vraagje

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

Hallo mensen,
Ik ben gevraagd om een bruidsreportage te maken van een collega en mss nog 1 van een andere collega.
Ik wil dit zometeen meer gaan doen, maar ik weet niet wat ik moet vragen voor een reportage.
Kunnen jullie mss vertellen wat het gemiddelde is?
Groetjes Perry
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

Ik lees mee. Zit met hetzelfde "probleem"
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Ik hoorde laatst van een kennis dat de fotograaf € 1500.00 ging kosten.
Ik zou nog wat meer vragen en dan korting geven. :idea: :idea:
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik ben ook beginnend op dit vlak dus heb met dezelfde vragen gezeten.

Zelf ben ik van mening dat je als beginner niet de hoofdprijs moet vragen, eerlijk moet zijn naar je klanten dat je een beginner bent. De prijs stel je ook vast naar eigen kunnen, fotograferen zelf, nabewerking en eventueel een album/indeling.

Zoek eens wat op internet wat een 'hobby' fotograaf gemiddeld vraagd voor een huwelijk.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
Gebruikers-avatar
kjansen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2009 14:04
WoonplaatsCOLON Zwolle

tjsa, da's een lastige

wat zijn de wensen?
hele dag fotografie of slechts een deel
willen ze alleen de foto's of maak je ook het album

vind persoonlijk dat wat je vraagt ook voor een deel afhangt van de kwaliteit die je levert en als je nog niet (zo vaak) eerder een bruiloft hebt gefotografeerd is dat toch een tak van sport waar je nog in moet groeien.
K Jansen
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bedenk dat je wanneer je nu 500 euro vraagt, je de volgende keer niet zomaar 700 euro kunt vragen aan je volgende collega. Zeker wanneer je dit vaker wilt gaan doen is dat belangrijk om over na te denken.

Maar begin bij het begin, wat word er verwacht van je? De prijs zal een stuk hoger liggen wanneer het bruidspaar een reportage wil van de kerk, het gemeentehuis en een shoot op locatie en een ingeplakt album willen als wanneer ze bijvoorbeeld al niet naar de kerk gaan en de foto's op dvd willen.

Bedenk dus vooraf wat de kosten zijn van de producten die je levert en bekijk hoeveel uur je totaal kwijt denkt te zijn inclusief nabewerking. Bedenk dan hoeveel jij per uur wilt en ga dan rekenen. Wanneer je jezelf 40 euro per uur waard vind, en je hebt bedacht dat je 15 uur kwijt bent met nabewerking mee dan zit je aan 600 euro aan uurloon. Wanneer daar enkel een dvd bij hoeft zou je dus 600 euro kunnen vragen. Wanneer daar nog een album bij moet van 150 euro vraag je zo'n 750 euro. Vergeet ook geen kosten als benzine mee te rekenen, en zo nog meer.

En mocht je er echt verder mee willen, kan een cursus fotografie en zakelijkheid ook geen kwaad.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

En bedenk wel, ben je hier al klaar voor?
Want een lief romantisch bruidje op een roze wolk wordt een bride from hell als je de foto's niet goed geschoten hebt...


Als dit soort vragen de kop op steken dan is mijn persoonlijke conclusie; wacht er nog even mee en zoek eerst e.e.a. uit...
Maar dat is mijn mening.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Marieke, kun je dat nader toelichten? Er zijn genoeg uitstekende fotografen die totaal niet zakelijk zijn ingesteld en zodoende niet weten wat ze ervoor zouden kunnen/moeten vragen. Bij dergelijke vragen zie ik dan ook totaal niet in hoe je hieraan de fotografische kwaliteit van de vraagsteller kunt beoordelen.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Hoi Geert,

Ik bedoel meer in de zin van....

Ga eens googlen ofzo voordat je aan dergelijke klussen begint.
Ik bedoelde het minder hard dan het er uit kwam denk ik.
Sorry nuance ontbreekt in typwerk he!

Maar bereid je gewoon goed voor. En internet is grote bron van info.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Perry,

Ik kan me wel vinden in de meeste reacties hierboven. Je moet je inderdaad afvragen of je voldoende inzicht hebt op dit soort werk. Onderschat het in ieder heval niet.

Op jouw website zie ik voornamelijk portretwerk. De kwaliteit vind ik redelijk goed, maar vergeet niet dat alles onder gecontrolleerde omstandigheden is geschoten. Als je niet tevreden bent over de pose van het model, of de foto is niet goed belicht, of je bent niet tevreden over de compositie, of hij is niet helemaal scherp, dan kun je het zonder problemen nog een keertje opnieuw doen. Bij een bruidsreportage is dat wel anders. Niets is gecontrolleerd en je moet op alles voorbereid zijn. Je krijgt ook beslist geen 2e kans om het "even overnieuw te doen" als de cruiciale momenten zoals het omschuiven van de ring, de eerste kus, etc. etc. mislukken. Het licht is altijd dramatisch, zowel bij de bruid / bruidegom thuis, als op het stadhuis / kerk / feestzaal. En je studio flits-set meenemen gaat hem hier niet worden.

Wat betreft de prijzen die je moet vragen, dat is natuurlijk afhankelijk van de wensen van de klant. Omdat het collega's betreft zou je een leuke korting kunnen geven, maar doe jezelf niet tekort. Bij een ander zijn ze het ook kwijt, dus als ze het beste met jou voor hebben dan gunnen ze jou ook een (goede) boterham.

Voor alleen het stadhuis en een bruidsreportage in het park (of waar dan ook) beginnen de prijzen gemiddeld bij 450 euro. Voor een komplete reportage van de dag, van het opmaken van de bruid 's ochtends tot het "You'll never walk alone" slot akkoord in de feestzaal om 02:00 uur 's nachts moet je al gauw richting 1200 euro gaan denken. Dat lijkt veel, maar is het niet, gezien je naderhand ook nog eens een paar weken bezig bent met het nabewerken van de foto's. En als ze een ouderwets ingeplakt album willen hebben dan kun je daar ook nog rustig een kleine week voor uittrekken, afhankelijk van je eigen creativiteit.

In ieder geval succes gewenst!

Gr. John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar