Scherpte...wat gaat er fout????

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Bij het fotograferen van paarden loop ik eigenlijk steeds tegen dit probleem aan; hoewel ik best moeite heb met scherpte, vind ik het daarnaast ook erg vreemd, dat ik regelmatig zie dat mijn foto's in het midden redelijk scherp zijn, maar daarbuiten niet.

Volgens http://www.dofmaster.com/dofjs.html zou de scherptediepte met dit onderwerp op deze afstand en met deze instellingen ruim voldoende moeten zijn. Maar de foto laat dat niet zien......Wat doe ik fout???????????

Canon EOS 350D met Canon 70-300 mm 1: 4.0-5.6 IS USM; f/4.5; 1/2000; ISO 400; 95 mm; Tv stand en scherpstelpunt alleen midden (in dit geval achter de kuit van de ruiter)

Foto verkleind naar forumeisen:
Afbeelding

Foto op 3000x2000 pixels:
http://www.ansrijke.nl/fotomap/testfotogroot.jpg

(Even oneerbiedig ingekort omdat de identiteit van de ruiter even niet relevant is)
Gebruikers-avatar
Paap_Dude
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 553
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede
CONTACTCOLON

Gooi de IS eens uit. Is zeker niet nodig in deze omstandigheid.
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

ik heb zelf het idee dat de 350D niet goed functioneerd met bepaalde tele lenzen, ik had voor mijn 20D ook een 350, en mijn tele deed het op de 20D een stuk beter!
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Paap_Dude schreefCOLONGooi de IS eens uit. Is zeker niet nodig in deze omstandigheid.
Zou je dat uit kunnen leggen? Ik heb juist deze lens gekocht omdat ik geen stille hand van fotograferen heb; voorheen had ik de Canon 75-300 mm USM maar was vaak ontevreden over de scherpte.
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

volgens mij heeft de IS geen invloed op de scherpte, deze komt alleen maar ten goede lijkt mij...

in welke stand heb je de IS staan? in stand 1 of 2?

ik heb zelf ook de 70-300 IS USM, en vind m op de 20D beduidend beter presteren....
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

IS lijkt me toch overbodig bij een sluitertijd van 1/2000 ;)
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik zou er met deze lens eens mee beginnen om het diafragma verder te knijpen, dit komt erg ten goede aan de scherpte en zo te zien aan je sluitertijd heb je nog wat marge zie dit:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... LI=1&API=0

Gebruikte je one-shot of ai-servo?

Gebruik je nog een uv-filter oid, zo ja.. deze verwijderen en nog eens proberen!
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 18 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

dat is waar inderdaad...
maar waarom eigenlijk 1/2000?
met minder krijg je ook wat meer aktie in de foto, nu bevriest de boel gelijk helemaal vast.. (maargoed dat was de vraag niet haha)
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

je iso kan naar 100 dan houd je nog ong 1/250 sluitertijd over of naar iso 200 dan heb je nog ongeveer 1/500 over en dan kan je F getal naar 8 of 11

1/2000 bij iso 400 het zou rete scherp moeten zijn al presteert deze lens iets minder bij 300mm maar ik zie dat je op 95mm hebt gezeten ...

misschien moet er iemand met veel verstand van zaken naar kijken
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik weet nog steeds niet hoe ik dit moet interpreteren maar het geeft wel aan bij welke diafragma standen en focus afstanden er onscherpte onstaat.

http://www.slrgear.com/reviews/zproduct ... loader.htm
Deze grafiek is voor de 20-50D serie ik weet niet hoe zich dat verhoud tot de 350D

Wellicht dat je net iets te dichtbij stond ?
en daarom een iets kleiner diafragma had moeten kiezen.
Was ook je DOF beter geweest
Laatst gewijzigd door 1 op seoman, in totaal 18 keer gewijzigd.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

UV filter zit er inderdaad op (om de lens te beschermen) maar met zonnekap kan ik die er wel aflaten; ga ik morgen meteen proberen!

IS staat in stand 1 omdat hier imo niet echt sprake is van pannen?

Sluitertijd: zo snel omdat ik aan het zoeken ben hoe ik die onscherpte kwijt moet raken.......

Wirewes ik gebruik soms one shot en soms ai-servo of ai-focus, maar het lijkt mij dat dit hier niet echt invloed op heeft (onderwerp komt hier niet naar mij toe)

Kees ligt t dan misschien toch aan de 350d???

seoman dat ga ik ook even nalezen! *edit* daar kan ik geen touw aan vastknopen :+
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

hoe is de foto nabewerkt? Hij is nog wel wat te verscherpen denk ik
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Volgens mij gaat er vrij weinig fout. Gewoon wat verscherpen bij het verkleinen en je hebt een prima foto.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Deze beide foto's hier zijn onbewerkt; ik krijg ze met Photoshop echt nog wel stukken beter, maar het gaat er juist om dat er zo'n verschil in scherpte zit tussen het midden (de ruiter) en mn het hoofd van het paard!

Sowieso ga ik proberen wat er gebeurt zonder t UV filter en zonder de IS!

Maar zoals eerder opgemerkt; hij zou toch superscherp moeten zijn met die sluitertijd en diafragma?
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Marfique schreefCOLONUV filter zit er inderdaad op (om de lens te beschermen) maar met zonnekap kan ik die er wel aflaten; ga ik morgen meteen proberen!

IS staat in stand 1 omdat hier imo niet echt sprake is van pannen?

Sluitertijd: zo snel omdat ik aan het zoeken ben hoe ik die onscherpte kwijt moet raken.......

Wirewes ik gebruik soms one shot en soms ai-servo of ai-focus, maar het lijkt mij dat dit hier niet echt invloed op heeft (onderwerp komt hier niet naar mij toe)
* Ik heb op geen een van mijn objectieven een UV filter zitten, waarom niet? omdat dit totaal overbodig is en waarom?
Omdat het de scherpte NOOIT ten goede komt en zeker niet met een filter van een paar tientjes. De enige keer wanneer ik een "Beschermingsfilter" zou gebruiken is op het strand (of een andere plek met zand) icm wind. Een zonnekap geeft ruim voldoende bescherming voor je front element.
Mijn advies: weg met dat filter (zeker als het geen dure is, in de de zin van goedkoop is duurkoop !

*IS in mode 1 moet kunnen als je uit de hand schiet en zou in princiepe ook pannend gewoon werken.

*sluitertijd is snel zat voor een scherpe foto.

*bewegende onderwerpen blijven vrijwel nooit mooi binnen jou scherptediepte veld liggen, rekensommetje:
350D @ 100mm f/4.5 onderwerp op 10 meter:
Depth of field
Near limit 9.22 m
Far limit 10.9 m
Total 1.7 m

Houd er rekening mee dat het paard een vorm heeft en niet plat is, zeg dat deze van buik tot oog ongeveer 60 cm scheelt.
Dat houd dan dus in dat je maar 30 cm afwijking mag hebben in de far limit voordat het onscherp wordt (theoretisch)

Oplossing: een hoger diafragma getal kiezen (een kleinere opening dus).
Dit komt te scherpte ten goede en je scherptediepte veld word breder:

350D 100mm f/9 onderwerp op 10 meter:
Depth of field
Near limit 8.55 m
Far limit 12 m
Total 3.48 m

scheelt dus 1.7 meter is je totale scherptediepte veld!

Schiet dus als het ff kan nooit met vol open diafragma (mits het licht het toe laat en je het niet wilt voor een speciaal effect)!
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Marfique schreefCOLON Maar zoals eerder opgemerkt; hij zou toch superscherp moeten zijn met die sluitertijd en diafragma?
Met je sluitertijd wel, maar met een diafragma van f/4.5 vermoed ik dat je vol open hebt geschoten, en vol open is een objectief nooit op zn best!
probeer eens rond de f/8 te gaan zitten..
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Marfique schreefCOLONDeze beide foto's hier zijn onbewerkt; ik krijg ze met Photoshop echt nog wel stukken beter, maar het gaat er juist om dat er zo'n verschil in scherpte zit tussen het midden (de ruiter) en mn het hoofd van het paard!

Sowieso ga ik proberen wat er gebeurt zonder t UV filter en zonder de IS!

Maar zoals eerder opgemerkt; hij zou toch superscherp moeten zijn met die sluitertijd en diafragma?
Volgens die pagina die ik gelinkt heb, is de lens scherper bij 100 en f/8.
Maar de verschillen zijn klein.

[edit] denis was net effe sneller 8) [/edit]
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Dennis tussen de paarden zit je dus idd wel vaak in zand en stof.....dat was de overweging om dat filter erop te zetten ( B&W 32,= euro) Maar die gaat er bij de eerstvolgende gelegenheid af dan.....

Ook met de tips van diafragma knijpen ga ik aan de slag!

Alvast bedankt voor de tips; ik hoop snel beter resultaat te kunnen laten zien!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

IS helpt ook bij de autofocus :wink:
Er wordt een beeld geprojecteerd op de AF-sensor en ook daar is het van belang dat het beeld hetzelfde blijft tijdens de AF-meting.

Ik vraag mij af of de sluitertijd niet juist korter moet (1/4000s).
De beweging van het hoofd is veel sneller dan de beweging in voortgaande richting.
Hetzelfde geldt voor de spierbeweging in de nek en achterhand.

Misschien het proberen waard.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Het meeste is al gezegd.
Mijn conclusie is het volgende;
De 350 D is de oorzaak niet. Levert prima prestaties.
Ga naar F/8.0
Houd de sluitertijd boven de 1/800
IS aan laten.
UV filter of elke andere filter niet gebruiken.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar