400 D slechte foto`s (ik weet het doet pijn om te melden)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
dehoekies
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 09:23
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Ik heb een canon 400 D met de kitlens en ook met een Sigma 18-200 en ben van mening dat de foto`s slecht zijn en zeker niet duidelijk.
Nu kan het zijn dat alle foto`s hier op het Eos-Digitaal eerst bewerkt worden maar ik heb het idee dat het aan mijn camera ligt.
Of ik nu op M kies of op Automatisch ze zijn niet mooi.
Misschien kan mij iemand vertellen wat er niet goed is of dat ik niet meer mag verwachten van önbewerkte foto`s.
Komende vakantie gaan we 4 weken naar noorwegen en wil dan graag wat fatsoenlijke foto`s.
Ik vraag dus niet wat men van de foto`s vind maar wat er misschien fout is aan instellingen of aan de camera zelf indien men dat zo kan beoordelen
Hieronder enkele voorbeelden van afgelopen Zondag in Delft.
1/
Afbeelding

2/
Afbeelding

3/
Afbeelding
m.v.gr
Peter

Kijk eens op onze site
Superdaantje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:39

Kreeg zelfde te horen van een vriendin van me die aangaf dat haar Sigma 18-200 alleen goede foto's maakt bij goed licht zelfde geld voor haar kitlens.

Zij dacht ook dat het aan haar camera lag. Heb haar toen de 70-200 een dag uitgeleend. Zij kwam al snel tot de conclusie dat het niet aan de camera lag maar dat door haar gebruikte objectief niet op volledig bereik scherp is.

Of zijn de foto's wel scherp op een andere body ? Tevens zou je de exif info er bij kunnen zetten dan kan men je hier ook tips op geven om je foto's te verbeteren ;)
Laatst gewijzigd door 1 op Superdaantje, in totaal 23 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik weet niet precies waar je naar toe wilt want je levert wel voorbeelden van hoe niet wilt dat het eruit ziet maar geen voorbeeld hoe je het dan wel zou willen.

Maar los daarvan vind ik het geen waardeloze of slechte foto's. Ook niet onscherp ed. Maar je hebt gewoon mindere lenzen maar nog los daarvan geen onscherpe foto's.

Echter de zon maakt alles veel mooier en dus zou je de witbalans kunnen aanpassen. Alle drie staan ze scheef dus neem ik aan dat je dat bij andere foto's ook hebt. :) Maar probeer eens iets te doen in je nabewerking in de trend van Contrast, Levels en curven en saturatie en probeer als je JPG schiet de Witbalans van je camera op dat gene te zetten wat voorhanden is, of schiet RAW dan kun je dat achteraf aanpassen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Je zult de oorzaak naar alle waarschijnlijkheid in je lens moeten zoeken.

Ik heb zelf ook een 400D en ben hierover zeer tevreden, maar hierop zit dan ook geen 18-200 lens. Zo'n lens is zonde voor op de dslr, het maximale eruit halen doe je niet.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

hoi,

ik ga waarschijnlijk (misschien) zondag naar delft.
ik zal dan proberen dezelfde foto te schieten als foto 1.

ik hoop dat het weer ongeveer hetzelfde is.

ik zal dan de bewerkte versie laten zien en onbewerkt.

ik schiet met een mark III en L lenzen dus ik ben ook wel benieuwd.

Nogmaals ( ik ga Misschien) is nog niet zeker.

mvg,
Boss Hogg :wink:
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Welkom bij de club beginnende DSL'ers. Er zijn er weinig die niet hetzelfde ervaren als jij nu. Komende van een compact is de onscherpte bijna altijd een issue. Ik weet niet of je in RAW schiet want dan zal je altijd moeten verscherpen. Dus nabewerking is een even grote uitdaging als de foto zelf. Lens kan best een verschil maken. Er zijn er ook hier op het forum die claimen super scherpe foto's te maken met een kitlens. Wat je wel zou kunnen doen, heb ik ook gedaan, eens wat lenzen huren. Dan kan je zonder veel uit te geven zelf ervaren wat bijv een L lens doet. Verder kan ik je aanraden veel op dit forum en op andere fora te kijken. Installeer ook een EXIF viewer om te kijken wat voor instellingen andere gebruiken. Opgeven voor een workshop is ook een goed plan. Er is zoveel te leren dat het best wel even duurt voor je die super strakke platen die hier voorbij komen kan maken. Gewoon veel schieten en proberen. Succes
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat zei ik al. :)

Maar met het verkeerde licht. The Golden Hour is het het moment om te fotograferen maar dat is of vroeg of laat :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Tip #1. Geef de moed niet op. Ook met jouw apparatuur kun je goeie foto's maken. Je hoeft niet meteen honderden euro's uit te geven aan dure lenzen!
Tip #2. Probeer te lezen over instellingen en de beperkingen van je apparatuur. Een kitlens op maximaal diafragma geeft gewoon minder kwaliteit dan wanneer je'm een paar stopjes knijpt. Let op je sluitertijd, verhoog desnoods de iso. Moeilijke termen? Begin met lezen over je camera, over diafragma, sluitertijd en iso. Wat doen ze, waarom, en hoe kun jij je omgeving geslaagd vastleggen?!
Tip #3. Stel veel vragen, post voorbeelden en besef je dat je een steile leercurve zult moeten doormaken. Dat geeft niet, dat moeten we allemaal! Des te nieuwsgieriger je bent, des te meer je zult kunnen leren over alle variabelen.


SUCCES!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Tafkar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 10:36
WoonplaatsCOLON Hilversum

Om een foto er echt uit te laten springen zal je toch wat nabewerking moeten doen. (en een betere lens helpt ook wel)
Als je echt niet wil nabewerken zou je de standaard instellingen van de camera kunnen veranderen. Zet je saturatie, contrast en scherpte maar omhoog, hierdoor lijken de foto's meteen veel beter. (blz 63 en 79 in NL handleiding)
Canon EOS 5D + EF 50mm 1.8 II + EF 70-300 4-5.6 IS USM + EF 28-105 3.5-4.5
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

Ik heb zelf exact dezelfde combinatie van camera en lenzen, dus ik weet precies wat je bedoelt :roll:
Probeer eens overdag, diafragma op F/8 met de Sigma. Zeker met een betje zonnig weer kun je mooie foto's maken. Uiteraard zal een betere lens verschil maken, maar voor een idee wat (voor mij) haalbaar is kun je eens op mijn site kijken. Als je meer info of het origineel van een foto wilt, stuur me maar een mail...
Let niet op de site, deze is vooral voor persoonlijke doeleinden :wink: (Lees: geen bezoekers)
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

hoihoi..

ik kan je frustratie begrijpen..
Alleen moet je ervan uit gaan dat je altijd eerst bij jezelf moet gaan zoeken..
Wanneer een foto niet goed is, moet je je afvragen.. heb ik de instellingen wel goed staan.. een camera is een dom ding die heeel veel kan... natuurlijk zijn de automatische instellingen ervoor om de denkwijze over te nemen, maar dat is niet altijd zaligmakend.. wel kan je ervan leren hoe bv de situatie hoe het door de camera beoordeelt wordt..
Ook al neem je nog zo veel foto's je kan altijd perongeluk de camera op een andere stand hebben gezet of de lens op een andere stand..
Ook moet je bij de lensen je afvragen of ze wel die kwaliteit kunnen geven die je wenst.. en let op bewegingsonscherpte bij jezelf en de snelheids instelling.
Al met al probeer ik aan te geven dat je niet zo maar de camera de schuld kan geven van de mislukte of minder fraaie foto's.
Sluit ik ook niet uit dat het misschien wel een probleem is wat de camera kan bezitten.. in dit geval zou ik een andere fotograaf zoeken met iets meer ervaring en hem er een paar mee laat schieten.. al is het alleen maar voor je eigen beoordeling..

hopelijk komt het goede resultaat erg snel en kan je genieten van je materiaal..

plezier.. :wink:
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
dehoekies
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 09:23
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Ik wil iedereen bedanken voor de tips en reactie`s , ik zal toch wat foto`s moeten bewerken althans diegene die ik laat printen .
Wij zijn van plan om in Mei een trip van 4 weken door Noorwegen te maken met onze camper en normaal gesproken maak ik in 4 weken een kleine 1000 foto`s dus allemaal bewerken zal niet lukken .
Nu ik weet dat het niet zozeer aan de camera en /of lensen ligt zal ik mij voor de vakantie eerst nog eens verdiepen in de instellingen en manier van bewerken.
m.v.gr
Peter

Kijk eens op onze site
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als je na je trip van de 1000 foto's 50 selecteerd die je echt mooi vind en daarmee gaat stoeien in de nabewerking dan
zul je zien dat nabewerken 1) niet eens zo heel veel tijd hoeft te kosten. en 2) Je meer plezier van je foto's beleeft.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Twee termen:

Golden Hour en nabewerking.

Beide kunnen een wereld van verschil opleveren.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
dehoekies
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 09:23
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Heb na een weekend in Tongeren wat foto`s gemaakt in Raw en deze nadien opgeslagen als jpg.
Ik vind het maken in RAW een hele verbetering ( was voor mij nieuw) .
Is er een hollands (gratis ) programma om meerdere foto`s om te zetten (converteren) van RAW naar JPEG ??
Hier b.v een foto
Afbeelding
m.v.gr
Peter

Kijk eens op onze site
Dais_k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2006 19:44

Er is natuurlijk ook een wereld van verschil in het licht van je eerste foto's en die van je laatste foto!
De eerste was het grauw weer en de tweede zonnig met blauwe lucht.

Foto's maken in grauw weer vind ik ook erg lastig.
Groetjes daisy
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

dehoekies schreefCOLONIs er een hollands (gratis ) programma om meerdere foto`s om te zetten (converteren) van RAW naar JPEG ??
Digital Photo Professional wordt op CD bij je camera geleverd. Kijk daar eens naar, en vergeet niet een update van de laatste versie op te halen ( 3.8 ). Vooral het corrigeren van de witbalans is een wereld van verschil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar