Zaalbasketbal 'on the court'

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Voor het eerst dat ik mij in een zaal bewoog om foto's te schieten van een basketbal-game. Ik was bekend met de zaal (kom er wel eens voor handbal), maar basketbal was mijn eerste keer (buiten ook nog nooit gedaan).... Voorbereid door wat foto's op het forum te bekijken en besloten om mij op de eerste verdieping (tussen het publiek) te begeven en zo net een iets hoger standpunt te hebben dan de basket.

Ik ben razend benieuwd naar jullie tips, adviezen en commentaar op de foto's. Kans is groot dat ik vanaf nu vaker langs de basketbal-lijnen sta voor de nodige foto's, dus alle tips zijn welkom!

#1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156829[/img]

#2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156830[/img]

#3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156832[/img]

#4
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156834[/img]

#5
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156835[/img]
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je hem in de showcase plaatst.
Voordat ik echt diep op de zaken in zou gaan, wat denk je dat men over de horizon in bijna elke foto zou gaan zeggen?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hij mag ook geplaatst worden naar de testcase ja. Misschien, omdat ik vooral open sta voor tips en kritiek, een idee.

De horizon, ik vind het makkelijk om daar met commentaar op terug te grijpen (net als bij de regel dat een persoon te centraal staat). Als ik goed let op de sporters in actie, stoort de horizon mij bij geen één. Foto #1 is erg extreem, maar de actie komt (mijns inziens) wel heel gaaf uit. De andere foto's, ja... het is wat anders dan het centrale journalistieke plaatje. Nou moet ik zeggen dat de enige foto die hiervan is gepubliceerd, ook de meest 'rechte' is (#4). Toch stoort het niet als je kijkt naar de actie, denk ik tenminste... Tenzij je alleen let op de standaard regeltjes (centraal geplaatste personen; horizon; wegcroppen van overbodige objecten)
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

altijd lastig, in de zaal fotograferen. De kleur is en de scherpte is niet heel gek, maar wat mij vooral stoort zijn de halve personen (bijv. bij 4) of de handen voor gezichten (2, 4). Verder stoort de achtergrond een beetje omdat die nog vaak scherp in beeld is. Een groter diafragma kan hier misschien helpen...
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb hem dan ook maar even naar de testcase verplaatst.

Betreft een horizon. Een scheve horizon kan. Er is geen wet dat de horizon recht moet zijn. Binnen de autosport is een lichtelijk schuine horizon niet ongebruikelijk. Tot op bepaalde hoogte kan het ook gewoon. Maar zodra verticale artikelen onbewust een belangrijke rol gaan spelen dan wordt het een ander verhaal.

Binnen de sportfotografie moet je best veel aandacht besteden aan je achtergrond. Door zorgvuldig te proberen een goede achtergrond te kiezen kun je de aandacht daardoor nog erger op de sporter trekken en dat is wat jij bedoeld als fotograaf. Je wilt immers de sporter eruit lichten. Een reden waarom je vaak lange brandpunten ziet en erg lichtsterke varianten. Niet alleen om onder donkere omstandigheden te werken, maar ook om de achtergronden waziger te krijgen (immers achtergrondonscherpte komt voor uit o.a. brandpunt en gebruikte diafragma)

Wanneer het brandpunt niet extreem kan zijn (400mm +) zoals in de zaal en de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond is relatief klein, dan is de achtergrond al aandachtvragender. Dat is in dit geval ook zo.

Het gaat er dan niet zozeer om dat het speelveld horizontaal staat, want door jouw positie maakt het dat nog niet recht (probeer maar uit) maar het gaat er wel om dat de dingen die verticaal geconstrueerd zijn (stalen constructiedelen, bakstenen) ook echt verticaal in de foto staan wanneer het mid-size of overzichten betreft. Mocht je vanuit een hogere positie nu echt sterk in kunnen zoomen en daardoor de achtergrond wel erg wazig kunnen krijgen, dan maakt het al weer minder uit, maar een dergelijke foto kom ik niet tegen.

Je zegt dat het jezelf niet stoort omdat de acties het door hun goede momenten ver overtreffen.
Maar als ik heel eerlijk moet zijn (en ik ga er van uit dat ik met een gelogen commentaar niemand help, ook mezelf niet) ben ik niet zo kapot van de acties. Ik zie dat het je eerste keer basketball was en je zult gemerkt hebben dat het anders is dan handbal. Ik heb een paar keer basketball gefotografeerd, maar ben gestopt ivm het slechte zaallicht.
Maar het hoge standpunt maakt goede foto's wel mogelijk, maar niet dit aantal wat jij biedt. het maakt het te eentonig. Zie het als wanneer je alles altijd met een fish-eye fotografeert. Ook al zou iedere foto goed zijn, je krijgt al snel een stempeltje eentonig te zijn. Het valt teveel op dat je van bovenaf fotografeert. Ga ook een keer naar beneden. (Maar het kan natuurlijk dat het niet mag, op dat gebied verkeer ik vaak toch in een iets luxere positie op gebied van accreditaties e.d.)

Wanneer je niet naar beneden kan dan moet je misschien ook eens kijken naar andere dingen. Focus je niet 100% op die basket. Basketball is ook een sport waarbij lichamelijk contact regelmatig voorkomt en best gemeen kan zijn. Het is wel verboden, dus het vergt misschien wat ervaring om het vast te leggen, maar het kan wel mooie foto's opleveren.

Ga ik er tot slot één foto uitlichten die potentieel iets had kunnen zijn:

156835

Je timing is goed. De bal valt lekker door de basket.
Maar je achtergrond verknald de hele foto. De muur, de bank zijn te afleidende factoren. Volgens mij was dit een situatie uit een vrije worp als ik naar de speler op de achtergrond kijk. Zou ook de timing wel kunnen verklaren.
Maar als ik naar die speler op de achtergrond kijk, dan krijg ik het gevoel of hij meer bezig is met een gruwelijke scheet die iemand in de buurt liet. In ieder geval niet met basketball.

Maar resumerend, al het begin is moeilijk. Het is natuurlijk een voordeel dat je de zaal kent. Ik ken de zaal niet, maar technisch heb ik niet echt veel aan te merken qua beeldkwaliteit. Dat ziet er best in orde uit.

Maar als je meer basketball wil gaan doen, dan zou ik om te beginnen even doorzetten, want nogmaals al het begin is lastig. Maar ik zou ook iets beter gaan kijken naar beelden van anderen zodat je voor jezelf beter in kunt gaan schatten welke beelden nu wel en niet werken.
Probeer dan te zoeken naar wedstrijdverslagen zodat je verschillende foto's van één wedstrijd ziet. Daar heb je meer aan als de beste van een compleet seizoen. 10 goede foto's uit 1 wedstrijd leren je meer als 10 goede foto's uit tig wedstrijden, want de keuze was groter om jou de beste beelden te laten zien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Dexter202

Scheve horizon of niet... lekker belangrijk. Ik vind het in deze setting wel passen; het maakt de foto wat speelser en dynamischer dan een recht toe recht aan foto. Overigens moet je dan wel bewust voor het schuine kiezen.

Op de beeldkwaliteit is eigenlijk niets aan te merken. Die is prima.

Over de achtergrond is wel genoeg gezegd. Ik ga er van uit dat je het maximale uit je apparatuur hebt gehaald om dit te voorkomen, maar dat is niet altijd genoeg. Met PS zou je bij een aantal foto's de achtergrond nog wat kunnen vervagen...

Wat mij opvalt aan je foto's, is dat je geen duidelijke keuze maakt. Wat wil je nu laten zien? De basket? De spelers die de bal afvangen? De muur?
Probeer je meer op een specifiek detail te richten. Op #4 zie ik veel muur, touwen, de basket, en een paar halve spelers. What's the point?
#1 is in dit opzicht beter. Zeker wanneer je de onderste hoofden er af had gecropt. Die voegen nu niks toe aan de actie en storen nu alleen. Het is wel duidelijk dat het hier echt om de speler gaat die probeert te scoren.

Verder is het standpunt inderdaad erg herhalend. Varieer hierin en zoek ook het veld op, i.p.v. alleen de basket.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

dejong1racing schreefCOLON...wat denk je dat men over de horizon in bijna elke foto zou gaan zeggen?
Ik zie het probleem niet. Met een serie scheve foto's kun je hier immers gewoon in de exporuimte komen.
Er is geen box.
paparazzi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Over de achtergrond zal je mij niet horen, die heb je nu eenmaal niet voor het kiezen. Ik heb jarenlang basketball foto's gemaakt in Leeuwarden (eredivisie) en ook daar is een zijde van het veld 'gezegend' met zo'n achtergrond. Zelf ben ik overigens nooit zo weg van hoge standpunten ... hoe lager hoe beter is mijn devies (tip) ... basketball is een lengtesport en vanuit een laag standpunt lijken spelers juist nog hoger te springen dan wanneer je een hoog standpunt kiest.

Wat ik in je foto's mis is de echte actie. Spelers kijken vooral naar een bal die al dan niet door het netje gaat ... dat is voor mij niet echt spannend. Ik zie liever de bal nog net in de handen van een speler ...

Je merkt wel dat er veel persoonlijke voorkeur in zit ;)
Wat in mijn beleving wel een must is, is het rechtzetten van de basket ... over het lijnenspel in de achtergrond ... oordeel daar niet te snel over als een scheve horizon, dat kan ook het perspectief zijn waar je mee te maken hebt in sporthallen.

Paul
[size=75]Canon EOS 1D MK IIn - Canon EOS 10D + grip - Sigma 12-24/4.5-5.6 USM - Sigma 24-70/2.8 - Canon 70-200/2.8 IS USM - Canon 50/1.4 USM - Canon 580EX - Elinchrom FX400 (3x) - Lowepro Phototrekker AW[/size]
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

ravon schreefCOLONIk zie het probleem niet. Met een serie scheve foto's kun je hier immers gewoon in de exporuimte komen.
Natuurlijk kan dat, en een foto hoeft echt niet recht te staan, maar voor een expo-foto zie je wel dat het bewust is gedaan... vgl bijvoorbeeld foto 3, die staat gewoon net een klein beetje scheef - niet bewust gedaan, en dan is het - in elk geval voor mij - storend.
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

GEOS schreefCOLONNatuurlijk kan dat, en een foto hoeft echt niet recht te staan, maar voor een expo-foto zie je wel dat het bewust is gedaan...
De fotograaf van de foto's waar ik het over heb heeft die foto's níet bewust scheef gezet. Nadat ik hem had uitgelegd hoe hij kon zien dat ze scheef staan heeft hij ze enigszins rechtgezet. Dat lukte niet helemaal dus ze staan nog steeds scheef. De foto's werden in de exporuimte geplaatst terwijl de fotograaf bezig was de foto's aan te passen. Kortom, een bloopertje van het toenmalige expoteam.
Als ik het commentaar wat destijds door een huidig expoteamlid op die scheve foto's gegeven werd vergelijk met wat er hij nu schrijft gaat er bij mij een wenkbrauw omhoog, helemaal als hij deze serie ook nog eens in de testcase zet.

On-topic: Ontwijk de achtergrond en maak hem onscherper, dan valt ie minder op. Ik zou daarom een lager standpunt nemen en een groter diafragma.
Er is geen box.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik zie hier geen exif in de foto's.

Welke camera? Sluitertijden? Diafragma? ISO?

Ben erg benieuwd. :)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Super bedankt voor de deskundige reacties!

@dejong: Dank voor je uitgebreide commentaar joh. Super tips waar ik volgende keer op ga letten. De actie, mijn timing, diversiteit in de foto's en een lager standpunt (dat kan namelijk best in deze zaal). Iets waar ik volgende keer zeker op ga letten. Dank dank

@Dexter & paparazzi: Dank voor jullie deskundige advies. De foto's soms net iets schuin zetten (express) is inderdaad een stukje persoonlijke voorkeur. Sommige onderwerpen geeft het extra dynamiek (mijns inziens) en dat wilde ik ook eens bij basketbal uitproberen. Volgende keer wel even goed letten op de lijnen inderdaad en andere afleidende attributen (voor zover ik daar invloed op heb). Actie is wat eentonig, volgende keer een overzichtje, een trouwe supporter. Wat zijn nog meer echte basketbal-groothoek-shots? Ik bedoel: welke shots zijn leuk voor de diversiteit in een serie?

@ravon: Scheve foto's lijken een trend te zijn geweest in de fotowereld (het was namelijk een tijdje best populair) en dat is nu helemaal over. Het schijnt zelfs 'not done' te zijn. Ik vind het altijd een persoonlijke kwestie. Net als de trend die nu weer terug lijkt te komen (volgens de foto-wijzen) om het onderwerp centraal in de foto te plaatsen. Ook dat vind ik wat hebben. Want waarom moesten we ineens het onderwerp links of rechts van het midden zetten? Omdat het zo eentonig werd, omdat het zo standaard is... En nu is juist links/rechts van het midden zo standaard. Kortom: trends in het fotolandschap veranderen, ik vind het een stukje persoonlijke voorkeur.

@musicjohn & allen: Betrof een 7D, mijn piekfijne en betrouwbare werkpaard ;) 70-200 F2.8 lens, ISO 2500 (alle beelden).
1/400 (foto #1) en 1/500 voor de overige shots.
F2.8 alle beelden. Diafragma kon dus niet meer open...
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Een hoop (opbouwende) kritiek, maar na de opmerking over foto #5(de scheet, ik moest ff lachen :lol: ) vind ik die toch wel de beste van de serie.
Inderdaad een ander(lees: lager) standpunt is in basketbal wel prettiger kijken. Misschien bij een sprong ook de persoon in z'n geheel erop zetten?

Nouja in elk geval, aldoende leert men :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar