Av/Tv/M: waarom wel/niet, wanneer wel/niet

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Goeienavond!

Laten we het nieuwe jaar maar meteen openen met 'n leuke discussie. Naar aanleiding van dit topic vroeg ik me af wanneer en waarom jij met Av/Tv/M werkt.

Ik zit meestal op Av, tenzij het me gaat om de beweging (propblur -> TV) of ik gekke dingen doe ('s nachts, voornamelijk, dan op M).

Hier zijdelings aan gerelateerd: vind jij M beter/puurder dan Av/Tv? Er zijn types die op M fotograferen als vorm van 'kijk mij 'ns knap zijn', maar ik vind Av/Tv + belichtingscompensatie net zo 'knap' als standje M. (Of: M vind ik soms onnodig moeilijk doen.) Hoe denken anderen daarover?

Ben benieuwd,
Bram
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Deze vraag is al vele malen eerder gesteld op dit forum en er zijn vele pagina's aan gewijd. :)

Misschien even de zoekfunctie gebruiken?

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Het gaat mij niet zozeer om de vraag, ik vind dat ik voor mezelf inmiddels heb uitgevogeld waar een bepaalde stand mij goed uitkomt. Ik ben echter benieuwd hoe anderen dat doen, als discussie-punt, zeg maar.

(Als die er ook al is geweest: excuses!)
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 2 op Sunnyboy, in totaal 7 keer gewijzigd.
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Ik gebruik ook voornamelijk Av, ik wil graag zelf de scherptediepte bepalen. Ook zit je meestal dan vaak wel goed, qua sluitertijd

n M zit ik d'r nog te vaak naast. Als de foto gelijk goed moet zijn, gebruikt ik het nooit. De M stand gebruik ik wel als ik (indirect) flits, dan klopt er van de belichting in Av weer geen hout
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Sunnyboy schreefCOLONIk fotografeer meestal op AV omdat ik zelf het diafragma wil bepalen en dan de camera de sluitertijd laat bepalen. Ik gebruik AV bij landschap, dieren en vakantiesnappies.

TV gebruik ik weinig en dan is het met sport en wel eens met vliegende vogels.

M gebruik ik normaal eigenlijk nooit alleen met de flitser erop.
Waarom zou ik normaal op M gaan werken om aan te tonen hoe het werkt????? Nou de camera berekend en stelt de camera sneller in dan ik kan.
+1
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
Martin Bokschoten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 15:51
CONTACTCOLON

Ik fotografeer in de M-stand.
De reden hiervoor is dat ik nagenoeg altijd zonder kunstlicht werk.
Ik heb van te voren een idee hoe een setting er uit moet gaan zien en stel dan mijn camera hier op in.
In de M-stand kan ik dus zelf alles bepalen en hou ik de regie volledig bij mezelf.
Ga je scheiden? Heb je alles geregeld en nog geen fotograaf???
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Bij landschappen en macro gebruik ik meestal de Av-stand zodat ik zelf de scherptediepte kan bepalen.
Speelt de sluitertijd een belangrijke rol zoals bij sport, dan gebruik ik de TV-stand.
En bij afwijkende situaties zoals bijvoorbeeld een zonsondergang ga ik voor de M-stand.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In elke stand die ik gebruik kijk ik naar de scherpte en vooral naar het RGB-histogram.
En natuurlijk RAW.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik fotografeer enkel in M.

Omdat:
- ik wil bepalen wat de camera doet, niet hij
- dit mijn creativiteit bevordert
- ik vanaf dag 1 op M schiet..?

(slaat dus op mij en ik wil hiermee niet zeggen dat het voor iedereen zou moeten gelden o.i.d.)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

IN het begin altijd M om ook weer het aan te leren na enige jaren niet echt gefotografeerd te hebben, maar tegenwoordig Av en als ik tijd heb M en met flitsen M. Tv lijkt me leuk maar ik schiet dan toch in Av met een hogere ISO. Ik begrijp Tv niet, want dan kun je wel een tijd instellen maar dan kiest hij te vaak een te grote opening waarbij of je lens niet goeg performt of je een verkeerde scherpte diepte hebt en dus een half scherp vliegtuig bijvoorbeeld. Dan doe ik liever M dan Tv. En de overige settings mogen er van mij af behalve Cx want het is wel lekker om die basale instellingen die je wenst vast te leggen.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Kijk, hier had ik dus 'n beetje op gehoopt!

Ik ben het helemaal met sunnyboy eens: lichtmeten kan de camera veel sneller (beter niet altijd) dan ik, en als 'ie fout zit pas ik dat wel met +/- aan.

@ Jeroen/jvanarkel: Bij Tv ga ik dan vaak naar 1/80, 1/50. ISO staat bijna altijd al op 100 langs de baan, en m'n F-waarde komt dan rond de F16. Misschien niet optimaal, maar veel andere opties heb ik niet.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik werk bijna altijd in Av, omdat ik daarmee de scherptediepte bepaal die ik wil (of maximale lichtopbrengst). In donkere omstandigheden zet ik 'm op M, en stel de hoogst haalbare kwaliteit in (bv f/4 en 1/60) en gooi dan de iso omhoog. En als ik flits werk ik op M, omdat ik daarmee de effecten het best kan beinvloeden. Maar ik neem me soms voor om meer met M te doen, hoewel ik Av vaak gewoon makkelijker vind... Waarom moeilijk doen als het niet hoeft...? Tv gebruik ik eigenlijk nooit, maar ik ben ook niet zo'n vluggerd :)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

eerste opmerking bij de fotovakschool opleiding haal de camera uit de av/tv ect. standen en gebruik alleen nog stand M.
Nu heb ik dit heel lang geprobeerd en nog steeds.
Laatst fotografeerde ik dus in een tennishal dan is het best lastig om iedere keer de instellingen te moeten veranderen tot je goed zit.
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Gewoonlijk gebruik ik Av omdat ik meestal controle wil over scherpte (optimaal diafragma) en scherptediepte. Bij bewegende onderwerpen gebruik ik ook wel Tv als ik de beweging wil bevriezen. Voor experimentjes als pinhole M en als ik een flitser gebruik ook M.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik gebruik het allemaal. Ik denk M, Tv en Av voor een verdeling van ongeveer 33% en dan P en B voor die laatste 1%.
Andere standen zitten er niet op.

Waarom alles.
Om te beginnen was mijn camera best duur. Ik heb betaald voor een apparaat wat ook deels zelf na kon denkne, dus hij moet dat soms dan ook zelf allemaal maar uitzoeken.

Maar verders kom je in zoveel situaties die weer om een andere aanpak vragen. Soms wil ik alleen de sluitertijd of diafragma controleren, en kies ik dus Tv of Av. En soms wil ik het beide controleren en kies ik dus M. Soms wil ik echt nergens over denken en gaat hij op P. En B mag je zelf bedenken :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

De standen die ik het meest gebruik zijn de AV en M stand. De rest eigenlijk bijna niet. Vaak begin ik in de AV stand en kijk naar de instellingen die de cam kiest. Vaak stel ik in M stand dan e.e.a. bij naar persoonlijke wensen. Als ik alle tijd heb dan is de M stand heerlijk om te leren en te proberen. Dan zie je pas goed wat iedere instelling doet en leer je je cam kennen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Verreweg het meeste schiet ik in AV. Bij flits altijd in M. M gebruik ik ook in lastige lichtsituaties. Bij onderwerpen waarbij ik echt alleen de sluitertijd wil bepalen wordt het TV.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ Vincent: Waarom zeiden ze dat, wat was daar de reden voor? Ik snap 'm namelijk niet :S.

@ Rijk: Alleen naar wat de camera in Av/Tv doet is toch even leerzaam als het afkijken en daarna 'overschrijven'. Die laatste optie ('overschrijven' naar M) kost alleen meer tijd.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

bramos_ditaljanos schreefCOLON@ Vincent: Waarom zeiden ze dat, wat was daar de reden voor? Ik snap 'm namelijk niet :S.

@ Rijk: Alleen naar wat de camera in Av/Tv doet is toch even leerzaam als het afkijken en daarna 'overschrijven'. Die laatste optie ('overschrijven' naar M) kost alleen meer tijd.
Zelf zit ik ook op de fotovakschool. De reden van de M- stand is dat je hierdoor zelf de camera regelt. je bepaalt wat de camera doet Dit is best lastig, omdat je ook "nog " bezig moet houden wat komt erin beeld :shock:

Hierover hebben wij enkele discussie gevoerd. waarom dan niet b.v. de T stand en dan zelf diafragma kiezen, met ISO op automaat.
De volgorde die werd gehanteerd was, kijken wat wil je precies fotograferen. Hoe is b.v.het licht
Kies hierop zelf je sluitertijd en diafragma b.v. bij beweging. Al met al, nog best lastig.
Persoonlijk denk ik aan de gulden middenweg, zal voor mezelf toch vaker de T of AV stand gaan kiezen. Met reportages met snelheid :oops: zie ook de topic nieuwjaarsduik. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=75323

leuke discussie om te volgen, wie maakt nu welke keuze en vooral waarom

Paul
Wordt vervolgd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar