Nieuwe pc aanschaffen, of toch mac?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Mijn pc doet al een tijdje moeilijk als ik lightroom open, laten we het nog maar niet hebben over een foto bewerken in Photoshop.

Mijn pc is dus duidelijk aan vervanging toe. Op dit moment heb ik 3.2GHz processor met 2Gb geheugen en een 40Gb Sata schijf waar windhoos op draait en dan nog 1,5 TB waar men data op staat.

Nu twijfel ik heel erg of ik nog even door moet sparen en gelijk voor een Mac moet gaan of dat ik beter een pc (met nieuw scherm) kan kopen.

Een mac heeft zelf mijn voorkeur, minder kans op fouten en het beeld is super.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, zodat ik mijn eigen keus kan maken.

Alvast bedankt.

En ja ik heb mijn pc net opnieuw geïnstalleerd dus er staat geen rotzooi op.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

Elke mac gebruiker zal je denk ik een mac aanraden, bij deze dus.

Ik zou alleen wel even wachten aangezien er updates in de lucht hangen.

Tenzij je een acute noodzaak hebt, en aangezien je op windows zit is dat misschien wel zo :mrgreen:
gr.Jeroen
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

O jee, bereid je maar alvast voor op Ajax - Feyenoord!

Koop gewoon wat jezelf het leukst/mooist/best vindt.
fotobieck
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 19:53
WoonplaatsCOLON Lochem
CONTACTCOLON

Persoonlijk zou ik zeggen: absoluut een (i)Mac. Werk er zelf inmiddels al drie jaar mee en zou niet meer anders willen. In combinatie met een externe harde schijf en het programma Time Machine ben je nooit meer iets kwijt en zowel iPhoto als PSE werken feilloos. Ook Ps2 doet het nog prima op de iMac.

Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Houd in ogenschouw dat Apple een heleboel programma's meelevert, waar je bij een PC ze allemaal (zou) moet(en) kopen. De nieuwste iMac kun je trouwens dual booten, zodat je evt ook al je Windows programmatuur kunt draaien.

Succes met de keuze.
niet storen, ik ben al gestoord genoeg.....
andrevdvries
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 09:11
WoonplaatsCOLON Bedum (gr.)

Hallo !

Als je echt puur voor het bewerken van foto's en andere dingen je pc gebruikt is een mac zeer aan te bevelen! Behalve als je veel gamed is een mac geen goede keuze.. Veel programma's worden ook voor de mac gemaakt (al dan niet een alternatief) dus dat zou geen probleem moeten zijn. Lightroom is nog een behoorlijk groot programma dus het zou me niks verbazen dat die wat traag word met jou systeem. Met een mac heb je daar minder snel last van, ook als je er veel programma's/bestanden op hebt staan wordt hij nauwelijks trager.

En trouwens, over de prijs van een mac struikelen mensen wel eens maar bedenk wel dat je veel software krijgt en een computer die zo 5 a 10 jaar mee gaat (mits je er voorzichtig mee bent).

Groeten André van der Vries
[size=75]450D BG-E5 18-55mm IS 55-250mm IS 430EX ll[/size]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

pixies4ever schreefCOLONIk zou alleen wel even wachten aangezien er updates in de lucht hangen.
Dat ligt eraan wat voor type Mac je op het oog hebt.
Gebruikers-avatar
fritsfranken
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2010 12:43
WoonplaatsCOLON Roosendaal

Das wel heel makkelijk: MAC!
[color=#315575][size=75]
50D | 18-200 EF-S F3.5-5.6 IS | Lowepro Fastpack 200 | Hoop wensen...[/size][/color]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voordat we dingen gaan roepen (wat een mac gebruiker nogal makkelijk doet :lol: )

Wat is je budget?

Bij een fatsoenlijke mac moet je ook al een fatsoenlijk budget hebben. Fatsoenlijk genoeg om ook je software om te zetten, want PC software draait niet op een Mac, ja in een shell, maar da's dweilen met de kraan open natuurlijk.
En je huidige software kun je waarschijnlijk wel op je nieuwe PC gebruiken.

Met 1000 euro ga je in de mac-hoek niet slagen als je alles (inclusief je software dus moet vervangen). Met 1000 euro kun je in PC-land heel leuk shoppen
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 17 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

Pieterr schreefCOLON Dat ligt eraan wat voor type Mac je op het oog hebt.
Ja daar heb je gelijk in en als je een iMac op het oog hebt, die is nog behoorlijk nieuw.
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Zo dat zijn nog eens een paar reacties in een kwartier tijd :shock:

Ik ben op zoek naar een 21.5 of 27 inch scherm met alles erin.
Ik heb gezien dat de 21,5" uitgevoerd wordt met een 500 GB of een 1 TB schijf.
Ik ga dan voor de 1 TB schijf, heb vorige week een 1,5 TB intern gekocht, maar die bouw ik dan om tot externe schijf.

Verder "laat" mijn budget het toe om een mac te kopen, maar €1400 vind ik toch wel een beetje de limit. Heb vorige week die schijf gekocht en 2 weken daarvoor een 24-70 F2.8, dus mijn potje is aardig leeg.

Zelf had ik ook al het idee dat voor foto bewerking een mac het beste is. Spellen speel ik nooit, de mac zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor muziek en het bewerken van foto's.

Wat zijn redelijke prijzen voor een goede mac?

Bedankt.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

dejong1racing schreefCOLONVoordat we dingen gaan roepen (wat een mac gebruiker nogal makkelijk doet :lol: )
Gelijk heb je, maar dat geldt voor pc gebruikers ook, en de meeste mac gebruikers kennen het verhaal van twee kanten.

Het verhaal over de prijzen is bekend maar ik heb nog nooit zolang met plezier met een computer gewerkt en de buren klagen ook niet meer over het gegil en gekrijs. :D
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

heb beide draaien op dit moment, een pc en een Imac, mooi te zien dat al mijn huisgenoten toch stiekem naar een Imac grijpen als ik er niet achter zit.

Dus ook hier een Imac als je voor fotobewerking of videobewerking aan de slag wil, scherm is erg goed en je krijgt een mooi pakket aan software, door het geniale bootcamp erg simpel ook Windhoos erop te instaleren.
Het is even wennen, maar daarna wil je echt geen windows meer, althans ik niet.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

http://store.apple.com/nl/browse/home/s ... TAyNTQzNjA

Neem die 27 inch van 1500 maasr, krijg je geen spijt van
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Denk toch eens na over een PC (Of je moet het voor jezelf al besloten hebben natuurlijk en zo ziet het er wel uit)

Dat een alleen een Mac geschikt is voor fotobewerking is de grootste kolder die er bestaat. Wanneer men netjes met een PC omgaat, dan kun je jarenlang plezier hebben van je systeem. Wanneer je je Mac als een h**rensloep gebruikt, dan draai je hem ook binnen de kortste keren vast.

Bij de prijs van een Mac zit namelijk ook iets wat je bij een PC niet zo snel zult hebben. En dat is het design. Wanneer design belangrijk is, dan kun je slagen met en Mac. Maar wanneer het je niet om design gaat dan denk ik dat een Mac niet de slimste keuze is. Ik denk dat je met hetzelfde budget een PC kan samenstellen die vele malen rapper is dan een Mac.
En als je hem dan ook nog eens met goed fatsoen behandeld, dan kun je er echt jaren mee vooruit.

Mijn computer waar ik mijn foto's op bewerkt is een PC die inmiddels alweer een jaartje of 6 oud is. En hij draait nog steeds net zo vlot als toen. Natuurlijk kan het inmiddels allemaal veel sneller. Maar moet dat?
2 seconden of 1 seconde wachten merk je echt niet hoor. Ik maak me geen zorgen dat Photoshop opstarten iets langer duurt, uiteindelijk werkt het toch net zo goed.

En je weet ook wel dat ik heus niet af en toe een enkele foto bewerk, maar dat ik er na het voetballen ook regelmatig door 600 heen moet worstellen met dead-lines achter mijn kiezen. Dus ik wil ook doorwerken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Tja, sinds bijna een jaar Mac-gebruiker en na toch wel ff wat wennen helemaal verkocht.

Één maar!!:
Als je roker bent raad ik een Imac af, hoewel ik helemaal weg ben van dat ding. Maar hij zuigt aan de onderkant lucht aan die hij aan de bovenkant uitblaast (merk je verder niks van), maar hierdoor komt er dus nicotine achter de glasplaat te zitten en dat gaat behoorlijk irriteren.
De eerste keer heb ik 'm laten reinigen bij de Mac-store, en dat kostte €50.
Nu kun je dit ook zelf doen omdat de glasplaat met magneten vastzit. Dus met zuignapjes heel voorzichtig de glasplaat eraf halen, schoonmaken, met een ballon er langs af gaan om het anti-statisch te maken, en dan voorzichtig terugplaatsen.
Ik heb alles in huis maar heb nog ff niet de tijd en het lef gehad dit te doen.

Maar verder is Mac echt top!!
En als je de software nodig hebt is hier voor een prikkie aan te komen, hoewel het niet 100% legaal is. Dus ik zal de link hier niet plaatsen. :wink:

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Wat ik me nog afvraag bij een mac, is het mogelijk om hem ook zelf uit te breiden? Zie op de apple store prijzen van een grafische kaart voorbij komen die best hoog is.

Ik weet niet hoe een mac er aan de binnenkant uitziet, maar vroeg me dus af of het uitbreiden eenvoudig mogelijk is.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

Red_Spike schreefCOLONZo dat zijn nog eens een paar reacties in een kwartier tijd :shock:
Off Topic: Dat komt wij zijn allemaal lid van een samenzwering om zoveel mogelijk mensen aan de mac te brengen. Wij scannen de hele dag diverse fora, en zodra er iemand om te turnen valt dan springen wij daar op in zie je.
Ze smeren iets op die mooie verpakkingen waar je na aanraking fanboy gedrag van krijgt, en het is besmettelijk.

On topic: helemaal eens met Jeroen, behalve dat ik denk dat je voor een pc wat meer computer 'verstand' moet hebben. Alle systemen zijn te verkl#&*$ten maar bij een mac is dat volgens mijn ervaring iets moeilijker
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Vind een Mac hartstikke mooi hoor ,een mooi wit strak scherm voor je neus waar alles in zit .
Schijnt heel stabiel te zijn ,weinig virussen etc.

Maar wil je over een jaar of 2 een andere video kaart, of een andere hdd,
extra of sneller geheugen,om maar een paar voorbeelden te noemen.
Dan ben je bij een pc een stuk flexibeler.
En bij goed gebruik is een pc ook heel stabiel en heb je weinig tot geen last van virussen etc.
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Heb deze vraag al eens voorbij zien komen geloof ik...

Hier ga je hier niet uitkomen hoor mensen die pc gebruiken
roepen Pc mensen die Mac gebruiken Mac.

En ik moet zeggen, wat maakt het uit, je gebruikt photoshop
waarschijnlijk en die is op Pc en Mac het zelfde.

Veel mensen ervaren Pc goedkoper (zijn zat discussies of het
ook echt zo is overigens) Mac heb je weer geen virussen (zijn ook
zat discussies over of het ook echt zo is overigens).

Zelf gebruik ik Mac al jaren en wil niet meer terug. Het gebruiks
gemak, streamen van muziek naar mijn stereo. Geen gezeur
over virussen. Of ff opnieuw opstarten voor het minste of geringste.

Eigenlijk doet Mac wat het moet doen niet meer niet minder.

Sterkte me je beslissing.
Mijn websites: http://www.roepieroepie.nl
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Waar Mac in uitblinkt? Het verkopen van producten voor 150% van de prijs als waarvoor andere fabrikanten het verkopen :lol:
Ze hebben de marketing zo super voor elkaar dat mensen het er gewoon voor neerleggen. Zelfs veel pc gebruikers hebben inmiddels wel iets van Mac. Het enige waar imo Mac echt in uitblinkt is de IPhone. Verder is Mac ook een ding waar je iets mee kan/wil uitstralen. Een Mac in de woonkamer is natuurlijk wel heel stoer :wink:

Het maakt denk ik niet veel uit of je een Mac of PC koopt. Vroeger was Mac beter voor foto/film/beeld bewerking en de PC meer een all-rounder. Die verschillen zijn er al lang niet meer. Foto/film/beeld bewerking gaat net zo snel en goed op een PC als o peen Mac.
Nadeel van de Imac is btw dat je aan hun monitor vast zit. Niet dat deze slecht is, in tegendeel, maar je hebt daar dus geen keus in.

Koop een Mac als je ze mooi vindt en er het geld voor over hebt.
Koop een PC als je een Mac te duur vindt, je zelf wilt keuzen hoe je je computer samenstelt (zowel pc zelf als de randapparatuur) je later de capaciteit van je pc makkelijk wilt kunnen uitbreiden, je (af en toe) spelletjes speelt.

Succes ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar