Lichtmeetmodi?!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Mr. Bones

In de handleiding die ik van de website van Motordigitaal heb geplukt, staat op p.84 dat de 300D drie lichtmeetmodi heeft: evaluatieve meting, deelmeting, gemiddelde meting. in de handleiding staat duidelijk wat de camera doet bij elke modus, maar ik vraag me af of je handmatig de lichtmeetmodus kan instellen?

ik vraag me dit namelijk af omdat ik tijdens de Air Tattoo in Fairford een aantal foto's had gemaakt op de static. veel foto's waren overbelicht. Foto's met een donker (zwart) vliegtuig en een witte (bewolkte) maar lichte hemel waren altijd overbelicht. Als ik nu die meting kon aanpassen zou ik dit probleem niet hebben gehad, of is er een andere oplossing?

Graag hulp want ik heb dit probleem al op twee verschillende airshows in verschillende lichtcondities voor gehad.

thanks! :wink:
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

De verschillende lichtmetingen kun je niet selecteren helaas, op de volgende link kun je er meer over lezen. Onderaan de pagina staat een tabel.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp
Hobbybob
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2004 19:57
WoonplaatsCOLON Flevoland

Hoi,

Volgens mij kun je in de creatieve modus wel degelijk e.e.a. instellen aan de belichting. Dit heet AE vergrendeling en wordt gedaan met het "*" knopje. (Ook wel uitzoomknopje bij het terugkijken van foto's).
Je richt op het te meten punt, drukt op de "*" en houdt deze ingedrukt. Stelt te compositie vast en drukt de ontspanknop half in en daarna afdrukken. Gedurende gehele tijd de "*" knop ingedrukt houden.

gr
Rob
Canon Digital Rebel
Sigma COMPACT HYPERZOOM 28-300mm F3.5-6.3 ASPHERICAL
Mr. Bones

zou kunnen...ik ga het is proberen! thanks! :wink:
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

De 3 metering modes zijn niet "vrij" te selecteren.
Ze zijn afhankelijk van de mode waarin de camera staat.

Zoals id op pagina 84 van de handleiding staat wordt evaluative standaard in de basic en creative zones gebuikt.
Maar in de creative zones kun je er van afwijken doormiddel van AE lock.
Met AE lock schakelt de camera over van evaluative naar partial.

Als laatste de M mode, deze gebruikt standaard Centerweighted
average maar ook hier kun je dmv AE lock overschakelen naar partial.

[img]http://members.home.nl/j-gvk/tabel.gif[/img]

Mr. Bones schreefCOLON veel foto's waren overbelicht. Foto's met een donker (zwart) vliegtuig en een witte (bewolkte) maar lichte hemel waren altijd overbelicht. Als ik nu die meting kon aanpassen zou ik dit probleem niet hebben gehad, of is er een andere oplossing?
thanks! :wink:
Volgensmij is de enige manier id met AE lock te werken wat dus niet erg handig is met vliegtuiden die met 330 + knopen voorbij komen.
Ik hoop eigenlijk dat er nog iemand is die de oplossing weet want ik heb zelf ook vaak last van hetzelfde probleem. :oops:
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hobbybob schreefCOLONHoi,

Volgens mij kun je in de creatieve modus wel degelijk e.e.a. instellen aan de belichting. Dit heet AE vergrendeling en wordt gedaan met het "*" knopje. (Ook wel uitzoomknopje bij het terugkijken van foto's).
Je richt op het te meten punt, drukt op de "*" en houdt deze ingedrukt. Stelt te compositie vast en drukt de ontspanknop half in en daarna afdrukken. Gedurende gehele tijd de "*" knop ingedrukt houden.

gr
Rob
De AE button hoef je maar 1x in te drukken om de belichting vast te zetten op de gemeten waarde je kunt het vergelijken met spotmeting.
Hobbybob
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2004 19:57
WoonplaatsCOLON Flevoland

Hobbybob wrote:
Hoi,

Volgens mij kun je in de creatieve modus wel degelijk e.e.a. instellen aan de belichting. Dit heet AE vergrendeling en wordt gedaan met het "*" knopje. (Ook wel uitzoomknopje bij het terugkijken van foto's).
Je richt op het te meten punt, drukt op de "*" en houdt deze ingedrukt. Stelt te compositie vast en drukt de ontspanknop half in en daarna afdrukken. Gedurende gehele tijd de "*" knop ingedrukt houden.

gr
Rob


De AE button hoef je maar 1x in te drukken om de belichting vast te zetten op de gemeten waarde je kunt het vergelijken met spotmeting.
Ik heb het ff geprobeerd en inderdaad 1 x indrukken van AE lock is voldoende. Lichtmeting blijft gehandhaafd tot de volgende opname.

weer iets geleerd :D

gr
Rob
Canon Digital Rebel
Sigma COMPACT HYPERZOOM 28-300mm F3.5-6.3 ASPHERICAL
Mr. Bones

het probleem stelt zich enkel bij toestellen op de static, met vliegende tuigen heb ik tot nu toe nog geen last gehad

anyway, bedankt voor de info! :wink:
Robbe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2004 15:13
WoonplaatsCOLON Lokeren - België
CONTACTCOLON

ik kwam hier net even kijken op het forum omdat ik komende zondag mijn eerste airshow sinds jaren ga doen, en ik vroeg me deze zaken ook af. Maar nu ik lees dat de AE lock hier ook gebruikt wordt weet ik wat me te doen staat.

Toen ik destijds nog met mijn EOS 500N foto's nam, en je moest voorbijvliegende jets tegen de zon in trekken, dan richtte ik mijn camera naar de grond, deed dan AE lock en nam vervolgens foto's van de jets.
De vliegtuigen zijn dan perfect van belichting, met een sterk witte achtergrond.
Als je geen AE lock gebruikt, zijn de vliegtuigen zwart tegen een eveneens lichte achtergrond...

Als ik jullie commentaren hier lees weet ik dat ik opnieuw de belichting van de 'grond' kan nemen, en die met AE lock vastleggen en gebruiken voor de foto's...

Ik vraag me enkel af of je die AE lock kan gebruiken voor meerdere foto's, of schakelt die zichzelf telkens uit na het nemen van de eerstvolgende foto ? (heb nog niet uitgebreid de tijd gehad om dit uit te zoeken)...
Canon EOS 300D / 18-55 kit / EF 28-80mm / Cosina 100 - 400mm
> http://users.pandora.be/Temmerman <
Mr. Bones

het sterretje van de AE lock blijft denk ik een paar seconden aan, daarna is het sterretje weg en volgens mij ook de meting. heb het ergens in de handleiding zien staan...
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

De man/vrouw van de handleiding schreefCOLON
• If you want to maintain the AE lock while taking more shots, hold down the
<*> button and press the shutter button to take another shot.
Makkie :D
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

De AElock blijft gehandhaafd tot je hebt afgedrukt, dus voor een volgende opname moet je de belichting weer opnieuw vastzetten middels AElock.

Sorry Spider2004 je bericht zag ik te laat.
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Even voor de duidelijkheid.

d.mv. AE lock kun je dezelfde belichting gebruiken voor meerdere foto´s.
Dit doe je door het * ingedrukt te houden.
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
Robbe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2004 15:13
WoonplaatsCOLON Lokeren - België
CONTACTCOLON

Bedankt voor de informatie, ik had het alleen handiger gevonden moest die AE lock permanent ingeschakeld kunnen worden zonder op die knop te moeten blijven drukken... zoals bij het selecteren van de timer, die gaat ook niet automatisch uit...

Ik zal een automatische *-knop induwer moeten uitvinden :shock:
Canon EOS 300D / 18-55 kit / EF 28-80mm / Cosina 100 - 400mm
> http://users.pandora.be/Temmerman <
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Robbe schreefCOLON Ik zal een automatische *-knop induwer moeten uitvinden :shock:
Een hele grote wasknijper ! :lol: :lol:
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
S.F

Hoi Robbe,

Bedankt voor de informatie, ik had het alleen handiger
gevonden moest die AE lock permanent ingeschakeld kunnen worden
zonder op die knop te moeten blijven drukken...
zoals bij het selecteren van de timer, die gaat ook niet automatisch uit...
Ik zal een automatische *-knop induwer moeten uitvinden


Maar je kunt het ding natuurlijk ook gewoon eens op de stand M zetten.
Kun je nog steeds de spot meting gebruiken, moet je alleen zo eens
in de zoveel tijd ff checken of de belichting nog steeds klopt.
( Bijvoorbeeld nadat je ziet dat er een wolk op komst is, of zo.)

Kleine afwijkingen in belichtingen haal je er met photoshop wel uit.

Succes !

S.F
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Zoals al duidelijk is in deze post kan de lichtmeet methode niet vrij gekozen worden, maar kent de 300D wel verschillende methodes bij verschillende instellingen. Ik heb ooit deze link gevonden en al meerdere keren gebruikt: http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/3 ... ng_DAK.pdf
Het is het meest complete overzicht wat ik heb kunnen vinden.

Enkele dingen die mij na enige studie opvielen:
- Bij autofocus wordt evaluatieve meting toegepast met nadruk op actieve focuspunt(en), bij handmatig focus geldt ook avaluatieve meting, maar nu met nadruk alleen op het midden.
- Flitsmeting is bij autofocus evaluatief en bij handmatig focus gemiddeld, dus nooit gebonden aan de focuspunten.
- Voormeting (EAL en FEL) zijn altijd partial, een soort spotmeting.
S.F. schreefCOLONMaar je kunt het ding natuurlijk ook gewoon eens op de stand M zetten. Kun je nog steeds de spot meting gebruiken
Uit bovenstaande link lees ik dat 'M' niet een echte spotmeting is, maar een ruimere gemiddelde meting (wel op het midden geconcentreerd).

Tot slot vindt ik eigenlijk dat het maar moeilijk te begrijpen is wat er precies gebeurt bij de verschillende instellingen. Ik heb een printje in mijn fototas zitten maar vraag me af en toe nog steeds af wat het beste is bij een bepaalde situatie.
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Uhh.... 2 sec. lijm, vastkitten, plakselband misschien? :lol: :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar