Zuidafrika TC of groothoek

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Arjensd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 08:54

Hallo,

Ik ga binnen kort op vakantie naar zuid-afrika en zal daar vooral verschillende wildparken bezoeken. Ik heb een set die bestaat uit verschillende lenzen nl de:

- 17-55 kitlens
- Canon 24-105 F4L
- Canon 70-200 F4L

Over beide lenzen ben ik erg tevreden. Wat ik nog mis is extreme groothoek 10-20mm oid en eventueel wat meer milimeters in het telebereik. Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Een 10-20/11-22 groothoek kopen. Of een extender/teleconvertor. En indien ik dan zou kiezen voor een extender, moet dat dan 1,4 zijn of 2,0? Zijn de milimeters van groot belang? Is autofocus van groot belang? Hopelijk zijn hier ervaringsdeskundigen die me op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Canon heeft een 10-22mm groothoek lens. Ik ben daar erg tevreden over. Het is wel een EF-S lens dus kan hij alleen op crop-camera's gebruikt worden. Er is ook nog een third party variant op deze lens (Sigma of Tamron, weet ik even niet uit mijn hoofd).
Dit is een mooie lens voor de landschappen. Wil je echter dieren fotograferen dan moet je eigenlijk wat meer millimeters hebben. Ik had een 300mm plus een Kenko DG Pro 1.4 converter mee. Dan kan je aardig uit de voeten alhoewel dit soms ook al te weinig bereik was.

Je moet maar even op dit forum zoeken naar de vele discussies over het gebruik van een 1.4 of een 2,0 converter!
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Hier wat info over het gebruik van TC

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=63208

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Arjensd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 08:54

EOSKOP schreefCOLONHier wat info over het gebruik van TC

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=63208

Gr Johan
Topic heb ik inderdaad gelezen, ben hier vooral op zoek naar gebruikerservaringen.

Is een 2,0TC bijvoorbeeld te doen? Dan bedoel ik vooral het handmatig scherpstellen.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

In dat topic staan volgens mij genoeg voorbeeldfoto's, maar ik zou het met 'n 2.0x niet doen. Zelf heb ik een 1.4x wat prima kwaliteit levert, met behoud van AF.

Wat je ook nog kunt overwegen is dat je speciaal voor deze vakantie een lens (of twee, eventueel) huurt. Volgens mij zijn er wel bedrijven die toestaan dat je ermee op vakantie gaat. Dan zou je bijvoorbeeld een 300 F4 + 1.4x kunnen overwegen, levert maximaal 420 F5.6 met AF, en je hebt uiteraard ook nog de 300 F4 (zonder extender) tot je beschikking. Ik weet echter niet hoe duur zo'n geintje is, en of dat dus de moeite waard is.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Arjensd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 08:54

bramos_ditaljanos schreefCOLONIn dat topic staan volgens mij genoeg voorbeeldfoto's, maar ik zou het met 'n 2.0x niet doen. Zelf heb ik een 1.4x wat prima kwaliteit levert, met behoud van AF.

Wat je ook nog kunt overwegen is dat je speciaal voor deze vakantie een lens (of twee, eventueel) huurt. Volgens mij zijn er wel bedrijven die toestaan dat je ermee op vakantie gaat. Dan zou je bijvoorbeeld een 300 F4 + 1.4x kunnen overwegen, levert maximaal 420 F5.6 met AF, en je hebt uiteraard ook nog de 300 F4 (zonder extender) tot je beschikking. Ik weet echter niet hoe duur zo'n geintje is, en of dat dus de moeite waard is.
Ik heb deze optie inderdaad bekeken, echter mijn vakantie is 28 dagen. Als je dan kijkt wat je kwijt bent aan huur, kun je hem bijna beter kopen. Daarnaast is een 300f4 te zwaar om mee rond te sjouwen.
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

tsja... volgens mij is dit toch echt een vraag die je zelf moet beantwoorden. Wat vind je 'leuker' om te fotograferen? Als je echt diep in je hart kijkt, zie je dan als je straks thuiskomt liever een paar foto's met een prachtige extreme groothoek of die paar foto's van saaie giraffen die je op 300mm net iets beter in beeld kreeg dan op 200mm? Liever de hele bruisende rivier in z'n landschap afdrukken in je fotoboek of een close-up van dat duffe vogeltje helemaal bovenin de boom?

Ik zou denk ik kiezen voor de 10-22 van canon ;) Maar volgens mij is dat echt puur smaakgebonden...
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

In jouw geval zou ik zeker gaan voor een teleconverter voor op de 70-200, met alle wilde dieren die je daar kunt tegenkomen. Ik heb zelf ook een standaardlens met 17mm in het groothoekbereik. Wat ik doe als ik een landschap er net niet helemaal op krijg zoals ik wil is een aantal overlappende foto's in portretstand maken en die later in Photoshop samenvoegen. Is het goedkope alternatief voor aanschaf van de 10-22.

Veel succes in Zuid-Afrika! (jaloers, jaloers :twisted: )

Groet,

Michaël
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
Arjensd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 08:54

GEOS schreefCOLONtsja... volgens mij is dit toch echt een vraag die je zelf moet beantwoorden. Wat vind je 'leuker' om te fotograferen? Als je echt diep in je hart kijkt, zie je dan als je straks thuiskomt liever een paar foto's met een prachtige extreme groothoek of die paar foto's van saaie giraffen die je op 300mm net iets beter in beeld kreeg dan op 200mm? Liever de hele bruisende rivier in z'n landschap afdrukken in je fotoboek of een close-up van dat duffe vogeltje helemaal bovenin de boom?

Ik zou denk ik kiezen voor de 10-22 van canon ;) Maar volgens mij is dat echt puur smaakgebonden...
Wel grappig, in je sig geen extreme groothoek hebben staan, maar wel een 800mm. En dat adviseren dat ik een 10-22 moet kopen :-).
Anoniem 4

Beetje onduidelijk verhaal. Geen idee wat voor camera, neem aan een xxxD of xxD.
Qua objectieven: ik ken maar één 17-55, namelijk de EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.
Perfect objectief, zeker meenemen.
Neem vooral ook de EF 70-200mm f/4L (IS) USM mee.
Met deze twee kun je de EF 24-105mm f/4L IS USM thuislaten. Scheelt een hoop aan gewicht en dat maakt het mogelijk om in plaats daarvan de EF 300mm f/4L IS USM mee te nemen. Met een EF 1.4 x II extender ben je dan helemaal klaar voor je trip.
Zoals gezegd extreem groothoek kun je ondervangen met twee foto’s van de 17-55 en die stitchen. Het accent zal toch liggen op het gebruik van mm’s.
Een mooie reis met mooie foto’s toegewenst.
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

Ik zou sowieso een 1,4 TC kopen (kenko bijvoorbeeld). Die kun je ook op je 70-200 gebruiken. (als het de IS versie werkt dat ook gewoon). Ga niet voor een 2.0 TC. Je verliest dan je AF en kwaliteit. Wil je nog meer mm dan is ook de 100-400 een mogelijkheid. Dan kun je altijd nog zonder AF 560mm gebruiken met een 1,4 TC ;-)
Zelf heb ik ook de 10-22 van Canon. Erg mooie lens qua groothoek maar je kunt ook voor third party gaan.
Kijk eens wat vaker door je camera....
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Arjensd schreefCOLON
GEOS schreefCOLONtsja... volgens mij is dit toch echt een vraag die je zelf moet beantwoorden. Wat vind je 'leuker' om te fotograferen? Als je echt diep in je hart kijkt, zie je dan als je straks thuiskomt liever een paar foto's met een prachtige extreme groothoek of die paar foto's van saaie giraffen die je op 300mm net iets beter in beeld kreeg dan op 200mm? Liever de hele bruisende rivier in z'n landschap afdrukken in je fotoboek of een close-up van dat duffe vogeltje helemaal bovenin de boom?

Ik zou denk ik kiezen voor de 10-22 van canon ;) Maar volgens mij is dat echt puur smaakgebonden...
Wel grappig, in je sig geen extreme groothoek hebben staan, maar wel een 800mm. En dat adviseren dat ik een 10-22 moet kopen :-).
Hij heeft wel een Canon EF 16-35mm F2.8 L. Als je rekent met een cropfactor van 1.6 dan is een 10-22mm een 16-35mm. Hij heeft dus wel een extreme groothoek. :D

Ik zou trouwens ook voor een 10-22 gaan. Heb je veel meer aan denk ik, en vooral met landschappen.
Arjensd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 08:54

Even over die tc, ik lees in een duitse test dat deze: Kenko 1,4x MC4 DGX, er erg goed uitkomt. Klopt dit, heeft iemand hier ervaringen mee? Als deze nl fatsoenlijke kwaliteit geeft, word beide misschien een optie.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vergeet de teleconverter, de resultaten zijn slechter dan een overeenkomstige uitsnede van een opname met de 70-200mm.
Bovendien is het verschil tussen 200 en 280mm teleurstellend klein.

Zorg voor messcherpe opnamen en maak dan een uitsnede.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Arjensd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 08:54

boels069 schreefCOLONVergeet de teleconverter, de resultaten zijn slechter dan een overeenkomstige uitsnede van een opname met de 70-200mm.
Bovendien is het verschil tussen 200 en 280mm teleurstellend klein.

Zorg voor messcherpe opnamen en maak dan een uitsnede.
Je hebt er zelf ook een. Gebruik je die nooit?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nee.
Ik wacht al enige tijd (tevergeefs?) op de "lens correction module" van DxO voor deze combinatie.
Pas dan neem ik het in gebruik.

Ik dacht dus een vooruitziende blik te hebben :wink:

P.S.: Ik ben wel een jantjeprecies wat scherpte betreft.
De meeste pietjes hebben er minder moeite mee :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Arjensd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2010 08:54

het is jammer dat ik niet meer zoveel tijd heb voordat ik ga. Anders kon ik idd nog dingen testen.

Inititele plan is om een Canon 1,4 te komen en na de reis weer op MP te zetten. Volgens mij schrijven de extenders zo weinig af dat dit goedkoper is dan huren. Aan de andere kant, als die Kenko 1,4x MC4 DGX ongeveer dezelfde kwaliteit bied dan is deze interessant om te houden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar