Resolutie eindproduct.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Uit pure nieuwsgierigheid, en wellicht leer ik er nog wat van.

In welke resolutie slaan jullie de verwerkte foto's op? Als je dus helemaal klaar bent met bewerken, en de foto in het digitale archief stopt.

Laten jullie ze fullsize? of resizen jullie de foto's naar een bepaald formaat? Ik vraag dit eigenlijk met het oog op verscherpen en verkleinen. Zoals de meeste duidelijk is, als je je foto's voor internetgebruik verkleind is een klein beetje extra USM vaak ten goede van de scherpte.

Stel nou dat ik mijn 15mp bewerkte eindproducten onverkleind opsla, en bij een winkel laat afdrukken op standaard formaat foto's, verlies ik dan ook scherpte? Moet je ze verkleinen als je ze laat afdrukken op papier?
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer ik een foto wil afdrukken voor aan de muur en jullie ook wil laten delen in mijn fotovreugde, dan kan dat niet met één foto.

Ik wil hem thuis in een leuk formaat aan de muur. Geen postzegel, maar gewoon iets wat ik van een afstand kan bekijken. Bijvoorbeeld een afdruk van 30x20 centimeter. (Ja, da's ook niet groot aan de muur, maar er hangt al zoveel aan). Ik wil natuurlijk wel een scherpe afdruk met voldoende informatie, dus ik laat hem bijvoorbeeld afdrukken in een resolutie van 300 dpi. Nu is de foto 11.8 inch breed (ik laat de hoge zijde voor het gemak achterwege) en zou dat betekenen dat het bestand wat ik afdruk ook ruim 3500 pixels breed moet zijn.

En als ik dat op het forum ga plaatsen, dan krijg ik ruzie, want dat druist tegen de regels in. Dus wanneer ik in een bepaald punt met verwerken, ga ik hem apart opslaan voor het forum en werk ik de grote af. Die sla ik op. Vervolgens open ik de andere foto en verklein ik die, verscherp ik hem netjes en plaats ik die op het forum.

Naast mijn originele bestand (wat ik niet wegdoe, of overschrijf, maar gewoon intact houd) heb ik dus nog twee bestanden; 1 grote voor de afdruk. En 1 kleine voor hier.

Wanneer ik bij een voetbalwedstrijd ben wezen fotograferen en ik heb een goede foto, dan werk ik hem in 5 verschillende formaten af:
- Grote resolutie voor de krant (3:2 verhoding, ca. 1800 pixels breed)
- Een bepaalde resolutie voor een fansite (lage resolutie 4:3 formaat, 640 pixels breed)
- Een bepaalde resolutie voor de lokale omroep (4:3 verhouding, 1024 pixels breed)
- Maximaal 900 pixels breed voor hier (3:2 verhoding)
- Een hele andere resolutie voor mijn website (een breedbeeldverhouding)

Dat betekent dat ik uiteindelijk dus vijf versies heb naast de originele foto. Wat bewaar ik daar uiteindelijk van? Voor een paar dagen alles, maar uiteindelijk:
- Die van de krant gaan na verzenden de prullenbak in. Eventueel kunnen ze uit het mailarchief worden gehaald
- Die voor de fansite gaan gewoon weg na plaatsing, ze staan daar op de server
- Die voor de lokale omroep gaan ook weg, want ze zitten daar in het archief
- Die voor het forum gaan ook weg, ze zitten hier in mijn album
- Die voor mijn website staan ook in de back-up en op de server, dus die hoeven ook niet bewaard te blijven

Maar het origineel houd ik, want misschien wil ik er later nog wel eens iets mee doen. Voor in de portfolio of aan de muur bijvoorbeeld.
Kortom, ik houd eigenlijk niets over :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Bedankt voor je reactie. Zo dat is wel een mooie inkijk in de keuken van een prof,.

Toch ben ik ook erg benieuwd naar hoe men de foto's 'voor thuis' opslaat. Ik heb nu mappen vol met foto's gewoon voor eigen gebruik, maar ik weet eigenlijk niet wat nu het verstandigste is. Ik wil liever niet 6x dezelfde foto in 1 map, dus het liefst maar 1 formaat (foto's voor web even daargelaten)

Alles fullsize laten? gaat dat ten koste van scherpte als ik fullsize laat printen op 10x15?

Mijn foto's laat ik meestal op mijn t.v. zien, of print ze 10x15 en stop ze in een map.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor een 10x15 hoef je niet alles full size te laten.

10x15 centimeter is daadwerkelijk 4 x 6 inch en dan is bij 300dpi 1200 x 1800 genoeg voor een handscherpe afdruk. Maar je moet je foto dus wel croppen naar dat formaat en hem dan ook netjes afwerken, inclusief verscherpen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Dus, voor zover ik het nu begrijp, moet je voor ieder formaat afdruk een ander formaat foto 'resizen'?
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Eigenlijk wel.

Maar als ik een foto van 3000x2000 pixels heb, dan durf ik die best weg te sturen naar een ontwikkelcentrale voor zowel een afdruk van bijvoorbeeld 18x12 EN 15x10
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ok, duidelijk heel erg bedankt.

Rest alleen nog de andere kant. De digitale kant. Oftewel mijn mappen met vakantiefoto's en famiiekiekjes, die show ik op mijn tv, laptop, dig. fotolijst, etc... die wel gewoon fullsize laten? kan dat? mijn dig. fotolijst is 7", laptop 13", en tv 33"... Maar dat moet toch kunnen met 1 formaat zonder al te veel scherpte te verliezen?
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ook daar werkt het net als papier.

Jouw fotolijst van 7"inch heeft een andere resolutie als jouw TV van 30"+.
Wanneer je daar de foto's tot zijn volste recht wil laten komen, zou je voor ieder medium je foto's in de 'native resolution' moeten afwerken. De native resolution is het daadwerkelijke aantal beeldpunten van het apparaat en staat in de handleiding.

Het is wel veel werk om dat te doen, maar wil je kwaliteit, dan moet je er ook toe bereid zijn om iets voor te doen.
Persoonlijk, als ik via de manier die jij schetst veel zou laten zien, zou ik het er waarschijnlijk wel voor over hebben om alles los te bewerken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wilco7555
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2008 14:09
WoonplaatsCOLON hengelo ov

Dan breek ik even in, ik wil van een foto die ik gemaakt heb van een model, zo uit mijn camera een poster laten afdrukken. het is portretstand en de langste zijde wil ik dus zeg is en laten we gek doen ongeveer 80 cm, hoe ga ik dat in hemelasnaam aanpakken, zij wil dolgraag die foto groot formaat en ik zou niet weten hoe ik dat het beste aanpakken. Het is een foto uit een canon 20D, zo uit de camera en heb de CR2 nog.

Wie weet hoe ik dat moet doen?

groetjes wilco
Wie geen risico's neemt zal nooit uit zijn eigen schaduw komen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De CR2 openen op de computer, bewerken naar je smaak en doorsturen naar een afdrukcentrale in zijn originele resolutie? Dus niets gaan verkleinen (dan ga je pixels weggooien) maar ook niet zomaar gaan vergroten, want dat komt ook zeer nauw in Photoshop (of een dergelijk programma) want iets zegt me dat dat ook niet goed gaat komen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar