je budget.

het echte verschil merk je pas bij goede objectieven.

Dus kijk wat binnen je budget valt en wat je aanstaat en koop die camera, natuurlijk heeft het allerlaatste model weer net even wat meer dan het vorige, maar het blijven kleine verschillen en op "normaal" niveau haast niet merkbaar.
Fotograferen is kijken niet klikken.
jonky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2005 19:43
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Ik heb dus de 7D, voor mij de opvolger van de 40D en daarvoor de 20D.
En inderdaad, de overstap van 40D naar 7D was ingewikkelder dan de stap 20D naar 40D. Ik heb nu pas, na 3 maanden, het idee dat ik de 7D in mijn vinger heb. Volgens mij is het geen beginnerscamera, maar de AF is fantastisch, vooral BIF en andere snelle acties.
Ga eerdaags op Safari en dan neem ik de 40D en de 7D mee. De ultieme test :)
Succes met je keuzes
Jonky
Gebruikers-avatar
Bun
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2010 14:19
WoonplaatsCOLON Almere

@Closeshooter
Dit is precies waar het om gaat. Als je maar ver genoeg de diepte in gaat is er op elke camera wat aan te merken. Ik heb vroeger een spiegelreflex gehad en nu een superzoom en een compact van mijn vrouw maar ik mis de controle en het algemene geneuzel van een dslr. De 50D mag dan 2 jaar oud zijn maar ik denk dat dat een fijne camera is met nu een leuke prijs. Over een paar jaar zien we wel weer verder... of niet. Met Canon 15-85 USM erbij denk ik wel een leuke set te hebben.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

sterker nog, hoe meer je gaat eisen van je apperatuur, hoe minder vreugde er is, vroeger liep ik fluitend door stad en landschap met een 300D met een kitlens erop en had er enorm veel plezier in, nu zeul ik met een rugzak van dik 15 kg en een 1D en een 70-200 of andere veels te zware opvallende lens eraan, plezier heb ik nog wel, maar toch ietsje minder, vooral aan het eind van de dag, dus ...

Gekheid natuurlijk, maar zit wel een kern van waarheid in als je tussen de lijntjes dor leest.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^^
:-)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Peter: Leuk om het ook eens van die kant te bekijken. En een ander geluid dan men hier wel eens te horen krijgt als men informatie vraagt over de aanschaf van een xxxD body met kitlens: "Waarom koop je geen 50D / 7D met 70-200?"
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

@ Bun. Ik ben in 2006 begonnen met een Canon 400D. Na 3 jaar kwam ik daarmee toch wel wat tekort en dacht ik toe te zijn aan een Nikon D300.
Nou, wat een debacle. Die camera was veel te professioneel voor mij. Er zaten heel veel snufjes aan en op die ik niet zou gebruiken. Gelukkig zag ik de fout heel snel in. (Binnen een week, was ik er achter) en heb ik de set met heel veel mazzel zonder verlies kunnen doorverkopen aan een andere gegadigde.

Vervolgens ben ik weer terug gegaan naar een veilige haven, nl. de Canon 50D :D
En dat is de camera waarmee ik nog steeds perfect uit de voeten kan. Inmiddels, na ruim 1 jaar, ken ik deze van haver tot gort. Ik zou niet weten wat ik er aan zou moeten missen.
Voor wat ik ermee doe (en dat is echt best veel) voldoet deze.
Bepaal voor jezelf eerst eens goed wat je echt gaat gebruiken aan zo'n camera en of iets niet overkill is voor jouw doeleinden.
En tenslotte.... kijk ook eens naar de objectieven in mijn onderschrift....

Succes, Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Bun
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2010 14:19
WoonplaatsCOLON Almere

@Karin. Bedankt voor je reactie. Ik heb al veel camera's vast gehad en bekeken in winkels en van vrienden maar een Canon voelt het prettigst. Bovendien vind ik de bediening ook erg logisch. De lens bepaalt voor het grootste gedeelte het resultaat waarbij je je weer af moet vragen of je stabilisatie in de lens wil of niet. De lens wordt daardoor wel iets groter en zwaarder maar je ziet de stabilisatie wel zijn werk doen en dat vind ik prettig.
Je hebt een mooie lenzen set, echt iets voor mij... Heb je voor de 15-85 software kunnen laden in de 50D voor lens herkenning m.b.t. correcties?

Groet, Ron
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar