Lichtbundel op voorhoofd zachter maken

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Wie wil voor mij het felle flitslicht wat zachter maken op het voorhoofd van deze persoon? Ik heb het zelf meerdere malen geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.

Zoals ik hem hier gepost heb, dat is het origineel formaat. Je zult zien wanneer je wat standaard bewerkingen toe ga passen dat het licht sterker wordt op het voorhoofd.

Afbeelding

Mijn bewerking:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Canon 400d SHOOTER, in totaal 20 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Vooropgesteld dat ik het geen sterk portretje vind heb ik toch even snel een bewerking toegepast.
Weg glimmend voorhoofd (tenminste, acceptabel weg) :lol:


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145410[/img]
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik heb even vlug wat geprobeerd bedoel je zoiets

Gr Ruud

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145411[/img]
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Je was me net voor Martinus :lol:
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

martinus schreefCOLONVooropgesteld dat ik het geen sterk portretje vind heb ik toch even snel een bewerking toegepast.
Weg glimmend voorhoofd (tenminste, acceptabel weg) :lol:

Bedankt martinus voor je snelle antwoord, het is een zelfportret en dit was de eerste keer dus vandaar. Maar mag ik een andere vraag stellen, hoe voorkom ik deze flinke lichtbundel?

@ bacovuikie: prima bewerking, zo had ik het in gedachten.
Gebruikers-avatar
Froggy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2005 19:46
WoonplaatsCOLON Hengelo

er zijn er al meer creatief geweest zie ik, maar hierbij dan ook maar mijn bewerking.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145412[/img][/img]
100% Tukker
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

misschien is het handig voor de lezers en ts om te vertellen wat je eraan heb gedaan aan bewerking?

mvg Peter
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik heb eerst met het pipetje de kleur van de huid naast de lichte plek geselecteerd.en daarna met een penseel en transparantie op 90% net zolang over de lichte plek gestreken todat het naar m,n zin was.daarna nog met het clone gereedschap wat orgineel huid over gezet.dit ook bij de neus en linkerwang (voor de kijkers rechts :wink: )


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Froggy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2005 19:46
WoonplaatsCOLON Hengelo

Ik heb het overbelichte deel geselecteerd met een doezelrandje van 30 pixels. Daar heb een median noise filter overheengegooid en daarna heb ik in dat gedeelte de levels nog een beetje aangepast. Da's alles.
100% Tukker
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ik heb eerst een plugin (viveza van Mik software) toegepast en de helderheid ter plaatse op de glans :lol: naar beneden gegooid. Toen met pipetje de huidskleur selecteren, penseel daarna op 6 % eroverheen gegaan. Verder dew pukkeltjes nog wat weghgewerkt met het retoucheerpenseel en daarna nog een klein beetje portraiture toegepast. Maar dat is te ingewikkeld en teveel om op te noemen :wink:

Maar kan nog wel beter hoor, dit is ff snel
Gebruikers-avatar
capello
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 267
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2004 22:17
WoonplaatsCOLON Maastricht

And the winner is.....

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145415[/img]



Zonder arrogant te willen klinken, maar bovenstaande bewerkingen vind ik niet zo goed ! Huid is zó moeilijk om natuurlijk te bewerken als er ook maar het minste niet klopt valt het meteen op.
Als je gaat printen wordt dit nog eens versterkt, de eerdere bewerking en moet je eens printen dan zie je wat ik bedoel. gaat er heel vlekkerig en onnatuurlijk uit zien.
Nik,portraiture zijn aardig maar je hebt geen controle (en meestal ook geen idee!) wat er gebeurt.
Bewerking van bacuvuikje ziet er nog het beste uit, maar probleem met 'overschilderen' is dat je kleur toevoegt zonder huidstructuur. De voorbeeldfoto is te klein om te zien wat ik bedoel, maar ga je printen op A3 of groter zul je altijd zien dat er iets niet klopt.

Nu willen jullie natuurlijk wel weten hoe het dan wel moet......
Komt er op neer dat je in de foto reeds aanwezige huid zelf gebruikt om probleem te fixen.
Het is geen éénvoudig trucje en ik ga niet een uitgebreide tutorial schrijven, maar degene met redelijke photoshop kennis kan met het volgende wel uit de voeten :

-selecteer achtergrondlaag-filter; patroonmaker
-maak selectie van goed belicht stuk huid voorkeur voorhoofd -generen-voorinstellingen patroon opslaan- dan klik anuleren
-select achtergrond laag maak nieuwe lege laag (noem de laag 'huid')
- CTRL G (groepeer deze laag en noem de groep 'hotspots"
-select de laag 'huid'- kies 'bewerken'- 'vullen' en kies dan het zojuist gemaakte en opgeslagen patroon

schakel laag 'huid' uit
select achtergrond laag (origineel)
ga naar kanalen en kijk welk kanaal het meeste contrast heeft tussen de hotspots en de goede huid (meestal Blauw)

ga naar 'afbeelding' berekenen kies in pop up scherm de volgende instellingen:
Bron1 laag: verenigd, kanaal blauw
Bron 2 laag achtergrond kanaal 2 : blauw
overvloeien: "vermenigvuldigen" resultaat: 'nieuw kanaal'

Select het nieuwe kanaal (alfa...) en ga naar afbeelding berekenen: zelfde instelling alleen nu met overvloeimodus : "bedekken" en Resultaat: "selectie"

Schakel de groep hotspots selecteer de laag 'huid' en voeg laagmasker toe
Selecteer daarna de groep 'hotspots' en voeg laagmasker toe met alt ingedrukt (om zwart laagmasker te krijgen)
teken met penseel de hotspots weg.
bezit = Ballast
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Tja, toegegeven, het is de beste.... :roll:
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Capello, volgens mij ben je op eenworkshop van Guy Gowan geweest :-) Dit is precies zoals hij het uitlegt, en het werkt inderdaad super. OK, kost ietsje meer tijd, maar met wat oefenen gaat het erg snel.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
capello
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 267
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2004 22:17
WoonplaatsCOLON Maastricht

10 punten voor Fokke !...

Ben idd bij een seminar van hem geweest....
Vind zijn technieken verbluffend !

Heb er een paar dagen over gedaan om het op een werkende manier om te zetten in een 'Action' maar uiteindelijk is dat gelukt en daardoor is het super eenvoudig geworden, want elke keer deze hele bewerking is nogal omslachtig.
bezit = Ballast
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik ben ook een groot fan van zijn manier van werken, heb intussen 4 workshops gevolgd (en alle DVD's gekocht om het nog eens rustig na te kijken). Super!!

Voor anderen, hij geeft een paar keer per jaar workshops in Nederland, je kunt jezelf een mailtje laten sturen als er weer eentje aankomt door je aan te melden op www.etntworld.nl
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar