Windows & Apple

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ja de zoveelste computer vraag.

Wat zijn de voor en nadelen van beide fabrikanten betreft onder andere foto bewerking en systeem prestaties?
Is het mogelijk om software die op windows draait ook op te kunnen gebruiken op de mac of moet je weer andere versie software voor aanschaffen?
Denk hieraan Adobe software.

Met voorbaat dank
Superdaantje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:39

Heb je al eens gezocht met Google. Meeste vragen die je nu stelt vind je vrij vlot.

En wat zijn jou eisen aan een computer. Een Mac is niet per definitie beter dan een Windows PC en visa versa.

Je zult voor elk systeem een licentie moeten kopen. Een Windows versie draait niet op OS X.

Google eens wat en ga eens langs bij de Apple store bij jou in de buurt en kijk eens op een Mac wat voor jou is?
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Klopt en ik heb gezocht er zijn heel heel heel veel antwoorden revieuws , previeuws, video's, etc
Ik wil graag de ervaringen horen van de mensen van dit forum vooral van de mensen die zijn overgestapt.
Is het de grote uitgaven waard of betaal je meer voor het aluminium witte design.

Wat ik merk aan mijn windows vista is dat het in de loop de tijd trager word wat voor schoonmaak programma je ook gebruikt af en toe ben ik het zo zat en her installeer ik het hele systeem en dan gaat weer een tijdje goed.

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk om foto's te bewerken, tv,fim en muziek te kijken en te luisteren, verslagen maken en internetten.

Wat ik gehoord en gezien heb is dat bij een mac's veel minder vervuiling op treedt en wat gebruiksvriendelijker oogt dan windows.

Ik ben al eens een paar keer een apple store binnen gelopen en het zijn mooie machines wat mij nog tegenhoud is de prijs ondanks de vele software.
Ik zou graag wel mijn lightroom2 erop willen hebben.
Wat ik bij de meeste mac mis is een DVD brander
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb jullie quotes even verwijderd.
Het is totaal zinloos en vrij irritant als je iemands complete post quote zonder dat je daar enige bedoeling mee hebt
Lees anders dit eens door: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=58661
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

Windows of Apple, die vraag heb ik mij zeer recent ook gesteld.

Omdat mijn 5 jaar oude Windows systeem echt aan vervanging toe was heb ik mij in die vraag uitvoerig verdiept. Ik wil hier niet alle voor- en tegen argumenten de revu laten passeren omdat dat een enorm verhaal zou gaan worden. Wat ik wel wil is je deelgenoot maken van MIJN beslissing.

Ik heb gekozen voor een Windows 64 Bit systeem, en wel eentje met een "rait" (schrijf ik dit goed?) configuratie met 2 harde schijven.
Bovendien heb ik gekozen voor 6 Gb ddr3 geheugen en een i7-50 processor. Het besturingssysteem is Vista Home Premium waarbij ik de versie gekocht heb waar nu al de upgrade mogelijkheid in zit voor Windows 7. (dat naar verwachting
eind dit jaar op de markt komt).

De reden waarom ik dit gedan heb is simpelweg gebaseerd op de prijs.

Voor (veel) minder geld als wat een 24' I-Mac met het nodige geheugen moet kosten heb ik nu een super compleet geoptimaliseerd systeem dat razend snel is in fotobewerking.

Het is misschien goed erbij te vertellen dat ik al een goede 24 'monitor had en bovendien de pc vrijwel uitsluitend gebruik voor bedrijfsmatige toepassingen. De hoofdzaak is fotobewerken en boekhouden. Internetten beperkt zich tot het af en toe opzoeken en raadplegen van info die ik zoek, en downloaden doe ik zelden. Kortom, met een simpele virusscanner en de juiste optimalisatie instelling voor het systeem hou ik het schoon en snel.

Ik ben een tevreden gebruiker en verbaas mij af en toe als ik hoor welke problemen de mensen allemaal met Vista en Windows systemen hebben.

Doe er je voodeel mee en sterkte voor het nemen van de beslissing.

Alexander!
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Wat een vraag, altijd Mac kiezen he is het beste.

En je bespaart er geld mee wat je hebt geen virus scanner meer nodig.
Zelf heb ik een macbook pro, heb deze nu 2 jaar wanneer ik hem niet
gebruik klap ik hem dicht en gaat hij in de slaap stand.

Van de aanschaf tot nu heb ik heb 4x reset, waarvan 1x naar de instal
van leopard, 1x snowleopard en 2x vakantie :lol:

Verder heeft mijn schoonvader laatst een Imac gekocht 4gb ram en moet
zeggen heb zitten hdr'en het is lekker snel.

Maar nog beter, hij heeft geen vragen ... kijk dat is een mooi systeem.

Groeten,
Ger.
blaauw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 18:00
WoonplaatsCOLON Abcoude
CONTACTCOLON

ger010 schreefCOLONEn je bespaart er geld mee wat je hebt geen virus scanner meer nodig.
Inhoudelijk ga ik me niet met de discussie bemoeien, want ik heb geen ervaring op de Mac. Maar zelfs zonder die ervaring denk ik wel te kunnen constateren dat je van de meerprijs van een Mac nog wel een virusscannerpakketje kan bekostigen, toch... :wink:
www.blaauwendraad.org
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Rick T schreefCOLONIs het mogelijk om software die op windows draait ook op te kunnen gebruiken op de mac of moet je weer andere versie software voor aanschaffen?
Voor zover ik weet moet je inderdaad de software opnieuw aanschaffen.

De systemen zijn zo verschillend (op de functionaliteit na) dat een softwarepakket per systeem ontwikkeld moet worden.

Ga voor Windows als een tussentijdse hardware-upgrade (zoals een videokaart en geheugen) wenselijk en de prestatie/prijsverhouding belangrijk is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik heb, na jaren werken op diverse Windows-, Linux- en andere machines, vorig jaar een 24" iMAC aangeschaft. Voor het werken met fotootjes en video's werkt het apparaat uitmuntend, beduidend sneller en meer "gesmeerd" dan een windows machine met dezelfde hardware specificaties. Een voorbeeld: op mijn windows machines duurt het openen van een folder met daarin een paar honderd foto's in JPEG en/of CR2 enkele tientallen seconden. Op de MAC is dat met een paar seconden bekeken en je kunt in de tussentijd rustig alvast foto's openen.

Voor de overige applicaties heb ik nog steeds een aantal windows machines staan. iWorks is de OSX tegenhanger van Office bijvoorbeeld, maar het werkt lang zo prettig niet als Office (nu ja, voor die vermaledijde 2007 versie uitkwam dan, wat een regelrechte ramp is dat - ik blijf lekker op Office XP zitten).

Dat hele gedoe over virusscanners en personal firewalls enzo, dat zijn details van de fanboys. Totaal irrelevant voor dagelijks gebruik (al pikt het natuurlijk wel extra resources in).

Op OSX kun je overigens niet native Windows applicaties openen, maar dat kan wel uitstekend in een virtuele windows omgeving. Ik gebruik daar Sun's VirtualBOX voor. Werkt uitstekend...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

De keuze tussen een Windows PC of een Apple is puur een persoonlijke keuze. Je moet daarbij niet alleen naar fotobewerking kijken, maar kijk eerst waarvoor je de computer allemaal gebruikt of nog wil gaan gebruiken. Kijk dan of de software voor beide platformen beschikbaar is. Is dat voor een van de twee niet het geval dan valt die dus gelijk al af. Qua snelheid denk ik niet dat ze voor elkaar onder hoeven te doen. Qua stabiliteit heb ik zelf een sterke neiging om te zeggen dat Apple's Mac OS X iets stabieler is (in ca 1,5 jaar tijd heb ik slechts 2 keer een vastgelopen systeem gehad, en dat ook nog eens door een 3rd party app). Wat ik ook belangrijk vond is dat Mac OS X een unix versie onder de motorkap gebruikt (FreeBSD port). Als je dat niets zegt zal dat waarschijnlijk niet belangrijk voor je zijn ;-)
Gebruik je trouwens veel computerspellen, dan zal je waarschijnlijk bij een Windows PC willen blijven.
Qua prijs...ja Apple'tjes zijn duurder. Geen gezeur, zo is het gewoon.

Voor Mac OS X zul je andere versies software moeten aanschaffen dan voor Windows. De look-and-feel is ook iets anders op een Mac.
Wat wel van belang kan zijn is of je 64 bit CS4 wilt gaan gebruiken. Want hoewel Apple's besturingsysteem 64 bits is, heeft Adobe besloten CS4 alleen voor Windows in 64 bit versie uit te brengen. Mac gebruikers moeten voor 64 bit versie wachten tot Adobe CS5 uitbrengt.

[http://www.adobe.com/products/photoshop ... moid=DRHXB]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb sinds een paar maanden een IMAC 24 inch, kwam eigenlijk dat ik op zoek was naar een beter scherm voor op mijn PC, na rondgekeken te hebben kwam ik tot de conclusie dat de IMAC een erg mooi en goed scherm heeft, een beetje scherm voor je PC kost ook een behoorlijk bedrag plus daarbij een pC kwam ik net zo duur uit als een IMAC, met het voordeel van een erg mooi apparaat, design was de keuze snel gemaakt.

Het voordeel met fotobewerking is dat de Mac gewoon veel soepeler en sneller werkt dan een PC met dezelfde specificatie's, bovendien heb je bij de nieuwe IMAC de keuze om volledig op Windows te laten draaien met een zn dual boot (Bootcamp).
Ik had dit nodig omdat ik met veel programma's werk die alleen op windows draaien.

Maar bij een mac om maar een voorbeeld te noemen zit je binnen 20 seconden op Internet, bij Windows duurd het een minuut om maar een tijdsverschil te noemen, foto's bekijken gaat veel sneller (Apple hanteerd een andere methode daarvoor), is erg compleet met software (Ifoto, IDVD, IWorks etc.., simpelweg stekker in het stopcontact en gaan.

Scherm is zoals ik zei erg mooi, al is het ietwat aan de sterke kant (veel licht), maar je foto's worden ineesn zoveel indrukwekkender dan voorheen, calibreren gaat eenvoudiger, kortom het is gewoon een veel gebruikersvriendelijker systeem.

Dus Windows of Apple, maakt niet uit lang leve Bootcamp.

Je kunt dus eenvoudig (echt een fluitje van een cent) je Apple instaleren met XP of Vista en dan vervolgens je normale windows software instaleren.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

De keuze is voornamelijk persoonlijk en erg afhankelijk van wat je ermee wilt doen.

Maar toch even een paar onjuistheden uit de wereld helpen:

- Ook op een mac heb je gewoon een virusscanner nodig.
Een mac is namelijk net zo gevoelig voor virussen als windows pc's

- Een mac is in basis duurder, maar wil je dezelfde functionaliteit krijg je bij een pc extra kosten, en scheelt het al snel niet veel meer.

- De een is niet beter dan de ander. Foto en videobewerking kan tegenwoordig net zo makkelijk op een pc als op een mac.


Het vastlopen van windows is toch voornamelijk aan de gebruiker te wijten (en daarmee is het niet mijn bedoeling mensen tegen het been te schoppen). Ik gebruik meerdere pc's en laptop met windows variërend van XP tot en met Windows 7 en heb ook sporadisch een vastgelopen systeem.

@Closeshooter, alhoewel een mac wat dat betreft vast sneller is (geen idee namelijk ;) ) wat bedoel je met 1 minuut voor je op internet zit? Dat duurt hier namelijk enkele seconden.
Je kan namelijk niet bijvoorbeeld een oudere, langzame pc vergelijken met een nieuwe(re) mac. Dan krijg je hele vreemde vergelijkingen waarmee TS niet de juiste informatie krijgt voor zijn keuze.

Dus even in het kort:

Beide (mac en windows pc) zijn geschikt voor foto en videobewerking.
Een mac is over het algemeen iets duurder dan een vergelijkbare pc (voor zover je het al kan vergelijken).
Als je ook spelletjes speelt en software gebruikt die niet voor de mac gemaakt wordt zit je al snel aan een pc vast.

Een heleboel hiervan is al eerder gezegd door andere forumleden.
Je kan ook nog kiezen voor een pc met Linux (of een variant daarvan).
Maar ik denk dat dit voor veel gebruikers (nog) geen optie is.
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vanaf het moment computer/apple aanzetten zit ik na het opstarten van een Apple in 20 seconden op Internet, voordat je met Windows op internet zit gaat toch wel iets langer overheen, kleinigheidje maar toch..
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

valt ook niet mee he peeccccceeee

Nog een kleinigheid over de prijs van apple.
Er is een onderzoek geweest naar de prijzen.

Verschil inclusief afschrijving is apple niet duurder
dit mede door dat er altijd nog een rest waarde
op zit.

Groeten,
Ger.
Gebruikers-avatar
rhoekje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 08:17
WoonplaatsCOLON Almere

nou dan weet ik niet welke windows computer jij bedoeld maar ik zit ook binnen 20 sec. gewoon lekker te surfen.
Nooit problemen of vastloperij gehad met mijn windows. HD film materiaal renderen in after effects en dan ook nog LR opstarten is nooit een probleem geweest en gaat zeer soepel.
Voor alle duidelijkheid gaat het om quad core windows computer van 1500 euro met veeeeel betere systeemeigenschappen dan een mac die al gauw 1000 euro meer kost.
Mac is gewoon kwa prijs/kwaliteit vele malen duurder dan pc systemen. Ga voor de gein maar eens kijken op de apple site. wil je een 2e hardeschijfje erbij van 640 gb betaal je gewoon 180 euro :shock:
Was trouwens laatst bij een live uitzending van een festival waar opgenomen interviews gemonteerd werd op een mac. Dat ding liep om de haverklap vast. Nou ja daar zit je dan met je 6000 euro dure macje.
Wat ik hiermee aan wil geven is dat er allemaal lekker gegeneraliseerd wordt over ow een pc loopt zo vast bla bla mac loopt nooit vast bla bla... of ik zit zo op internet met een mac een pc doet daar veeeel langer over. Beide systemen hebben hun voor en nadelen. Het is en blijven computers die vast kunnen lopen en crashen.
Eos 50d / EF-s 10-22 /EF 24-105 F4 [color=red]L[/color] IS / Sigma 150mm F2.8 [color=green]EX[/color] DG HSM / EF 300mm F4 [color=red]L[/color] IS / Kenko 1,4x 300 PRO / BG-E2N voor houvast / Velbon Sherpa 538 en een Walimex 1pootje.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Jeroen76 schreefCOLONMaar toch even een paar onjuistheden uit de wereld helpen:

- Ook op een mac heb je gewoon een virusscanner nodig.
Een mac is namelijk net zo gevoelig voor virussen als windows pc's
Is dit een onjuistheid die je de wereld uit wilt helpen?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Rick T schreefCOLONWat ik bij de meeste mac mis is een DVD brander
Zo'n beetje iedere Mac (op de MacBook Air na) heeft een DVD brander ("SuperDrive") ingebouwd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

ger010 schreefCOLONEr is een onderzoek geweest naar de prijzen.
Wel graag een linkje alsjeblieft :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Ik werk nu al 20 jaar in de grafische industrie. Ik werk door de jaren heen met allerlei computers. Zowel PC als Apple Macintosh. Allebei de platformen zijn traag of snel, stabiel of lopen wel eens vast.

Software:
Ik vind het echt complete onzin om te zeggen dat je perse Apple nodig hebt om beeld te bewerken of te gebruiken voor Video editing etc. Sterker nog de meeste applicaties zijn vaak alleen beschikbaar voor de PC. Er is een veel groter aanbod en diversiteit. Als je bv de Adobe producten neemt zijn die ook enorm verbeterd. Je kan nu probleemloos bestanden uitwisselen, openen en bewerken op de pc of mac.

Hardware:
Apple moest met de billen bloot en besloot veel later dat je ook eindelijk componenten zelf kon vervangen of upgraden. Jaren geleden moest je bij een defect de hele computer opsturen. Qua uiterlijk ziet een G5 er leuk uit maar je kan zoveel mooie of mooiere kasten kopen voor de PC.

Aan alles hangt natuurlijk een prijskaartje. Prive zou ik nooit in mijn leven een Apple kopen puur omdat er in mijn ogen belachelijke prijzen voor gevraagd worden. Ik koop voor veel minder geld een machine die qua hardware en performance gelijkwaardig is of zelfs sneller. Een Apple laptop is een soort hype, net als een tof mobieltje een soort statusicoon.

Ik heb zelf kort geleden een netbook aangeschaft na het lezen van een heleboel reviews en dat is een Acer Timeline geworden de 3810TG met 4GB intern en 500 GB HD. Alles draait voor mij perfect en is snel genoeg.

Ik wil echt geen Mac gebruikers tegen de schenen schoppen. Iedereen moet zijn eigen keuze maken die het beste voor hem of haar is. Bovenstaande is slecht mijn kijk op de zaak.

Gr. Henk
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Rhoekje schreefCOLONMac is gewoon kwa prijs/kwaliteit vele malen duurder dan pc systemen. Ga voor de gein maar eens kijken op de apple site. wil je een 2e hardeschijfje erbij van 640 gb betaal je gewoon 180 euro :shock:
In een MAC past exact dezelfde harde schijf als in een PC. Er is geen enkele reden om zo'n ding van de Apple store te kopen als je dat niet wilt. Net zo goed als je voor een windows PC geen "fixed disc" meer hoeft te kopen bij IBM.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar