Tips gevraagd koor fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Gisteravond werd ik gebeld of ik voor de jubileumuitvoering van een zangkoor een groepsfoto wilde maken. De foto zal in een kerk, waar de uitvoering is, worden genomen.

En ik heb gezegd dat ik dat 'wel even' voor ze wil doen.

Iemand nog tips waar ik rekening mee moet houden of leuke ideeën ? Ik ben nog niet op locatie geweest, maar dat ga ik zeker even doen van te voren.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Wat voor "gear" heb je?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Misschien dat je ook een hoger standpunt kunt innemen. Bv vanaf het oksaal!(als dat er is)
Tenminste als het koor daar niet gegroepeerd staat!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Bedankt Jo, weer een woord bijgeleerd! Ik dacht eerst dat je oksel bedoelde... :D
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Jo, dank voor je tip. Inderdaad misschien optie om van boven te fotograferen. Ik ga die avond wat eerder en we moeten wel een plekje kunnen vinden in, of misschien zelfs wel voor of naast de kerk.

"Gear": 400D, 70-200mm F4 L IS USM, 24-105mm F4 IS USM, 50mm F1.8 II, Flitser 430ex, statief, reflectiescherm (voor je-weet-maar-nooit).
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Leuke opdracht.

Ik zou zeker de hoogte opzoeken, dan kan je iedereen en mooi opkrijgen.
Misschien iedereen op de trap voor de kerk?
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Gebruikers-avatar
djkolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 10:22
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Brabant

Misschien is het wijs om het overdag te doen,
zodat je nog wat extra daglicht hebt.

Suc6, DjKolk.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

EoneX schreefCOLONEn ik heb gezegd dat ik dat 'wel even' voor ze wil doen.
Tsja, dat je dat wil doen is natuurlijk erg tof, maar dat "wel even" kun je beslist vergeten. :lol:

Mijn zwager zingt in en koor in Driebergen. Ik heb de afgelopen jaren een aantal keren foto's voor ze gemaakt tijdens concerten. Nou, dat blijkt (ondanks mijn ervaring) toch iedere keer weer een uitdaging. Vooral als de concerten 's avonds plaats vinden en er slechte verlichting in de kerk aanwezig is (zoals in de meeste oudere kerken het geval is)

Zelfs met een 50mm f/1.4 en ISO 1600 kom je dan vaak nog sluitersnelheid tekort.

En vergeet in zo'n geval het oksaal al helemaal maar. De intensiteit van licht neemt kwadratisch af, dus hoe verder je van het koor af zit, des te hoger jemoet gaan met je ISO. En als je dan met je camera al aan de (nog acceptabele) limiet van ISO 1600 zit dan is het dus geen doen. Tenzij je over een 5D-mkII beschikt en richting ISO 4000 durft te gaan.

Flitsen is uiteraard uit-den-boze bij dit soort concerten, alhoewel er altijd wel mensen in het publiek zitten die met hun mobieltje even een kiekje willen schieten van hun oom/ tante /wederhelft. Dan gaat zo'n irritante rotflitser toch af. Je ziet het helaas toch nog veel te vaak tijdens concerten. Dit is"not done".

Mijn advies (gebaseerd op ervaring) luidt:

Gebruik een zo licht-sterk mogelijk objectief. Uiteraard betekent een grot diafragma (laag getal) een beperking in je scherptediepte. Maar zoals het engelse spreekwoord luidt: "Beggers can't be choosers". Oftewel, je kan niet alles hebben. :lol:

Gebruik de hoogst mogelijke ISO waarde waarbij de cameranog acceptabele beelden produceert m.b.t. ruis. In de meeste gevallen ligt die grens op ISO 1600 (ISO 800 bij de 100D - ISO 3200 bij de 1D-mkIII- ISO 5000 bij de 5D-mkII)

Probeer de foto's van zo dichtbij mogelijk te maken. Zoomen met een lichtsterke telezoom (70-200 f/2.8 ) of het gebruik van een lichtsterke prime (200mm f/2.8 ) heeft geen zin omdat je de afstand tussen jezelf en het koor vergroot. En zoals ik al eerder vertelde, licht neem kwadratisch af aan de afgelegde afstand. Dat betekent in alle gevallen sluitersnelheid verlies.

Beweeg jezelf (indien mogelijk) rond langs de rand van de eerste rij stoelen. Indien het koor op een podium c.q. verhoging zit zal dit makkelijker gaan.

Gebruik lichtsteke objectieven. Een 16-35 f/2 .8 of een 24-70 f/2 .8 of een 35mm f/1.4 of een 50mm f/1.4 (of f/1.8 ) of een 85mm f/2.0

Maak behalve komplete overzichten ook detailshots en portretten. Een paar zingende koppen op de foto doet het altijd leuk! Zorg er wel voor dat je op de foto's kunt zien dat er gezongen word, dus geen gesloten monden. Maak de totale overzichtsfoto's bij voorkeur vanuit een middenpad recht voor het koor. Oké, je valt even op als fotograaf maar je hebt dan ook maar een paar totaaloverzichten nodig. Meer dan 5 á 6 word al gauw saai in en serie. Voor de afwisseling zou je ook een overzichtfoto van links-voor en rechts-voor kunnen maken.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes, en laat de resultaten beslist hier op EOS-D zien! :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Net even nog gesproken met een van de mensen van het bestuur. Ik ga ze ook nog fotograferen tijdens het oefenen waar ze dan waarschijnlijk 1 van de foto's gaan gebruiken voor publicatie in de (locale) krant.

Ik ga de zaterdag (17 okt) overdag rond een uur of 15:00 naar de locatie waar ze oefenen om met het gehele koor alvast een proefopname te maken (zonder zangkleding aan). De foto's zullen 's avond rond 18:30 - 19:00 genomen worden.

Wat ik ga doen is het volgende. Ik ga ze voor de uitvoering (dus nog zonder publiek) fotograferen. Foto's zijn ook voor andere 'doeleinden'. Het doel is niet om de avond vast te leggen, dat ga ik natuurlijk wel doen, maar daar ligt de prioriteit niet. De opstelling is al bekend, dat ligt namelijk bij koren vaak vast. Ze willen op het podium waarop ze gaan zingen gefotografeerd worden. Het ligt dus al redelijk vast hoe ze het willen hebben, maar ik heb ze 'over gehaald' om er ook nog even over na te denken om in wat andere 'poses' foto's te nemen. Misschien toch van bovenaf (oksaal) en zelf nog een foto buiten de kerk.

Ik heb ondertussen een Cactus 4 (flitsset) en een paraplu aangeschaft (waar ik strobist mee wil gaan doen), die ik hier natuurlijk prima moet kunnen gebruiken, niet? Stel ik sta op het oksaal en ga met mijn 70-200 F4 IS USM schieten dan kan ik de flitser met paraplu voor hen neerzetten voor wat meer licht.

Iemand met deze info nog wat andere tips?
Gear ter beschikking:
- Canon 400D
- 50mm F1.8 II
- 24-105 F4 IS USM
- 70-200 F4 IS USM
- Flitser 430 EX II (met omnibounce)
- LumoProp statief
- Cactus 4 triggerset
- Paraplu (Westcott 43" Opvouwbare Paraplu Zwart/Wit/Diffuus)
- Reflectiescherm 5-in-1
(extra accu en nog wat reserve batterijen gaan ook mee)

Uiteraard zal ik hier het resultaat laten zien.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Volgende week de shoot, ik weet dat ik eigenlijk meer flitsers nodig heb...maar ja, moet weer ff sparen en het dus doen met de dingen die ik heb. Wat ik ook wel weer de uitdaging vind.

Maar ik bedacht me ineens..ik zit op toneel en we hebben bouwlampen :)
Die ga ik vanmiddag ophalen uit de opslag. Ik heb dus nu twee bouwlampen voor extra verlichting...kan wel lekker zijn. Nog iemand een idee hoe dan de beste opstelling te doen (qua licht).

Ik zat zelf te denken aan de bouwlampen links en rechts achter mij en de 430 EX (evt. met plu) achter de groep te zetten...
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar