Landschappen ter lering

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Nog 4 weekjes en ik zit in de states, heb er al zin in, maar heb weinig tijd om mijn net aangeschafte camera te leren kennen. Daarom heb ik maar wat foto's uit de oude doos gehaald om van het verleden iets te kunnen leren.

Deze foto's zijn gemaakt met mijn compactcameraatje, dus die horen hier eigenlijk helemaal niet op het forum thuis, maar het gaat me hier om de compositie van het landschap: hoe krijg ik dat levendiger, hoe krijg ik meer diepte, hoe krijg ik het indrukwekkender, hoe zorg ik ervoor dat iemand er net wat langer naar kijkt.

Hieronder een selectie van wat landschappen waarbij ik de foto niet de sfeer vind overbrengen die ik daar had (dus dit is niet een selectie van mijn mooiste foto's). Meestal was het uitzicht erg indrukwekkend, en valt dat op de foto een beetje tegen.

('t wordt nu misschien een beetje een warrig verhaal, maar gooi alles er maar uit hoe ik de compositie kan verbeteren, wat ik (instinctief) goed en fout doe om mijn foto's te verbeteren.

Bedankt al vast!

Studiereis Uganda
(Lang niet mijn mooiste foto van daar, maar het ging nu even om landschappen)
Kampala, de hoofdstad van Uganda is gebouwd op 7 heuvels. Ik heb geen idee meer waarom ik deze foto zo geschoten heb....
(foto 1)
Afbeelding


Zweden
Ik heb een half jaar in Zweden gestudeerd, een selectie van wat foto's

Archipelago Göteborg:
(foto 2)
Afbeelding
(foto 3)
Afbeelding
(Hier mis ik een beetje de diepte, hoe krijg ik die hier in? Ik stond op een kale rots, dus een boompje op de voorgrond is ook niet echt mogelijk)

Meer in de buurt van Göteborg:
(foto 4)
Afbeelding
(foto 5)
Afbeelding
(rechtsonder zie je de brug lopen waarlangs de vorige foto is gemaakt

Trip naar Noorwegen (wat een fantastisch land trouwens, veel te kort om even in een weekendje te bekijken):
(foto 6)
Afbeelding
In een poging dit aanblik nog interessanter te krijger, dat je nog langer naar de foto wil kijken heb ik wat gespeeld met mijn hand:
(foto 7)
Afbeelding
Vanuit de trein (flåmbana)
(foto 8 )
Afbeelding

Onderstaande is op een fotogenieke plaats gemaakt, je kon daar vanaf een stellage een stuk het fjord inlopen. De vraag is nu: hoe maak je deze foto nu, ten aanzien van de compositie, interessanter...
(foto 9)
Afbeelding

Uitzicht bij Foringsfossen. Met het boompje kon ik het wat diepte laten geven, maar je ziet niet echt dat het 300 meter diep is. Hoe kan ik dat eruit laten komen??
(foto 10)
Afbeelding


Dan Rusland
St. Petersburg, uitzicht op de hermitage:
Ook nu weer: hoe maak ik dit 'spectaculairder'?
(foto 11)
Afbeelding

Lapland:
(foto 12)
Afbeelding
(foto 13)
Afbeelding

Hier had ik beter wat gelopen om die lantaarnpaal te omzeilen:
(foto 14)
Afbeelding

Hiken op Bohusleden:
Hier liepen we langs en het zag er uit als een plek waar je 'een bureaubladachtergrond' kon schieten, maar ik mis 'iets', alleen ik weet niet wat het iets is.
(foto 15)
Afbeelding

Hier had je een fantastische mooie harp, maar die kreeg ik er met mijn compactcameraatje niet op. Hoe krijg ik dat voor elkaar met mijn spiegelreflex? HDR, of kan het ook zonder?
(foto 16)
Afbeelding


Zuid-Afrika
Een fantastisch uitzicht vanaf ons gasthuis in Johannesburg, maar ik mis heel veel diepte, hoe krijg ik dat in mijn foto?
(foto 17)
Afbeelding


Georgie
Mount Kazbegi (grensgebied Georgie en Rusland)
Ik voelde me hier ontzettend 'klein' en het was een indrukwekkend uitzicht, maar ik zie dat niet terug op de foto, iemand tips om dat voor elkaar te krijgen
(foto 18 )
Afbeelding

Grotwoningen (ja daar wonen monniken!) bij Davit Gareja in een soort van woestijn. Ik mis alleen de weidsheid en uitgestrektheid van de woestijn:
(foto 19)
Afbeelding

Deze heb ik laten maken van mezelf (wel eerst dezelfde compositie zelf toegepast bij de maker), hier vind ik het wel redelijk gelukt om een verhaal in de foto vast te leggen
(foto 20)
Afbeelding

Hiken in de Vogezen:
(foto 21)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ik ga niet inhoudelijk op je vragen in, maar wil toch even hetvolgende kwijt:
Het meer van foto 4 en 5 lijkt me het "Delsjön". Als dat klopt dan is de heuvel rechstboven op foto 4 een erg mooie slee-heuvel!
Ik heb daar 6 jaar in de buurt gewoond :lol: Foto's 2 en 3 lijken me bij Tjörn en Orust in de buurt (als in de achtergrond de brug te zien is die ik denk dat het is)

Toch wel leuk het zo te zien.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het zijn er wel erg veel geworden om inhoudelijk er op in te gaan. Maar een paar algemene tips voor landschapsfotografie heb ik wel:
-Speel met lijnen, die je door de foto leiden.
-Zorg voor een konijntje onderaan in de foto, die als stapsteen dient en je de foto mee inneemt.
-Zorg voor een zichtpunt, daar waar je naartoe geleid word en je ogen blijven hangen.
-Wanneer je bovenstaande goed kunt toepassen, breek er dan mee. Maar weet wel waarom je dat doet.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

viking_in_shorts schreefCOLONIk ga niet inhoudelijk op je vragen in, maar wil toch even hetvolgende kwijt:
Het meer van foto 4 en 5 lijkt me het "Delsjön". Als dat klopt dan is de heuvel rechstboven op foto 4 een erg mooie slee-heuvel!
Ik heb daar 6 jaar in de buurt gewoond :lol: Foto's 2 en 3 lijken me bij Tjörn en Orust in de buurt (als in de achtergrond de brug te zien is die ik denk dat het is)

Toch wel leuk het zo te zien.
Foto 2 en 3 zijn op Galterö geschoten een onbewoond eilandje van de Archipelago (te bereiken vanaf Brannö)

4&5 zijn idd Delsjön, echt een relaxed meertje, niet al te ver van waar ik woonde in Göteborg! Leuk dat je het herkend.
geert h schreefCOLONHet zijn er wel erg veel geworden om inhoudelijk er op in te gaan.
Als je er op 1 of 2 wat specifieke tips kan geven vind ik het ook al prima!
geert h schreefCOLONMaar een paar algemene tips voor landschapsfotografie heb ik wel:
-Speel met lijnen, die je door de foto leiden.
-Zorg voor een konijntje onderaan in de foto, die als stapsteen dient en je de foto mee inneemt.
-Zorg voor een zichtpunt, daar waar je naartoe geleid word en je ogen blijven hangen.
-Wanneer je bovenstaande goed kunt toepassen, breek er dan mee. Maar weet wel waarom je dat doet.
Konijn?? We waren wel van plan om een Nijntje en een Roadrunner knuffel mee te nemen naar Amerika, maar je bedoeld het vast anders?
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Paar tips...

- lijnen zoeken
- vlakken zoeken
- onderwerp zoeken welke die specifieke plek interessant maakt (het konijn van Geert) en deze eventueel groot op de voorgrond
- horizon recht (of spelenderwijs misschien een keer schuin, maar dan ook echt schuin)
- als je een compo maakt, bedenk dan eerst wat je wel en wat je niet in beeld wilt hebben, dus wat is interessant en wat niet...
- de foto maken bij het licht dat interessant is (erg belangrijk)

Mijns inziens komen je foto's wat te veel over als overzichtplaatjes. Ik denk dat dit komt door mijn een na laatste punt. Er staan interessante zaken op, maar ook hele grote delen van de foto die er eigenlijk niet toe doen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Succes!

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Misschien iets duidelijker a.d.h. van voorbeelden, lees mijn tips nog maar eens en bekijk de volgende links. Dit zijn een paar landschappen die ik toevallig al op eos heb staan.


http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=143606
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142986
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144375
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142987


Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

maximus schreefCOLONKonijn?? We waren wel van plan om een Nijntje en een Roadrunner knuffel mee te nemen naar Amerika, maar je bedoeld het vast anders?
:D :D Geert (en heel landschapsfotograferend Nederland) bedoelt met het konijn een voorwerp aan het begin van een foto waardoor je de foto 'ingetrokken' word naar je onderwerp.
Op foto #7 heb je dat bijvoorbeeld door je hand.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

JvdH schreefCOLON
maximus schreefCOLONKonijn?? We waren wel van plan om een Nijntje en een Roadrunner knuffel mee te nemen naar Amerika, maar je bedoeld het vast anders?
:D :D Geert (en heel landschapsfotograferend Nederland) bedoelt met het konijn een voorwerp aan het begin van een foto waardoor je de foto 'ingetrokken' word naar je onderwerp.
Op foto #7 heb je dat bijvoorbeeld door je hand.
hmzzz... ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Weet je toevallig meer foto's hier met zo'n 'konijn'?

En ben trouwens wel benieuwd waar die foto-uitdrukking vandaan komt, iemand een idee?
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

geen cursus gevolgt bij schoffie dus anders had het geweten.

onderwerp waar je door de kleur vorm direcht naar toe getroken wordt in de foto. bv blauwe zee met rood bootje .

cor
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

maximus schreefCOLONWeet je toevallig meer foto's hier met zo'n 'konijn'?
Ik zat even mijn eigen album door te bladeren en ook ik merk dat ik wat meer met 'konijntjes' moet gaan werken :? Enkele voorbeelden:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=122131
Het schaap is hier het ‘konijntje’.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145939
De stenen op de voorgrond

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145938
Hier zou je kunnen zeggen dat de bankjes als konijn dienen, maar dit is ook een mooi voorbeeld hoe lijnen je de foto in ‘trekken’.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Dus in foto 20 ben ikzelf het haasje?
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hmmm, bij het konijntje versta ik toch meestal wat anders dan het voorwerp op de voorgrond wat je de foto intrekt... Zo kan ik me niet helemaal vinden in de 'konijntjes' die hiervoor worden aangevoerd.

Beeld je een grasland in... saai, leeg, niet interessant. Bespeur je daar verderop echter een konijntje in het gras en weet je die nou mooi op een gulden snede in je beeld te plaatsen (foto opdelen in drie x drie vakken horizontaal, verticaal, en op die lijnen of de snijpunten), dan is er een punt, ook als is het maar klein, wat je aandacht trekt in de foto.

Ander voorbeeld: een groot plein 's ochtends heel vroeg, leeg is het niets aan, staat er echter verderop een stratenveger zijn werk te doen met een ouderwetse bezem, dan is er een konijntje.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een foto van een vulkaan die rook uitspuwd, op zich niet heel interessant want hij was wat centraal genomen. Maar verduld, er vliegt net op 1/3 van links een soort adelaar haarscherp rond. Vind ik leuk.

Iets op de voorgrond kan je wel de foto inleiden, maar zoals al gezegd, let dan op de lijnen in het beeld.

Nog even wat anders:
- Probeer lagen te zien, bijv. donkere voorwerpen op de voorgrond, en dan steeds lichter naar de achtergrond toe.
- Laat voorwerpen voor een kader zorgen
- Om diepte/grootte aan te duiden, laat een voorwerp in beeld waarvan iedereen weet hoe groot die is.

Voorbeelden, let wel, zijn absoluut niet mijn besten:
- Kijk maar eens heel goed, dan zie je de fietser, oftewel het konijntje en dan is het leuk, zonder was het een nog saaiere plaat. Bovendien heb je het donkere op de voorgrond en wordt het daarachter licht en is het doorkijkje het lichtste.
- De bomen als kadering en het oplopende gras op de voorgrond. Maar goed, nog altijd een saaie plaat, want het gebeuren ligt te veraf.
- Het lijntje wachtende sneeuwscooters rechts, de fotograferende mensen, of de vastliggende boot op de horizon, het zijn wat mij betreft allemaal konijntjes die je langer naar de foto laten kijken.
Maar zoals gezegd, het zijn maar wat mindere foto's. M'n besten staan nog op de computer.


Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

maximus schreefCOLONKonijn??
De term Konijn komt oorspronkelijk van een oom van Ruben Smit, toen Ruben op 14-jarige leeftijd aan zijn familie een zwart/wit-foto van een laan liet zien. Ruben is de term gaan gebruiken en Schoffie heeft hem weer van Ruben overgenomen (net als vele andere).

Konijntjes dienen voor de blikgeleiding, zodat je door de foto heen kijkt. Het hoeft inderdaad niet perse vooraan te zijn, het kan ook als rustpunt dienen. Belangrijkste is dat het gaat om de details die een foto kunnen maken of breken.
Q_vdBerg
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2009 16:33
WoonplaatsCOLON Utrecht

10, 14 18 en 19 vind ik de mooiste uit allemaal!
Heel erg mooi, ook erg interessante landschappen.

MVG Quinty :D
Ik heb een Canon 50D! Since 06.08.'09.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLON-Zorg voor een konijntje onderaan in de foto, die als stapsteen dient en je de foto mee inneemt.
Zoiets:
Afbeelding

:D

(En ondanks dat de foto heel erg 'gemaakt' is blijf ik er eigenlijk toch naar kijken....)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar