Pagina 1 van 2

TUrbulentie

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 11:42
door Hari Seldon
Ben zelf geen spotter, en misschien kennen jullie de plaat al. Maar ik wilde het jullie toch niet onthouden:

http://www.airliners.net/photo/1091105/L/

Heel vreemd, nog nooit gezien zo.

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 11:49
door boko
echt gaaf zeg. had dit ook nog nooit gezien..

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 11:55
door jan westman
wow en nog eens wow

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 12:57
door Macbean
once in a lifetime shot

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 13:00
door Anoniem 3
UNIEK zeg! Daar kan Sven Kramer alleen maar van dromen.... :wink:

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 14:35
door bramos_ditaljanos
Er staan er wel meer op. Schitterend, inderdaad, die vortexen/vortices.

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 15:14
door jvanarkel
Ik wel bij straaljagers in het Engels is het een Vortex wat het in het nederlands is weet ik niet. Maar zo heb ik hem nog niet gezien maar wel achter motoren of boven op vleugels van straaljagers. Ik heb een keer wat starts en landingen gezien op de USS Nimitz in de jaren 80. Erg gaaf.

Jeroen

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 15:59
door jonggolde
Ik vind het er nogal nep uitzien. Vooral bij de contouren van het vliegtuig.

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 16:05
door boels069
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vortex_(flu%C3%AFdum)
Het zou best eens echt kunnen zijn :wink:

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 16:39
door Anoniem 3
jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Gewoon: luchtwerveling.

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 16:46
door JeffreyMH
gvasseldonk schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Gewoon: luchtwerveling.
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 18:04
door Anoniem 3
@Jeffrey:
dank je. Maar of ik het onthoud??? :?:
Dat van die omgebogen wingtips, heb ik toevallig deze week (weer) eens gezien op Discovery of zo.
Maar op de foto is toch net (nou net?) iets meer dan de werveling rond de wingtips?

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 18:14
door mavlo77
JeffreyMH schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Gewoon: luchtwerveling.
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.
Dan zouden het tip-vortex zijn wat we zien. Maar naar mijn idee zien we hier gewoon de bekende downwash. Dat is de neergaande beweging van de lucht na het passeren van de vleugel (eigenlijk de drijvende kracht achter de lift van een vleugel). Die zal ook een wervel veroorzaken in de rest van de "stilstaande" lucht.

Afbeelding
Bron: http://www.centennialofflight.gov/essay ... TH15G5.jpg

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 19:11
door bramos_ditaljanos

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 19:20
door Etienne Jong
Steve Morris is een groot voorbeeld voor veel spotters, ook voor mij.

Mag ik deze van mezelf hier ook even promoten :wink:

http://www.airliners.net/photo/KLM---Ro ... 1523466/L/

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 19:59
door CH-47D Chinook
JeffreyMH schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Gewoon: luchtwerveling.
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.
Wow Jeffrey, mooi verwoord, uit je boek? :lol:

Jimmy

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 20:16
door JeffreyMH
CH-47D Chinook schreefCOLON
JeffreyMH schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLON Gewoon: luchtwerveling.
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.
Wow Jeffrey, mooi verwoord, uit je boek? :lol:
Nee joh, dat is parate kennis he haha

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 21:28
door mavlo77
Winglet is niet per definitie efficienter overigens. Bij veel zakenjets zitten ze erop omdat het zo sexy oogt, heb ik ergens gelezen.

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 21:45
door jvanarkel
Ik heb begrepen dat door die winglets het draagvermogen toeneemt alsof je een langere vleugel hebt. Door die kortere vleugel heb je dus meer draagkracht en minder drag. En dit heeft dus minder weerstand, minder verbruik en meer draagvermogen. Hierdoor kunnen meer goederen mee zonder meer te kosten.

Jeroen

GeplaatstCOLON 15 Jan 2010 23:25
door JeffreyMH
jvanarkel schreefCOLONIk heb begrepen dat door die winglets het draagvermogen toeneemt alsof je een langere vleugel hebt. Door die kortere vleugel heb je dus meer draagkracht en minder drag. En dit heeft dus minder weerstand, minder verbruik en meer draagvermogen. Hierdoor kunnen meer goederen mee zonder meer te kosten.
Zoiets ja, de winglet neemt de tipwervels over van de vleugel, zodat de vleugel helemaal gebruikt kan worden voor de draagkracht. De tipwervels op de winglet hebben ook zo een draairichting dat het de wervels op de vleugel tegenwerkt.

Afbeelding

Zonder de winglet is die tipwerveling ( zoals op de foto ) veel groter en de motor meer moet draaien om die weerstand te overwinnen.