Stofjes in beeld

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Tibor
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2010 22:31

Kan mij iemand vertellen waarom op de ene foto wel stofjes staan en op de andere fot geen aangezien het vrijwel dezelfde foto is?

http://farm3.static.flickr.com/2029/450 ... 62c3_o.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2605/450 ... d974_o.jpg

alvast bedankt voor jullie reactie!

modbreak Dejong1racing: ik heb je plaatjes even omgezet naar linkjes, ze mogen hier maximaal 900 pixels groot zijn
Canon EOS M | EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM |

flickr
Anoniem 3

Dat komt omdat de eerste foto (met stofje) op F16 gemaakt is en de tweede met F5.6
Hoe kleiner het diafragma, des te groter is de kans dat je de stofjes op de sensor ziet...
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Ik praat misschien als leek voor mijn beurt, maar het zou wel eens aan je diafragma kunnen liggen. Hoe hoger het getal (F16 = met stofjes en F5.6 zonder stofjes) hoe beter de stofjes zichtbaar.
Heb ik dat bij het goede einde pro's ?????
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jtolsma schreefCOLONIk praat misschien als leek voor mijn beurt, maar het zou wel eens aan je diafragma kunnen liggen. Hoe hoger het getal (F16 = met stofjes en F5.6 zonder stofjes) hoe beter de stofjes zichtbaar.
Heb ik dat bij het goede einde pro's ?????
Jha. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Het is geen stof op de sensor.
Stofjes op de sensor zijn bij dergelijke blauwe luchten altijd te zien ongeacht het diafragma waarmee je fotografeert. De sensor legt n.l. alleen het beeld vast wat ie van het objectief krijgt aangerijkt. Als er dan een stofje op de sensor zit, zit dit er gewoon altijd. Afhankelijk van de kleur en onderwerp van de foto valt het de ene keer meer op dan de andere keer.

Maar voor stof en vuiltjes op het objectief maakt het wel degelijk uit met welk diafragma je werkt. Dus ik denk veel eerder dat er stof en vuil op het objectief zitten. Maar ook goed mogelijk is ergens in het objectief en dat is natuurlijk vervelender.

grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
arend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 638
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2005 20:47
WoonplaatsCOLON Middelburg
CONTACTCOLON

Onzin... het is wel stof op de sensor.
Ik maak geen perfecte Foto's, maar ik doe wel mijn best.
[color=red] Neem eens een kijkje op mijn Site
www.arendbevaart.nl [/color]
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

arend schreefCOLONOnzin... het is wel stof op de sensor.
Leg dan eens uit hoe het kan dat op de andere foto niets is te zien.

Stof op de sensor heeft niets meer te maken met optische eigenschappen van het objectief. Het objectief zit er n.l. helemaal niet meer tussen. En dus doet een beetje meer of mindere diafragma niets met een stofdeeltje dat op de sensor zit en concreet enkele pixels geheel afdekt. Dat stofje moet dan in beide gevallen zichtbaar zijn.
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

arend schreefCOLONOnzin... het is wel stof op de sensor.
+1.

Het ligt puur aan de gebruikte diafragma waarde of het wel of niet zichtbaar is. Waarom word er bij het schoonmaken van de sensor gewerkt op f22? ;), omdat hierdoor zo goed mogelijk te bekijken is of de sensor stof vrij is.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wellesnietus :wink:

Het ligt (volgens mij en "wat" anderen) aan de grootte van het diafragma.

Het is eenvoudig te constateren: maak opnamen op f/4 en f/22 van een egaal gekleurd vlak.
En bekijk het zelf :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Of zet er een ander objectief op en maak dan 'ns foto's op f/22 - dan weet je in ieder geval zeker of de stofjes nou op de lens of op het objectief zitten ;)
Terry
[size=59]7D + BG-E7 | Tokina 12-24 f/4 | Tamron 28-75 f/2.8 | EF 100mm f/2.8 Macro USM | EF 100-400L | 580EX II[/size]
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Heeft de 400D een antistof systeem, ja toch?. Als dit tussen de foto's is gebruikt door b.v. de camera een keer uit en weer in te schakelen zou het kunnen verklaren waarom het op de 1e foto wel zit en de tweede niet. Dan is het wel stof op de sensor.

Maar ik blijf van mening dat de diafragma-opening hier niets mee van doen heeft.

grt, Cees :wink:
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat mag :lol:
Put a lens on your camera, set focus to infinity, set exposure compensation to +1, set the aperture to its smallest value (largest number), at least f22, f32 if you have it.
Now hold the camera in front a uniformly illuminated target and take a shot.
Look at the image.
Do you see dark spots?
If so you have dust.
At wider apertures the dust specs will be much less visible.
At f11 they may be very faint and at f8 or wider apertures they may be undetectable.
http://www.bobatkins.com/photography/tu ... clean.html
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

CeesD schreefCOLONHeeft de 400D een antistof systeem, ja toch?. Als dit tussen de foto's is gebruikt door b.v. de camera een keer uit en weer in te schakelen zou het kunnen verklaren waarom het op de 1e foto wel zit en de tweede niet. Dan is het wel stof op de sensor.

Maar ik blijf van mening dat de diafragma-opening hier niets mee van doen heeft.

grt, Cees :wink:
En toch zit je er naast Cees.
Ten eerste is het anti-stofsysteem niet heiligmaken. Waar ik zonder dat systeem bij ca. 8000 foto's grondig moest cleanen, ligt dat nu bij de 20.000. Dat is wel hoger, maar dan is het ook gewoon zichtbaar en verdwijnt het niet meer automatisch.

Een sterk geknepen diafragma zorgt er gewoon voor dat stof op de sensor beter zichtbaar wordt. Bij een open diafragma komt er zoveel licht binnen dat de kleine stofdeeltjes vaak overstraald worden, d'r valt immers meer licht op de sensor. Bij een zelfde belichting wel minder lang dan met een geknepen diafragma, maar het is wel meer licht en dat zorg ervoor dat de stofjes minder of niet zichtbaar zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

dejong1racing schreefCOLONBij een open diafragma komt er zoveel licht binnen dat de kleine stofdeeltjes vaak overstraald worden, d'r valt immers meer licht op de sensor. Bij een zelfde belichting wel minder lang dan met een geknepen diafragma, maar het is wel meer licht en dat zorg ervoor dat de stofjes minder of niet zichtbaar zijn.
In beide foto's van de TS is ongeveer even veel licht op de sensor gevallen. 3 stops kleiner diafragma is 8x minder licht, maar er is ook 10x zo lang belicht.
Bij een kleiner diafragma is de schaduwwerking van een stofje meer lokaal (dwz op een kleiner gebied van de sensor) dan bij een groot diafragma. Dit resulteert in het beter zichtbaar zijn van de obstructie.

Zie ook dit topic.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De belichting blijft inderdaad vrij aardig gelijk, maar dat schrijf ik ook :wink:

Wanneer je een hoeveelheid licht, laten we zeggen x door laat voor een periode van y, dan levert dat een belichting op.
Wanneer je nu minder licht doorlaat, laten we zeggen een halve x, dan wordt de periode 2 keer y voor dezelfde belichting.

Om dezelfde belichting te houden;
Je laat dus meer licht door, maar minder lang. En minder licht voor langere tijd.

Wanneer je dus weinig licht doorlaat, dan heb je een groter gebied wat scherp is, maar downside is dat stofjes gewoon eerder zichtbaar worden door het geknepen diafragma.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

Overigens is het prachtig weer (lees egaalblauwe lucht) om de sensor eens aan de tand te voelen, qua stoffigheid.
Zoals al gezegd: diafragma zo klein mogelijk (hoog F-getal) ISO 100, Handmatig scherpstellen en de camera bewegen tijdens de opname.
Jaja, ik heb goed opgelet bij Chipclean....
Iedereen een stofvrij weekend toegewenst.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Luister niet naar Gabriël! Zijn procedure klopt helemaal, maar bereid je voor op de teleurstelling bij het aanschouwen van de resulterende sterrenhemel (f/36) van je zo schoon gewaande sensor. :cry:

Dezelfde hemel bij f/5.6. En inderdaad, (vrijwel) geen stofje te zien.
Anoniem 3

Pieterr schreefCOLONLuister niet naar Gabriël! Zijn procedure klopt helemaal
Maar???
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Gabriël: Niks maar.

Ik wilde alleen een waarschuwing voor een mogelijke teleurstelling geven aan diegenen die denken dat ze een schone sensor hebben. Dat zou namelijk nog wel eens tegen kunnen vallen als ze jouw procedure netjes volgen (zie mijn pics). :cry:
Anoniem 3

@Pieterr,
ik beschrijf toch alleen maar de procedure om erachter te komen of de stofjes op de sensor storend zijn....
Volgens mij is dat dezelfde als jij gevolgd hebt en wat je ook staaft met voorbeelden.
Klein diafragma: je ziet de stofjes, groot diafragma: ze lijken verdwenen.
En als je er dan nog een extreme verscherping en contrastverhoging op loslaat, zoals Chipclean doet, krijg je spontaan stoflongen... :wink: :wink:
Overigens heb ik het idee dat we allebei hetzelfde bedoelen, nl: helemaal stofvrij is de sensor nooit.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar